Sida 7 av 8

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Postat: torsdag 26 december 2013 10:02
av Claes Thure Moberg
LÅ1 skrev:Finns det någon lågpristaxi, alltså någon som har lagt sig under de pris som de tre stora har?
När man avreglerade taxi hade man egentligen två målsättningar. Den ena var att utbudet av taxibilar skulle öka så att det faktiskt var möjligt att få en droska när man behövde det. Det andra var att taxorna skulle sjunka tack vare den ökade konkurrensen.

Det visade sig att det inte var så enkelt som det lät. Till att börja med kom det lågprisbolag och även Taxi Stockholm hade lågpriserbjudanden. Ett tag hade man väl 95:- som maxpris inom innerstaden bland annat. Andra centraler förbättrade sin service genom bättre bemannade växlar, bättre teknik och så vidare. Och det visade sig ganska snart att kunderna valde de centraler som gav bättre service, det vill säga man fick snabbt svar i telefon och man fick ett ordentligt besked. Så kom det en ren och snygg bil som utförde det jobb man önskade. Lågpriskoncepten konkurrerades helt enkelt ut. Det visade sig att folk hellre betalade 150 spänn med service än 120 utan. Men därifrån är det ju ett gigantiskt steg upp till en tusenlapp hos en skojare. Det var en annan utveckling som inte någon trodde skulle ske.

Det man inte hade tänkt på var att den dåliga tillgängligheten på droskor under högtrafiktid i grunden dolde en betydligt större potentiell efterfrågan. Det vill säga - när det plötsligt gick att få tag i taxi så började många fler åka, folk som tidigare hade tagit sig fram på andra sätt men som egentligen hade haft lust på en droskbil. Det betyder att trots att det finns ännu fler droskor ute så är det ändå köer under högtrafik. Medan det också är ännu fler droskor som krigar om de få körningar som finns under lågtrafiktid.

De bakomliggande funktionerna i taxibranschen är betydligt mer komplicerade än vad "folk flest" tror. Och de låter sig inte utan vidare beskrivas i vanliga klassiska ekonomiska modeller. Ovanpå detta är strukturen helt olika i olika samhällen. Det som funkar i Stockholm kanske inte alls är användbart i Gävle eller Örnsköldsvik.

Men detta var en liten utvikning OT från tråden om friåkare med gangsterbeteende.

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Postat: söndag 05 januari 2014 11:26
av LÅ1
Nu planerar man (eller snarare utreder man) nya sätt att kontrollera omsättningen för taxiföretagen. Data skall hämtas ur taxametrarna.

Jag skulle gissa att många "fulåkare", och även andra, kommer att köra för fast pris och inte använda taxametern då. (Hur fungerar fasta priser i nuläget, t.ex. fast pris Arlanda - Stockholm? Är det en speciell taxa i taxametern?) De höga taxipriserna kommer man nog inte åt på detta viset. De är ju trots allt lagliga.

SvD: "Nu ska skattefusket stoppas"
infrastrukturnyheter.se: "Nu ska taxifusket stoppas"

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Postat: söndag 05 januari 2014 15:32
av Sven Blomberg
Ja man slår in det fasta priset i taxametern. Det måste du för att kunna ta betalt eftersom både kvittoskrivaren och kontokortsterminalen är kopplade till taxametern. OBS detta gäller de seriösa växlarna. De mindre seriösa bryr sig inte om att slå in något i taxametern eftersom deras kontokortsterminaler "lever ett eget liv". De är inte kopplade till taxametern utan föraren knappar in beloppet. Denna summa kan ju kvittas mot vilken taxameterkörning som helst (kontant). Men detta som man skall utreda går ju stick i stäv med det som föreslås här, att alla skall få reda på priset för resan i förskott. Är det någon som tror att fulåkarna startar taxametern då utom i undantagsfall :?:

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Postat: onsdag 15 januari 2014 12:46
av LÅ1
Parkering max tio minuter, men stoppförbud för taxi! Får man ha sådana regler? Man inför det på en plats i Helsingborg, samtidigt som man bara släpper in "godkända" taxibilar i taxifickan vid Knutpunkten.

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Postat: torsdag 30 januari 2014 16:18
av Verspieder

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Postat: onsdag 26 februari 2014 21:11
av Verspieder
LÅ1 skrev:Det har skrivits en del i Expressen senaste tiden om taxi med höga priser och om hot mot Jonas Wahlström som varnade en turist för en taxi med hutlöst pris.

Stockholms taxipriser – snackis världen över

"Skansen-Jonas" utsatt för taxiterror

"Skansen-Jonas" om mordhoten: Inte rädd
Helt nyskriven uppföljning:
http://www.expressen.se/nyheter/skansen ... axikriget/

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Postat: onsdag 26 februari 2014 22:10
av LÅ1
Såg i dag att man är på väg att sätta upp staket mellan torgytan framför Centralstationens huvudingång och gatan (cykelfältet) där friåkarna brukar stå och fiska efter okunniga och/eller ouppmärksamma taxi-resenärer. Nu kommer de att behöva stå på övergångsstället eller möjligen på busshållplatsen (53:ans) för att kunna plocka upp kunder där.

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Postat: onsdag 26 februari 2014 23:10
av roggek
:cheesygrin:

Och så här gör man i Prag med en
s k "Turbo-Taxameter":


Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Postat: torsdag 27 februari 2014 8:27
av Stefan Widén
Ja man önskar att ordningsmakten gjorde en insats även i detta ärende. Taxi tar sig friheter som skadar och som nämnts finns det otaliga exempel. Ytterst handlar det även att politikerna måste ta sitt ansvar och ytterligare skärpa förutsättningarna. Hellre färre bilar i stan men med god kvalitet och trygghet än denna djungel som råder idag.

/Stefan

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Postat: fredag 28 februari 2014 9:51
av Sven Blomberg
Nu verkar det hända något i alla fall:
http://www.svt.se/nyheter/sverige/ska-i ... fore-resan

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Postat: fredag 28 februari 2014 10:11
av Verspieder

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Postat: fredag 28 februari 2014 16:17
av Lennart Petersen
Verspieder skrev:
Sven Blomberg skrev:Nu verkar det hända något i alla fall:
http://www.svt.se/nyheter/sverige/ska-i ... fore-resan
Samma nyhet även i andra medier:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5796677
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18453424.ab
"Priset ska dokumenteras och gå att kontrollera i efterhand "
Låter lite diffust och komplicerat, men o.k kanske om det innebär en utskrift till kunden eller så ?

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Postat: fredag 28 februari 2014 21:08
av roggek

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Postat: söndag 13 april 2014 1:52
av LÅ1
Nu har man fixat så att det blir besvärligt för friåkarna att plocka upp kunder på Vasagatan mitt för Centralens huvudentré. Se bilder hos Årskort Guld SJ. (Borde inte bilderna byta plats där, om man tänker på textens utformning?)

Undra om det är Jernhusen eller Staden som fixat staketet?

Kunde man inte tänka sig en liknande lösning vid Gallerian, där det också är vanligt både med taxibilar och privatbilar som blockerar cykelbanan? Och dessutom många som korsar gatan gåendes, eller springandes, antingen till andra trottoaren eller till 7:ans hållplats.

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Postat: tisdag 06 maj 2014 0:38
av LÅ1
Nu har det dykt upp ett lågprisbolag i Stockholm. Genast blir de attackerade för att vara för billiga! Se nyhetsklipp här!

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Postat: måndag 19 maj 2014 15:25
av roggek
Arlanda Express rensar bort trixande taxibolag
Det går att dribbla med jämför­priser på taxi. Nu skärper Arlanda Express kraven på de taxibolag som vill komma in i företagets egna taxiköer vid Östra Järnvägsgatan.
dag, måndag, säger företaget upp avtalen med de taxibolag som i dag får stå i taxikön. Avsikten är att få nya avtal med maxpris för startavgiften, maxpris per kilo­meter och maxpris per timme.

Arlanda Express kommer att fortsätta kräva 375 kronor eller lägre som jämförpris. Den nya start­avgiften får vara högst 56,25 kronor, maxpriset per kilometer som högst 16,25 och timpriset högst 625 kronor. Dessutom ska de taxibolag som vill komma i fråga uppfylla vissa miljökrav, inte ha något otalt med skattemyndigheterna och ha en vettig kundtjänst.
Bra!

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Postat: tisdag 20 maj 2014 3:41
av M_M
Så ironiskt att det som har dyraste tågbiljetterna har åsikter om dyra taxiresor :roll: :wink:

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Postat: torsdag 12 juni 2014 9:15
av Verspieder
"Nu vill regeringen ­stoppa taxiskojarna. Aftonbladet kan i dag ­avslöja ett nytt lagförslag."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19041079.ab

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Postat: måndag 16 juni 2014 17:04
av Sven Blomberg
En typresa skall innehålla innehålla både påslag, väntetid och rulltaxa tycker jag. Jag har sett bilar som lägger hela jämförpriset på rulltaxan. I sådana fall blir priset till Arlanda över 2.000:- vid ett jämförpris på 500:-.

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Postat: fredag 13 november 2015 15:03
av LÅ1
"Jämförpriser på taxi har sjunkit sedan årsskiftet". Inte oväntat.

Men man kan få intrycket av att det före lagändringen inte fanns jämförpriser över 2250 kr i Stockholm. Sanningen var ju att det fanns bil som hade över 9000 som jämförpris. De var inte många, men de fanns. De var lite billigare tidiga vardagsmornar enligt skylten i bakfönstret. Antagligen för att de inte körde då, men av någon anledning ville ha en taxa som såg ut att variera för olika tider på dygnet.

Det jag funderat på är hur de riktigt dyra friåkarna anpassat sig. Har de sänkt till 498 eller 499 kr och nöjt sig med det, eller har de omregistrerat bilen till "vanlig" bil och kört svarttaxi på helgnätter, eller bytt skojarbransch? Eller gått över till mer sjyst sätt att försörja sig?