Det är väl bara vid Ideon som det finns övergångsväxlar.X12 skrev:Hur många vändmöjligheter kommer det finnas längs linjen, utöver ändhållplatserna?
Spårvägen i Lund
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårvägen i Lund
Nu har kontaktledningen börjat komma upp.
https://sparvaglund.se/aktuellt/2019/cl ... ledningar/
När jag cyklade förbi tidigare i kväll, så var de klara mellan Clemenstorget och fram till sjukhuset.
https://sparvaglund.se/aktuellt/2019/cl ... ledningar/
När jag cyklade förbi tidigare i kväll, så var de klara mellan Clemenstorget och fram till sjukhuset.
I båda riktningarna?august skrev:Det är väl bara vid Ideon som det finns övergångsväxlar.X12 skrev:Hur många vändmöjligheter kommer det finnas längs linjen, utöver ändhållplatserna?
Så Lund C - Ideon eller Ideon - ESS kan köras i enkelspår vid behov?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Det ryktas om sättningar i bankroppen uppe på Brunnshög - tydligen ska den inte vara dimensionerad för de tunga spårgående arbetsmaskiner som bl a arbetar med kontaktledningen. Dessutom ska rälerna vara direktgjutna i betongplattan. Hur har man gjort på Tvärbaneförlängningen till Sickla?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
- Stefan Widén
Tunga maskiner? Är väl traktorer och de har inge jättevikter. känns som det kan vara något annat fel.
I Sickla är det betongslipers.
Stefan
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Tack för förtydligandet - då hoppas vi att det var enbart ett rykte!Stefan Widén skrev:Tunga maskiner? Är väl traktorer och de har inge jättevikter. känns som det kan vara något annat fel.
Stefan

/UB
Rälerna gjuts inte fast i betongen. Däremot gjuts de fästen som rälerna sitter skruvade i fast i betongen. Vid nybyggnation monteras dessa fästen på rälerna först, innan rälerna läggs ut och justeras in i sitt rätta läge, genom att pallas upp till ett bra spårläge. Därefter fylls betong på.Ulrik Berggren skrev:Det ryktas om sättningar i bankroppen uppe på Brunnshög - tydligen ska den inte vara dimensionerad för de tunga spårgående arbetsmaskiner som bl a arbetar med kontaktledningen. Dessutom ska rälerna vara direktgjutna i betongplattan. Hur har man gjort på Tvärbaneförlängningen till Sickla?
Behöver rälen sen bytas, så skruvas den bara loss och den nya skruvas fast. Det ingår även vibrationsdämpande material under och omkring rälerna.
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Där ser man, stort tack för den upplysningen!leifd skrev:Rälerna gjuts inte fast i betongen. Däremot gjuts de fästen som rälerna sitter skruvade i fast i betongen. Vid nybyggnation monteras dessa fästen på rälerna först, innan rälerna läggs ut och justeras in i sitt rätta läge, genom att pallas upp till ett bra spårläge. Därefter fylls betong på.Ulrik Berggren skrev:Det ryktas om sättningar i bankroppen uppe på Brunnshög - tydligen ska den inte vara dimensionerad för de tunga spårgående arbetsmaskiner som bl a arbetar med kontaktledningen. Dessutom ska rälerna vara direktgjutna i betongplattan. Hur har man gjort på Tvärbaneförlängningen till Sickla?
Behöver rälen sen bytas, så skruvas den bara loss och den nya skruvas fast. Det ingår även vibrationsdämpande material under och omkring rälerna.
/UB
Spårvagnarna får vi vänta på ganska exakt ett år före vi får åka med, men redan nu kan man ta en tur med drönare längs spårvägen, som nästan är klar.
https://www.youtube.com/watch?v=UEGElM5nIzE
Väldigt fin film!
Väldigt fin film!
Ett par övergångsväxlar, från vänsterspår till högerspår, finns på »södra« sidan av hållplats Ideon. Och de borde möjliggöra enkelspårstrafik eller vändning vid Ideon (utan att ha någon koll på om det finns omständigheter i signalanläggningen som försvårar).twr skrev:I båda riktningarna?august skrev: Det är väl bara vid Ideon som det finns övergångsväxlar.
Så Lund C - Ideon eller Ideon - ESS kan köras i enkelspår vid behov?
Det stod något i MfSS eller Modern Stadstrafik om att eventuellt under högtrafik vända varannan tur vid Ideon.
/Gunnar Ekeving
Det var väl ett debattinlägg från herr Trivector. Innan det kommit så mycket mer bebyggelse längre ut än Solbjer kanske det kan vara en idé, vem vet. Idag är det ju i princip bara åkrar som kantar den yttre tredjedelen av linjen.gek skrev:Det stod något i MfSS eller Modern Stadstrafik om att eventuellt under högtrafik vända varannan tur vid Ideon.
Trevligt! Tack för att du delar!linlars skrev:Spårvagnarna får vi vänta på ganska exakt ett år före vi får åka med, men redan nu kan man ta en tur med drönare längs spårvägen, som nästan är klar.
Väldigt fin film!
Professionell tyckare
När börjar de första testkörningarna? När spänningssätts banan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Mars/april någon gång har jag för mig. Antar att spänningen kopplas in i samband med detta.twr skrev:När börjar de första testkörningarna? När spänningssätts banan?
Med reservation för mitt minne
/UB
Trafikstarten, planerad till augusti 2020, förväntas förskjutas två månader.
https://sparvaglund.se/aktuellt/2019/fo ... CfKvbzj1ak
https://sparvaglund.se/aktuellt/2019/fo ... CfKvbzj1ak
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
För oss byggtekniskt (och entreprenadjuridiskt) intresserade vore det kul att få veta vilka "formella hinder" som Skanska åberopar!
Men så roligt blir det nog inte...
/TKO
Men så roligt blir det nog inte...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Utbildningen av trafiklednings- och utbildningspersonal går på full fart, vet jag genom säkra källor. Förare skall även växla mellan att köra buss och spårvagn.
Dom har väl ett tag kvar för att bli lika stora som Norrköping men proppen kanske går ur när de väl sätter igång.
Dom har väl ett tag kvar för att bli lika stora som Norrköping men proppen kanske går ur när de väl sätter igång.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Lund är fortfarande en mindre stad än Norrköping. Men visst hoppas även jag på att spårvägsnätet kommer att byggas ut även i framtiden.
Det kräver nog att det blir en förändring av det politiska styret... alternarivt en förändrad inställning hos de nuvarande makthavarna.
/TKO
Det kräver nog att det blir en förändring av det politiska styret... alternarivt en förändrad inställning hos de nuvarande makthavarna.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
https://www.sydsvenskan.se/2019-10-21/t ... ade-av-nar
Artikeln är bara öppen för prenumeranter (vilket jag inte är). Men någon annan på forum kanske har nytta av länken.
Artikeln är bara öppen för prenumeranter (vilket jag inte är). Men någon annan på forum kanske har nytta av länken.

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.