Enceladus skrev:Vi kan börja med att beskriva hur situationen ser ut idag. Bromma fly
gplats ligger mellan Hässelbylinjen och Hjulstalinjen, vilka är två av tunnelbanans
minst belastade linjer. Då är det frestande att överväga avgreningar av dessa linjer, exempelvis från Alvik eller Sumpan - eller varför inte båda? Det skulle nog fungera
idag.
Vi fortsätter med nästa decennium. Stockholmsförhandlingen har blivit förverkligad, vilket påverkar kapaciteten på dessa två grenar. Hässelbylinjen är en gren och Hjulstalinjen kan inte längre trafikeras av långa tåg. Den lösning som nämndes ovan är inte längre möjlig. Dessutom har befolkningen ökat kraftigt i hela länet, så det är inte mycket kvar av den kapacitet som finns över idag.
Vi går vidare med Sverigeförhandlingen. Nu finns det en linje som definitivt kan förlängas till Bromma flygplats. Någon kapacitetsbrist blir det inte på linjen. Men alla har inte sin målpunkt längs denna linje. Kan de andra linjerna ta hand om alla bytande resenärer? Förmodligen inte. Det behövs mer kapacitet öster om Fridhemsplan. Miljöpartiet
föreslog följande inför Stockholmsförhandlingen (alltså då Alliansen valde att omöjliggöra en förlängning söderut):
En variant av detta borde kunna fungera. Huvudsaken är att det tillförs mer kapacitet öster om Fridhemsplan. Ett annat alternativ är att bygga en helt ny linje i öst-västlig riktning. Något liknande har föreslagits av signaturen "Inge".
Nu har jag bara övervägt tunnelbana. Det kan finnas andra lösningar, men jag ser ingen naturlig sådan. Dessutom har Stockholms kommun råd att välja det bästa landstinget har att erbjuda.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Inte för att vara sån, men Hjulstalinjen kommer att kunna trafikeras av långa tåg, även i framtiden. Problemet ligger istället i vad man, i så fall, ska göra med dessa långa tåg, söder om Kungsträdgården.
Den minst fantasifulla lösningen på detta, skulle kanske vara, att stänga av de två sista vagnarna, så snart man har passerat T-centralen. Det finns dock fler lösningar än så...
Ett annat sätt är skaffa sådana vagnar som har bra funktioner för snabba och smidiga till och frånkopplingar. Sedan kan man förlänga plattformen vid Sofia, vilket torde vara lätt gjort, då det på just denna station, inte finns några hinder i vägen. Sedan så delar man de full-långa tågen vid Sofia söderut och kör ett kort tåg mot Nacka och ett kort tåg mot Hagsätra. Givetvis tvärt om norrut, två korta tåg bildar ett långt vid Sofia norrut. Bieffekten blir en tvåminuterstrafik med korta tåg på Nacka- och Hagsätragrenarna, men det kan man ju leva med:-)…
Ett tredje sätt är att förlänga de kortare plattformarna söder om stan. Jag har kollat profilritningarna och kan konstatera att själva bergrummen till stationerna är minst 180 meter, men att diverse rulltrappor kommer att vara i vägen. Detta går givetvis att lösa. Titta bara på den nyare (norra) uppgången vid Medborgarplatsen, så står det klart att det knappast är omöjligt att utforma en uppgång fullt fungerande, utan att för den sakens skull behöva begränsa plattformens längd. Dessutom kan vi nog räkna med att de nya stationerna rimligen har bredare plattformar än Medis, så än mer möjligt är det. Sedan kan man tycka att detta lär kosta pengar, vilket må vara sant. Men om alternativet är att behöva bygga ett helt nytt tunnelbanesystem, in till stan, så är några modifierade uppgångar sannolikt billiga i sammanhanget.
Ett fjärde sätt är att göra en avgrening i tunnel från blå linje söderut efter T-Centralen eller Kungsträdgården. Den grenbanan låter man sedan svänga vänster och ansluter till röd linje mot Mörby, någonstans före Tekniska Högskolan. Hit kan man sedan styra långa tåg som därtill bidrar till avlastning genom fler (och längre) tåg på den hårt belastade Mörbylinjen.
Ett femte sätt är att grena av en västlig linje som vid Fridhemsplan viker av mot Liljeholmen (eventuellt med korta tåg som kopplas av från alla södergående tåg och därmed ger mycket hög turtäthet, om än med korta tåg, på den västliga banan).