Några frågor om Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763

Re: Några frågor om Spårväg City

Inlägg av 2763 »

Stefan Widén skrev:
Traesk skrev:En sån här spårvagnsinvestering... hur många år skriver man av en sådan på?

Ser man till livslängden på räl och kontaktledning med normalt underhåll så ligger det uppåt 25 år.

/Stefan
För vilket spår då?

Det där är en generalisering som inte är rimlig. Det finns kontaktledning som slits ut på under ett år och det finns kontaktledning som hängt uppe sen 1930 i det här landet.

Samma sak gäller för spår. Det finns spår - åtminstone från slutet på 30-talet som är trafikspår och så finns det spår som är lagt för bara något år sedan och som redan är påläggssvetsat flera gånger.

Generaliseringen 25 år är alldeles tagen ur luften.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Dette er ingen eksakt vitenskap. Man kan ikke sette opp eksakte tall. Lokale forhold avgjør om en spårväg er billigare enn buss ved 10 000 passasjerare pr. dag eller 50 000. Det beror også på hur man setter opp tall og hur man beregner samhälleøkonomiske faktorer. Man kan jo heller ikke si noe om fremtiden om den nye spårvägen gir 10% eller 100% eller 1000% flere passasjerer. Man kan komme med en kvalifisert gjetning, men i Strassbourg ser man at spårvägen har hatt kontinerlig vekst siden dag 1 og det fins strekninger som hadde 20 000 pr. dag og som nå har 100 000. Nå har Stockholm relativt høye andel kollektive reiser, så det er lite trolig at man får verdier som Strassbourg eller andre franske steder. Trolig vil spårvägen i Bergen være et bedre prosjekt med større passasjervekst, for her er andelen av kolletive reiser mycket lågt. Med det blir idioti å hele tiden fråga om tall. Fråga Gud!
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

TonyM skrev:
Stefan Widén skrev:
Traesk skrev:En sån här spårvagnsinvestering... hur många år skriver man av en sådan på?

Ser man till livslängden på räl och kontaktledning med normalt underhåll så ligger det uppåt 25 år.

/Stefan
För vilket spår då?

Det där är en generalisering som inte är rimlig. Det finns kontaktledning som slits ut på under ett år och det finns kontaktledning som hängt uppe sen 1930 i det här landet.

Samma sak gäller för spår. Det finns spår - åtminstone från slutet på 30-talet som är trafikspår och så finns det spår som är lagt för bara något år sedan och som redan är påläggssvetsat flera gånger.

Generaliseringen 25 år är alldeles tagen ur luften.

//Tony

Visst är det en generalisering. Livslängden hänger ju på hur mycket trafik som går på spåret. Hade bara hört den siffran nånstans för avskrivningstiden men den kan vara fel.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Jag bekräftar siffran 25 år för spår och luftledningara avskrivningstid, 100 år för tunnlar, och 60 år för banunderbyggnaden ex vis ledningsflyttningar och terasseringar. Dessa kalkylvärden har inget med den tekniska livslängden att göra utan är genomsnittliga värden som används i kalkyler. På samma sätt skrivs många andra tillgångar av i samhället, till exempel hus som ägs av bostadsrättsföreningar, bussar eller datorer.

Henrik
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Henrik Schütz skrev:Jag bekräftar siffran 25 år för spår och luftledningara avskrivningstid, 100 år för tunnlar, och 60 år för banunderbyggnaden ex vis ledningsflyttningar och terasseringar. Dessa kalkylvärden har inget med den tekniska livslängden att göra utan är genomsnittliga värden som används i kalkyler. På samma sätt skrivs många andra tillgångar av i samhället, till exempel hus som ägs av bostadsrättsföreningar, bussar eller datorer.

Henrik
Fast datorer borde inte ha avskrivningstid... 1) de är alldeles för billiga för det. 2) de är inte sällan utbytta innan avskrivningen.
Jag vet, Off Topic, men ändå.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Kantorn skrev:Fast datorer borde inte ha avskrivningstid... 1) de är alldeles för billiga för det. 2) de är inte sällan utbytta innan avskrivningen.
Moderatorn må kasta iväg det här någonstans, men det gäller kanske för din hemdator eller för enklare. desktop-datorer. Ett virtualiserat datacenter med replikerad lagring spridd över flera siter (exempelvis) skrivs normalt av på 5 år och används under hela den tiden.
TKO

Inlägg av TKO »

Stefan Widén skrev:
Jag önskar att det vore så - att det faktiskt blir billigare att köra spårvagn om man måste köra buss oftare än var 5:e minut. I så fall skulle vi få se många nya spårvägslinjer i Stockholm, bland annat i Årsta. Men jag tror det återstår att bevisa att så är fallet... detta måste det väl finnas siffror på?

/TKO

Den klassiska siffran om när det blir billigare med spårväg går vid 30 000 resenärer per dag. och där ligger som du vet linje 1-4 och 47:an klart över.

Stefan
Jo det brukar hävdas det...

Så här skrev SL i "Stomnätsutredningen":

"Enligt internationella källor (VBZ, London Transport) finns en brytpunkt vid vilken
det börjar bli konkurrenskraftigt med spårvägstrafik då resandevolymerna är så
stora att det krävs tätare turtäthet än 5-minuterstrafik med 18 meter långa
ledbussar, motsvarande resandevolymer över ca 900-1000 passagerare per
timme och riktning. Av stomlinjerna i Stockholm är det endast linje 4 som kan
sägas ligga klart över denna brytpunkt."

VBZ = Lokaltrafiken i Zürich som knappast kan beskyllas för att vara "spårvägsfientlig".

/TKO
Senast redigerad av TKO den måndag 23 november 2009 10:13, redigerad totalt 1 gånger.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Stefan Widén skrev:Det känns som herrar TKO och Björn skulle behöva göra lite grundligare studier om hur trafiken på Djurgården fungerar. Först som många sagt så går den knappt att jämföra med någon annan linje. Pikarna är helt anorlunda. Tänk bara som idag, Vi har haft en höst med knappt någon fin höstdag med lite sol och uppehåll vilket resluterade i en rusnig där bussarna och vagnarna gick fulla ut ända fram åt 14 tiden innan det vände. Hur skapar man en turlista som tar hänsyn till detta. För att klara av trafiken tvingas man sätta ut bussar i sån omfattning att de för det mesta blockerar sig själva då alla skall till första bussen osv

Det vi är överens om är att under vardagar så är det lite mindre trafik ...men som jag nämt även då är den omfattande och med vädret som påverkar. Men även en kulen höst kväll har vi pikar då Cirkus släpper ut 1700 besökare som vill hem.

Poängen med att köra spårvagnar är att man har en högre kapasitet på varje tur vilket gör att mängden extratrafik kan minska radikalt och därmed få en bättre ekonomi.

Vi vet ju att första förslagen till förlängning endast gick till Centralen och med ett spår till värtan för en depå. Alla trafikexperter såg redan tidigt kopplingen med Lidingöbanan och samordningsvinsterna med en ihopkoppling. Där av att linjen i den änden växte till Ropsten. Samma sak åt andra hållet trots det som ni båda påpekat med kungsholmens båda t banelinjer såg man förutsättningar att förlänga linjen även åt det hållet.

Som sagt välkomna ut att se trafiken .....passa gärna på en dag då det är som idag.... en underbart solig dag...

Stefan
Tack Du, men Du skulle bara ana hur mycket jag är ute i trafiken!

Då kan vi konstatera att ingen här kan hänvisa till företagsekonomiska eller samhällsekonomiska kalkyler som visar på det ändamålsenliga i denna investering (det enda dokument jag har kunnat hitta i ämnet är SLs PLAN-rapport 2007:4 Spårväg Centralen – Djurgården). Några andra, verifierbara siffror har i alla fall inte jag sett i debatten. Då får man hoppas från att politikerna fattat beslutet på ett ”bredare” underlag, för att uttrycka sig vänligt.
Påståendet ” alla trafikexperter såg redan tidigt kopplingen med Lidingöbanan och samordningsvinsterna med en ihopkoppling” är historiskt felaktigt, värtaspårvägen har i alla senare utredningar i första hand setts som en förlängning av stomlinje 4 (bortsett från att jag inte vet vilka ”alla trafikexperter” är).

I och med att besluten nu är fattade och spaden är satt i jorden blir fortsatt diskussion om själva Djurgårdssträckningen som att slåss mot väderkvarnar, och det vill i alla fall jag inte ägna mig åt. När det nu är som det är vill jag önska er lycka till, för det tror jag att ni kommer att behöva. Inte minst hoppas jag att framkomligheten löses på ett bra sätt, inte bara i anslutning till kungaspektaklet, utan därefter också dag efter dag, vecka efter vecka, år efter år, så att inte spårvagnarna fastnar i trafiken och de verkliga spårvägsmotståndarna får vatten på sin kvarn. Det är nämligen av yttersta vikt att ni lyckas för att man ska kunna gå vidare till den mest angelägna spårvägsinvesteringen i Stockholm – omställningen av stomlinje 4. Sedan kommer ni nog att märka att det är en viss skillnad mellan att bedriva kommersiell trafik 20 x 7 x 365 och att bedriva museitrafik, men det finns tillräckligt många hos er som har erfarenhet från Veolia Transport, så det ska nog gå bra. Inte minst intressant ska det bli att se hur ni genomför rekrytering av förarpersonal, eftersom det inte direkt dräller av spvf i Stockholm.

Samt vilken fordonspark som väljs. Thomas Lange skrev såhär 4/6 2009
Thomas Lange skrev:Både Alstom och Bombardier kan få fram sex vagnar att hyra ut för den provisoriska trafik som det handlar om innan hela sträckan mellan Hornsberg och Värtan Kan öppnas år 2013. I Alstoms fall skulle det t.ex. kunna handla om Citadis av Madrid-utförande (har redan varit i Stockholm) och i Bombardiers fall av Flexity av den modell som Norrköping har beställt (också redan prövad i Stockholm).
Det kan jämföras med SL:s sk. skrivning i den ovan nämnda PLAN-rapporten
SL skrev:I vissa fall har SL haft möjlighet att hyra fordon. Det är tyvärr inte möjligt för Djurgårdslinjen. De fordon som finns ute till försäljning alternativt uthyrning är äldre fordon, vilka främst är tillverkade under 60- och 70-talet. Dessa fordon uppfyller inte de krav som ställs på en modern spårvagn, ex ur ett tillgänglighetsperspektiv då de har ett högt golv och därmed inte kan göras tillgängliga för funktionshindrade. Fordon med lågt golv, ca 35 cm över rälsens överkant, har endast funnits på marknaden under ca 15 år, då sådana fordon är att betrakta som moderna finns inga låggolvsvagnar tillgängliga på andrahandsmarknaden.
Periodvis kan det i städer uppstå ett överskott av vagnar, t ex då utbyggnad av infrastrukturen ej sker i takt med fordonsleveranserna, dessa överskott är dock alltför kortvariga för att vara ett möjligt alternativ. ).
.

Men det var förstås 2007 och jag har iofs. ingen anledning att ifrågasätta Thomas Langes uppgifter. För er egen skull hoppas jag att det inte blir Citadis 302 i Madridutförandet......
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
TKO

Inlägg av TKO »

Nils Carl Aspenberg skrev:Dette er ingen eksakt vitenskap. Man kan ikke sette opp eksakte tall. Lokale forhold avgjør om en spårväg er billigare enn buss ved 10 000 passasjerare pr. dag eller 50 000. Det beror også på hur man setter opp tall og hur man beregner samhälleøkonomiske faktorer. Man kan jo heller ikke si noe om fremtiden om den nye spårvägen gir 10% eller 100% eller 1000% flere passasjerer. Man kan komme med en kvalifisert gjetning, men i Strassbourg ser man at spårvägen har hatt kontinerlig vekst siden dag 1 og det fins strekninger som hadde 20 000 pr. dag og som nå har 100 000. Nå har Stockholm relativt høye andel kollektive reiser, så det er lite trolig at man får verdier som Strassbourg eller andre franske steder. Trolig vil spårvägen i Bergen være et bedre prosjekt med større passasjervekst, for her er andelen av kolletive reiser mycket lågt. Med det blir idioti å hele tiden fråga om tall. Fråga Gud!
Då skall jag i fortsättningen enbart fråga om vad saker och ting kostar - för på något sätt skall väl alla dessa spårvägslinjer som en del vill se förverkligade betalas?

/TKO
Björn Ehnberg

TKO skrev:Jo det brukar hävdas det...

Så här skrev SL i "Stomnätsutredningen":

"Enligt internationella källor (VBZ, London Transport) finns en brytpunkt vid vilken
det börjar bli konkurrenskraftigt med spårvägstrafik då resandevolymerna är så
stora att det krävs tätare turtäthet än 5-minuterstrafik med 18 meter långa
ledbussar, motsvarande resandevolymer över ca 900-1000 passagerare per
timme och riktning. Av stomlinjerna i Stockholm är det endast linje 4 som kan
sägas ligga klart över denna brytpunkt."

VBZ = Lokaltrafiken i Zürich som knappast kan beskyllas för att vara "spårvägsfientlig".

/TKO
Den enda svenskspråkiga källa jag har hittar utöver stomnätsutredningen är VTI-skriften "Konkurrensegenskaper hos kollektivtrafiksystem baserade på spårvagnar respektive bussar".
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

bark skrev:
Kantorn skrev:Fast datorer borde inte ha avskrivningstid... 1) de är alldeles för billiga för det. 2) de är inte sällan utbytta innan avskrivningen.
Moderatorn må kasta iväg det här någonstans, men det gäller kanske för din hemdator eller för enklare. desktop-datorer. Ett virtualiserat datacenter med replikerad lagring spridd över flera siter (exempelvis) skrivs normalt av på 5 år och används under hela den tiden.
Sant. Jag tänkte datorer som hårdvara. Men det du skriver här är ju snarare en tjänst. På min arbetsplats har vi fem eller sex stationära och två eller tre bärbara datorer sammanlagt. De är inte jättekraftiga, men det behöver vi inte heller. Och de skrivs av direkt, och används i allt från ett och ett halvt till fem år, beroende på vilken datakraft som behövs och även på återanvändbarhet.
Nåja, även jag kan ha fel ibland - i sällsynta fall. Jag är inte lika ofelbar som daniel_s
Professionell tyckare
Björn Ehnberg

Per Lind skrev:Varcför ser ni inte förlängningen av Djurgårdslinjen och tillkomsten av Kungsholmsbanan resp. Värtabanan som starten på omställningen av stombusslinjerna? Det har tjatats en helm del om att man borde valt 4'an först - vilket jag håller med om, men nu har vi en fungerande spårväg i Centrum som förlängs till relativt liten kostnad. Med de erfarenheter man får vid bygget är det sedan lättare att gå vidare. När allmänheten och politiker får uppleva modern stadsspårväg och ser att en massa bussar försvinner, det blir mer plats på gatorna och miljön lir mycket bättre - då är det lättare att få opinion för omställning av stomnätet.
-Per
Tror Du ens på det där själv? Ja, jag har "tjatat" (som Du tydligen betecknar åsikter som Du inte gillar) och kommer att fortsätta att göra det! "Tillkomsten av Kungsholmenbanan" (som jag kallar cityspårväg väst - värtabanan är däremot någonting helt annat, nämligen järnvägen till värtahamnarna) är inte "starten på omställningen av stombusslinjerna" utan en ren undanträngningeffekt. Här blir det i så fall fråga om en investering i miljardklassen, i synnerhet om man väljer att inledningsvis bygga banan som ett isolerat spårsystem med depåresurser utsprängda under Stadshagen. De pengar som skulle ha kunnat användas för omställning av stomlinje 4 - ett väl utrett projekt - förbrukas i så fall på en investering där det inte finns annat än löst tyckande om behoven (för såvitt man inte tror att det är jultomten som har hand om investeringsmedlen - ibland får jag intrycket att de förväntade statsbidragen uppfattas just på detta sätt). Dessutom får man - vilket jag redan visat - en sämre teknisk lösning om man forcerar detta. Kom igen efter 2020 så kan vi diskutera detta. Det finns i själva verket ingen som helst anledning att dröja med att börja planeringen för ombyggnad av stomlinje 4 till spårvägsdrift.

Det är på något sätt signifikativt att de mest angelägna investeringarna i Stockholms kollektivtrafik, omställningen av stomlinje 4 till spårvägsdrift och utbyggnad av TUB3 till Nacka diskuteras så lite bland politikerna. Hedersamt för trafiklandstingsrådet Wennerholm är att han i alla fall berör det senare på sin blogg, efter att träffat Handelskammaren i Nacka.

Först troddee jag cityspårväg väst var något slag politiskt hugskott, men efter lite källstudier fann jag att saker faktiskt berörts redan 2004 i VTI-skriften Lätta Spår nr. 2 2004 (artikel på sid. 8 "Ny spårväg i Stockholms innerstad?" - med bl.a en intervju med SL:s dåvarande strategiske planerare Tomas Ahlberg). Det arbetet som beskrivs där resulterade så småningom i stomnätsutredningen, vars slutkoncept faktisk låg färdigt redan i maj 2006. Jag är alltså inte a priori motståndare till cityspårväg väst, men anser att det är en investering som man gott kan skjuta på ett antal år.
Björn Ehnberg

daniel_s skrev:
Björn Ehnberg skrev:Ja Du, som gammal matematiker efterfrågar jag irriterande nog ofta siffror, eftersom jag anser att kvantitativa argument har försteg över kvalitativa – de sistnämnda får lätt någonting av personligt tyckande över sig.
Kvantitativa metoder i all ära, men när det är dags för beslut är de ändå bara ett retoriskt verktyg bland alla andra!
Visst är det så, Daniel! Jag har inga som helst illusioner om partipolitiken. Däremot hade jag väl hoppats att våra diskussionen här på Forum skulle ligga på en något högre nivå. Politiskt sett är de ju ändå helt betydelselösa.
Björn Ehnberg

Nils Carl Aspenberg skrev:Det er klart at både Oslo, München, Wien og Milano og andre steder har lagt ned enskilda spårvägsstreckor som har gått parallelt med T-bane. Det er selvfølgelig helt naturlig at man rasjonaliserer når man bygger T-bane. Men på noen trafikkstrømmer er det så mycket trafik at man måste ha spårväg och T-bane parallelt, og slik er det i sentrale Stockholm. Fra Kungsholmen trenger man bedre forbindelser mot Norrmalm og Djurgården och det får man med spårvägen. Jag tycker det er synd at bana 3 endast går til Kungsträdgården. Den skulle gått videre under vattnet til Henriksdal.
Jag tycker att Dina inlägg blir mer och mer bisarra. Det där är ju bara löst tyckande! Dessutom frågar jag mig - parentetiskt - hur Du, som sitter i Oslo kan göra bedömningen att TUB1 och TUB3 över Kungsholmen är så belastade att de nu måste kompletteras med spårvägstrafik, jämfört med mig som inte bara har bott på Kungsholmen utan dessutom dagligen färdas i kollektivtrafiken där. Så är det alltså inte, Kungsholmen har bra kollektiva spårtrafikförbindelser med Norrmalm, och varför just Kungsholmen skulle behöva bättre förbindelser med Djurgården begriper jag inte. På sikt kan cityspårväg väst vara en bra investering (se vidare resonemangen i Lätta Spår nr. 2 2004), men nu är en omställning av stomlinje 4 till spårväg mycket mer angelägen, även för Kungsholmens del.

".. under vattnet till Henriksdal....". Ursäkta, men vill man ha den lösningen ligger det väl betydligt närmare att förlänga TUB3 till Nacka, en lösning som har många andra fördelar. Förresten, var det inte Du som skrev
Nils Carl Aspenberg skrev:Man kan lage en kalkyle, men et prosjekt som skal bygges under vatten kan aldri kalkuleres riktig. Hvordan er grunnforholdene? Får man vatteninnstrømning i tunnelen? Hvilke problemer får man i prosessen?
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Jag tycker fortfarande att Spårväg City kan förlängas till Lindhagensgatans slut, sedan sydväst in på Elersvägen och i dess slut gå på en smärt och tjusig bro över Tranebergs Sund (i ca 60 graders vinkel gentemot Tranebergsbron således) över till Traneberg och sedan komma upp mellan tunnelbanespåren till Alvik för vidare transport till Nockeby. Det blir en genväg från grön linje och från Alviksbussarna till Hornsberg. Och en lösning på var Nockebybanan ska ha sin depå nu när Brommadepån "flyttar" till Ulvsunda.
Professionell tyckare
TKO

Inlägg av TKO »

Kantorn skrev:Jag tycker fortfarande att Spårväg City kan förlängas till Lindhagensgatans slut, sedan sydväst in på Elersvägen och i dess slut gå på en smärt och tjusig bro över Tranebergs Sund (i ca 60 graders vinkel gentemot Tranebergsbron således) över till Traneberg och sedan komma upp mellan tunnelbanespåren till Alvik för vidare transport till Nockeby. Det blir en genväg från grön linje och från Alviksbussarna till Hornsberg. Och en lösning på var Nockebybanan ska ha sin depå nu när Brommadepån "flyttar" till Ulvsunda.
Och eftersom alla hellre åker spårvagn än tunnelbana får vi då en stor avlastning av gröna linjen - som ju som alla vet är väldigt överbelastad öster om Alvik!

Förslaget har bara en liten nackedel - det blir DYRT...

/TKO
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

TKO skrev:
Kantorn skrev:Jag tycker fortfarande att Spårväg City kan förlängas till Lindhagensgatans slut, sedan sydväst in på Elersvägen och i dess slut gå på en smärt och tjusig bro över Tranebergs Sund (i ca 60 graders vinkel gentemot Tranebergsbron således) över till Traneberg och sedan komma upp mellan tunnelbanespåren till Alvik för vidare transport till Nockeby. Det blir en genväg från grön linje och från Alviksbussarna till Hornsberg. Och en lösning på var Nockebybanan ska ha sin depå nu när Brommadepån "flyttar" till Ulvsunda.
Och eftersom alla hellre åker spårvagn än tunnelbana får vi då en stor avlastning av gröna linjen - som ju som alla vet är väldigt överbelastad öster om Alvik!

Förslaget har bara en liten nackedel - det blir DYRT...

/TKO
*host*stoppaförbifarten*host
Professionell tyckare
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

TKO skrev: Förslaget har bara en liten nackedel - det blir DYRT...
Kan du visa siffror på det? Har du räknat på samhällsnyttan?

//Tony
TKO

Inlägg av TKO »

TonyM skrev:

//Tony
Hur många decimaler vill du ha på NNK:n?

/TKO
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

TKO skrev:
TonyM skrev:

//Tony
Hur många decimaler vill du ha på NNK:n?

/TKO
Erforderligt antal.
Skriv svar