Stefan Widén skrev:Det känns som herrar TKO och Björn skulle behöva göra lite grundligare studier om hur trafiken på Djurgården fungerar. Först som många sagt så går den knappt att jämföra med någon annan linje. Pikarna är helt anorlunda. Tänk bara som idag, Vi har haft en höst med knappt någon fin höstdag med lite sol och uppehåll vilket resluterade i en rusnig där bussarna och vagnarna gick fulla ut ända fram åt 14 tiden innan det vände. Hur skapar man en turlista som tar hänsyn till detta. För att klara av trafiken tvingas man sätta ut bussar i sån omfattning att de för det mesta blockerar sig själva då alla skall till första bussen osv
Det vi är överens om är att under vardagar så är det lite mindre trafik ...men som jag nämt även då är den omfattande och med vädret som påverkar. Men även en kulen höst kväll har vi pikar då Cirkus släpper ut 1700 besökare som vill hem.
Poängen med att köra spårvagnar är att man har en högre kapasitet på varje tur vilket gör att mängden extratrafik kan minska radikalt och därmed få en bättre ekonomi.
Vi vet ju att första förslagen till förlängning endast gick till Centralen och med ett spår till värtan för en depå. Alla trafikexperter såg redan tidigt kopplingen med Lidingöbanan och samordningsvinsterna med en ihopkoppling. Där av att linjen i den änden växte till Ropsten. Samma sak åt andra hållet trots det som ni båda påpekat med kungsholmens båda t banelinjer såg man förutsättningar att förlänga linjen även åt det hållet.
Som sagt välkomna ut att se trafiken .....passa gärna på en dag då det är som idag.... en underbart solig dag...
Stefan
Tack Du, men Du skulle bara ana hur mycket jag är ute i trafiken!
Då kan vi konstatera att ingen här kan hänvisa till företagsekonomiska eller samhällsekonomiska kalkyler som visar på det ändamålsenliga i denna investering (det enda dokument jag har kunnat hitta i ämnet är SLs PLAN-rapport 2007:4 Spårväg Centralen – Djurgården). Några andra, verifierbara siffror har i alla fall inte jag sett i debatten. Då får man hoppas från att politikerna fattat beslutet på ett â€bredare†underlag, för att uttrycka sig vänligt.
Påståendet †alla trafikexperter såg redan tidigt kopplingen med Lidingöbanan och samordningsvinsterna med en ihopkoppling†är historiskt felaktigt, värtaspårvägen har i alla senare utredningar i första hand setts som en förlängning av stomlinje 4 (bortsett från att jag inte vet vilka â€alla trafikexperter†är).
I och med att besluten nu är fattade och spaden är satt i jorden blir fortsatt diskussion om själva Djurgårdssträckningen som att slåss mot väderkvarnar, och det vill i alla fall jag inte ägna mig åt. När det nu är som det är vill jag önska er lycka till, för det tror jag att ni kommer att behöva. Inte minst hoppas jag att framkomligheten löses på ett bra sätt, inte bara i anslutning till kungaspektaklet, utan därefter också dag efter dag, vecka efter vecka, år efter år, så att inte spårvagnarna fastnar i trafiken och de
verkliga spårvägsmotståndarna får vatten på sin kvarn. Det är nämligen av yttersta vikt att ni lyckas för att man ska kunna gå vidare till den mest angelägna spårvägsinvesteringen i Stockholm – omställningen av stomlinje 4. Sedan kommer ni nog att märka att det är en viss skillnad mellan att bedriva kommersiell trafik 20 x 7 x 365 och att bedriva museitrafik, men det finns tillräckligt många hos er som har erfarenhet från Veolia Transport, så det ska nog gå bra. Inte minst intressant ska det bli att se hur ni genomför rekrytering av förarpersonal, eftersom det inte direkt dräller av spvf i Stockholm.
Samt vilken fordonspark som väljs. Thomas Lange skrev såhär 4/6 2009
Thomas Lange skrev:Både Alstom och Bombardier kan få fram sex vagnar att hyra ut för den provisoriska trafik som det handlar om innan hela sträckan mellan Hornsberg och Värtan Kan öppnas år 2013. I Alstoms fall skulle det t.ex. kunna handla om Citadis av Madrid-utförande (har redan varit i Stockholm) och i Bombardiers fall av Flexity av den modell som Norrköping har beställt (också redan prövad i Stockholm).
Det kan jämföras med SL:s sk. skrivning i den ovan nämnda PLAN-rapporten
SL skrev:I vissa fall har SL haft möjlighet att hyra fordon. Det är tyvärr inte möjligt för Djurgårdslinjen. De fordon som finns ute till försäljning alternativt uthyrning är äldre fordon, vilka främst är tillverkade under 60- och 70-talet. Dessa fordon uppfyller inte de krav som ställs på en modern spårvagn, ex ur ett tillgänglighetsperspektiv då de har ett högt golv och därmed inte kan göras tillgängliga för funktionshindrade. Fordon med lågt golv, ca 35 cm över rälsens överkant, har endast funnits på marknaden under ca 15 år, då sådana fordon är att betrakta som moderna finns inga låggolvsvagnar tillgängliga på andrahandsmarknaden.
Periodvis kan det i städer uppstå ett överskott av vagnar, t ex då utbyggnad av infrastrukturen ej sker i takt med fordonsleveranserna, dessa överskott är dock alltför kortvariga för att vara ett möjligt alternativ. ).
.
Men det var förstås 2007 och jag har iofs. ingen anledning att ifrågasätta Thomas Langes uppgifter. För er egen skull hoppas jag att det inte blir Citadis 302 i Madridutförandet......