Ytterligare litegranna från Lidingön...

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Re: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Inlägg av M_M »

218 skrev:
M_M skrev:
218 skrev:Regionplaneförslagen 1921 och 1936 andas sådana ansatser, 1936 för att man insåg att något måste göras och 1921 för att inte bilen slagit igenom fullt ännu!
Var kan man finna dessa delikata publikationer måntro?
För 1921 har jag själv en karta storlek ungefär som en gammal SS-karta. Den har jag fått vid utstädning av dupletter på Stockholms universitets Kulturgeografiska institution. För 1936 har jag ett utdrag av det som rör kollektivtrafiken och den samordnande lösningen. Den kommer också från Stockholms universitet.

Jag fick de redan på 80-talet men visst så kan man väl försöka med Stockholms universitets bibliotek alternativt kan jag tänka mig Landstingets trafikkontor (eller vad det kan heta numera) som ju borde ha koll. De är väl värda att försöka att få tag på!
Det är möjligtvis inte så att dina exemplar finns i närheten av en scanner? :wink: :wink:
Användarens profilbild
Leif Spångberg

Inlägg av Leif Spångberg »

Följande filmsnutt hittade jag häromdagen. En annorlunda vinkel, beskriver snyggt lastningen. Synd bara att vi inte fick se vagnen på nya bron, Lidingövägen, Stadionkorsningen, Valhallavägen ....

-

-

/leif
BSB101

Inlägg av BSB101 »

roggek skrev:
Joakim W skrev:
Hechtwagen skrev:Ska rivas. Slut
Och ersättas av vadå...? Antar att man helst vill ha en vänthall, och helst i anslutning till tågena... Just Ropsten intresserar mig rätt mycket, så vore kul att veta vad som egentligen händer där :)

Har väl gått bra vid Ropsten "utan väntsal" förr, så varför skulle det inte gå nu?:
Vem har påstått att det inte går? bara för att en sak går betyder inte att den är önskvärd.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Re: Sv: Ytterligare litegranna från Lidingön...

Inlägg av Bussmicke »

Leif Spångberg skrev:Synd bara att vi inte fick se vagnen på nya bron, Lidingövägen, Stadionkorsningen, Valhallavägen ....

/leif
Så är det när man heter SL och har bråttom att skrota bort allt och inte ens kan spara en enda vagn...

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

aga-10aug.jpg
aga-10aug.jpg (168.76 KiB) Visad 3559 gånger
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Ser inte vad plattformsklockan visar men antar att det är fem i tolv...
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Bussmicke skrev:
Leif Spångberg skrev:Synd bara att vi inte fick se vagnen på nya bron, Lidingövägen, Stadionkorsningen, Valhallavägen ....

/leif
Så är det när man heter SL och har bråttom att skrota bort allt och inte ens kan spara en enda vagn...

//Bussmicke
http://www.bussmicke.se
SLs uppgift är inte att spara gamla vagnar utan att driva en bra och effektiv kollektivtrafik. Om någon organisation hade velat köpa en vagn hade det nog gått bra, speciellt om man bjudit över det som skrotningsfirman betalade.
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

BSB101 skrev:SLs uppgift är inte att spara gamla vagnar utan att driva en bra och effektiv kollektivtrafik. Om någon organisation hade velat köpa en vagn hade det nog gått bra, speciellt om man bjudit över det som skrotningsfirman betalade.
Utan att gå in på vad som bör sparas som museiföremål, så har du fel. SL/trafikförvaltningen har Spårvägsmuseet under sina vingar. Då de statliga centralmuseerna samordnar bevarandeansvaret tar man hänsyn till lokala museer av olika slag och "fördelar" vilka som har vilket ansvar. Spårvägsmuseet ingår i detta upplägg.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
Leif Spångberg

Inlägg av Leif Spångberg »

Denna gång stämmer mitt inlägg faktiskt med rubriken, ty igår kväll dristade jag mig till att agera handledare åt min 18-årings övningskörning, medelst bil, på nämnda ö.
Givetvis kombinerat med lämpliga "bensträckar/få-ned-pulsen" pauser på intressanta platser.

Så här såg det ut vid Talludden o Gåshaga

-

Bild

-

Bild

-

Bild

-

/leif
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Christer J skrev:
BSB101 skrev:SLs uppgift är inte att spara gamla vagnar utan att driva en bra och effektiv kollektivtrafik. Om någon organisation hade velat köpa en vagn hade det nog gått bra, speciellt om man bjudit över det som skrotningsfirman betalade.
Utan att gå in på vad som bör sparas som museiföremål, så har du fel. SL/trafikförvaltningen har Spårvägsmuseet under sina vingar. Då de statliga centralmuseerna samordnar bevarandeansvaret tar man hänsyn till lokala museer av olika slag och "fördelar" vilka som har vilket ansvar. Spårvägsmuseet ingår i detta upplägg.
Kan vi alla försöka vara överens om att vi slutar upp med den här "begravnings- och sorgstämningen" angående Södra Lidingöbanan och dess vagnar...
(Vi har gång på gång fått förklarat för oss SSS bevarandeplan och SLs/Spårvägsmuseets dito.)

Och faktiskt gläds åt vad som komma skall... :roll:
Utvecklingen måste gå framåt...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

roggek skrev:
Christer J skrev:
Kan vi alla försöka vara överens om att vi slutar upp med den här "begravnings- och sorgstämningen" angående Södra Lidingöbanan och dess vagnar...
(Vi har gång på gång fått förklarat för oss SSS bevarandeplan och SLs/Spårvägsmuseets dito.)

Och faktiskt gläds åt vad som komma skall... :roll:
Utvecklingen måste gå framåt...
Öhhh...

Jag förstår inte varför du kommenterar mitt och BSB101s inlägg. Vare sig han eller jag visar oss ha någon "begravnings- och sorgstämning" över saken. Däremot andra ovanför våra inlägg kan vara värda din kommentar. Det finns ingen anledning att blanda in oss i den klagosång du angriper.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Christer J skrev:Öhhh...

Jag förstår inte varför du kommenterar mitt och BSB101s inlägg. Vare sig han eller jag visar oss ha någon "begravnings- och sorgstämning" över saken. Däremot andra ovanför våra inlägg kan vara värda din kommentar. Det finns ingen anledning att blanda in oss i den klagosång du angriper.
Du har så rätt, förlåt :oops:

Nåväl, jag anser fortfarande att vi skall lägga det som hänt åt sidan (vi kan i nuläget inte längre rädda någon A30B/B30B) och istället se fram emot en upprustad Lidingöbana...
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Några gnäller på att några gnäller på att några gnäller på att lidingös A30B skrotas :D

Nu vill jag följa hur framtiden växer fram!

HS
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Henrik Schütz skrev:Några gnäller på att några gnäller på att några gnäller på att lidingös A30B skrotas :D

HS
Ja, det här har nog varit den mest urspårade tråden med avvikelser om TRIs tillämning, Kubas Hershey-linje, Glad Jazzen i Östersjön, en stackars kioskägare i Ropsten och en hel del annat... :cheesygrin:
Undrar hur framtiden blir?
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

roggek skrev:
Henrik Schütz skrev:Några gnäller på att några gnäller på att några gnäller på att lidingös A30B skrotas :D

HS
Ja, det här har nog varit den mest urspårade tråden med avvikelser om TRIs tillämning, Kubas Hershey-linje, Glad Jazzen i Östersjön, en stackars kioskägare i Ropsten och en hel del annat... :cheesygrin:
Undrar hur framtiden blir?
På Forum? Lika förvirrad som vanligt. Åtminstone så länge jag är med... :)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Som jämförelse vill jag gärna nämna de Magnumtrauma som hörde till ordningen för
dagen under främst sextiotalets tragiska nedläggningsvåg som kulminerade med högertrafik-
omläggningens nästan totala ändring över en natt av Lokaltrafiksverige. Vi hade varit
överlyckliga om vi BARA hade haft "en spik i foten" - att EN linje tillfälligt inställde
trafiken för att upprustas och förbättras och ganska snart skulle återuppstå i stort sett
som förut men med nya vagnar! Nej ALLT skulle eldas upp och smältas ned - rökmolnen
låg tunga över bl a Högdalshallen - särskilda små gula maskiner sågade sönder gatorna
för att ta bort de räler som de själva körde på - den värdefulla kopparen i kontaktledningen
har väl ännu inte redovisats vart den tog vägen (suck)

Tänker inte här gå in på svårigheterna att samtidigt rädda ett mycket stort antal stora
lokaltrafikfordon OCH etablera Malmköpingsmuséet helt på idéell väg vid sidan av studier
och arbete. Och dagens ungdom skulle inte TRO oss... :)

I skuggan av detta kan man ju ha åsikter om skrivbordsputtar som först två dagar innan
nedläggningen av Lidingöbanan tycker saker om bevarande av ett och annat - men jag
avstår helt från detta - det torde stå klart för de allra flesta att bevarande lämpligen
ska vara en långsiktig och noggrann procedur. Det är inget som helst fel att börja
planera 5 år eller mera innan ett omhändertagande tidigast kan vara aktuellt!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Skriv svar