Re: M33?
Postat: lördag 16 april 2016 18:19
M28/M29 kommer säkert att leva 20 år till. Skulle inte förvåna mig om dom överlever både M31 och M32....
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Som vanligt är svaret "Det beror på...."ADDE skrev:Hur många M33 behövs om Göteborg bara ska ha M31 och M33 i trafiken?
Hur många M33 behövs om Göteborg även ska ha renoverade M32 (Som LeifD föreslår ovan) samt utöka trafiken och bygga ut nätet enligt dagens förslag?
Hur många M33 ska det vara om man enbart kör med M33 i hela nätet (Minst troligast)
Tilldelningsbeslut i upphandling av nya spårvagnar klart
Göteborgs Spårvägars styrelse har utsett Bombardier Transportation Sweden AB/Vossloh Kiepe GmbH till vinnande anbudsgivare i upphandlingen av nya spårvagnar, typ M33, i Göteborg. Det skriver Göteborgs Spårvägar på sin webbplats [...]
Skoda hörde ju till dem som underkändes som anbud och inte deltog i den slutliga utvärderingen. Men det var väntat - utifrån hur man gjort utvärderingarna, att det nog skulle bli något överklagande. Det intressanta är ju dock att det kommit från en leverantör som inte ens ansågs uppfylla grundkraven. Mer naturligt hade nog varit om det kommit från CAF eller Alstom.Niklausson skrev:Överprövning har begärts för upphandlingen av nya spårvagnar http://www.goteborgssparvagar.se/overpr ... parvagnar/
Begäran har lämnats av leverantören Skoda Transportation A.S och det innebär att avtal inte får ingås med leverantören Bombardier Tranportation Sweden AB/Vossloh Kiepe GmbH utan att frågan hänskjuts till förvaltningsrätten för avgörande.
Skoda var en av åtta tillverkare som klarade prekvalificeringen, och en av sex leverantörer som lämnade anbud i steg två. Om deras anbud underkänts av någon anledning är det inget som kommunicerats utåt officiellt.Lars_L skrev:Skoda hörde ju till dem som underkändes som anbud och inte deltog i den slutliga utvärderingen. Men det var väntat - utifrån hur man gjort utvärderingarna, att det nog skulle bli något överklagande. Det intressanta är ju dock att det kommit från en leverantör som inte ens ansågs uppfylla grundkraven. Mer naturligt hade nog varit om det kommit från CAF eller Alstom.Niklausson skrev:Överprövning har begärts för upphandlingen av nya spårvagnar http://www.goteborgssparvagar.se/overpr ... parvagnar/
Begäran har lämnats av leverantören Skoda Transportation A.S och det innebär att avtal inte får ingås med leverantören Bombardier Tranportation Sweden AB/Vossloh Kiepe GmbH utan att frågan hänskjuts till förvaltningsrätten för avgörande.
darthjpp skrev:Skoda var en av åtta tillverkare som klarade prekvalificeringen, och en av sex leverantörer som lämnade anbud i steg två. Om deras anbud underkänts av någon anledning är det inget som kommunicerats utåt officiellt.Lars_L skrev:Skoda hörde ju till dem som underkändes som anbud och inte deltog i den slutliga utvärderingen. Men det var väntat - utifrån hur man gjort utvärderingarna, att det nog skulle bli något överklagande. Det intressanta är ju dock att det kommit från en leverantör som inte ens ansågs uppfylla grundkraven. Mer naturligt hade nog varit om det kommit från CAF eller Alstom.Niklausson skrev:Överprövning har begärts för upphandlingen av nya spårvagnar http://www.goteborgssparvagar.se/overpr ... parvagnar/
Begäran har lämnats av leverantören Skoda Transportation A.S och det innebär att avtal inte får ingås med leverantören Bombardier Tranportation Sweden AB/Vossloh Kiepe GmbH utan att frågan hänskjuts till förvaltningsrätten för avgörande.
Samtidigt kan det ju sägas att de fem som inte fick kontraktet underkändes.
Är det möjligen så att du tänker på Skoda/Transtech (den finska tillverkaren som blev uppköpt av Skoda) då de (Transtech) klagade på prekvalificeringen då de saknade en normalspårig produkt. Även Alstom var missnöjda med en av de första försöken till prekvalificering då de ansåg att aluminium var att anse som korrosionssäker, även om det var definierat i underlaget till prekvalificeringen att stommen skulle vara i rostfritt stål.
Niklausson skrev:Överprövning har begärts för upphandlingen av nya spårvagnar http://www.goteborgssparvagar.se/overpr ... parvagnar/
Begäran har lämnats av leverantören Skoda Transportation A.S och det innebär att avtal inte får ingås med leverantören Bombardier Tranportation Sweden AB/Vossloh Kiepe GmbH utan att frågan hänskjuts till förvaltningsrätten för avgörande.
Lars_L skrev:darthjpp skrev:Skoda var en av åtta tillverkare som klarade prekvalificeringen, och en av sex leverantörer som lämnade anbud i steg två. Om deras anbud underkänts av någon anledning är det inget som kommunicerats utåt officiellt.Lars_L skrev:
Skoda hörde ju till dem som underkändes som anbud och inte deltog i den slutliga utvärderingen. Men det var väntat - utifrån hur man gjort utvärderingarna, att det nog skulle bli något överklagande. Det intressanta är ju dock att det kommit från en leverantör som inte ens ansågs uppfylla grundkraven. Mer naturligt hade nog varit om det kommit från CAF eller Alstom.
Samtidigt kan det ju sägas att de fem som inte fick kontraktet underkändes.
Är det möjligen så att du tänker på Skoda/Transtech (den finska tillverkaren som blev uppköpt av Skoda) då de (Transtech) klagade på prekvalificeringen då de saknade en normalspårig produkt. Även Alstom var missnöjda med en av de första försöken till prekvalificering då de ansåg att aluminium var att anse som korrosionssäker, även om det var definierat i underlaget till prekvalificeringen att stommen skulle vara i rostfritt stål.
Såg att jag skrev fel här - det var inte CAF som klarade sig vidare ,utan Stadler förstås.
Solaris klarade ju inte de grundläggande kraven och fick inte lämna anbud. Av de inbjudna var det sedan 6 som lämnade anbud. Men av de obligatoriska krav som ställdes på leverantörerna, så föll CAF, PESA och Skoda bort. Vilka de krav var som man inte uppfyllt har man dock valt att inte redovisa för utåt.
Det är alltså dessa sex som lämnat slutanbud, och därmed har rätt att överklaga tilldelningsbeslutet. Att det sedan varit så att några fallit bort under utvärderingen är naturligt, men på vilka grunder de fallit bort har inte kommunicerats utåt, utan det är intern information hos Göteborgs Spårvägar. Vid en förhandling i förvaltningsrätten så kommer de skäl som Skoda anför varför de skall vinna tilldelningen att bli offentliga under förutsättning att de inte begär lykta dörrar. Domen med domskäl kommer att vara offentlig handling.Klippt ur Göteborgs Spårvägar pressmeddelande: Tilldelningsbeslut M33 skrev:
Upphandlingen har genomförts i två steg. I första steget skedde en så kallad prekvalificering, där nio leverantörer deltog. Därefter bjöds åtta leverantörer in till anbudsinlämning. Totalt sex leverantörer har lämnat anbud. Dessa är Alstom, Bombardier/Vossloh Kiepe, CAF, PESA, Skoda och Stadler.
Såvitt jag förstår kan en förvaltningsdomstol aldrig ändra ett upphandlingsbeslut, enbart upphäva detsamma. En domstol kan alltså aldrig tvinga en upphandlande myndighet att välja en viss leverantör, utan har bara att ta ställning till om upphandlingen har genomförts formellt riktigt eller ej. I det senare fallet dömer domstolen till att upphandlingen måste göras om (helt eller delvis).darthjpp skrev:Det är alltså dessa sex som lämnat slutanbud, och därmed har rätt att överklaga tilldelningsbeslutet. Att det sedan varit så att några fallit bort under utvärderingen är naturligt, men på vilka grunder de fallit bort har inte kommunicerats utåt, utan det är intern information hos Göteborgs Spårvägar. Vid en förhandling i förvaltningsrätten så kommer de skäl som Skoda anför varför de skall vinna tilldelningen att bli offentliga under förutsättning att de inte begär lykta dörrar. Domen med domskäl kommer att vara offentlig handling.Klippt ur Göteborgs Spårvägar pressmeddelande: Tilldelningsbeslut M33 skrev:
Upphandlingen har genomförts i två steg. I första steget skedde en så kallad prekvalificering, där nio leverantörer deltog. Därefter bjöds åtta leverantörer in till anbudsinlämning. Totalt sex leverantörer har lämnat anbud. Dessa är Alstom, Bombardier/Vossloh Kiepe, CAF, PESA, Skoda och Stadler.
Det är sällsynt att ett överklagande går igenom om inga fel i upphandlingsmetodiken begåtts, vilket inte torde vara fallet med tanke på att upphandlingen avbrutits och förtydligats. Detta är tredje gången, så GS borde ha torrt på fötterna i upphandlingsmetodiken. Rena sakskäl i bedömningen av de olika produkterna ger i stort sett aldrig en vinst vid ett överklagande av en upphandling.
Förhoppningsvis kan förvaltningsrätten snabbt klara av ärendet, det beror dels på varför Skoda överklagade och dels på de sakskäl de kommer att anföra i sin sak. Normalt är den ungefärliga handläggningstiden 3 månader. Rimligen kan målet vara avgjort i augusti i förvaltningsrätten, sedan kan förlorande part begära prövningstillstånd i Kammarrätten vilket givetvis förlänger processen med något halvår. Sedan finns en liten chans att överklaga till Högsta Förvaltningsdomstolen vilket förmodligen innebär att så lång tid förflutit sedan upphandlingen var klar att den behöver starta om....
Då har dessutom GS byggt ytterligare M28/29 av egentillverkade reservdelar....
Du har alltså läst utvärderingsrapporten. Finns den på nätet eller har du fått den under hand?Lars_L skrev:För "skall-kraven" måste det ju vara tämligen enkelt att fastställa ifall dessa har uppfyllts eller inte - medan det måste vara ganska svårt att förstå varför Bombardier får betyget 4 på förarhytt och förarplats, medan Alstom och Stadler får betyg 1 (enligt utvärderingsrapporten).
Nej, det kan inte förvaltningsrätten göra.Sven Blomberg skrev:Men om Skoda skulle få "rätt" och vinna på det. Hur skulle förhållandet se ut mellan GS och Skoda då? Att bli "tvingad" att köpa en produkt man egentligen inte ville ha?
Tyvärr finns den inte på nätet, utan har fått den från GS.Harald skrev:Du har alltså läst utvärderingsrapporten. Finns den på nätet eller har du fått den under hand?Lars_L skrev:För "skall-kraven" måste det ju vara tämligen enkelt att fastställa ifall dessa har uppfyllts eller inte - medan det måste vara ganska svårt att förstå varför Bombardier får betyget 4 på förarhytt och förarplats, medan Alstom och Stadler får betyg 1 (enligt utvärderingsrapporten).
Outgrundliga äro juridikens irrfärder....Niklausson skrev:Vad blir domen tror då? Det kanske till och med att börja förhandla om m34
Tänk vad bra det skulle vara om man då till slut kunde inse att det är 45-metersvagnar som behövs för framtiden, inte ännu fler 30-metersvagnar!darthjpp skrev:Outgrundliga äro juridikens irrfärder....Niklausson skrev:Vad blir domen tror då? Det kanske till och med att börja förhandla om m34
Stalltipset är att upphandlingen står sig och kan genomföras. Skulle en ny upphandling behöva genomföras blir det fortfarande till vagntyp M33.... Dock kan det vid en ny upphandling finnas anledning för GS att justera antalet vagnar i upphandlingen, dels i första serien, dels i optionsserierna.