Med spårvagn till Sickla

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av M_M »

Tagbitaren skrev:Ja men verkar det inte som om trafiknämnden håller på att samla sig till ett genomförandebeslut i alla fall:
http://www.sll.se/sll/templates/meeting ... x?id=65125

(pkt. 5)
Trevligt!

Planskiljd korsning med Sickla Industriväg, kan förhoppningsvis innebära att höjdskillnaden mellan Saltsjöbanans plattform och "omgivningen" byggs bort och att det blir byte mellan Tvärbanan och Saltsjöbanan utan trappsteg. Nån som har tillgång till motsvarande höjdkurva för Saltsjöbanans hållplats? Här verkar föreslås hållplats i viss lutning för Tvärbanan. (Om jag ser rätt så verkar lutningen vara någon halvmeter längs hela plattformen).

På ritningen verkar det finnas plats för framtida spår mot Saltsjöbanan. Bra och inte helt oväntat.
twr skrev:Det är i alla fall tydligt att det blir en plankorsning över väg 260, vilket Trafikverket har gått med på. (Vad heter vägen, här kallas den "Sicklavägen".)

Byggstart sommaren 2014, eller i bästa fall i februari, om Trafikverket omfördelar pengar. Trafikstart i slutet av 2016, eller i bästa fall på sommaren.
En väg kan mig veterligen både ha ett lokalt namn (t.ex. Sicklavägen) och ett vägnummer (t.ex. 260). Det lokala namnet gäller då just lokalt, medan vägnumret gäller längs hela sträckningen.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av twr »

M_M skrev:
twr skrev:Det är i alla fall tydligt att det blir en plankorsning över väg 260, vilket Trafikverket har gått med på. (Vad heter vägen, här kallas den "Sicklavägen".)
En väg kan mig veterligen både ha ett lokalt namn (t.ex. Sicklavägen) och ett vägnummer (t.ex. 260). Det lokala namnet gäller då just lokalt, medan vägnumret gäller längs hela sträckningen.
Ja, det ifrågasätter jag inte. Men i rapporten kallas den Sicklavägen, medan den i denna tråd har kallats Järlaleden, men på eniro och hitta är vägen namnlös. "Sicklavägen" finns överhuvudtaget inte.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av 643 »

Tagbitaren skrev:
twr skrev:
Tagbitaren skrev:Ja men verkar det inte som om trafiknämnden håller på att samla sig till ett genomförandebeslut i alla fall:
http://www.sll.se/sll/templates/meeting ... x?id=65125

(pkt. 5)
Den bifogade kalkylen talar om en kostnad på 377 miljoner, medan tjänsteutlåtandet säger 417 miljoner.

Det är i alla fall tydligt att det blir en plankorsning över väg 260, vilket Trafikverket har gått med på. (Vad heter vägen, här kallas den "Sicklavägen".)

Byggstart sommaren 2014, eller i bästa fall i februari, om Trafikverket omfördelar pengar. Trafikstart i slutet av 2016, eller i bästa fall på sommaren.
Ja, skillnaden är väl de där 40 miljonerna som Nacka kommun ska bidra med. En intressant sak är att själva spåranläggningen endast står för ca. 15 % av investeringen. Förutom det vanliga, med ledningsomflyttningar etc. så räknar man med att få göra rätt mycket grundförstärkningar längs Båtbyggargatan och Uddvägen. Och undra på det. Vid den stora sjösänkningen 1922, i samband med byggandet av Hammarbyleden sänktes vattennivån med nästan 5 meter, och mängder av gammal gyttjig sjöbotten torrlades. När den nuvarande Båtbyggargatan (och Tvärbanan vid Sickla Udde) anlades räknade man med att det räckte med att schakta ur och fylla med sk. lättfyllning, i det här fallet kubikmetervis med cellplast. Efter omfattade sättningar i gatan fick Stockholms stads byggentrepenör schakta ut gatorna igen och denna gång gjuta påldäck. Så kommer man troligvis att få göra när man förlänger Tvärbanan också.

Om man tittar på den här bilden http://www.stockholmskallan.se/Soksida/Post/?nid=6062 från 1889 ser man utsikten från dåvarande Lugnet/Henriksdalsberget mot den nu försvunna Fanny Udde och där ser man att det var vatten där Uddvägen nu löper fram. Den som vill kan manipulera med den här bilden http://www.stockholmskallan.se/Jamfor-kartor/ och jämföra kartor då och nu. Om man kikar noga på Stockholmskällans bild ser man i lövdungen på udden den byggnad som gett platsen sitt namn, villa Fanny Udde. Det huset finns kvar men ligger numera långt upp på land, och som sagt med Uddvägen strax nedanför.

Bild
Inte nog med att Fannyudde inte är någon udde längre - några pietetslösa, historielösa typer har bytt namnet på därvarande restaurang "Fanny" till "Vilda Västern" (!) :evil:
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av M_M »

twr skrev:
M_M skrev:
twr skrev:Det är i alla fall tydligt att det blir en plankorsning över väg 260, vilket Trafikverket har gått med på. (Vad heter vägen, här kallas den "Sicklavägen".)
En väg kan mig veterligen både ha ett lokalt namn (t.ex. Sicklavägen) och ett vägnummer (t.ex. 260). Det lokala namnet gäller då just lokalt, medan vägnumret gäller längs hela sträckningen.
Ja, det ifrågasätter jag inte. Men i rapporten kallas den Sicklavägen, medan den i denna tråd har kallats Järlaleden, men på eniro och hitta är vägen namnlös. "Sicklavägen" finns överhuvudtaget inte.
Aha, bra poäng!

Kan det vara så att vägen heter Sicklavägen i kommunens handlingar men namnet inte kommunicerats ut, antagligen beroende på att ingen torde ha postadress på den vägen?

Både Google Maps och Openstreetmap verkar benämna den just Sicklavägen. Månne olika källor till kartdata?
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1034
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av Christer J »

twr skrev:Det är i alla fall tydligt att det blir en plankorsning över väg 260, vilket Trafikverket har gått med på. (Vad heter vägen, här kallas den "Sicklavägen".)
M_M skrev:En väg kan mig veterligen både ha ett lokalt namn (t.ex. Sicklavägen) och ett vägnummer (t.ex. 260). Det lokala namnet gäller då just lokalt, medan vägnumret gäller längs hela sträckningen.
twr skrev:Ja, det ifrågasätter jag inte. Men i rapporten kallas den Sicklavägen, medan den i denna tråd har kallats Järlaleden, men på eniro och hitta är vägen namnlös. "Sicklavägen" finns överhuvudtaget inte.
M_M skrev:Aha, bra poäng!

Kan det vara så att vägen heter Sicklavägen i kommunens handlingar men namnet inte kommunicerats ut, antagligen beroende på att ingen torde ha postadress på den vägen?

Både Google Maps och Openstreetmap verkar benämna den just Sicklavägen. Månne olika källor till kartdata?
Det var ett väldigt svammel och oreda om vägarna i trakten, men så blir det väl när man inte bor i närheten. Järlaleden förstår jag inte alls hur ni har blandat in i den här linjeförlängningen. Den har sedan den kom till på 1960-talet alltid legat där den legat. Nämligen mellan Hammarby Fabriksväg (numera Södra länken) och Värmdövägen intill Saltsjö-Järla station dragen söder om industriområdena mellan Sickla och Saltsjö-Järla station. Dvs flera hundra meter från där spårvägen skall dras fram.

Sicklavägen har efter sin tillkomst varit till för att binda ihop Järlaleden (samt trafik från Södra länken mot Danvikstull) med Värmdöleden där den senare går upp i Värmdövägen nedanför Henriksdalsberget. I en tidigare inlägg såg jag följande mening: "Järlaledens västra del, längs kommungränsen är förbindelsen mellan Södra Länken och Stadsgårdsleden". Men hallå Stadsgårdsleden slutar vid Londonviadukten på Södermalm flera kilometer från Järlaledens västra slut vid Södra länken.

Om ni hade besökt Sickla industriväg och skådat denna och hur Värmdövägen ser ut där de möts så skulle ni inse det omöjliga att leda den tunga trafik som kör längs Sicklavägen, denna omväg - det skulle bli kaos.

Slutligen, vi använder inte vägnummer i dagligt tal i Stockholm utom möjligen Europavägarna, men då bara när vi talar om vägen till andra delar av landet.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av twr »

Christer J skrev:
twr skrev:Det är i alla fall tydligt att det blir en plankorsning över väg 260, vilket Trafikverket har gått med på. (Vad heter vägen, här kallas den "Sicklavägen".)
M_M skrev:En väg kan mig veterligen både ha ett lokalt namn (t.ex. Sicklavägen) och ett vägnummer (t.ex. 260). Det lokala namnet gäller då just lokalt, medan vägnumret gäller längs hela sträckningen.
twr skrev:Ja, det ifrågasätter jag inte. Men i rapporten kallas den Sicklavägen, medan den i denna tråd har kallats Järlaleden, men på eniro och hitta är vägen namnlös. "Sicklavägen" finns överhuvudtaget inte.
M_M skrev:Aha, bra poäng!

Kan det vara så att vägen heter Sicklavägen i kommunens handlingar men namnet inte kommunicerats ut, antagligen beroende på att ingen torde ha postadress på den vägen?

Både Google Maps och Openstreetmap verkar benämna den just Sicklavägen. Månne olika källor till kartdata?
Det var ett väldigt svammel och oreda om vägarna i trakten, men så blir det väl när man inte bor i närheten. Järlaleden förstår jag inte alls hur ni har blandat in i den här linjeförlängningen. Den har sedan den kom till på 1960-talet alltid legat där den legat. Nämligen mellan Hammarby Fabriksväg (numera Södra länken) och Värmdövägen intill Saltsjö-Järla station dragen söder om industriområdena mellan Sickla och Saltsjö-Järla station. Dvs flera hundra meter från där spårvägen skall dras fram.

Sicklavägen har efter sin tillkomst varit till för att binda ihop Järlaleden (samt trafik från Södra länken mot Danvikstull) med Värmdöleden där den senare går upp i Värmdövägen nedanför Henriksdalsberget. I en tidigare inlägg såg jag följande mening: "Järlaledens västra del, längs kommungränsen är förbindelsen mellan Södra Länken och Stadsgårdsleden". Men hallå Stadsgårdsleden slutar vid Londonviadukten på Södermalm flera kilometer från Järlaledens västra slut vid Södra länken.

Om ni hade besökt Sickla industriväg och skådat denna och hur Värmdövägen ser ut där de möts så skulle ni inse det omöjliga att leda den tunga trafik som kör längs Sicklavägen, denna omväg - det skulle bli kaos.

Slutligen, vi använder inte vägnummer i dagligt tal i Stockholm utom möjligen Europavägarna, men då bara när vi talar om vägen till andra delar av landet.
Man ska kanske inte vara så snabb att kasta ur sig anklagelser om svammel. Jag bor i Stockholm. Jag har besökt platsen och gått sträckningen där Tvärbanan ska gå. Jag har aldrig föreslagit att leda om någon tung trafik. Någon annan kallade den "Järlaleden", och på eniro.se och hitta.se är den namnlös, därför undrade jag vad den hette, och benämnde den med nummer i brist på bättre. Så skriv inte "ni" när det inte gäller mig. :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av twr »

När öppnas Tvärbanan till Sickla?

Tidsplanen har sagt december 2016, men att det kan bli redan till sommaren 2016 om Trafikverket omfördelar pengar. Det skulle kräva byggstart nu i februari. Men i den här artikeln står det trafikstart 2017:
http://www.nvp.se/Nacka/SaltsjobadenFis ... ngstrafik/
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Leif Steen
Inlägg: 387
Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
Ort: Vällingby, ABC staden

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av Leif Steen »

Idag startar samrådet om förlängningen till Sickla enligt branschtidningar.

"I samarbete med Landstingets Trafikförvaltning (tidigare SL), har planenheten i Nacka kommun tagit fram ett förslag till detaljplan. Detaljplanen gör det möjligt att bygga ut Tvärbanan ca 675 meter från Sickla udde i Stockholm till Sickla station i Nacka. Den 9 oktober startar samrådet för detaljplanen och pågår till den 11 november. Tvärbanans förlängning beräknas vara klar i slutet av 2016."

http://www.branschaktuellt.se/infrastru ... till-nacka
"Det vi inte minns, har inte hänt"
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av twr »

Leif Steen skrev:Idag startar samrådet om förlängningen till Sickla enligt branschtidningar.

"I samarbete med Landstingets Trafikförvaltning (tidigare SL), har planenheten i Nacka kommun tagit fram ett förslag till detaljplan. Detaljplanen gör det möjligt att bygga ut Tvärbanan ca 675 meter från Sickla udde i Stockholm till Sickla station i Nacka. Den 9 oktober startar samrådet för detaljplanen och pågår till den 11 november. Tvärbanans förlängning beräknas vara klar i slutet av 2016."

http://www.branschaktuellt.se/infrastru ... till-nacka
Beslut om statlig medfinansiering (50 %) väntas först nästa sommar. Om detaljplanen inte överklagas kan bygget börja kvartal 3, 2014. Får hoppas att allt står klart i slutet av 2016.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av Bussmicke »

Att det ska ta så lång tid för en sån liten bit?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av M_M »

Om staten pröjsar 50% av den här spårsnutten, som endast är av lokal betydelse, så har väl staten skitit i det blå skåpet med avseende på möjligheten att neka statliga pengar till spårväg i t.ex. Skåne?
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av twr »

M_M skrev:Om staten pröjsar 50% av den här spårsnutten, som endast är av lokal betydelse, så har väl staten skitit i det blå skåpet med avseende på möjligheten att neka statliga pengar till spårväg i t.ex. Skåne?
Det är en omfördelning av pengar från Tvärbana Ost, som har varit beslutad i ett decennium eller nåt. Men jag förstår vad du menar. Synd om man inte kan skjuta till lite pengar till de skånska spårvägarna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av Anders Hanquist »

Det verkar som om förberedelserna på plats kommit igång så smått. Bensinstationen är riven och några "pinnar" framför Fanny udde skvallrar om hur vägen ska breddas.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av LÅ1 »

Hittade ett inlägg på en blogg (Stockholm & Projekt) som handlar om spårvägsförlängningen. Där finns fler länkar!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av M_M »

Ett "stationshus" föreslås - men varken det eller ens några väderskydd verkar täcka själva hållplatserna trots att de till 100% avses trafikeras med elektriska och därmed utslippsfria fordon.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av M_M »

Det ser ut att vara på håret att planområdet räcker för en sammankoppling, men å andra sidan kanske tillräckligt stor befintlig yta redan är planlagd för järnvägsanvändning och då torde det väl inte behövas någon ytterligare plan, eller?
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av CS »

Idag var det öppet hus om detaljplanen i Nacka. Samrådstiden pågår till 11 november 2013

På nedanstående länk finns allt samrådsmatrial.
http://www.nacka.se/web/bo_bygga/projek ... spx#samrad
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av LÅ1 »




"Nacka snackar - Christian Rydberg om tvärbanans nya sträckning"
"Nacka snackar är en serie filmer där olika människor i Nacka berättar om ett valfritt ämne i ungefär en minut. Den senaste filmen handlar om Tvärbanans förlängning till Sickla Station."
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av twr »

är det någon som vet något om tidsplanen? Tidigare talades om byggstart i februari 2104 om Trafikverket skulle omfördela pengar, men det känns väl inte aktuellt längre? Länsplanerna presenteras väl i april, så att finansieringen blir slutgiltigt löst. Kan det bli byggstart till sommaren?

För trafikstarten är det senaste bud jag har hört senare delen av 2016. I tjänsteutlåtandet om Saltsjöbanan talas dock om 2017.

Hur länge kommer Sickla udde att vara avstängd under byggnationen, och var kommer vagnarna att vända då?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2542
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Med spårvagn till Sickla

Inlägg av Per Lind »

Varför skall man stänga av Sickla udde??
Bägge vändspåren är det bara att förlänga.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Skriv svar