Nästa tunnelbanesatsning bör göras från Kungsträdgården till Sickla för att ge bättre trafikering till City för Nacka- och Värmdöbussarna, lösa Saltsjöbanans broproblem och avlasta grön och röd linje mellan Slussen och T-Centralen.
Ja så gör vi.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
C G Wennerholm påstår att en T-bana till Nacka bara skulle få 49% kapacitetsutnyttjande vid rusningstrafik. Och att ingen ökning av trafikunderlaget skulle ske inom överskådlig tid. Och att då bygga denna sträcka är inte rimligt. (Detta påstående framfördes i en diskussion, eller debatt, i samband med Love-festivalen nyligen!)djth skrev:Nästa tunnelbanesatsning bör göras från Kungsträdgården till Sickla för att ge bättre trafikering till City för Nacka- och Värmdöbussarna, lösa Saltsjöbanans broproblem och avlasta grön och röd linje mellan Slussen och T-Centralen.
Men nu var det inte en massa "om" och "kanske" JAG diskuterade - utan hur det verkligen blir. Det blir fler som får byta när det blir spårvägstarfik Hamngatan-Djurgården än när det som nu går buss. Det kanske inte är så många som berörs, men blir i varje fall inte färre...M_M skrev:Vilka får fler byten? De som idag gör genomgående resor på linje 47? Hur många är det egentligen, och vägs inte detta upp av minskat behov av byten när (om?) fortsättningen till Kungsholmen kommit igång?TKO skrev:(Om man vill ha ett exempel på detta så kan man studera den innerstadsspårväg som snart börjar trafikeras i Stockholm. Där är resultatet fler och krångligare byten för resenärerna - och inte det motsatta!)
Ja det är säkert jättebra - men det är tyvärr ingen ansvarig från politiskt håll som tänker göra så...djth skrev:Bygg spårväg i stället, passa på att dra den vidare en bit från Odenplan till Östra station. Cityspårvägen som ska dras från Centralen till Lindhagen kan också förlängas från Fridhemsplan över Västerbron till Hornstull - och vips har vi spårvägifierat tunga delar av linje 4 och samtidigt byggt ihop dessa delar med andra spårvägssträckningar. Omstigning vid Odenplan borde väl inte vara värre än vid Liljeholmen eller Alvik, man kan inte få allt. Vill man erbjuda en snabblösning för resandet med linje 4 från Hornstull till Södra station, kan spårvägen dras vidare en liten bit från Hornstull till Liljeholmen och anslutas till den existerande tvärbanan. Varsågod, spårvagnen fortsätter till Årstaberg. Eventuella skillnader i plattformshöjd och liknande kan säkert åtgärdas med lite god vilja.
Nästa tunnelbanesatsning bör göras från Kungsträdgården till Sickla för att ge bättre trafikering till City för Nacka- och Värmdöbussarna, lösa Saltsjöbanans broproblem och avlasta grön och röd linje mellan Slussen och T-Centralen.
Ja så gör vi.
Hur många som åker tunnelbanan beror ju också av hur många som kommer att åka bil i fortsättningen. Och det är klart att med Wennerholms politik så blir ju biltrafikens andel bara större och större - då är det dumt att bygga kapacitetsstark och snabb kollektivtrafik.LÅ1 skrev:C G Wennerholm påstår att en T-bana till Nacka bara skulle få 49% kapacitetsutnyttjande vid rusningstrafik. Och att ingen ökning av trafikunderlaget skulle ske inom överskådlig tid. Och att då bygga denna sträcka är inte rimligt. (Detta påstående framfördes i en diskussion, eller debatt, i samband med Love-festivalen nyligen!)djth skrev:Nästa tunnelbanesatsning bör göras från Kungsträdgården till Sickla för att ge bättre trafikering till City för Nacka- och Värmdöbussarna, lösa Saltsjöbanans broproblem och avlasta grön och röd linje mellan Slussen och T-Centralen.
Verkar dessa uppgifter verkligen rimliga? Och vad menas med 49% kapacitetsutnyttjande? Är 100% att fullängståg går helt fyllda och i så tät trafik som signalsystemet tillåter?
Uppgifterna verkar hämtade från den utredning som gjordes för några år sedan. Där konstaterade man att maxkapaciteten skulle vara ca 12700 i timmen med tunnelbana, men att en tunnelbana till Nacka skulle ge ett underlag på 6700. Blir väl 52%, men det beror ju lite på exakt vilka tal man anger som rimlig maxkapacitet per vagn. Det förslag som har funnits räknar alltså med 20 tåg i timmen, med 6700 i max, skulle det bli t.o.m. några lediga sittplatser per vagn. Som Handelskammaren kom fram till (och det är väl det enda som var sant i deras rapport), är att 14 tåg i timmen, är det som krävs, med bra sittplatstandard. Men som sagt, det är ju få tunnelbanegrenar som har byggts med högre beläggning i maxtimmen. Anledningen till att det inte blir fler resande är också att man inte vill ta bort alla direktbussar från Värmdö etc. En tunnelbana till Gustavsberg skulle totalt nå upp till 9100 i maxtimmenn, vilket når upp till 71% av maxkapaciteten och då hamnar man på en hög nivå - för att förlänga både 10 och 11. Skulle man bara låta en av linjerna fortsätta till Nacka, ja då får vi ju närmast underkapacitet. Att låta den gå vidare till Orminge är dock tycker jag en förutsättning (även om det bara ger ett beräknat max på 6900), för att ge bra bytesmöjligheter. Problemet med bytespunkt i Sickla (som ju annars vore bra), är ju att det inte finns någon plats där, men det är klart - visst går det att bygga en underjordisk bussterminal också om man vill.TKO skrev: Hur många som åker tunnelbanan beror ju också av hur många som kommer att åka bil i fortsättningen. Och det är klart att med Wennerholms politik så blir ju biltrafikens andel bara större och större - då är det dumt att bygga kapacitetsstark och snabb kollektivtrafik.
Men visst vore det intressant att få en konkretisering av vad 49% kapacitetsutnytjande egentligen innebär! Jag gissar att det är högt i jämförelse med t ex gröna linjens grenar söder om Gullmarsplan.
/TKO
En hittills okänd tanke är att man skall försöka erbjuda tunnelbaneresenärer samma komfort som bilister, dvs en sittplats! Då förändras snabbt dessa kalkyler... Ett annat alternativ är att beräkna biltrafikens kapacitetsbehov utifrån fullsatta personbilar (jag är snäll och tänker inte kräva att var 3:e bilist enbart får ståplats!), då lär det inte behövas några nya motorvägar de närmaste 20 åren.spårlasse skrev:Uppgifterna verkar hämtade från den utredning som gjordes för några år sedan. Där konstaterade man att maxkapaciteten skulle vara ca 12700 i timmen med tunnelbana, men att en tunnelbana till Nacka skulle ge ett underlag på 6700. Blir väl 52%, men det beror ju lite på exakt vilka tal man anger som rimlig maxkapacitet per vagn. Det förslag som har funnits räknar alltså med 20 tåg i timmen, med 6700 i max, skulle det bli t.o.m. några lediga sittplatser per vagn. Som Handelskammaren kom fram till (och det är väl det enda som var sant i deras rapport), är att 14 tåg i timmen, är det som krävs, med bra sittplatstandard. Men som sagt, det är ju få tunnelbanegrenar som har byggts med högre beläggning i maxtimmen. Anledningen till att det inte blir fler resande är också att man inte vill ta bort alla direktbussar från Värmdö etc. En tunnelbana till Gustavsberg skulle totalt nå upp till 9100 i maxtimmenn, vilket når upp till 71% av maxkapaciteten och då hamnar man på en hög nivå - för att förlänga både 10 och 11. Skulle man bara låta en av linjerna fortsätta till Nacka, ja då får vi ju närmast underkapacitet. Att låta den gå vidare till Orminge är dock tycker jag en förutsättning (även om det bara ger ett beräknat max på 6900), för att ge bra bytesmöjligheter. Problemet med bytespunkt i Sickla (som ju annars vore bra), är ju att det inte finns någon plats där, men det är klart - visst går det att bygga en underjordisk bussterminal också om man vill.TKO skrev: Hur många som åker tunnelbanan beror ju också av hur många som kommer att åka bil i fortsättningen. Och det är klart att med Wennerholms politik så blir ju biltrafikens andel bara större och större - då är det dumt att bygga kapacitetsstark och snabb kollektivtrafik.
Men visst vore det intressant att få en konkretisering av vad 49% kapacitetsutnytjande egentligen innebär! Jag gissar att det är högt i jämförelse med t ex gröna linjens grenar söder om Gullmarsplan.
/TKO
Allvarligt talat tror jag det är dit vi börjar komma när det gäller kollektivtrafik. Dagens medborgare accepterar inte ståplats och ska kollektivtrafiken kunna konkurrera på ett bra sätt, måste man längre sträckor få sittplats. Fast SL har ju också ändrat kapacitetskraven och man anser väl nu att ett max på 10 minuter stående är ungefär vad som kan accepteras. Vid kortare resor på ett par minuter tror jag dock alltid man måste kunna acceptera ett visst antal stående. När vi pratar om de här siffrorna är det ju inte heller hela sträckan, utan det är kanske mellan Söder-T-centralen, 4-5 minuter som det kanske blir ståplats. Min uppfattning är också att folk tycker det är O.K i stå i några minuter, så länge inte trängseln är för stor (många väljer ju också självmant att stå, fast det finns lediga sittplatser om det är en kortare sträcka). Å andra sidan är det ju just möjligheten till att kunna räkna med stående som tunnelbana och spårväg i huvudsak blir billigare i drift. Särskilt spårvagnar, som "bara tar" ca 1,3 * fler passagerare än en låggolvsledbuss (sittande, men dubbelt stående), är ju ytterst svåra att någonsin få lönsamma, om krav finns på sittplats, och om man inte kör med dubbla vagnar (eller 40 meters). En lämplig standard, när kapaciteten medger, tycker jag därför borde vara för Stockholms tunnelbana att alltid kunna garantera sittplats utanför innerstaden (alltså fram till och med Universitetet, Ropsten, Liljeholmen, Gullmarsplan, Västra skogen och Alvik - och för att ankynta till tråden - fram t.o.m. Sickla om en tunnelbana byggs till Nacka), naturligtvis går inte detta i högtrafik p.g.a. kapacitetsbrist men det är en annan sak. Intressant är att utredningen visade att en tunnelbana till Gustavsberg skulle uppnå i nästan exakt samma kapacitetsnivå som blåa linjen har idag (55%).TKO skrev:
En hittills okänd tanke är att man skall försöka erbjuda tunnelbaneresenärer samma komfort som bilister, dvs en sittplats! Då förändras snabbt dessa kalkyler... Ett annat alternativ är att beräkna biltrafikens kapacitetsbehov utifrån fullsatta personbilar (jag är snäll och tänker inte kräva att var 3:e bilist enbart får ståplats!), då lär det inte behövas några nya motorvägar de närmaste 20 åren.
Men så kan man ju inte resonera - det är skillnad på folk och folk. Eller hur?
/TKO
Tror du på fullt allvar att mer än en söderort-gren kommer få direktresor till Karolinska, om det alls blir direktresor?TKO skrev:Ja det bor fler i Söderort än längs sträckan NKS-Odenplan. Och det är bara dom som bor där som slipper byta om det blir spårväg... enkel matematik.M_M skrev:Menar du att de som bor utmed gröna linjens södra grenar är överrepresenterade bland Karolinskas patienter?TKO skrev:Och utanför högtrafikstimmarna finns goda möjligheter att köra direkttåg på tunnelbanan till Karolinska - så att patienterna kan åka utan byte! Ja om inga spårvägsfundamentalister lyckas bygga spoliera detta så klart...![]()
Nej, det är bara SL som resonerar så...TKO skrev:(Fast du kanske tycker det är viktigt att ALLA måste byta så att INGEN får det bättre än NÅGON annan?)
Visst får du diskutera precis vad du vill, men om du vill framföra bra argument för en eller annan lösning så bör de vara anpassade till rimliga framtidsscenarion, annars blir det en extremt kortsiktig lösning.TKO skrev:Men nu var det inte en massa "om" och "kanske" JAG diskuterade - utan hur det verkligen blir. Det blir fler som får byta när det blir spårvägstarfik Hamngatan-Djurgården än när det som nu går buss. Det kanske inte är så många som berörs, men blir i varje fall inte färre...M_M skrev:Vilka får fler byten? De som idag gör genomgående resor på linje 47? Hur många är det egentligen, och vägs inte detta upp av minskat behov av byten när (om?) fortsättningen till Kungsholmen kommit igång?TKO skrev:(Om man vill ha ett exempel på detta så kan man studera den innerstadsspårväg som snart börjar trafikeras i Stockholm. Där är resultatet fler och krångligare byten för resenärerna - och inte det motsatta!)
Trafikplaneringen i Stockholm måste utgå från hur det verkligen ser ut - inte från ett tänkt väl utbyggt spårvägsnät i innerstan. För även om det vore önskvärt kommer det att dröja många år innan vi är där...
Jag vill först och främst säga att jag inte tycker detta verkar oseriöst.Kjell L skrev:Jag föreslog tidigare i denna tråd att t-banan borde grävas ned mellan Abrahamsberg och Fridhemsplan och låta 12:an och en snabbspårväg från Ekerö och Spånga gå över Tranebergsbron till Frodhemsplan och Centralen vilket borde ge ytterligare kapacitet åt den nu ganska hårt ansträngda Gröna linjen. Men dessvärre blev förslaget mosat som helt oseriöst av några debattörer utan några som helst motiveringar. Nåväl, ja jag vet allt kostar massor av pengar men man ska också ta med vilken faktisk ekonomisk nytta det är med att investera offensivt. Det finns säkert andra lösningar som är bättre än de jag framfört här.
//Kjell L
Det är väl inget förslag som är sämre än det andra, man kan ju dock dels se på den praktiska genomförbarheten, dels på vilken prioriteringsgrad det har. Det finns ju inget kapacitetsproblem på gröna linjen västerut såvida man inte bygger tunnelbana till Karolinska.Man kör ju inte med full kapacitet idag - vilket dock skapar trängsel på vissa tåg - menn det handlar om att det finns för få tunnelbanevagnar att sätta in. Däremot finns det ett tidsproblem, det vill säga att resan tar alldeles för lång tid på grund av många stopp. Detta kan man redan idag lösa detta genom skip-stop tåg. En både enkel och billig lösning, men fungerar förstås inte på sikt om trafiken måste bli tätare än vad den är idag. Vill man dock bygga karolinskagrenen (och också på sikt om vi ser en fortsatt utbyggnad av blandannat Ekerö och övriga Västerort), så kommer det behövas något mer system för att täcka tunnelbanan. Sedan kan man diskutera om man ska gräva ned, eller ha nya broar - det är ju mer en smaksak. Problemet är här också bara (lite av samma problem med spårväg till Nacka) och det är hur spårvägstrafiken ska kunna fungera i innerstaden. Jag tror man skulle behöva ha en ny spåvägstunnel som egentligen sträckte sig i sådana fall fram till Slussen och vidare ut till Nacka. Bara 12:an har sexminuterstrafik i rusningen idag, 117 till Spånga har 2,5 minuterstrafik och bussarna till Ekerö går ungefär varannan minut (minst). Alltså har vi väl direkt ungfär drygt 60 spårvagnar i timmen som ska gå i stadstrafik i maxtimmen + spårväg City, även om naturligtvis det går åt färre spårvagnar än bussar. Jag säger inte att det inte går, men det fungerar inte att köra så tät spårvägstrafik i innerstaden om vagnarna går i samma körfält som biltrafiken och det är svårt att ge absolut signalprioritering i korsningar med så tät trafik. Längre fordon är också svårt att ha i stadstrafik. Sedan kan vi också vända på det. Om spåvagnen fastnar i stan, ja då kommer alla på 12:a från Spånga och Ekerö att ändå byta till tunnelbana. Då klarar man förstås kapacitetsproblemet, men vi har byggt en väldigt dyr lösning till rätt liten nytta.Kjell L skrev:Tack. Ja precis skrota nuvarande Kristineberg och anlägga "nya" Thorildsplan något längre västerut med uppgångar åt båda håll. Alvik blir omstigning till Tvärbana och övriga spv. linjer. Slopa Stora Mossen som kan betjänas av spårvägslinjerna. Vid Brommaplan omstigningsmöjlighet t-bana spv o bussar. Har delar sig spårvägen med en linje mot Ekerö och en linje i Spångavägen fram till Spånga station, med möjlighet till omstigning till bussar o pendeltåg. Gröna linjen borde få ca 5-6 min kortare körtid från Abrahamsberg till Fridhemsplan. Dessutom slipper man vinkelboda. En del av passagerarvolymen överförs till spårvägen för att frigöra kapacitet för Gröna linjen. Efter Alvik går sedan spv. över Tranebergsbron med hpl Kristineberg Thorildsplan och sedan gemensamt med linjen från Horsbergs strand. Efter Fridhemsplan är väl exempelvis S:t Erikgatan-Fleminggatan-Kungsbron och höger in över bangårdsområdet som behöver överdäckas mellan Klara bussterminal och Kungsbrohusen. Min tanke var att skapa en varaktig, komfortabel och attraktivt alternativ till den egna bilen och öka kolletivkapaciteten från västerort till city, med ett flertal olika bytespunkter. Från Ekerö precis som du säger vore det önskvärt med lite mer speed typ duospårväg. Sen är det väl ingen nackdel att 12:ans resenärer får direktförbindelse med innerstaden igen.
Förlåt att jag lägger mig i igen:Kjell L skrev: Spårlasse jag vet inte hur man citerar in det du skrev....hjälp.
Det är ganska enkelt att byta mellan olika t-banelinjer, betydligt enklare än att byta till spårvagn.M_M skrev:Tror du på fullt allvar att mer än en söderort-gren kommer få direktresor till Karolinska, om det alls blir direktresor?TKO skrev:Ja det bor fler i Söderort än längs sträckan NKS-Odenplan. Och det är bara dom som bor där som slipper byta om det blir spårväg... enkel matematik.M_M skrev: Menar du att de som bor utmed gröna linjens södra grenar är överrepresenterade bland Karolinskas patienter?![]()
Är du säker på att fler personer verkligen får färre byten med tunnelbana, med Karolinska anslutet till Tvärbanan?
Jag har ingen personlig erfarenhet av buss 117 - men jag tror inte det är 2,5-minuterstrafik på den linjen.spårlasse skrev:117 till Spånga har 2,5 minuterstrafik
Om nu (S) får som de vill och grenar av gröna tunnelbanan mot Karolinska, är det då fortfarande kapacitetsmässigt opraktiskt/omöjligt att blanda spårvagnar och tunnelbanevagnar på samma spårbro öster om Alvik?Kantorn skrev:Det kanske vore bättre då att dra Ekerölinjen via Hantverkargatan, Spångabussen tror jag inte behöver spårväg till innerstaden - man kan ju byta i Brommaplan till antingen brommailnjen eller t-bana. Tolvan vill jag (fortfarande) lägga som förlängning till Cityspårvägen, via ny bro mot Kristinebergs strand (eller vad den heter). Bytesmöjligheten till T-bana/spårväg finns ju kvar i Alvik.