leifd skrev:
Av de 10 st M67K som byggdes om, så är en skrotad, 81. Övriga är i stort i körbart skick, 5 st har använts i stort sätt hela tiden, i större eller mindre omfattning, trotts att man officiellt sluta använda vagnarna. av de fyra som inte används, så har dessa endast mindre skador. Någon smärre krockskada och någon motorskada om jag minns rätt. Ingen av vagnarna är dock så dålig att de inte skulle gå att få trafikdugliga med någon veckas arbete. 5 vagnar är dock fult trafikklara och har använts flitigt under denna vinter. Upp till 4 har varit i trafik samtidigt vid enstaka tillfälle.
Låsbara förarplatser, ha ingen av vagnarna, men 84 har haft en installation under en tid. Det som nu kommer att göras, är att koppla vagnarna lite mer permanent i par, främst orsakat av biljettmaskinsystemet. Endast den ena va vagnarna i ett par kommer att få "Quickomat-maskin" för biljettförsäljning ombord (föraren säljer inget numera i de östgötska tätorterna).
En fråga till om M67K:
Har de gått i trafik multipelkopplade eller som enkelvagnar?
Jag har själv åkt 2-3 vagnarståg med M67K, men det har varit vid evenemang som årsmöte, jubileum m m.
Har de någonsin gått som tvåvagnarståg i ordinarie trafik någon längre tid?
Har de i så fall haft "konduktör" på förarplatsen i vagn 2?
Vill minnas att det var något knas med (de gamla) biljettmaskinerna vid multipeldrift.
Om vagn 2 ska vara obemannad föreställer jag mig att man kan avaktivera den förarplatsen så ingen kan ge sig på att försöka köra därifrån?