Sida 7 av 10

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Postat: fredag 21 mars 2014 18:07
av twr
LÅ1 skrev:
twr skrev:Till hösten flyttar linje 4 från Fridhemsgatan till Sankt Eriksgatan.
I båda riktningar? Så att passagerare från Södermalm som vill ner i T-banan måste korsa Drottningholmsvägen. Om de inte är smarta nog att åka med en hållplats till förstås.
Eller skall man passa på att dra in en av hållplatserna?

Har du någon källa?
En artikel i Dagens Nyheter om ombyggnad av korsningen Sankt Eriksgatan/Fleminggatan. Det stod nog just det att fler skulle behöva korsa gatan.

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Postat: lördag 22 mars 2014 17:16
av Kantorn
LÅ1 skrev:
twr skrev:Till hösten flyttar linje 4 från Fridhemsgatan till Sankt Eriksgatan.
I båda riktningar? Så att passagerare från Södermalm som vill ner i T-banan måste korsa Drottningholmsvägen. Om de inte är smarta nog att åka med en hållplats till förstås.
Eller skall man passa på att dra in en av hållplatserna?

Har du någon källa?
Har det att göra med att korsningen Fleminggatan/S:t Eriksgatan ska förlora sina vänstersvängar, månne?

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Postat: söndag 23 mars 2014 16:34
av twr
Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:
twr skrev:Till hösten flyttar linje 4 från Fridhemsgatan till Sankt Eriksgatan.
I båda riktningar? Så att passagerare från Södermalm som vill ner i T-banan måste korsa Drottningholmsvägen. Om de inte är smarta nog att åka med en hållplats till förstås.
Eller skall man passa på att dra in en av hållplatserna?

Har du någon källa?
Har det att göra med att korsningen Fleminggatan/S:t Eriksgatan ska förlora sina vänstersvängar, månne?
Ja, det var ju en bra förklaring. Här är länk till artikeln: http://www.dn.se/sthlm/skrackkorsningen-byggs-om/

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Postat: söndag 23 mars 2014 18:50
av LÅ1
Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:
twr skrev:Till hösten flyttar linje 4 från Fridhemsgatan till Sankt Eriksgatan.
I båda riktningar? Så att passagerare från Södermalm som vill ner i T-banan måste korsa Drottningholmsvägen. Om de inte är smarta nog att åka med en hållplats till förstås.
Eller skall man passa på att dra in en av hållplatserna?

Har du någon källa?
Har det att göra med att korsningen Fleminggatan/S:t Eriksgatan ska förlora sina vänstersvängar, månne?
Det är väl bara 49 som svänger i den korsningen nu.

Men som det står i den länkade DN-artikeln så är hållplatsen på Fridhemsgatan inte dimensionerad för dagens busstrafik. Så ur den synvinkeln blir det bra med ändrad körväg.

Kunde man inte bygga om Drottningholmsvägen öster om Fridhemsgatan så att det blev dubbelriktad bussgata på norra sidan, dvs närmast T-banan. Biltrafiken fick då köra på södra sidan av gatan. Men det blir kanske trångt eftersom bussarna måste kunna passera de bussar som står vid hållplatserna, så bussgatan måste vara fyra filer bred. Men behöver bilarna fyra filer? (Mittrefugen har lyktstolpar, men inga träd, så den går ju att förskjuta.)

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Postat: söndag 23 mars 2014 20:00
av hgsldf
Det finns redan en tråd om den katastrofalt ickefungerande buss-4:an. Den här tråden handlar om spårväg 4 !

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Postat: söndag 23 mars 2014 20:29
av Joakim W
hgsldf skrev:Det finns redan en tråd om den katastrofalt ickefungerande buss-4:an. Den här tråden handlar om spårväg 4 !
Vad är det som är så katastrofalt? Jag är ingen stamkund på fyran, men när jag åker den tycker jag den går bra och funkar för min resa.. Men du kanske åker varje dag och kan säga vad som är då katastrofalt så vi som ska rösta senare i år vet om vi ska rösta på just (M)? :)

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Postat: söndag 23 mars 2014 20:46
av LÅ1
Joakim W skrev:
hgsldf skrev:Det finns redan en tråd om den katastrofalt ickefungerande buss-4:an. Den här tråden handlar om spårväg 4 !
Vad är det som är så katastrofalt? Jag är ingen stamkund på fyran, men när jag åker den tycker jag den går bra och funkar för min resa.. Men du kanske åker varje dag och kan säga vad som är då katastrofalt så vi som ska rösta senare i år vet om vi ska rösta på just (M)? :)
Jag forsätter diskutionen här!

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Postat: måndag 24 mars 2014 1:33
av M_M
twr skrev:
M_M skrev:Det behöver väl inte glesas ut några hållplatser alls - däremot behöver kollektivtrafiken ha egna körfält och trafiksignalprioritering längs i stort sett hela vägen. Om SL inte redan infört påstigning genom samtliga dörrar så behöver det också fixas.
Men hållplatserna kommer ju snart att dras in, för bussen. Det blir ju konstigt att återinföra dem igen sedan.
Framtida hållplatser får väl utformas av vilken prestanda & co man är sugen på?

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Postat: tisdag 25 november 2014 9:25
av twr

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Postat: tisdag 25 november 2014 18:52
av Hechtwagen
Det är väl bara att gå centern till mötes och låna en handfull dubbelledbussar ifrån göteborg och provköra den på fyran istället för ordinarie ledbussar och se om det flyter bättre!

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Postat: tisdag 25 november 2014 19:19
av Stefan Widén
En dubbelledbuss är 24 m och en tänkbar spårvagn för innerstaden är kanske 40 m. Mao minst dubbelt så många passagerare......

Tycker det säger allt!

Stefan

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Postat: tisdag 25 november 2014 21:00
av LÅ1
Stefan Widén skrev:En dubbelledbuss är 24 m och en tänkbar spårvagn för innerstaden är kanske 40 m. Mao minst dubbelt så många passagerare......

Tycker det säger allt!

Stefan
Och en spårvagn går jämt och fint, och skall lämnas fri väg av alla utom utryckningsfordon.
Bussar hoppar och skuttar, åtminstone om det är låggolvsbussar och gatorna ser ut som de gör i Stockholm.

Allt som har med restid och resekomfort talar för spårväg!

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Postat: tisdag 25 november 2014 21:33
av roggek
Kim Jong Un hinner nog bygga klart Ryugyong Hotel innan Stockholms stad ens hunnit sätta spaden i backen för spårvägslinje 4... :twisted:
Ja så jävla pessimistisk är jag om omvandlingen av blåbuss 4 till spårväg, och det står jag för!

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Postat: tisdag 25 november 2014 23:03
av hgsldf
En utredning är väl bättre än spiken i kistan med än gång...
/Göran

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Postat: onsdag 26 november 2014 7:58
av twr
hgsldf skrev:En utredning är väl bättre än spiken i kistan med än gång...
/Göran
En spårväg i staden är bättre än 20 utredningar åt skogen! :D

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Postat: onsdag 26 november 2014 8:13
av CS
Stefan Widén skrev:En dubbelledbuss är 24 m och en tänkbar spårvagn för innerstaden är kanske 40 m. Mao minst dubbelt så många passagerare......

Tycker det säger allt!

Stefan
en tänkbar spårvagn för innerstaden är snarare 60 m lång

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Postat: onsdag 26 november 2014 8:54
av twr
CS skrev:
Stefan Widén skrev:En dubbelledbuss är 24 m och en tänkbar spårvagn för innerstaden är kanske 40 m. Mao minst dubbelt så många passagerare......

Tycker det säger allt!

Stefan
en tänkbar spårvagn för innerstaden är snarare 60 m lång
Alla "modern-elbuss-entusiaster" borde ändå kunna övertygas om att 60 är mer än 25? Eller? Är det så att de inte kan räkna och vi ska låta dem bestämma för att de får en obehaglig känsla när de tänker på en spårvagn?

Ytterst handlar det om politiken ska styras av förnuftet eller grupptrycket. :)

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Postat: onsdag 26 november 2014 9:23
av LÅ1
twr skrev:Ytterst handlar det om politiken ska styras av förnuftet eller grupptrycket. :)
Av grupptrycket förstås. Det gäller ju att få så många röster som möjligt i nästa val! :roll:
Förnuftiga beslut ger inte många röster!

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Postat: onsdag 26 november 2014 11:18
av august
CS skrev:en tänkbar spårvagn för innerstaden är snarare 60 m lång
Även om det i dagsläget är en ytterst hypotetisk fråga, håller jag 40 meter för troligare. En 60 meter lång vagn skulle inte få plats »inom« vissa kvarter, t ex längs Renstiernas gata på Södermalm ...

Re: Spårväg på linje 4 i Stockholm - trafikutformning

Postat: onsdag 26 november 2014 11:32
av Kantorn
august skrev:
CS skrev:en tänkbar spårvagn för innerstaden är snarare 60 m lång
Även om det i dagsläget är en ytterst hypotetisk fråga, håller jag 40 meter för troligare. En 60 meter lång vagn skulle inte få plats »inom« vissa kvarter, t ex längs Renstiernas gata på Södermalm ...
Då får man väl stänga av gator - eller flytta hållplatser. Vid Tjärhovsgatan lär spårvagnen få plats. Jag har ingen aning om trafikantutbytet vid Bondegatan, går den hållplatsen att flytta söderut till Vita Bergen? Kvarteren är precis, eller knappt, 60 meter långa, så jag inser din svårighet. Men svårigheter är till för att lösas.