Spårvägen i Lund

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av august »

X12 skrev:Hur många vändmöjligheter kommer det finnas längs linjen, utöver ändhållplatserna?
Det är väl bara vid Ideon som det finns övergångsväxlar.
linlars
Inlägg: 107
Blev medlem: torsdag 27 april 2006 21:22

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av linlars »

Nu har kontaktledningen börjat komma upp.

https://sparvaglund.se/aktuellt/2019/cl ... ledningar/

När jag cyklade förbi tidigare i kväll, så var de klara mellan Clemenstorget och fram till sjukhuset.
twr
Inlägg: 9249
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av twr »

august skrev:
X12 skrev:Hur många vändmöjligheter kommer det finnas längs linjen, utöver ändhållplatserna?
Det är väl bara vid Ideon som det finns övergångsväxlar.
I båda riktningarna?

Så Lund C - Ideon eller Ideon - ESS kan köras i enkelspår vid behov?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Ulrik Berggren »

Det ryktas om sättningar i bankroppen uppe på Brunnshög - tydligen ska den inte vara dimensionerad för de tunga spårgående arbetsmaskiner som bl a arbetar med kontaktledningen. Dessutom ska rälerna vara direktgjutna i betongplattan. Hur har man gjort på Tvärbaneförlängningen till Sickla?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3075
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Stefan Widén »

Tunga maskiner? Är väl traktorer och de har inge jättevikter. känns som det kan vara något annat fel.

I Sickla är det betongslipers.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Ulrik Berggren »

Stefan Widén skrev:Tunga maskiner? Är väl traktorer och de har inge jättevikter. känns som det kan vara något annat fel.

I Sickla är det betongslipers.

Stefan
Tack för förtydligandet - då hoppas vi att det var enbart ett rykte! :D
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4680
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av leifd »

Ulrik Berggren skrev:Det ryktas om sättningar i bankroppen uppe på Brunnshög - tydligen ska den inte vara dimensionerad för de tunga spårgående arbetsmaskiner som bl a arbetar med kontaktledningen. Dessutom ska rälerna vara direktgjutna i betongplattan. Hur har man gjort på Tvärbaneförlängningen till Sickla?
Rälerna gjuts inte fast i betongen. Däremot gjuts de fästen som rälerna sitter skruvade i fast i betongen. Vid nybyggnation monteras dessa fästen på rälerna först, innan rälerna läggs ut och justeras in i sitt rätta läge, genom att pallas upp till ett bra spårläge. Därefter fylls betong på.
Behöver rälen sen bytas, så skruvas den bara loss och den nya skruvas fast. Det ingår även vibrationsdämpande material under och omkring rälerna.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Ulrik Berggren »

leifd skrev:
Ulrik Berggren skrev:Det ryktas om sättningar i bankroppen uppe på Brunnshög - tydligen ska den inte vara dimensionerad för de tunga spårgående arbetsmaskiner som bl a arbetar med kontaktledningen. Dessutom ska rälerna vara direktgjutna i betongplattan. Hur har man gjort på Tvärbaneförlängningen till Sickla?
Rälerna gjuts inte fast i betongen. Däremot gjuts de fästen som rälerna sitter skruvade i fast i betongen. Vid nybyggnation monteras dessa fästen på rälerna först, innan rälerna läggs ut och justeras in i sitt rätta läge, genom att pallas upp till ett bra spårläge. Därefter fylls betong på.
Behöver rälen sen bytas, så skruvas den bara loss och den nya skruvas fast. Det ingår även vibrationsdämpande material under och omkring rälerna.
Där ser man, stort tack för den upplysningen!
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
linlars
Inlägg: 107
Blev medlem: torsdag 27 april 2006 21:22

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av linlars »

Spårvagnarna får vi vänta på ganska exakt ett år före vi får åka med, men redan nu kan man ta en tur med drönare längs spårvägen, som nästan är klar.

https://www.youtube.com/watch?v=UEGElM5nIzE

Väldigt fin film!
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av august »

twr skrev:
august skrev: Det är väl bara vid Ideon som det finns övergångsväxlar.
I båda riktningarna?

Så Lund C - Ideon eller Ideon - ESS kan köras i enkelspår vid behov?
Ett par övergångsväxlar, från vänsterspår till högerspår, finns på »södra« sidan av hållplats Ideon. Och de borde möjliggöra enkelspårstrafik eller vändning vid Ideon (utan att ha någon koll på om det finns omständigheter i signalanläggningen som försvårar).
gek
Inlägg: 1256
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av gek »

Det stod något i MfSS eller Modern Stadstrafik om att eventuellt under högtrafik vända varannan tur vid Ideon.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av august »

gek skrev:Det stod något i MfSS eller Modern Stadstrafik om att eventuellt under högtrafik vända varannan tur vid Ideon.
Det var väl ett debattinlägg från herr Trivector. Innan det kommit så mycket mer bebyggelse längre ut än Solbjer kanske det kan vara en idé, vem vet. Idag är det ju i princip bara åkrar som kantar den yttre tredjedelen av linjen.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7517
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Kantorn »

linlars skrev:Spårvagnarna får vi vänta på ganska exakt ett år före vi får åka med, men redan nu kan man ta en tur med drönare längs spårvägen, som nästan är klar.

https://www.youtube.com/watch?v=UEGElM5nIzE

Väldigt fin film!
Trevligt! Tack för att du delar!
Professionell tyckare
twr
Inlägg: 9249
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av twr »

När börjar de första testkörningarna? När spänningssätts banan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Ulrik Berggren »

twr skrev:När börjar de första testkörningarna? När spänningssätts banan?
Mars/april någon gång har jag för mig. Antar att spänningen kopplas in i samband med detta.

Med reservation för mitt minne
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
twr
Inlägg: 9249
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av twr »

Trafikstarten, planerad till augusti 2020, förväntas förskjutas två månader.

https://sparvaglund.se/aktuellt/2019/fo ... CfKvbzj1ak
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av TKO »

För oss byggtekniskt (och entreprenadjuridiskt) intresserade vore det kul att få veta vilka "formella hinder" som Skanska åberopar!

Men så roligt blir det nog inte...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6877
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Odd »

Utbildningen av trafiklednings- och utbildningspersonal går på full fart, vet jag genom säkra källor. Förare skall även växla mellan att köra buss och spårvagn.

Dom har väl ett tag kvar för att bli lika stora som Norrköping men proppen kanske går ur när de väl sätter igång.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av TKO »

Lund är fortfarande en mindre stad än Norrköping. Men visst hoppas även jag på att spårvägsnätet kommer att byggas ut även i framtiden.
Det kräver nog att det blir en förändring av det politiska styret... alternarivt en förändrad inställning hos de nuvarande makthavarna.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 9249
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av twr »

https://www.sydsvenskan.se/2019-10-21/t ... ade-av-nar

Artikeln är bara öppen för prenumeranter (vilket jag inte är). Men någon annan på forum kanske har nytta av länken. :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar