Sida 7 av 10
Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]
Postat: fredag 11 september 2009 11:13
av Stefan Widén
Sven Blomberg skrev:Jag har inte varit inne på detta forum tidigare och skrivit. Det är visserligen roligt med "pajkastning", men lite mer allvarliga tycker jag man skall vara. Man kunde tro att det är en samling politiker från olika läger som distuterar. Men så till min fråga: Kommer de nya vagnarna att använda vändslingan vid Waldermarsudde eller bara ändra färdriktning?
När det gäller fyndigheterna så tror jag vi ibland måste få kommentera det som sägs i pressen. Glädjande är att forumdebatörerna oftast har en mycket hög nivå på inläggen och blir det fel någon gång så kommer moderatorena och gör en insats.
Ja slingan i Waldermarsudde kommer att användas. Nuvarande hållplatser kommer att nyttjas och kanske kommer man att räta ut refugen i Wau för att få en säkrare hållplats.
Stefan
Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]
Postat: fredag 11 september 2009 15:50
av Leif Steen
NKexpress
Som alla vet är den socialdemokratiska dominansen inom pressen stor i Stockholm. DN ägs av SAP och SvD av LO har jag för mej... så självklart är det SOSSARNAS fel vad som skrivs i tidningarna!
Även GT måste vara en sosse-tidning eftersom man inte tycker att spårvagnar är lösningen på allt...
Det är synd att den borgerliga majoriteten har så svårt att föra ut sitt budskap i media - det är ju nästan ett hot mot demokratin eller hur Thomas?
Hmmmm..........här ser det ut som om TKO skämtar eller är oerhört dåligt informerad om svensk medias ägandeförhållande och den politiska scenen.
DN, GT, Expressen m.fl. tidningar ägs huvudsakligen av familjen Bonnier, en traditionellt Liberal familj ( FP närmast), SvD ägdes tidigare av intressen runt Moderaterna och SAF men som nu har Skibstedt som majoritetsägare. Socialdemokraterna ägde tillsammans med LO något som kallades för A-pressen där bl.a. Aftonbladet fanns men att de flesta andra tidningar är nedlagda eller sålda till andra ägare, mestadels intressen runt VLT m.fl. grupper, alltså traditionellt borgerliga tidningar. Aftonbladet ägs idag i huvudsak av Skibstedt (liksom SvD).
Så, inte lär Alliansen och dess partier ha något större problem med att nå ut till sina väljare, tvärtom faktiskt.
NKexpress, ganska fyndigt öknamn, eller är det ett smeknamn?
Mvh Leif
Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]
Postat: fredag 11 september 2009 17:39
av Lars Ödlund
bruse skrev:Lars Ödlund skrev:Hur blir det med Sällskapets verksamhet?
Jag har bara läst det som framgår av olika protokoll i SL styrelse och är det rätt tolkat att Sällskapet står utan plats för alla museivagnar (och allt annat som idag förvaras i Alkärrshallen och att museitrafiken på linjen upphör (i princip)
Vad har Sällskapet med dotterföretag

för syn på detta?
Finns en artikel här på vår hemsida. Återfinns på förstasidan.
Jo det är säkert jätteintressant läsning där Bruse

Dock är jag inte SÅ intresserad att jag betalar 325:- för att läsa det hela.
Förmodligen så kan nån gammal vän hos huvudmannen ge mig svaren istället.
Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]
Postat: fredag 11 september 2009 18:43
av bruse
Lars Ödlund skrev:bruse skrev:Lars Ödlund skrev:Hur blir det med Sällskapets verksamhet?
Jag har bara läst det som framgår av olika protokoll i SL styrelse och är det rätt tolkat att Sällskapet står utan plats för alla museivagnar (och allt annat som idag förvaras i Alkärrshallen och att museitrafiken på linjen upphör (i princip)
Vad har Sällskapet med dotterföretag

för syn på detta?
Finns en artikel här på vår hemsida. Återfinns på förstasidan.
Jo det är säkert jätteintressant läsning där Bruse

Dock är jag inte SÅ intresserad att jag betalar 325:- för att läsa det hela.
Förmodligen så kan nån gammal vän hos huvudmannen ge mig svaren istället.
Du lär nog bli varse i framtiden vad som gäller.
Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]
Postat: fredag 11 september 2009 20:12
av TS
TKO skrev:Som alla vet är den socialdemokratiska dominansen inom pressen stor i Stockholm. DN ägs av SAP och SvD av LO har jag för mej... så självklart är det SOSSARNAS fel vad som skrivs i tidningarna!
Även GT måste vara en sosse-tidning eftersom man inte tycker att spårvagnar är lösningen på allt...
Det är synd att den borgerliga majoriteten har så svårt att föra ut sitt budskap i media - det är ju nästan ett hot mot demokratin eller hur Thomas?
Nej. DN och GT ägs av Bonniers, SvD av Schibsted. De två förstnämnda har (obereonde) liberala ledarsidor, SvD är obundet moderat. Aftonbladet är socialdemokratisk, däremot.
För att blanda in Göteborg och GT i den här tråden har det ju traditionellt varit lite omvända världen i Göteborg jämfört med Stockholm: Socialdemokraterna har gått in för spårvägen medan de borgerliga varit skeptiska till den.
Och, jo, jag förstod ironin om tidningarna, men ibland är det roligt att spela dum.
Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]
Postat: fredag 11 september 2009 21:00
av Ferdinand
TS skrev:För att blanda in Göteborg och GT i den här tråden har det ju traditionellt varit lite omvända världen i Göteborg jämfört med Stockholm: Socialdemokraterna har gått in för spårvägen medan de borgerliga varit skeptiska till den.
Och då är det väl bevisat att för eller emot spårvagnar har inget med parti-ideologi att göra. Utan snarare lokal parti-taktik.
Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]
Postat: fredag 11 september 2009 21:30
av gek
Jag har bara läst det som framgår av olika protokoll i SL styrelse och är det rätt tolkat att Sällskapet står utan plats för alla museivagnar (och allt annat som idag förvaras i Alkärrshallen och att museitrafiken på linjen upphör (i princip)
Av senaste MfSS framgår att det kanske finns en lösning på gång så att viss museivagnstrafik kan köras även efter moderniseringen.
Reservspårvagnar vid Norrmalmstorg?
Postat: fredag 11 september 2009 22:45
av Ferdinand
Jag passar på att ställa en fråga till de kunniga debattörerna. Att det idag är möjligt att ställa upp en spårvagn i reserv, för kaffeservering, information eller annat på sidospåret på Norrmalmstorg, för att relativt snabbt kunna köra ut till DJURGÅRDEN, det vet vi.
Har man tänkt på att se till att det ska vara möjligt att ha en reservspårvagn på Norrmalmstorg, att snabbt sätta in vid refugen intill Sergels Torg, om det skulle bli anhopning och trängsel av åksugna människor även där?
Det kan ju uppstå snabbt och utan varsel, vid trafikstockning eller någon annan incident av något slag, som hindrar eller försenar de ordinarie turerna. I samband med evenemang kan det också finnas skäl. Vad jag menar då är om den snabbt ska kunna ta sig från det där extraspåret till Sergels Torg utan några backningsmanövrer eller liknande, för med sådana manövrer förstår jag ju att det går. Utan jag undrar om man tänkt lägga in någon lämplig växel och kurva för att snabbt och utan riktningsbyte ta sig från nämnda sidospår till Sergels torg.
Extravagnar på plats att sätta in finns ju då och då inom busstrafiken. Om nu den här spårvagnen ska ersätta busstrafiken är det rimligt att det även för den finns möjlighet att sätta in extravagnar med kort varsel.
Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]
Postat: lördag 12 september 2009 16:11
av Johan A
Blir slingan i Fontänen vid Sergels torg ?
Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]
Postat: lördag 12 september 2009 19:14
av TS
Ferdinand skrev:TS skrev:För att blanda in Göteborg och GT i den här tråden har det ju traditionellt varit lite omvända världen i Göteborg jämfört med Stockholm: Socialdemokraterna har gått in för spårvägen medan de borgerliga varit skeptiska till den.
Och då är det väl bevisat att för eller emot spårvagnar har inget med parti-ideologi att göra. Utan snarare lokal parti-taktik.
Absolut!
Re: Reservspårvagnar vid Norrmalmstorg?
Postat: söndag 13 september 2009 15:09
av daniel_s
Ferdinand skrev:Har man tänkt på att se till att det ska vara möjligt att ha en reservspårvagn på Norrmalmstorg, att snabbt sätta in vid refugen intill Sergels Torg, om det skulle bli anhopning och trängsel av åksugna människor även där?
Det är alltid anhopning och trängsel av åksugna människor vid Sergels torg, så någon reservvagn behövs knappast av just den anledningen! Jag förstår vad du menar, men trafiken är inte svårförutsägbar i det avseendet; det handlar snarare om att ha tillräcklig kapacitet i den planerade utsättningen.
Re: Reservspårvagnar vid Norrmalmstorg?
Postat: söndag 13 september 2009 17:00
av Stefan Widén
Ferdinand skrev:Jag passar på att ställa en fråga till de kunniga debattörerna. Att det idag är möjligt att ställa upp en spårvagn i reserv, för kaffeservering, information eller annat på sidospåret på Norrmalmstorg, för att relativt snabbt kunna köra ut till DJURGÅRDEN, det vet vi.
Har man tänkt på att se till att det ska vara möjligt att ha en reservspårvagn på Norrmalmstorg, att snabbt sätta in vid refugen intill Sergels Torg, om det skulle bli anhopning och trängsel av åksugna människor även där?
Det kan ju uppstå snabbt och utan varsel, vid trafikstockning eller någon annan incident av något slag, som hindrar eller försenar de ordinarie turerna. I samband med evenemang kan det också finnas skäl. Vad jag menar då är om den snabbt ska kunna ta sig från det där extraspåret till Sergels Torg utan några backningsmanövrer eller liknande, för med sådana manövrer förstår jag ju att det går. Utan jag undrar om man tänkt lägga in någon lämplig växel och kurva för att snabbt och utan riktningsbyte ta sig från nämnda sidospår till Sergels torg.
Extravagnar på plats att sätta in finns ju då och då inom busstrafiken. Om nu den här spårvagnen ska ersätta busstrafiken är det rimligt att det även för den finns möjlighet att sätta in extravagnar med kort varsel.
Det blir plats för två vagnar på längden dvs står det en extravagn eller trasa närmast fontänen kan en annan vagn vända ändå.
Stefan
Stef
Re: Reservspårvagnar vid Norrmalmstorg?
Postat: söndag 13 september 2009 19:51
av august
Stefan Widén skrev:
Det blir plats för två vagnar på längden dvs står det en extravagn eller trasa närmast fontänen kan en annan vagn vända ändå.
Stefan
Stef
Har vagnlängd alltså bestämts? Vad blir det? 32 m?
Re: Reservspårvagnar vid Norrmalmstorg?
Postat: söndag 13 september 2009 20:46
av Stefan Widén
august skrev:Stefan Widén skrev:
Det blir plats för två vagnar på längden dvs står det en extravagn eller trasa närmast fontänen kan en annan vagn vända ändå.
Stefan
Stef
Har vagnlängd alltså bestämts? Vad blir det? 32 m?
Nej det har inte bestämts vilken vagn det blir. För dem som läst i handlingarna så pågår upphandlingen.
Stefan
Re: Reservspårvagnar vid Norrmalmstorg?
Postat: söndag 13 september 2009 21:43
av Ferdinand
Stefan Widén skrev:Ferdinand skrev:Extravagnar på plats att sätta in finns ju då och då inom busstrafiken. Om nu den här spårvagnen ska ersätta busstrafiken är det rimligt att det även för den finns möjlighet att sätta in extravagnar med kort varsel.
Det blir plats för två vagnar på längden dvs står det en extravagn eller trasa närmast fontänen kan en annan vagn vända ändå.
Tack för svaret. Men jämför man med nuvarande busstrafiken där det kan finnas betydligt fler än en buss i reserv (som brukar hålla sig en bit bort) och om man tänker på att det nog är lite svårare att stå emot och "hålla" på en körklar vagn när det står en massa åksugna människor precis intill och argumenterar, så tror jag nog att den möjligheten får ganska begränsad nytta. Så det får väl bli så då att det blir bussar som hålls i trafikreserv...

Re: Reservspårvagnar vid Norrmalmstorg?
Postat: söndag 13 september 2009 23:31
av Stefan Widén
Ferdinand skrev:Stefan Widén skrev:Ferdinand skrev:Extravagnar på plats att sätta in finns ju då och då inom busstrafiken. Om nu den här spårvagnen ska ersätta busstrafiken är det rimligt att det även för den finns möjlighet att sätta in extravagnar med kort varsel.
Det blir plats för två vagnar på längden dvs står det en extravagn eller trasa närmast fontänen kan en annan vagn vända ändå.
Tack för svaret. Men jämför man med nuvarande busstrafiken där det kan finnas betydligt fler än en buss i reserv (som brukar hålla sig en bit bort) och om man tänker på att det nog är lite svårare att stå emot och "hålla" på en körklar vagn när det står en massa åksugna människor precis intill och argumenterar, så tror jag nog att den möjligheten får ganska begränsad nytta. Så det får väl bli så då att det blir bussar som hålls i trafikreserv...

Tja Står vagnen där som reserv och plattformen är fylld med folk så är det väl då den skall användas. Står den där för den är trasig förstår säkert folk att den inte går. Sen får vi se hur långt spårvagnarna räcker. Även jag tror att det blir lite bussar som komplement.
/Stefan
Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]
Postat: måndag 14 september 2009 18:24
av 2763
Man kan lära Göteborgare att själv öppna dörrar (passöppna)
Man kan inte lära Göteborgare att en spårvagn kan vara ur trafik
Man kan inte lära Stockholmare att själv öppna dörrar...
Ja - det är lite provokativt skrivet för visst, man kan lära stockholmare att inte gå på genom bakdörrarna - det går inte med Göteborgare.
//Tony
Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]
Postat: måndag 14 september 2009 20:59
av Stefan Widén
Nu har ju sthlmarna ända sen det började med spårvagnar lärt sig att det till sist kommer en konduktör och där för kan man gå in överallt. Det var bara under perioden med mustanger som det vart annat beteende. Men nu är vi som sagt tillbaka till det ursprungliga med springkondisar. (så länge det nu varar)
/Stefan
Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]
Postat: tisdag 15 september 2009 8:36
av bruse
TonyM skrev:Man kan lära Göteborgare att själv öppna dörrar (passöppna)
Man kan inte lära Göteborgare att en spårvagn kan vara ur trafik
Man kan inte lära Stockholmare att själv öppna dörrar...
Ja - det är lite provokativt skrivet för visst, man kan lära stockholmare att inte gå på genom bakdörrarna - det går inte med Göteborgare.
//Tony
Det går att lära Stockholmare att de ska öppna bussdörrarna själva.
Det går att lära Stockholmare att de ska öppna spårvagnsdörrarna själva.
Men enligt SL går det inte att lära Stockholmarna att öppna tunnelbanedörrar själva.
Men enligt SL går det inte att lära Stockholmarna att öppna pendeltågsdörrar själva.
Problemet ligger hos SL som inte tror att kund A kan öppna dörr när han åker tunnelbana, men kan det när han åker buss. En äcklig von oben attityd tycker jag. Dessutom, VAR står det på bussar exempelvis var du går på respektive av? Information är inte SL:s grej.
Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]
Postat: tisdag 15 september 2009 8:39
av TKO
Stefan Widén skrev:Nu har ju sthlmarna ända sen det började med spårvagnar lärt sig att det till sist kommer en konduktör och där för kan man gå in överallt. Det var bara under perioden med mustanger som det vart annat beteende. Men nu är vi som sagt tillbaka till det ursprungliga med springkondisar. (så länge det nu varar)
/Stefan
Ska det vara springkondisar på den "nya Djurgårdslinjen"?
Ja då hoppas jag att inte den blivande operatören skriver på något kontrakt som innehåller:
a) Krav på att alla biljetter skall viseras.
b) Innehåller någon form av rörlig ersättning baserat på antalet viserade biljetter!
(Jag tycker alltså att speciellt denna linje är synnerligen olämplig för denna form av biljettkontroll...)
/TKO