Bruse, nu talar du väl mot bättre vetande. Respektera stoppförbud? De stod i på den plats de kunde i denna situation för att de inte kunde köra ut i annan trafik och bli påkörda. Hur tror du en bil med släp hade stått? Dessutom - markering på bogseringslina lärde jag mig också att det inte behövs om linan är 2m eller kortare. Trafik är en form av samspel. Händer något är det OFTAST inte ena partens fel. Det som dock gäller all fordonstrafik är att man inte ska ha högre hastighet än att man ska kunna stanna innan ett fast föremål inom synhåll. Har man inte så bra syn så man ser bogserlinor, ja då får man ta det lugnt när två bilar står i den situationen. Dessutom: cyklister har ALDRIG företräde (det har inga andra fordon heller, men lagen är skriven på så sätt att cyklar i princip alltid har väjningsplikt vid korsning med bilväg - enda undantaget är mig veterligen rondeller).bruse skrev:men skulden i det hela har de som bogserade bilar som inte markerat bogseringslinan och respekterat stoppförbudet och därmed utsätter allmänheten för stor fara.
Micki: Hoppas du mår bra och är hyggligt hel, att skadorna "bara" var materiella. Tips till nästa gång du ser två bilar i den situationen: sacka och kolla om det är bogsering på gång. Fortsätt gärna filma! Jag tycker det är tråkigt, det som hände. Jag menar inte att lägga all skuld på dig. Ibland händer olyckor.