Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av Björn Ehnberg »

Thomas Lange skrev:
bark skrev:Tack för ett uttömmande klargörande, Thomas.

Hm, hade inte någon av de bildbehandlingskunniga här redan visat hur en M06 skulle se ut i någon stockholmsblå kulör? :)
Enligt uppgift från centralt placerad källa inom SL överväger man att utlysa en designtävling, där allmänheten skulle få lämna in förslag på hur vagnarna ska se ut. Så det är bara att börja fila på det vinnande förslaget!
Får man föreslå grönt med gula prickar? Skämt åsido, blir det inte väl kostsamt att först måla vagnarna i något Stockholmsutförande och sedan återställa dem till Norrköpings-/Frakfurtutförande. Dessutom: en designtävling? Vad är det för :twisted: populism? Vi har ju en redan etablerad färgsättning för nyare spårfordon, med blått och vitt/silver (C20, A32). Jag kan inte inse varför vagnarna i förekommande fall skulle förses med någon annan färgställning än Tvärbanans vagnar. Jag utgår t.ex. från även A35 kommer att färgsättas på samma sätt.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1998
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

For en kortere periode kan man foliere vognene.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4654
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av leifd »

Nils Carl Aspenberg skrev:For en kortere periode kan man foliere vognene.
Gör man något som ska återställas efter så kort tid som man pratar om här, är ju foliering de som bör gälla.....
Dock kan nämnas att vi har folierade Rc-lok i svart, visserligen bara på prov, men det ska klara nedsmutsning och rengöring bättre än lacker. Så troligen går det att foliera för permanent utförande också.

Sedan kan man ju fråga sig..... Varför måste man göra något överhuvudtaget ?? Vagnarna lär ju rulla lika bra i Norrköpings-gult och Frankfurt-turkos !!
F.ö. finns ju annat som ev. måste ändras och likriktas på dessa vagnar. Infosystem, biljettmaskiner, reklamplatser, alkolås m.m, m.m....
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av 2763 »

leifd skrev: Sedan kan man ju fråga sig..... Varför måste man göra något överhuvudtaget ?? Vagnarna lär ju rulla lika bra i Norrköpings-gult och Frankfurt-turkos !!
F.ö. finns ju annat som ev. måste ändras och likriktas på dessa vagnar. Infosystem, biljettmaskiner, reklamplatser, alkolås m.m, m.m....
Varje stad har sin identitet. Det är inte oviktigt.

Foliering är väl det som gäller på bussar.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4654
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av leifd »

Olle L skrev:
Thomas Lange skrev: Eftersom det dröjer till 2011 innan de nya vagnarna från Norrköping kan levereras till Spårväg City i Stockholm lånar/hyr Norrköping resp Frankutft/m ut 3+3 vagnar ur befintliga vagnparker och av likartat men begagnat utförande 2010-2011. I Norrköping finns en hyfsad vagnreserv av äldre spårvagnar som i och med denna överenskommelse får rulla några år extra. Även i Frankurt/M finns uppenbarligen en viss vagnreserv.
Leder inte detta till vagnbrist i Norrköping?
Kvar i Norrköping blir 10 st M97 + 4 st M98 + 2 st M06.
Summa 16 ledvagnar.
Räcker det för den utökade trafiken när linjen till Hageby öppnar i höst.?
Hur många vagnar går åt på linje 2 resp 3 sedan förlängningen öppnats?

Innebär detta att M67K kommer att fortsätta stå i reserv?
Kanske vi får se multipelkopplade M67K i trafik framöver?

EDIT: M98 är ju som bekant 4 st. Men frågan kvarstår. Vet inte om alla 98:or är i trafikdugligt skick?
M98....
Jo alla är i trafikdugligt skick, dock väntar såväl 21 som 22 på delar med lång leveranstid (= nytillverkning). 24 väntar på nya motorlager, dessa är dock av standardmodel (= samma som i Münchens serievagnar) så den är i trafik om en till två veckor.
6 st M67K skall uppgraderas till tre tvåvagnståg, varav två ska gå i trafik och ett vara reserv. 19 vagnar/tåg/enheter är nog det som behövs för att få något sånär tillförlitlig trafik.
Användarens profilbild
Olle L
Inlägg: 126
Blev medlem: söndag 08 december 2002 19:49
Ort: Norrköping och Storå

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av Olle L »

leifd skrev: M98....
Jo alla är i trafikdugligt skick, dock väntar såväl 21 som 22 på delar med lång leveranstid (= nytillverkning). 24 väntar på nya motorlager, dessa är dock av standardmodel (= samma som i Münchens serievagnar) så den är i trafik om en till två veckor.
6 st M67K skall uppgraderas till tre tvåvagnståg, varav två ska gå i trafik och ett vara reserv. 19 vagnar/tåg/enheter är nog det som behövs för att få något sånär tillförlitlig trafik.
Roligt att M67 kommer till heders igen!
Sagt av en som minns när M67 kom till Norrköping för 43 år sedan ...

Några M67K är väl redan modifierade för att gå som andravagn, med "låsbar förarplats".

Skulle vara intressant att veta vilka av M67K som är i trafikduglugt skick?
Lagt spår ligger!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6849
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av Odd »

TKO skrev:
Odd skrev:
TKO skrev:Jag har bara en fråga:

- Vad kostar kalaset?

/TKO

(Lämplig fakturamottagare finns på Stora Nygatan 30 i Gamla stan...)
Förmodligen mindre än om man hade gjort en offentlig upphandling...

Det är något som är ruttet med offentliga upphandlingar. Tvärbanan kostar knappt en miljard per kilometer och är upphandlat i offentlighet. Bygget på hamngatan är i många delar mer komplicerat men kostar bara en fjärdedel per kilometer för de arbeten som berör området och är, vad jag förstår, direktupphandlat. Skümt...
Fordonsupphandling vet jag inte mycket om, lite mer om entreprenadupphandling.

Att "upphandling" utan konkurrens skulle ge lägre kostnad är inte speciellt vanligt är min erfararenhet.

/TKO

(PS: Det är dessutom konstigt att ingen överklagat beslutet att direktupphandla byggnadsarbetena för Cityspårvägen - jag antar att SL anfört "tidsbrist" som anledning. Eftersom den är självförvållad har jag svårt att se det som ett giltigt skäl...)
Att upphandla direkt betyder ju inte att man inte gjort det i konkurrens, men man kanske inte har haft tid att utföra det enligt de normala reglerna för offentlig upphandling. Men det vore kul och veta från nån som faktiskt vet...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4654
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av leifd »

Olle L skrev:
leifd skrev: M98....
Jo alla är i trafikdugligt skick, dock väntar såväl 21 som 22 på delar med lång leveranstid (= nytillverkning). 24 väntar på nya motorlager, dessa är dock av standardmodel (= samma som i Münchens serievagnar) så den är i trafik om en till två veckor.
6 st M67K skall uppgraderas till tre tvåvagnståg, varav två ska gå i trafik och ett vara reserv. 19 vagnar/tåg/enheter är nog det som behövs för att få något sånär tillförlitlig trafik.
Roligt att M67 kommer till heders igen!
Sagt av en som minns när M67 kom till Norrköping för 43 år sedan ...

Några M67K är väl redan modifierade för att gå som andravagn, med "låsbar förarplats".

Skulle vara intressant att veta vilka av M67K som är i trafikduglugt skick?
Av de 10 st M67K som byggdes om, så är en skrotad, 81. Övriga är i stort i körbart skick, 5 st har använts i stort sätt hela tiden, i större eller mindre omfattning, trotts att man officiellt sluta använda vagnarna. av de fyra som inte används, så har dessa endast mindre skador. Någon smärre krockskada och någon motorskada om jag minns rätt. Ingen av vagnarna är dock så dålig att de inte skulle gå att få trafikdugliga med någon veckas arbete. 5 vagnar är dock fult trafikklara och har använts flitigt under denna vinter. Upp till 4 har varit i trafik samtidigt vid enstaka tillfälle.
Låsbara förarplatser, ha ingen av vagnarna, men 84 har haft en installation under en tid. Det som nu kommer att göras, är att koppla vagnarna lite mer permanent i par, främst orsakat av biljettmaskinsystemet. Endast den ena va vagnarna i ett par kommer att få "Quickomat-maskin" för biljettförsäljning ombord (föraren säljer inget numera i de östgötska tätorterna).
Användarens profilbild
Olle L
Inlägg: 126
Blev medlem: söndag 08 december 2002 19:49
Ort: Norrköping och Storå

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av Olle L »

leifd skrev: Av de 10 st M67K som byggdes om, så är en skrotad, 81. Övriga är i stort i körbart skick, 5 st har använts i stort sätt hela tiden, i större eller mindre omfattning, trotts att man officiellt sluta använda vagnarna. av de fyra som inte används, så har dessa endast mindre skador. Någon smärre krockskada och någon motorskada om jag minns rätt. Ingen av vagnarna är dock så dålig att de inte skulle gå att få trafikdugliga med någon veckas arbete. 5 vagnar är dock fult trafikklara och har använts flitigt under denna vinter. Upp till 4 har varit i trafik samtidigt vid enstaka tillfälle.
Låsbara förarplatser, ha ingen av vagnarna, men 84 har haft en installation under en tid. Det som nu kommer att göras, är att koppla vagnarna lite mer permanent i par, främst orsakat av biljettmaskinsystemet. Endast den ena va vagnarna i ett par kommer att få "Quickomat-maskin" för biljettförsäljning ombord (föraren säljer inget numera i de östgötska tätorterna).
En fråga till om M67K:
Har de gått i trafik multipelkopplade eller som enkelvagnar?

Jag har själv åkt 2-3 vagnarståg med M67K, men det har varit vid evenemang som årsmöte, jubileum m m.

Har de någonsin gått som tvåvagnarståg i ordinarie trafik någon längre tid?
Har de i så fall haft "konduktör" på förarplatsen i vagn 2?
Vill minnas att det var något knas med (de gamla) biljettmaskinerna vid multipeldrift.
Om vagn 2 ska vara obemannad föreställer jag mig att man kan avaktivera den förarplatsen så ingen kan ge sig på att försöka köra därifrån? :)
Lagt spår ligger!
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av Thomas Lange »

Odd skrev: Att upphandla direkt betyder ju inte att man inte gjort det i konkurrens, men man kanske inte har haft tid att utföra det enligt de normala reglerna för offentlig upphandling. Men det vore kul och veta från nån som faktiskt vet...
Många stora organisationer (SL torde få räknas dit) håller sig med ett stall av leverantörer som man har ramavtal med. Dessa ramavtal har vanligen upphandlats i konkurrens. Man vet således priset per enhet, mängd eller volym. Ramavtal innebär att man kan avropa arbeten med kort varsel utan att inför varje speciellt projekt genomföra särskilda upphandlingar varenda gång ett hål ska grävas i gatan eller någon ska göra en utredning. Det skulle i så fall bli väldigt komplicerat och kostsamt både för beställare och leverantörer. Med ramavtalen som grund kan man fråga vem av avtalsföretagen som åtar sig att göra ett visst arbete till fördelaktigasrte villkor. Även om man har ett avtalat pris per mängd kan man fortfarande konkurrea om att göra jobbet mer eller mindre effektivt. Så utan konkurrens bland leverantörerna torde inte projekt Spårväg City drivas, ej hellar andra projekt som drivs med ramavtal som grund.

I fallet Spårväg City finns dessutom ett budgetbelopp fastställt av SL:s styrelse i igångsättningsbeslutet. Det är väl det beloppet som projektledningen har att förhålla sig till.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av Bussmicke »

leifd skrev:
Av de 10 st M67K som byggdes om, så är en skrotad, 81. .
När skrotades den?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av TKO »

Olle L skrev:
Thomas Lange skrev: Eftersom det dröjer till 2011 innan de nya vagnarna från Norrköping kan levereras till Spårväg City i Stockholm lånar/hyr Norrköping resp Frankutft/m ut 3+3 vagnar ur befintliga vagnparker och av likartat men begagnat utförande 2010-2011. I Norrköping finns en hyfsad vagnreserv av äldre spårvagnar som i och med denna överenskommelse får rulla några år extra. Även i Frankurt/M finns uppenbarligen en viss vagnreserv.
Leder inte detta till vagnbrist i Norrköping?
Kvar i Norrköping blir 10 st M97 + 4 st M98 + 2 st M06.
Summa 16 ledvagnar.
Räcker det för den utökade trafiken när linjen till Hageby öppnar i höst.?
Hur många vagnar går åt på linje 2 resp 3 sedan förlängningen öppnats?

Innebär detta att M67K kommer att fortsätta stå i reserv?
Kanske vi får se multipelkopplade M67K i trafik framöver?

EDIT: M98 är ju som bekant 4 st. Men frågan kvarstår. Vet inte om alla 98:or är i trafikdugligt skick?
Ja att Norrköping inte skulle "kunna sätta fler nya vagnar i trafik" är knappast sannt.
Utan man gör en bra affär helt enkelt - och under tiden får vi nog se M67K inte bara i reserv utan även i trafik då och då...

Det ska bli intressant att se kostnaden för detta kalas!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av TKO »

Thomas Lange skrev:
Odd skrev: Att upphandla direkt betyder ju inte att man inte gjort det i konkurrens, men man kanske inte har haft tid att utföra det enligt de normala reglerna för offentlig upphandling. Men det vore kul och veta från nån som faktiskt vet...
Många stora organisationer (SL torde få räknas dit) håller sig med ett stall av leverantörer som man har ramavtal med. Dessa ramavtal har vanligen upphandlats i konkurrens. Man vet således priset per enhet, mängd eller volym. Ramavtal innebär att man kan avropa arbeten med kort varsel utan att inför varje speciellt projekt genomföra särskilda upphandlingar varenda gång ett hål ska grävas i gatan eller någon ska göra en utredning. Det skulle i så fall bli väldigt komplicerat och kostsamt både för beställare och leverantörer. Med ramavtalen som grund kan man fråga vem av avtalsföretagen som åtar sig att göra ett visst arbete till fördelaktigasrte villkor. Även om man har ett avtalat pris per mängd kan man fortfarande konkurrea om att göra jobbet mer eller mindre effektivt. Så utan konkurrens bland leverantörerna torde inte projekt Spårväg City drivas, ej hellar andra projekt som drivs med ramavtal som grund.

I fallet Spårväg City finns dessutom ett budgetbelopp fastställt av SL:s styrelse i igångsättningsbeslutet. Det är väl det beloppet som projektledningen har att förhålla sig till.
Reglerna för ramavtalsupphandling är inte riktigt så enkla som de framställs ovan - men okej då...

Det är dock fler än några skribenter på detta forum som är tveksamma till om det verkligen gått rätt till - landstingets revisorer t ex!

(Och att den här spårvägsförlängningen under normala förhållanden skulle utföras via ramavtalsentreprenörer är ju helt orimligt, det inser alla som tänker efter. Eftersom det skulle bli för dyrt... Nu har SL:s politiska ledning försatt sej i en situation där man får betala för tidigare misstag. Men även detta uppenbara faktum måste visst döljas på detta forum. Ja "intresset ljuger inte" eller hur det nu brukar heta...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av bruse »

Fast det är ju ganska svårt att ta in en annan entreprenör att sköta trafiken, när AB SS redan har "ensamrätt" till spåren genom redan ingångna avtal.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av Björn Ehnberg »

TKO skrev:Det är dock fler än några skribenter på detta forum som är tveksamma till om det verkligen gått rätt till - landstingets revisorer t ex!
Landstingsrevisorernas projektrapport Nr 16/2009: Spårväg City – uppföljning av beredning och styrning. Men det där viftar väl majoriteten i SLL:s fullmäktige bort.
Senast redigerad av Björn Ehnberg den måndag 08 mars 2010 10:14, redigerad totalt 1 gånger.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av TKO »

bruse skrev:Fast det är ju ganska svårt att ta in en annan entreprenör att sköta trafiken, när AB SS redan har "ensamrätt" till spåren genom redan ingångna avtal.
Nej det är ju en annan situation - det åtminstone jag avsåg var anläggningsarbetena!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av TKO »

Björn Ehnberg skrev:
TKO skrev:Det är dock fler än några skribenter på detta forum som är tveksamma till om det verkligen gått rätt till - landstingets revisorer t ex!
Landstingsrevisorernas projektrapport Nr 16/2009: Spårväg City – uppföljning av beredning och styrning. Men det där viftar väl majoriteten i SLL:s fullmäktige bort.
Jag antar att majoriteten anser att "sunda projekt" som Cityspårvägen inte får låta sej hindras av lagar och regler. Och där är man ju i gott (spårvägs)sällskap!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4654
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av leifd »

Bussmicke skrev:
leifd skrev:
Av de 10 st M67K som byggdes om, så är en skrotad, 81. .
När skrotades den?
2008 eller 2009, minns inte just nu faktiskt. Men vill minnas jag berättat de för dej Micke !
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av Björn Ehnberg »

bark skrev:
Thomas Lange skrev:Enligt uppgift från centralt placerad källa inom SL överväger man att utlysa en designtävling, där allmänheten skulle få lämna in förslag på hur vagnarna ska se ut. Så det är bara att börja fila på det vinnande förslaget!
Oxblodsrött med vita stripes à la åttiotalsbussarna skulle passa bra!
Oxblodsrött är de förlorades färg, Magnus (hade inte Mona Sahlin en oxblodsröd klänning på sig på Nobelfesten :? ?)!
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping

Inlägg av TKO »

Björn Ehnberg skrev:
bark skrev:
Thomas Lange skrev:Enligt uppgift från centralt placerad källa inom SL överväger man att utlysa en designtävling, där allmänheten skulle få lämna in förslag på hur vagnarna ska se ut. Så det är bara att börja fila på det vinnande förslaget!
Oxblodsrött med vita stripes à la åttiotalsbussarna skulle passa bra!
Oxblodsrött är de förlorades färg, Magnus (hade inte Mona Sahlin en oxblodsröd klänning på sig på Nobelfesten :? ?)!
I vissa frågor är jag väldigt konservativ:

Spårvagnar skall vara blå
Tunnelvagnar gröna
Och bussar röda!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Låst