Sida 7 av 15
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Postat: lördag 03 april 2010 21:33
av leifd
Sven Blomberg skrev:Kul att se bilderna från Stuttgart. Jag var där 2004. Har de fortfarande två spårvidder i spårvägsnätet?
Svar nej, nerlagt 2008 om jag minns rätt. Dock finns treskenspår och låga plattformar kvar för
"oldtimerlinien" 21 och 23.
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Postat: söndag 04 april 2010 0:42
av 20581000184197
leifd skrev:Sven Blomberg skrev:Kul att se bilderna från Stuttgart. Jag var där 2004. Har de fortfarande två spårvidder i spårvägsnätet?
Svar nej, nerlagt 2008 om jag minns rätt. Dock finns treskenspår och låga plattformar kvar för
"oldtimerlinien" 21 och 23.
Vad är nedlagt? Spårvagnstrafiken där i allmänhet eller den ena eller andra spårvidden (i så fall vilken?)?
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Postat: söndag 04 april 2010 1:00
av leifd
20581000184197 skrev:leifd skrev:Sven Blomberg skrev:Kul att se bilderna från Stuttgart. Jag var där 2004. Har de fortfarande två spårvidder i spårvägsnätet?
Svar nej, nerlagt 2008 om jag minns rätt. Dock finns treskenspår och låga plattformar kvar för
"oldtimerlinien" 21 och 23.
Vad är nedlagt? Spårvagnstrafiken där i allmänhet eller den ena eller andra spårvidden (i så fall vilken?)?
Normal trafik på 1000mm systemet är nerlagd.
Nu körs all ordinarie trafik som U-linjer, på normalspår och med stora vagnar för högplattform.
De äldre serierna av högplattformsvagnar har dock nedfällbara fotsteg för lågplattform.
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Postat: tisdag 06 april 2010 9:00
av TKO
leifd skrev:20581000184197 skrev:leifd skrev:
Svar nej, nerlagt 2008 om jag minns rätt. Dock finns treskenspår och låga plattformar kvar för
"oldtimerlinien" 21 och 23.
Vad är nedlagt? Spårvagnstrafiken där i allmänhet eller den ena eller andra spårvidden (i så fall vilken?)?
Normal trafik på 1000mm systemet är nerlagd.
Nu körs all ordinarie trafik som U-linjer, på normalspår och med stora vagnar för högplattform.
De äldre serierna av högplattformsvagnar har dock nedfällbara fotsteg för lågplattform.
Ett förtydligande om spårvägen i Stuttgart:
Linje U13 har fortfarande någon hållplats utan höga plattformar i Bad Cannstatt, så på den linjen krävs fortfarande vagnar med fällbara fotsteg.
/TKO
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Postat: tisdag 06 april 2010 15:18
av leifd
TKO skrev:leifd skrev:20581000184197 skrev:
Svar nej, nerlagt 2008 om jag minns rätt. Dock finns treskenspår och låga plattformar kvar för
"oldtimerlinien" 21 och 23.
Vad är nedlagt? Spårvagnstrafiken där i allmänhet eller den ena eller andra spårvidden (i så fall vilken?)?
Normal trafik på 1000mm systemet är nerlagd.
Nu körs all ordinarie trafik som U-linjer, på normalspår och med stora vagnar för högplattform.
De äldre serierna av högplattformsvagnar har dock nedfällbara fotsteg för lågplattform.
Ett förtydligande om spårvägen i Stuttgart:
Linje U13 har fortfarande någon hållplats utan höga plattformar i Bad Cannstatt, så på den linjen krävs fortfarande vagnar med fällbara fotsteg.
/TKO
Tack för det TKO, eftersom jag var osäker på det förhållandet, så undvek jag skriva något om saken. /leif
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Postat: tisdag 06 april 2010 17:49
av ålstensgård
En helt urspårad tråd. Varför förstöra infon om Hageby med detta ovidkommande tyska snack???
//H
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Postat: tisdag 13 april 2010 21:48
av bark
Superettan i fotboll har börjat. Det innebär bieffekten bilder från mig på spårvägsbygget i Hageby.

Hagebygatan har nu grävts upp resterande bit mellan Grundläggaregatan - Lidaleden.

En bit spår har till synes kastats ut Grundläggaregatan - Söderleden.

Ljuragatan håller på att fräsas bort.
Ytterligare 33 bilder från gårdagen på
min hemsida.
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Postat: torsdag 15 april 2010 15:02
av leifd
ålstensgård skrev:En helt urspårad tråd. Varför förstöra infon om Hageby med detta ovidkommande tyska snack???
//H
Först o främst så skriver vi nog precis vad vi vill i trådarna, bara det ligger inom forumets och tavlans givna gränser.
De tyska utvikningar som skett på slutet föranleddes ju faktiskt av konkreta frågor och påståenden, varför de mycket väl kan platsa i tråden.
Vill man inte läsa ett inlägg så är den enklaste åtgärden ju att helt enkelt låta bli......
Otacksamma kommentarer av av dylik sort får i vart fall mej att känna att man lika bra kan låta bli att skriva inlägg och kommentarer, vilket måhända rent av är din förhoppning ?
I så fall lär ju inte mina bilder och ev. kunskaper om spårvägar i t.ex. Norrköping komma andra till glädje heller, vilket i vart fall jag kan leva med, tycker är lite synd !
Mvh Leif D,
numera luttrad entusiast av 50-talsmodell
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Postat: torsdag 15 april 2010 16:57
av bark
Visst ja, det skulle jag fråga om...
De här låg bredvid bron över Söderleden; bitar på ungefär 1½ meter spår. Är de till för att bron ska kunna röra på sig och placeras vid skarvarna bro-mark?
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Postat: torsdag 15 april 2010 20:17
av TKO
bark skrev:Visst ja, det skulle jag fråga om...
De här låg bredvid bron över Söderleden; bitar på ungefär 1½ meter spår. Är de till för att bron ska kunna röra på sig och placeras vid skarvarna bro-mark?
Ja precis så är det! Så kallade dilatationsfogar.
(Om jag nu får skriva om sådant i den här tråden!)
/Thomas
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Postat: onsdag 21 april 2010 23:51
av leifd
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Postat: torsdag 22 april 2010 6:19
av bruse
Ska bara säga tack till er som plåtar arbetet och lägger ut dom här för oss som bor annorstädes.

Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Postat: torsdag 22 april 2010 8:25
av TKO
Jag vill först instämma i Bruse:s tack till er som visar bilder från det pågående bygget!
Igår tog jag en tur ner till Norrköping och tittade på spårvägsbygget - jag tycker det ser bra ut!
Men ni som har bättre koll kanske kan besvara två funderingar som dök upp:
- Håller tidsplanen? På några korta sträckor är det väldigt mycket kvar att göra. Men jag vet från andra byggen att det brukar gå fort när slutbesiktningen närmar sej!
- Är det beslutat hur trafikeringen kommer att se ut? Det är ju inte så långt kvar till trafikstart!
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Postat: torsdag 22 april 2010 9:19
av bark
TKO skrev:- Håller tidsplanen? På några korta sträckor är det väldigt mycket kvar att göra. Men jag vet från andra byggen att det brukar gå fort när slutbesiktningen närmar sej!
I höstas lästa jag någonstans (här?) att man skulle köra något slags spårvagn på den klara biten i samband med invigningen av Hageby Centrum. Invigningen är idag, men det verkar som 113 i stället kommer att gå gratis under eftermiddagen och kvällen. Så helt i tid verkar inte bygget vara?
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Postat: torsdag 22 april 2010 12:17
av leifd
bark skrev:TKO skrev:- Håller tidsplanen? På några korta sträckor är det väldigt mycket kvar att göra. Men jag vet från andra byggen att det brukar gå fort när slutbesiktningen närmar sej!
I höstas lästa jag någonstans (här?) att man skulle köra något slags spårvagn på den klara biten i samband med invigningen av Hageby Centrum. Invigningen är idag, men det verkar som 113 i stället kommer att gå gratis under eftermiddagen och kvällen. Så helt i tid verkar inte bygget vara?
Ja, om tidplanen håller eller inte, de är nog rätt svårt att avgöra, men rimligt är väl att man ligger efter lite just nu, pga vintern, men dock inte mer än någon eller några veckor. Var vi hamnar i slutänden, de får vi väl se....
De där att köra nån slags spårväg till invigningen av Hageby Centrum, ja de har jag med sett någon gång, men blev aldrig riktigt klok på vad man menade med det. Troligt är väl att de försvann snabbt då idémakarnas fantasier hamnade i planeringens krassa verklighet.
Sen får vi väl tacka för uppskattning av bilder också, de är väl kanske främst Magnus som är där då o då, men även jag försöker ju lite....

Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Postat: torsdag 22 april 2010 12:47
av bark
leifd skrev:Sen får vi väl tacka för uppskattning av bilder också, de är väl kanske främst Magnus som är där då o då, men även jag försöker ju lite....

Tack tack tack.
Eftersom jag (med enstaka undantag) tagit bilder på helger och kvällar så... Det oerhört välstädade bygget får mig ständigt att tro att det är helt övergivet när jag i efterhand ser mina bilder.
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Postat: torsdag 22 april 2010 15:59
av leifd
Nu visar det sig att det blir spårvagnskörning i Hageby ikväll !
Med start 16.48, ska en spårvagn avgå till Hageby Centrum, driven av elaggregat då visserligen, men körning blir det och vagnen finns redan på plats enligt uppgift. Allt är ett jippo för invigningen av Hageby Centrum, som sker kl. 17.00.
Vi får se om jag hinner dit o ta någon bild !
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Postat: tisdag 27 april 2010 19:39
av bark
Igår var jag förbi Hageby, hann tyvärr inte ta några bilder. Men en liten statusrapport kan jag i alla fall komma med:
- Makadam har lagts ut biten Lidaleden - nuvarande hållplatsen Hageby Vårdcentral
- Svetsarbeten pågick i går kväll vid södra delen av bron över Söderleden
- Spårslingan vid Ljura är helt uppriven
Tyvärr kom jag inte åt att kolla på Ljuragatan.
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Postat: tisdag 27 april 2010 22:20
av Niklas Karlsson
bark skrev:Igår var jag förbi Hageby, hann tyvärr inte ta några bilder. Men en liten statusrapport kan jag i alla fall komma med:
- Makadam har lagts ut biten Lidaleden - nuvarande hållplatsen Hageby Vårdcentral
- Svetsarbeten pågick i går kväll vid södra delen av bron över Söderleden
- Spårslingan vid Ljura är helt uppriven
Tyvärr kom jag inte åt att kolla på Ljuragatan.
Jag är den förste att tillstå det faktum att det brister med tillförseln av foton från mig när det gäller denna utbyggnad, men jag kan likväl tillägga att arbetena i Ljuragatan kommit igång. Inga spår är ännu lagda här, men förberedelserna för banvallen är inledda, och man kan till och med börja skönja var de två hållplatserna kommer att anläggas. Hållplatsen framför Hageby centrum är färdigställd och trafikeras nu av bussar. Den är asfalterad och angörningen mot Hagebygatan är signalreglerad, liksom spårvägens passage i detta läge. Realtidsskyltarna verkar komma upp inom kort här. Av de nya hållplatserna är ju detta den enda som trafikeras också av nuvarande busslinje 113.
Det som känns lite kymigt är att det av de storslagna planerna på byggnader i anslutning till spårvägen inte har blivit mer än en grushög. Kanske blir det mer fart på fastighetsföretagen i takt med att spårvägen blir allt mer klar, men det återstår ju att se.
Som en mer än fullgod kompensation för det av mig uteblivna tillskottet av foton till denna tråd tar vi med glädje del av bland andra Leifs och Barks bilder. Kommunens dokumentation verkar dock mer än lovligt bristfällig ...
/Niklas
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Postat: tisdag 27 april 2010 22:30
av bark
Det jag som utomstående är lite orolig för tidsmässigt är kontaktledningen - jag minns det som om den biten tog oändligt lång tid att fixa på biten ner till Ljura. Fast det kanske var en mer komplicerad upphängning än den raka-spåret-bit som är mesta delen av den här sträckan?