Postat: fredag 07 december 2007 11:22
x
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Tack, det där är att ganska bra exempel på just det argumentationsfel som jag länkade till.Johan Eriksson skrev:Kan jag få tycka vad jag vill utan att först kontakta dig?
Det där är ett ganska fånigt personangrepp. Kan vi lägga oss på en lite högre nivå än så?Johan Eriksson skrev:För en dialog istället för att ta varje chans du får att hacka på mig!
Nej, det är rätt. Ingen har påstått det och ingen har påstått att någon har påstått det.TS skrev:Men ska vi vara riktigt ärliga har väl ingen påstått att trabant är världens bästa bilmärke heller? Eller för den delen sagt att Östtyskland var så himla trevligt att bo i.
Vet inte riktigt om det var mitt inlägg du menade (jag såg faktiskt inte ditt förra när jag skrev svaret) men mitt var inte riktat mot dig, utan en invändning mot det där med halmdockeargument, för det är ju också ett slags halmdockeargumentation att påstå, vilket alltför många tyvärr gör, att alla som på minsta sätt vill införa restriktioner för privatbilism längtar tillbaka till Östtyskland.Johan Eriksson skrev:Om det är den slutsatsen du drar av mitt inlägg så är det 2 oseriösa svar efter varann!
NerdBoy skrev:Nej, det är rätt. Ingen har påstått det och ingen har påstått att någon har påstått det.TS skrev:Men ska vi vara riktigt ärliga har väl ingen påstått att trabant är världens bästa bilmärke heller? Eller för den delen sagt att Östtyskland var så himla trevligt att bo i.
Och ja, jag är riktigt ärlig.
Inte långt ifrån i alla fall.Lars Ödlund skrev:Debatter liknande denna med syfte att propagera för en statlig reglering av bilinnehavet liknar en politik som vi aldrig haft och heller aldrig vill ha i Sverige, planekonomi och Trabant.
När det gäller att det skulle vara (o)trevligt i Östtyskland så faller du i så fall på eget grepp, för det är det ingen annan som har skrivit något om.TS skrev:NerdBoy skrev:Nej, det är rätt. Ingen har påstått det och ingen har påstått att någon har påstått det.TS skrev:Men ska vi vara riktigt ärliga har väl ingen påstått att trabant är världens bästa bilmärke heller? Eller för den delen sagt att Östtyskland var så himla trevligt att bo i.
Och ja, jag är riktigt ärlig.Inte långt ifrån i alla fall.Lars Ödlund skrev:Debatter liknande denna med syfte att propagera för en statlig reglering av bilinnehavet liknar en politik som vi aldrig haft och heller aldrig vill ha i Sverige, planekonomi och Trabant.
Så länge avgiften inte är retroaktiv, till skillnad från de bestraffningar du tidigare har förespråkat, så missar du mina tår.daniel_s skrev:Det som borde bedömas är väl snarast om folk behöver bil överhuvudtaget. När det gäller vilken bil man sedan köper, så är det ett grundproblem att de flesta nytillverkade bilar är alldeles för billiga. En statlig engångsavgift på 100000 kr per nytillverkad bil borde vara lagom för att täcka förväntat vägslitage och olyckor, samt göra andrahandsmarknaden så god att nytillverkning undviks.
(Som ni märker trampar jag på så många tår som möjligt samtidigt, detta för att sprida ut smärtan, det är ingen idé att bli arg på mig för det!)
Men driver du med oss eller?Erik Sandblom skrev:Glesbygden kan gå över till billiga elbilar, medan städer och tätorter kan införa trängselskatt och högre p-avgifter, samtidigt som man förbättrar cykelbanor, cykelparkering och kollektivtrafik.
MartinW skrev:Men driver du med oss eller?Erik Sandblom skrev:Glesbygden kan gå över till billiga elbilar, medan städer och tätorter kan införa trängselskatt och högre p-avgifter, samtidigt som man förbättrar cykelbanor, cykelparkering och kollektivtrafik.
18 mil i glesbygden är ju ingenting. Inte för en annan i en storstadsregion heller. Mitt arbete kräver definitivt en bil som klarar sig mer än 18 mil, dessutom är den alldeles för liten. Jag får inte plats med det jag behöver i den där.
Planekonomi har ingen förespråkat. Dessutom hade väl östtyskarna bland annat Lada, Skoda, Volga, Wartburg, Zjiguli och en massa andra fina märken att välja mellan?NerdBoy skrev:När det gäller att det skulle vara (o)trevligt i Östtyskland så faller du i så fall på eget grepp, för det är det ingen annan som har skrivit något om.TS skrev:NerdBoy skrev: Nej, det är rätt. Ingen har påstått det och ingen har påstått att någon har påstått det.
Och ja, jag är riktigt ärlig.Inte långt ifrån i alla fall.Lars Ödlund skrev:Debatter liknande denna med syfte att propagera för en statlig reglering av bilinnehavet liknar en politik som vi aldrig haft och heller aldrig vill ha i Sverige, planekonomi och Trabant.
Vad gäller Trabant så är det ju faktiskt just det som diskuteras här, att somliga tycker att medborgarna inte ska få köpa de bilar de själva känner behov av. Istället ska det behovet bedömas av andra som helt saknar insikt i den personliga situationen.
Jag överskattar inte hur långt folk kör, utan det är du som inte ser hur medelvärden fungerar. Folk i storstäder har kortare resor och är många fler, vilket drar ner snittet för den egentligen ganska lilla del av befolkningen som bor i riktig glesbyggd.Erik Sandblom skrev:MartinW skrev:Men driver du med oss eller?Erik Sandblom skrev:Glesbygden kan gå över till billiga elbilar, medan städer och tätorter kan införa trängselskatt och högre p-avgifter, samtidigt som man förbättrar cykelbanor, cykelparkering och kollektivtrafik.
18 mil i glesbygden är ju ingenting. Inte för en annan i en storstadsregion heller. Mitt arbete kräver definitivt en bil som klarar sig mer än 18 mil, dessutom är den alldeles för liten. Jag får inte plats med det jag behöver i den där.
180 kilometer motsvarar två timmars körning. Laddar man bilen på jobbet borde man kunna 180km på kvällen igen.
För den som tillbringar hela dagen i bilen är det förstås inget bra, men det känns som du överskattar hur långt folk kör. Hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än fem kilometer, och de flestas pendlingstid ligger under en timme.
GM är ju verkligen dumma i huvudet. Varför tillverka unika modeller för Kalifornien? Kan de inte bara tillverka miljövänligare bilar för alla marknader?LÅ1 skrev:
Ett citat: "Att ha separata regler blir dyrt för tillverkarna som måste göra unika modeller för Kalifornien. General Motors har till exempel hotat med att helt upphöra med sin försäljning i Kalifornien till 2016 om de nya kraven går igenom."
MartinW skrev:Jag överskattar inte hur långt folk kör, utan det är du som inte ser hur medelvärden fungerar. Folk i storstäder har kortare resor och är många fler, vilket drar ner snittet för den egentligen ganska lilla del av befolkningen som bor i riktig glesbyggd.
Vem kommer bekosta alla laddningsplatser som du förutsätter kommer finnas över allt?
Priset eller tankmöjligheterna kanske gör dem osäljbara på andra ställen? Men handlar det om tankmöjligheterna så blir ju bilen i praktiken "inlåst" i Kalifornien!MartinW skrev:GM är ju verkligen dumma i huvudet. Varför tillverka unika modeller för Kalifornien? Kan de inte bara tillverka miljövänligare bilar för alla marknader?LÅ1 skrev:
Ett citat: "Att ha separata regler blir dyrt för tillverkarna som måste göra unika modeller för Kalifornien. General Motors har till exempel hotat med att helt upphöra med sin försäljning i Kalifornien till 2016 om de nya kraven går igenom."
Å andra sidan är Kalifornien ungefär lika stort som Sverige så för många har nog inte den nackdelen någon praktisk betydelse.LÅ1 skrev:Priset eller tankmöjligheterna kanske gör dem osäljbara på andra ställen? Men handlar det om tankmöjligheterna så blir ju bilen i praktiken "inlåst" i Kalifornien!MartinW skrev:GM är ju verkligen dumma i huvudet. Varför tillverka unika modeller för Kalifornien? Kan de inte bara tillverka miljövänligare bilar för alla marknader?LÅ1 skrev:
Ett citat: "Att ha separata regler blir dyrt för tillverkarna som måste göra unika modeller för Kalifornien. General Motors har till exempel hotat med att helt upphöra med sin försäljning i Kalifornien till 2016 om de nya kraven går igenom."