Det här är ett mycket vanskligt och emotionellt laddat ämne med många förälskelser i tekniska lösningar. Men jag gör ett försök att hitta frågeställningarna och de strategiska valen, utan att förälska mig i någon särskild teknisk lösning. Om det nu går.
Rätta mig gärna om jag har fel i sak. Jag skulle gärna höra exempelvis Lars_J:s eller några andra vagnmänniskors syn på detta. Personligen har jag inga starka åsikter i frågan, utan är mer intresserad av de strategiska frågeställningarna.
Spårväg Citys trafikuppgift är delvis förortsbana. Delvis stadsspårväg.
Huvuddelen av trafiken är stadsstrafik.
Strategi A35
A35/36 är en specialkonstruktion framtagen för att passa samtliga SL:s spårvägsbanor. Man har utgått från plattformen Urbos 3.
En sådan strategi bygger på att man uppnår stordriftfördelar med att alla SL-vagnar är likadana
Ett specialutvecklat fordon är troligtvis dyrare än en standardprodukt.
A35/36 prioriterar funktionskrav för förortstrafik. Vagnen kan köras i stadstrafik
Strategi A37
A37 skulle kunna vara en standardvagn för stadstrafik som kan gå på förortssträckor
En sådan strategi bygger på att man uppnår stordriftsfördelar med att vagnen är lika dan som kompisar i andra spårvagnsstäder.
Väljer man den här strategin kan man kanske få bra pris för att vagnen är just standard.
A37 skulle kunna prioritera funktionskrav för stadstrafik, men även kunna fungera i förortstrafik
Överväganden
Det är bra med viss mängd designflexibilitet i infrastrukturen och inte bara utforma för att passa den närmsta fordonsanskaffningen, kanske även busstrafikering och sammankoppling med andra banor. Designflexibilitet är till viss del kostnadsdrivande.
Det man skulle kunna överväga är att utforma infrastrukturen så att den bara passar A37, och på så sätt spara pengar på infrastrukturen
En viktig strategisk fråga är vikten. I vissa fall är axeltrycket dimensionerande/kostnadsdrivande för buller, konstruktioner, överbyggnad et.c. I andra fall är totalvikten kostnadsdrivande/dimensionerande för buller, konstruktioner, överbyggnad et.c.
Färre axlar höjer axeltrycket, samtidigt som boggier är tunga och kan höja totalvikten.
Jag tror inte att man ska stirra sig blind på att A37 om det nu blir en sådan, måste vara en multilänkvagn.