Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:Jag tycker vi skall sträva mot att inte grena av någonting. Varje linje skall ha två ändpunkter, en i vardera änden, eller i vissa fall två, med bara några få stationer från grenpunkten.
Anledningen är kapacitet, genom att bygga ytterligare en linje genom stan i stället för att ha två linjer på samma spår så fördubblas kapaciteten i praktiken. Det kanske inte behövs idag men i framtiden.
Håller med helt och hållet! Paris Metro är väl en bra förebild!
Viktigt är i stället att underlätta byte mellan linjerna, vilket kan vara svårt att ordna. T-centralen (grön och röd linje) och Gamla stan är idealiska!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Majkey
Inlägg: 159
Blev medlem: torsdag 06 augusti 2015 14:34

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Majkey »

LÅ1 skrev:
Odd skrev:Jag tycker vi skall sträva mot att inte grena av någonting. Varje linje skall ha två ändpunkter, en i vardera änden, eller i vissa fall två, med bara några få stationer från grenpunkten.
Anledningen är kapacitet, genom att bygga ytterligare en linje genom stan i stället för att ha två linjer på samma spår så fördubblas kapaciteten i praktiken. Det kanske inte behövs idag men i framtiden.
Håller med helt och hållet! Paris Metro är väl en bra förebild!
Viktigt är i stället att underlätta byte mellan linjerna, vilket kan vara svårt att ordna. T-centralen (grön och röd linje) och Gamla stan är idealiska!
Eftersom det inte finns långsiktigt tänk för fem öre så förbereds inget och samtliga byten kommer troligtvis bli i klass med grön & blå vid T-centralen och Fridhemsplan på nya linjer.
Enceladus
Inlägg: 10099
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Enceladus »

Majkey skrev:Eftersom det inte finns långsiktigt tänk för fem öre så förbereds inget och samtliga byten kommer troligtvis bli i klass med grön & blå vid T-centralen och Fridhemsplan på nya linjer.
Jag tror tyvärr att du är lite för optimistisk. Blå linjen vid Gullmarsplan ser ut att bli i klass med Årstaberg... :cry:
Lennart Petersen
Inlägg: 3112
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev:
Majkey skrev:Eftersom det inte finns långsiktigt tänk för fem öre så förbereds inget och samtliga byten kommer troligtvis bli i klass med grön & blå vid T-centralen och Fridhemsplan på nya linjer.
Jag tror tyvärr att du är lite för optimistisk. Blå linjen vid Gullmarsplan ser ut att bli i klass med Årstaberg... :cry:
Men kanske inte fullt så illa som att man måste gå över spåren i plan (tvärbanan i Årstaberg) men säkert blir det långa omständiga vägar. Det ska det vara numera. Det märkliga är att ju senare byggda desto sämre är bytena. Det absoluta idealet är väl Nockebybanans byte i Alvik och T-Centralens vinkelbyten mellan röd-grön. Ropsten mot Lidingöbanan blev aningen sämre men fullt acceptabel men sedan....
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av LÅ1 »

Majkey skrev:
LÅ1 skrev:
Odd skrev:Jag tycker vi skall sträva mot att inte grena av någonting. Varje linje skall ha två ändpunkter, en i vardera änden, eller i vissa fall två, med bara några få stationer från grenpunkten.
Anledningen är kapacitet, genom att bygga ytterligare en linje genom stan i stället för att ha två linjer på samma spår så fördubblas kapaciteten i praktiken. Det kanske inte behövs idag men i framtiden.
Håller med helt och hållet! Paris Metro är väl en bra förebild!
Viktigt är i stället att underlätta byte mellan linjerna, vilket kan vara svårt att ordna. T-centralen (grön och röd linje) och Gamla stan är idealiska!
Eftersom det inte finns långsiktigt tänk för fem öre så förbereds inget och samtliga byten kommer troligtvis bli i klass med grön & blå vid T-centralen och Fridhemsplan på nya linjer.
Tror jag också! Byte mellan grön/röd och blå vid T-centralen är ju så dåligt att det borde gå tåg mellan plattformarna! :cheesygrin:
Jag har tidvis bytt via biljetthallen vid Sergels torg i stället för blå gången. Mindre stressande!

När det gäller kollektivtrafikförsörjning av framtida stor bebyggelse på Bromma flygfält så bör den inte ske via gröna linjen. Ledig kapacitet där kommer nog att behövas till annan nybebyggelse närmare befintlig linje, samt ökat resande från Mälaröarna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3112
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:[
Tror jag också! Byte mellan grön/röd och blå vid T-centralen är ju så dåligt att det borde gå tåg mellan plattformarna! :cheesygrin:
Jag har tidvis bytt via biljetthallen vid Sergels torg i stället för blå gången. Mindre stressande!

.
Inte bara mindre stressande , det är faktiskt den snabbaste vägen för byte grön-röd/blå. Eftersom det var min väg till arbetet mätte jag upp med viss npggrannhet och var det bråttom så var det bäst att vara främst i tåget (riktning norrut) och byta över rulltrapporna . Några byten var med knapp sekundmarginal så om ett tåg på röda linjen kom patallelt lönade det sig att byta eftersom det blev kortare rulltrappa. Onödig stress kan tyckas men det var trevligare att vara hemma 15min än att tillbringa den tiden på en bänk i T-centralen.
Martin Kolk
Inlägg: 41
Blev medlem: tisdag 14 oktober 2014 23:32

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Martin Kolk »

Odd skrev:Jag tycker vi skall sträva mot att inte grena av någonting. Varje linje skall ha två ändpunkter, en i vardera änden, eller i vissa fall två, med bara några få stationer från grenpunkten.
Anledningen är kapacitet, genom att bygga ytterligare en linje genom stan i stället för att ha två linjer på samma spår så fördubblas kapaciteten i praktiken. Det kanske inte behövs idag men i framtiden.
Det lär bli rätt trångt att få in ytterligare ett helt separat T-banedubbelspår vid T-centralen, framförallt om man även drar in Roslagsbanan dit. Snart kommer det se ut som Shinjuku :)

Om man väl bygger en linje mellan Fridhemsplan-Liljeholmen och någon spårvagn österut, kommer Stockholm ha 4 dubbelspår T-bana, 2 dubbelspår järnväg, 2 dubbelspår spårvagn över Saltsjö-mälarsnittet. Mer kapacitet än så lär nog aldrig behövas ens för en 3-miljonersstad (och om man ska bygga något mer är det nog järnvägsspår som behövs, för fjärr och regionaltåg). Framför allt inte som vettiga signaltrafik kan öka kapaciteten rätt rejält på det som finns. Samtidigt saknar ju stora delar av Stockholmsområdet vettig spårtrafik.

Grenar är ju dessutom trafikekonomiskt väldigt effektiva, och kapacitetsförlusten är ju ändå ganska måttlig. Om vi byggar utan grenar kommer vi ju relativt få underkapacitet i ytterstaden, givet att vi investerar lika mycket pengar. Redan idag är det ganska tomt längs ut på T-banegrenarna så att öka turtätheten där blir ganska dyrt.
Enceladus
Inlägg: 10099
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Enceladus »

Martin Kolk skrev:Om man väl bygger en linje mellan Fridhemsplan-Liljeholmen och någon spårvagn österut, kommer Stockholm ha 4 dubbelspår T-bana, 2 dubbelspår järnväg, 2 dubbelspår spårvagn över Saltsjö-mälarsnittet. Mer kapacitet än så lär nog aldrig behövas ens för en 3-miljonersstad (och om man ska bygga något mer är det nog järnvägsspår som behövs, för fjärr och regionaltåg). Framför allt inte som vettiga signaltrafik kan öka kapaciteten rätt rejält på det som finns. Samtidigt saknar ju stora delar av Stockholmsområdet vettig spårtrafik.
Det här resonemanget fungerar inte. Det tar många år att bygga infrastruktur. Vi bygger inte för dagens behov, utan för framtidens. När den nya tunnelbanan till Fridhemsplan är färdig så kommer Stockholm redan att ha cirka 3 miljoner invånare. Nästa projekt, t.ex. det som tråden handlar om, bör anpassas för att möta behoven i en 3,5-miljonersstad! Då räknas bara Stockholms län - redan idag omfattar Stockholms arbetsmarknadsregion större delen av Uppsala län.

Om du vill bygga ett nytt järnvägsspår för fjärr- och regionaltåg så måste du också få fler att välja dessa tåg. Stockholms pendeltåg står för närmare hälften av hela Sveriges tågresor! Nynäsgrenen, den i särklass minsta pendeltågsgrenen, har ungefär lika många resenärer som hela fjärr- och regionaltågstrafiken i Stockholm. Bara för att vissa operatörer envisas med att köra kapacitetssvaga tåg så betyder det inte att det behövs fler spår. Det behövs dock fler spår i Stockholm, men huvudsakligen för pendeltågsresenärerna. Citybanan börjar nå sitt kapacitetstak med relativt kapacitetsstarka tåg.
Martin Kolk
Inlägg: 41
Blev medlem: tisdag 14 oktober 2014 23:32

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Martin Kolk »

Enceladus skrev:
Martin Kolk skrev:Om man väl bygger en linje mellan Fridhemsplan-Liljeholmen och någon spårvagn österut, kommer Stockholm ha 4 dubbelspår T-bana, 2 dubbelspår järnväg, 2 dubbelspår spårvagn över Saltsjö-mälarsnittet. Mer kapacitet än så lär nog aldrig behövas ens för en 3-miljonersstad (och om man ska bygga något mer är det nog järnvägsspår som behövs, för fjärr och regionaltåg). Framför allt inte som vettiga signaltrafik kan öka kapaciteten rätt rejält på det som finns. Samtidigt saknar ju stora delar av Stockholmsområdet vettig spårtrafik.
Det här resonemanget fungerar inte. Det tar många år att bygga infrastruktur. Vi bygger inte för dagens behov, utan för framtidens. När den nya tunnelbanan till Fridhemsplan är färdig så kommer Stockholm redan att ha cirka 3 miljoner invånare. Nästa projekt, t.ex. det som tråden handlar om, bör anpassas för att möta behoven i en 3,5-miljonersstad! Då räknas bara Stockholms län - redan idag omfattar Stockholms arbetsmarknadsregion större delen av Uppsala län.

Om du vill bygga ett nytt järnvägsspår för fjärr- och regionaltåg så måste du också få fler att välja dessa tåg. Stockholms pendeltåg står för närmare hälften av hela Sveriges tågresor! Nynäsgrenen, den i särklass minsta pendeltågsgrenen, har ungefär lika många resenärer som hela fjärr- och regionaltågstrafiken i Stockholm. Bara för att vissa operatörer envisas med att köra kapacitetssvaga tåg så betyder det inte att det behövs fler spår. Det behövs dock fler spår i Stockholm, men huvudsakligen för pendeltågsresenärerna. Citybanan börjar nå sitt kapacitetstak med relativt kapacitetsstarka tåg.
Jag försökte säga att det var mer prioriterat att bygga ut regional och pendeltågstrafik (som för övrigt är kraftigt grenad), inklusive ett nytt dubbelspår i innerstaden (över Kungsholmen), än att göra satsningar på att få så många T-banespår i innerstaden, för att undvika grenar på T-banespår i utkanten av staden. Det är ju inte bara pendeltågen som behöver mer trafik, utan även regionaltrafik i mälarregionen. Så vi verkar tycka ungefär likadant.

Egentligen tror jag att ett pendeltågspår som den planerade Kungsholmenbanan är en bättre satsning än T-bana mellan Fridhemsplan-Liljeholmen-Årstaberg.Älvsjö.

Att lägga pengar på att dra alla nya T-banespår in mot city tror jag däremot inte är prioriterat, utan att man istället kan tänka sig flera (eller lika många) grenar (eller i allafall inte lägga resurser på att bygga bort de som grenar som redan finns). Dock så kommer just sträckan Alvik-T-centralen för gröna linjen, inte ha kapacitet för ytterligare en gren, efter att man byggt avgreningen till Arenastaden.
Enceladus
Inlägg: 10099
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Enceladus »

Martin Kolk skrev:Det är ju inte bara pendeltågen som behöver mer trafik, utan även regionaltrafik i mälarregionen. Så vi verkar tycka ungefär likadant.
Nja, vi verkar inte tycka ungefär likadant. Jag citerar artikeln "Tag plats i Citybanan – på måndag går tåget från Stockholms nya stationer":
DN skrev:I och med det minskar antalet av- och påstigande resenärer på Centralstationen med 70 procent över en natt.
Innan Citybanan öppnades så stod pendeltågen för 70 procent av resenärerna på Stockholms central. Då ska man tänka på att nästan alla regional- och fjärrtågsresenärer åker till eller från Stockholms central, medan endast 40 procent av pendeltågsresenärerna gör det. Samtliga grenar har sina dimensionerande sträckor några stationer bort från Stockholms central. Trots detta hade pendeltågen mer än dubbelt så många resenärer på Stockholms central. Om två av tre spårpar skulle dedikeras till pendeltåg så skulle alltså det tredje spårparet för regional- och fjärrtåg ändå vara det minst belastade!

Ska man bygga fler spår för regionaltågen så måste regionaltågens andel öka radikalt. Att resandet med regionaltågen ökar räcker inte om resandet med pendeltågen ökar ännu snabbare. Det är dock ingen naturlag att regionaltåg är så opopulära i storstadsregioner - det råkar bara vara så att det saknas politisk vilja här. Det skulle behövas många åtgärder för att göra regionaltågen mer populära: gemensam taxa, genomgående tåg, fler regionaltågsstationer och mer centralt belägen station i Södertälje. Utan dessa åtgärder så är regionaltågen dömda att förbli ett marginellt fenomen i Stockholm.

Skåne har en bra balans mellan lokaltåg (Pågatåg), regionaltåg (Öresundståg) och fjärrtåg (SJ och andra kommersiella aktörer). Vi behöver inte återuppfinna hjulet - det är bara att kopiera ett fungerande recept! De åtgärder som jag listade är hämtade direkt från Skåne. :wink:

Jag misstänker att situationen i Stockholm ser ut som den gör eftersom innerstan har - åtminstone historiskt sett - haft ett oproportionellt stort inflytande i politiken. Eftersom innerstadsbon använder pendeltåg i mindre utsträckning och andra trafikslag i större utsträckning så har prioriteringen varit därefter. Arlanda Express är ett bra exempel - pyttetågen är väldigt kapacitetskrävande men har begränsad nytta för flertalet tågresenärer. :(
Martin Kolk
Inlägg: 41
Blev medlem: tisdag 14 oktober 2014 23:32

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Martin Kolk »

Som sagt, jag tycker egentligen också att nästa dubbelspår över saltsjömälarsnittet, borde vara en Kungsholmenbana, i huvudsak för pendeltåg. Man får väll på sikt se till att det då blir trippelspår till Älvsjö (enkelt gjort) och kanske Flemingsberg också.

Jag tror också du har rätt i att Stockholms kommun är väldigt innerstadsfixerade och fixerade vid de närförorter som är en del av Stockholms kommun. Därav de tokiga dragningar till Östberga, och tokigheterna alvik-brommastaden-vällingby.
Enceladus
Inlägg: 10099
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev:
Majkey skrev:Eftersom det inte finns långsiktigt tänk för fem öre så förbereds inget och samtliga byten kommer troligtvis bli i klass med grön & blå vid T-centralen och Fridhemsplan på nya linjer.
Jag tror tyvärr att du är lite för optimistisk. Blå linjen vid Gullmarsplan ser ut att bli i klass med Årstaberg... :cry:
Men kanske inte fullt så illa som att man måste gå över spåren i plan (tvärbanan i Årstaberg) men säkert blir det långa omständiga vägar. Det ska det vara numera. Det märkliga är att ju senare byggda desto sämre är bytena. Det absoluta idealet är väl Nockebybanans byte i Alvik och T-Centralens vinkelbyten mellan röd-grön. Ropsten mot Lidingöbanan blev aningen sämre men fullt acceptabel men sedan....
Mycket skulle vara vunnet om tunnelbanestationerna och bussterminalen hade en gemensam spärrlinje. Det borde inte heller vara omöjligt att ordna. Det skulle ju vara en stor fördel för busstrafiken om viseringen kunde slopas vid Gullmarsplan.

På tal om framtida bytespunkter. Enligt Sverigeförhandlingens ramavtal så verkar Spårväg Syd få en hållplats på Magelungsvägen vid Älvsjö station (se sidan 28). Det är rimligt om den ska förlängas österut. Men har det utretts om det är realistiskt att bygga en ny uppgång till pendeltågsstationen där? Det tycks ju vara en förutsättning för det hållplatsläget, men å andra sidan känns det väldigt dyrt.
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: På tal om framtida bytespunkter. Enligt Sverigeförhandlingens ramavtal så verkar Spårväg Syd få en hållplats på Magelungsvägen vid Älvsjö station (se sidan 28). Det är rimligt om den ska förlängas österut. Men har det utretts om det är realistiskt att bygga en ny uppgång till pendeltågsstationen där? Det tycks ju vara en förutsättning för det hållplatsläget, men å andra sidan känns det väldigt dyrt.
Det kostar väl lite grann, men nyttan torde vara mycket stor, med tanke på den planerade bebyggelsen kring Älvsjö IP. En andra uppgång för pendeltåg kanske rentav har större nytta än den planerade tunnelbanestationen, som kostar kring 2 miljarder.

Så redan utan spårväg är denna uppgång väl motiverad, med spårvägen blir den det i ännu högre grad.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av twr »

Herbert, Tingesten skrev:Å fan, jag har alltid uppfattat sträckningen som Ulvsundavägen. Själva bilden är från förra året, jag bara repostar den från YIMBY. Nåväl, det centrala i förslaget är TUB 1-avgreningen i Alvik. Här kommer en utveckling till som kanske är lite kul (och då menar jag inte i första hand för felfinnare!):

Bild
Det här inlägget från 2011 är första förslaget jag känner till på det idé som Stockholms stad spelade in i Sverigeförhandlingen och som Socialdemokraterna i Stockholms stad nyligen tog upp igen. I motsats till vad som visas här i kartan skulle förstås befintlig tunnelbana också vara kvar.

Förslaget skulle möjliggöra 12 tåg per timme (5 minuters trafik) på vardera befintlig bana respektive grenen via flygfältet.

Om Arenastadengrenen görs till en del av Röda linjen, som det finns en del förslag om, ökar det till 15 tåg per timme (4 minuters trafik).

Är detta för lite, antingen för befintlig bana, för flygfältet, eller för båda?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Martin Kolk
Inlägg: 41
Blev medlem: tisdag 14 oktober 2014 23:32

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Martin Kolk »

Det sätter ju ordentligt stopp för hur tät bebttyglse man kan planera i Brommastaden och längs med nuvarande Gröna linjen. Nästan 150 000 bor i stadsdelsområdena idag. Med 20-24 tåg i timmen kanske man kan klara 200 000 boende total (kanske 250 000 om man tycker det är okej att det blir riktigt trångt). Så med 40-50 000 lägenheter kring flygplatsen blir det isåfall totalt byggstopp i övrga västerort de närmaste decennierna. Västerort är ju dessutom ganska glest jämfört med övriga kommunen, så det går ju att få in rätt mycket fler personer, så det vore nog riktigt synd. Det bor nog förhoppningsvis 50 000 till i västerort när man väl kan börja bygga på bromma flygplats. De tre stadsdelsområdena längs med Gröna linjen söderut har ugefär 200 000 idag, och de ansågs för många för ett dubbelspår, så man bygger ett till nu.

Om man inte bygger ihop Arenastadslinjen till Fridhemsplan kunde man ju möjligen bygga ihop en ny Vällingby-Alivk bana med en nya bana till Fridhemsplan, det skulle ju tillräckligt med kapacitet. Den går ju också att leda mer direkt mot Bromma flygplats dock.

Enbart En Alvik-Vällingby dragning via Gröna linjen kommer ju också inte på något sätt förkorta restiderrna för de i Hässelby heller, vilket verkar vara det huvudsakliga motivet i Socialdemokraternas huvud, och det huvudsakliga skälet till att det har detta konstiga förslag.
Martin Kolk
Inlägg: 41
Blev medlem: tisdag 14 oktober 2014 23:32

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Martin Kolk »

För 2026 är Stockholmstads befolkningsprognos 78 600 i Hässelby/Vällingby och 94 000 i Bromma. Vilket väll rätt tydligt visar att det saknas realism i att lägga på 100 000 till på flygplatsen på det 2035 eller så, plus kanske 30 000 -40 000 mer 2026-2035 i nuvarande västerort, på nuvarande gröna linje.

http://statistik.stockholm.se/attachmen ... 202017.pdf
Enceladus
Inlägg: 10099
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Enceladus »

Martin Kolk skrev:Jag tror också du har rätt i att Stockholms kommun är väldigt innerstadsfixerade och fixerade vid de närförorter som är en del av Stockholms kommun. Därav de tokiga dragningar till Östberga, och tokigheterna alvik-brommastaden-vällingby.
Tunnelbanan mellan Alvik och Vällingby för ju tankarna till tunnelbanan mellan Liljeholmen och Älvsjö, där huvudsyftet tycks vara att förse vissa områden med tunnelbana snarare än att lösa vissa trafikuppgifter. Jag menar inte att tunnelbana är fel lösning för Bromma flygplats. Enligt DN-artikeln är målet att den nya stadsdelen ska inkvartera 70 000 personer. Detta borde ge cirka 7 000 resenärer i maxtimmen, vilket kräver kapacitetsstark kollektivtrafik. Men det här förslaget förutsätter i princip att kapaciteten på gröna linjen är obegränsad, vilket den förstås inte är. Det finns också en enorm utvecklingspotential på Mälaröarna. I och för sig har Ekerö kommun begränsade ambitioner, men det kan delvis bero på infrastrukturen.

Kontentan är att Stockholms kommun, liksom många andra kommuner, prioriterar lokala angelägenheter framför regionala frågor. Det är ju primärkommunernas uppgift! Infrastrukturen blir dock sällan optimal när den planeras på det här sättet. Precis därför har sekundärkommuner inrättats, men samarbetet mellan dessa enheter förefaller vara bristfälligt. Snarare verkar det skapa fler politiska problem.
Enceladus
Inlägg: 10099
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Enceladus »

Martin Kolk skrev:De tre stadsdelsområdena längs med Gröna linjen söderut har ugefär 200 000 idag, och de ansågs för många för ett dubbelspår, så man bygger ett till nu.
Jag håller med om din slutsats, men det kan vara vanskligt att göra denna jämförelse. Gullmarsplan har 30 700 bussresenärer per dag, medan Brommaplan har 11 200. Underlaget för gröna linjen söderut är större än de tre stadsdelsområdena i Söderort. Tyresö och Brandbergen är bra mycket större än Ekerö.
Martin Kolk skrev:Om man inte bygger ihop Arenastadslinjen till Fridhemsplan kunde man ju möjligen bygga ihop en ny Vällingby-Alivk bana med en nya bana till Fridhemsplan, det skulle ju tillräckligt med kapacitet. Den går ju också att leda mer direkt mot Bromma flygplats dock.
Två separata banor mellan Fridhemsplan och Vällingby, vardera med 24 tåg/h, skulle lösa alla tänkbara kapacitetsproblem i stadsdelsområdena Hässelby-Vällingby och Bromma under överskådlig tid. Men gröna linjen västerut har störst belastning mellan S:t Eriksplan och Odenplan. Om tillräckligt många från Bromma flygplats vill åka österut så kommer det inte att fungera. Utbudet påverkar naturligtvis resvanorna, men bara till viss del. Vissa tjänster finns bara på vissa platser. Dessutom kommer denna sträcka att belastas ytterligare söderifrån.

Jag skulle därför föreslå en öst-västlig linje, förslagsvis från Vällingby till Ropsten via Västra skogen och Odenplan (tänk linje 6). Men om en sådan linje inte är ett alternativ så är det förstås bättre att ha kapacitetsproblem vid Fridhemsplan än vid Alvik. Måhända går det att lösa det tidigare med kapacitetsstark och attraktiv yttrafik?
ToHo
Inlägg: 22
Blev medlem: lördag 05 januari 2019 15:54

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av ToHo »

Enceladus skrev:Vi kan börja med att beskriva hur situationen ser ut idag. Bromma flygplats ligger mellan Hässelbylinjen och Hjulstalinjen, vilka är två av tunnelbanans minst belastade linjer. Då är det frestande att överväga avgreningar av dessa linjer, exempelvis från Alvik eller Sumpan - eller varför inte båda? Det skulle nog fungera idag.

Vi fortsätter med nästa decennium. Stockholmsförhandlingen har blivit förverkligad, vilket påverkar kapaciteten på dessa två grenar. Hässelbylinjen är en gren och Hjulstalinjen kan inte längre trafikeras av långa tåg. Den lösning som nämndes ovan är inte längre möjlig. Dessutom har befolkningen ökat kraftigt i hela länet, så det är inte mycket kvar av den kapacitet som finns över idag.

Vi går vidare med Sverigeförhandlingen. Nu finns det en linje som definitivt kan förlängas till Bromma flygplats. Någon kapacitetsbrist blir det inte på linjen. Men alla har inte sin målpunkt längs denna linje. Kan de andra linjerna ta hand om alla bytande resenärer? Förmodligen inte. Det behövs mer kapacitet öster om Fridhemsplan. Miljöpartiet föreslog följande inför Stockholmsförhandlingen (alltså då Alliansen valde att omöjliggöra en förlängning söderut):

Bild

En variant av detta borde kunna fungera. Huvudsaken är att det tillförs mer kapacitet öster om Fridhemsplan. Ett annat alternativ är att bygga en helt ny linje i öst-västlig riktning. Något liknande har föreslagits av signaturen "Inge".

Nu har jag bara övervägt tunnelbana. Det kan finnas andra lösningar, men jag ser ingen naturlig sådan. Dessutom har Stockholms kommun råd att välja det bästa landstinget har att erbjuda. :D
Inte för att vara sån, men Hjulstalinjen kommer att kunna trafikeras av långa tåg, även i framtiden. Problemet ligger istället i vad man, i så fall, ska göra med dessa långa tåg, söder om Kungsträdgården.

Den minst fantasifulla lösningen på detta, skulle kanske vara, att stänga av de två sista vagnarna, så snart man har passerat T-centralen. Det finns dock fler lösningar än så...

Ett annat sätt är skaffa sådana vagnar som har bra funktioner för snabba och smidiga till och frånkopplingar. Sedan kan man förlänga plattformen vid Sofia, vilket torde vara lätt gjort, då det på just denna station, inte finns några hinder i vägen. Sedan så delar man de full-långa tågen vid Sofia söderut och kör ett kort tåg mot Nacka och ett kort tåg mot Hagsätra. Givetvis tvärt om norrut, två korta tåg bildar ett långt vid Sofia norrut. Bieffekten blir en tvåminuterstrafik med korta tåg på Nacka- och Hagsätragrenarna, men det kan man ju leva med:-)…

Ett tredje sätt är att förlänga de kortare plattformarna söder om stan. Jag har kollat profilritningarna och kan konstatera att själva bergrummen till stationerna är minst 180 meter, men att diverse rulltrappor kommer att vara i vägen. Detta går givetvis att lösa. Titta bara på den nyare (norra) uppgången vid Medborgarplatsen, så står det klart att det knappast är omöjligt att utforma en uppgång fullt fungerande, utan att för den sakens skull behöva begränsa plattformens längd. Dessutom kan vi nog räkna med att de nya stationerna rimligen har bredare plattformar än Medis, så än mer möjligt är det. Sedan kan man tycka att detta lär kosta pengar, vilket må vara sant. Men om alternativet är att behöva bygga ett helt nytt tunnelbanesystem, in till stan, så är några modifierade uppgångar sannolikt billiga i sammanhanget.

Ett fjärde sätt är att göra en avgrening i tunnel från blå linje söderut efter T-Centralen eller Kungsträdgården. Den grenbanan låter man sedan svänga vänster och ansluter till röd linje mot Mörby, någonstans före Tekniska Högskolan. Hit kan man sedan styra långa tåg som därtill bidrar till avlastning genom fler (och längre) tåg på den hårt belastade Mörbylinjen.

Ett femte sätt är att grena av en västlig linje som vid Fridhemsplan viker av mot Liljeholmen (eventuellt med korta tåg som kopplas av från alla södergående tåg och därmed ger mycket hög turtäthet, om än med korta tåg, på den västliga banan).
Enceladus
Inlägg: 10099
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned

Inlägg av Enceladus »

ToHo skrev:Inte för att vara sån, men Hjulstalinjen kommer att kunna trafikeras av långa tåg, även i framtiden. Problemet ligger istället i vad man, i så fall, ska göra med dessa långa tåg, söder om Kungsträdgården.

Den minst fantasifulla lösningen på detta, skulle kanske vara, att stänga av de två sista vagnarna, så snart man har passerat T-centralen. Det finns dock fler lösningar än så...

Ett annat sätt är skaffa sådana vagnar som har bra funktioner för snabba och smidiga till och frånkopplingar. Sedan kan man förlänga plattformen vid Sofia, vilket torde vara lätt gjort, då det på just denna station, inte finns några hinder i vägen. Sedan så delar man de full-långa tågen vid Sofia söderut och kör ett kort tåg mot Nacka och ett kort tåg mot Hagsätra. Givetvis tvärt om norrut, två korta tåg bildar ett långt vid Sofia norrut. Bieffekten blir en tvåminuterstrafik med korta tåg på Nacka- och Hagsätragrenarna, men det kan man ju leva med:-)…
Det tar tid att tömma, koppla loss eller koppla ihop vagnar. Längre tåg med lägre tågtäthet kan minska den totala kapaciteten i systemet. Finns det något högfrekvent metrosystem som har en liknande lösning?
ToHo skrev:Ett tredje sätt är att förlänga de kortare plattformarna söder om stan. Jag har kollat profilritningarna och kan konstatera att själva bergrummen till stationerna är minst 180 meter, men att diverse rulltrappor kommer att vara i vägen. Detta går givetvis att lösa. Titta bara på den nyare (norra) uppgången vid Medborgarplatsen, så står det klart att det knappast är omöjligt att utforma en uppgång fullt fungerande, utan att för den sakens skull behöva begränsa plattformens längd. Dessutom kan vi nog räkna med att de nya stationerna rimligen har bredare plattformar än Medis, så än mer möjligt är det. Sedan kan man tycka att detta lär kosta pengar, vilket må vara sant. Men om alternativet är att behöva bygga ett helt nytt tunnelbanesystem, in till stan, så är några modifierade uppgångar sannolikt billiga i sammanhanget.
Uppgångarna måste vara anpassade till plattformslängden. Annars blir vagnarna snedbelastade. Blå linjen har redan detta problem!
ToHo skrev:Ett fjärde sätt är att göra en avgrening i tunnel från blå linje söderut efter T-Centralen eller Kungsträdgården. Den grenbanan låter man sedan svänga vänster och ansluter till röd linje mot Mörby, någonstans före Tekniska Högskolan. Hit kan man sedan styra långa tåg som därtill bidrar till avlastning genom fler (och längre) tåg på den hårt belastade Mörbylinjen.

Ett femte sätt är att grena av en västlig linje som vid Fridhemsplan viker av mot Liljeholmen (eventuellt med korta tåg som kopplas av från alla södergående tåg och därmed ger mycket hög turtäthet, om än med korta tåg, på den västliga banan).
Det finns inte utrymme för en tredje södergående gren på blå linjen. Nackagrenen väntas bli en av de högst belastade grenarna. Avgreningen måste ske vid Västra skogen, och då blir det i princip en ny bana.
Skriv svar