Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr skrev:
Generellt är det ju bra att depåer ligger långt ut på linjer där trafiken går in mot staden på morgonen och omvänt på kvällen. Och marken är billigare. Om depån ska betjäna flera linjer eller turtätheten vara högre längre in på linjen finns dock en risk att det blir långa tomkörningar, och depån får då gärna ligga mer centralt (som i Norrköping).
Aga är väl inte så dumt läge i sig, det som blir lite tokigt att är tågen måste passera ganska långa enkelspår på vägen. Och Gamla Lidingöbron ska dessutom göras öppningsbar igen. Inte omöjligt på något sätt, men det blir några extra utmaningar för att få trafiken att gå ihop.
Även om det har jämnats ut en del de senare åren så har de flesta linjer en lägre turtäthet mitt på dan än på morgon och eftermiddag/kväll. Skall då tåg in i depå under denna tid känns Aga lite långt bort. Men SS hade väl innerstadståg i Enskede, Råsunda och kanske även Nyboda på sin tid...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
M_M skrev:En bonusfråga är om det i framtiden verkligen är vettigt att ha en bussdepå vid Frihamnen om det området kommer ha spårväg som huvudsaklig kollektivtrafik?
Skulle det gå att "göra en alvikhallen" i form av att helt enkelt lägga ut makadam och vanliga spårspann på slipers på hallgolvet i delar av busshallen för att få ett par hallspår? (Givetvis behöver några fler detaljer justeras, t.ex. dörrarnas utformning och så behöver kontaktledning hängas upp).
Bra fråga. Om man ska bygga upp ett spårvägsnät kommer det generellt behövas mycket färre (inte mindre!) depåplatser för buss, men desto fler för spårvagn. Bussdepån i Frihamnen är väl tänkt att vara provisorisk, medan Hornsbergshallen ersätts av en underjordisk anläggning. Men provisorier kan som bekant bli långvariga…
Det här får mig att tänka på att det vore läge om SL tänkte lite framtidssäkert och lägger in "möjlighet att konvertera till spårvagnshall" som ett plus när man utvärderar olika lösningar på bussdepåer...
twr skrev:
M_M skrev:Jag har fortfarande vissa svårigheter att se jätteproblemet i att använda befintligt industrispår för anslutning mot Lidingöbanan.
För övrigt: vad hindrar en semipermanent dragning från Ropsten och fram till den punkt den planerade spårvägen når ett befintligt indistrispår? (Med semipermanent avser jag att man lämnar öppet för att befintliga Lidingöbron lär väl bytas ut någon gång och också att man i framtiden vill dra om Lidingöbanan så att den når Lidingö Centrum, vilket påverkar utformningen i Ropsten).
Men hur ska du komma förbi Siljaterminalen? Där finns inget befintligt spår. Om du inte ska bort mot Lidingövägen i väster och vända. Där bygget av Norra Länken pågår för fullt.
Jag tänker alltså att vända vid Lidingövägen. Vad gäller bygge av Norra Länken o.s.v. så är det väl läge om "dom" (="alla andra") bestämmer sig - antingen behövs industrispåren, vilket väl på nåt sätt framfördes som delorsak till att man inte kan bygga spårvägen permanent redan idag, eller så behövs de inte och då är det ju bara att bygga permanent...
TKO skrev:
twr skrev:
Generellt är det ju bra att depåer ligger långt ut på linjer där trafiken går in mot staden på morgonen och omvänt på kvällen. Och marken är billigare. Om depån ska betjäna flera linjer eller turtätheten vara högre längre in på linjen finns dock en risk att det blir långa tomkörningar, och depån får då gärna ligga mer centralt (som i Norrköping).
Aga är väl inte så dumt läge i sig, det som blir lite tokigt att är tågen måste passera ganska långa enkelspår på vägen. Och Gamla Lidingöbron ska dessutom göras öppningsbar igen. Inte omöjligt på något sätt, men det blir några extra utmaningar för att få trafiken att gå ihop.
Även om det har jämnats ut en del de senare åren så har de flesta linjer en lägre turtäthet mitt på dan än på morgon och eftermiddag/kväll. Skall då tåg in i depå under denna tid känns Aga lite långt bort. Men SS hade väl innerstadståg i Enskede, Råsunda och kanske även Nyboda på sin tid...
En intressant fråga är vilken "växelverkan" man kan få mellan en central och en perifer depå om man inte låser sig till att vissa vagnar har "hemdepåer" o.s.v.? I det här fallet tänker jag på växelverkan mellan depån på Djurgården och AGA.
Hur stor är skillnaden i vagnbehovet i morgon/eftermiddagsrusningen och mellan de två rusningarna (totalt sett om man också räknar in Djurgårdslinjen)? Ryms vagnarna som utgör denna skillnad i hallen på Djurgården så är ju i princip det problemet löst så länge den hallen har fortsatt bygglov - vilket SL troligtvis kan åstadkomma om man påpekar för Djurgårdsförvaltningen hur betydelsefull hallen är för Djurgårdens kollektivtrafikförsörjning...