Nu är du nog ute och cyklar, huvudspåret är såvitt jag vet att ha en sorts vagnar i innerstan och en annan sort på förortsbanorna.Per Lind skrev:SL har fortfarande låst in sig på en förortsvagn. När skall man förstå att olika vagnar ha olika uppgifter?
Koncessionshandling för Djurgårdslinjens förlängning
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tja, då är vi ju två som svamlar om var sina saker.daniel_s skrev:Och du tänker väl inte börja svamla om enriktningsvagnarnas fördelar IGEN? De är väl kända vid det här laget, ge upp!
Varför skall Du och Dina kompisars åsikter vara så mycket överlägsnare oss andras?
Även om inte så många skriver i ämnet så diskuteras det och vi är många som tittat ut över ankdammens kanter och har sett hur det går till på andra platser. Så vi svammlar allt på.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Förutsättningslösa????daniel_s skrev:Tja, då får ni i så fall svamla om vad illa det är att SL denna gång är ovanligt förutsättningslösa i sin upphandling, eller vad man nu ska kalla det.
Spårplanering och upplägg styr det hela till en A32 och inget annat.
När det en sådan styrning förutsättningslös?
I min värld betyder förutsättningslöst att man tittar på och undersöker flera alternativ.
I SL's värld, liksom i många andras, finns bara de alternativ som man ser framför näsan och man bryr sig inte om att undersöka om andra alternativ kan vara bättre för något annat än det man ser finns inte.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Normalt skickas alla frågor/svar ut till samtliga inblandade parter, denna publicering är utöver detta och förvisso ovanlig då den inte är lösenordsskyddad.scotland_dan skrev:hmmm. undra vem som sköter den där upphandlingen.
tycker det ser lite konstigt ut.
Tveksamt om de ens uppfyller EU-krav för upphandling inom EU
detta med tanke på hur frågor och svar delen ser ut på web länken.
PIN information, svar på frågor måste(?) ges till alla....eftersom sidan
innehåller en blandning av svenska och engelska svar så ser
det inte ut som att detta har skett.
....Men man ska kanske inte läsa in för mycket i en web sida eftersom det
inte är den riktiga informationskanalen i denna upphandling antar jag.
-Dan
//Lars
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Här har du nog missat formuleringen i SL styrelsebeslut om projektet att A32 inte bedöms lämplig för innerstadsanvändning. I stället har man preciserat den blivande vagnen genom bl.a. kurvförmåga: att klara 18 m radie. Detta har också bekräftats av SL under "Frågor och svar". Eftersom A32 inte klarar detta kan den inte komma ifråga med mindre än att tillverkaren ändrar konstruktionen. Och då är det nog inte en A32 längre.Per Lind skrev:SL har fortfarande låst in sig på en förortsvagn. När skall man förstå att olika vagnar ha olika uppgifter?
-Per
Texten om A32 i SL-dokumenten har hängt med sedan tiden före 2007 då SL i sin planering enbart arbetade med förortsspårvägar. Nu handlar det om innerstadsspårväg med nya förutsättningar.
Ju förr dess bättre.
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Är detta med 18 m ett "skallkrav" eller ett önskemål?Thomas Lange skrev:Här har du nog missat formuleringen i SL styrelsebeslut om projektet att A32 inte bedöms lämplig för innerstadsanvändning. I stället har man preciserat den blivande vagnen genom bl.a. kurvförmåga: att klara 18 m radie. Detta har också bekräftats av SL under "Frågor och svar". Eftersom A32 inte klarar detta kan den inte komma ifråga med mindre än att tillverkaren ändrar konstruktionen. Och då är det nog inte en A32 längre.Per Lind skrev:SL har fortfarande låst in sig på en förortsvagn. När skall man förstå att olika vagnar ha olika uppgifter?
-Per
Texten om A32 i SL-dokumenten har hängt med sedan tiden före 2007 då SL i sin planering enbart arbetade med förortsspårvägar. Nu handlar det om innerstadsspårväg med nya förutsättningar.
Då jag inte plöjt igenom materialet själv vore det intressant att få svar på den enkla frågan.
//Lars
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Se uppdaterade tekniska krav per 5 oktober 2007:
http://www.sl.se/Upload/om_sl/pdf/Tekni ... 071005.pdf
Där sägs bl.a. om banan:
Bana
I nedanstående förteckning har i samband med uppdateringen 2007-10-05 undantagits de krav som inte är relevanta beträffande kurvradier, lutningar etc. Befintlig utformning av gatorna i den föreslagna sträckningen kommer att bli dimensionerande vilket innebär avsteg från SL:s ordinarie standard. Ett förtydligande har även gjorts beträffande minimal horisontell kurvradie.
• Normalsektion för fria rummet skyddsutrymme skall följas med nödvändiga anpassningar för stadsmiljö och befintliga banans förutsättningar.
• Det rekommenderas att använda byggsektioner från tvärbanan med nödvändiga anpassningar.
• Det är ett krav att vibrationer i mark, konstbyggnader, betongdäck och byggnader ska motverkas. Det rekommenderas att använda sig av Edilon-metoden enligt normalsektioner från Tvärbanan.
• Minsta horisontalradie 18 m
• Horisontalradie vid hållplats, 700 m
• Spårmittavtånd, 3,3 m
• Spårvidd, 1435 mm
• Kontaktledningshöjd 5,5 m. Minimum 4,25 m (i de fall undantag inte kan medges). Och i övrigt enligt gällande lagstiftning.
• Rälerna och banan ska förses med erforderliga avvattningsbrunnar.
• Rälssmörjning skall kunna ske vid behov för att minska spårslitage och bullerstörning. Smörjning från fordonsplacerade smörjapparater är möjlig.
http://www.sl.se/Upload/om_sl/pdf/Tekni ... 071005.pdf
Där sägs bl.a. om banan:
Bana
I nedanstående förteckning har i samband med uppdateringen 2007-10-05 undantagits de krav som inte är relevanta beträffande kurvradier, lutningar etc. Befintlig utformning av gatorna i den föreslagna sträckningen kommer att bli dimensionerande vilket innebär avsteg från SL:s ordinarie standard. Ett förtydligande har även gjorts beträffande minimal horisontell kurvradie.
• Normalsektion för fria rummet skyddsutrymme skall följas med nödvändiga anpassningar för stadsmiljö och befintliga banans förutsättningar.
• Det rekommenderas att använda byggsektioner från tvärbanan med nödvändiga anpassningar.
• Det är ett krav att vibrationer i mark, konstbyggnader, betongdäck och byggnader ska motverkas. Det rekommenderas att använda sig av Edilon-metoden enligt normalsektioner från Tvärbanan.
• Minsta horisontalradie 18 m
• Horisontalradie vid hållplats, 700 m
• Spårmittavtånd, 3,3 m
• Spårvidd, 1435 mm
• Kontaktledningshöjd 5,5 m. Minimum 4,25 m (i de fall undantag inte kan medges). Och i övrigt enligt gällande lagstiftning.
• Rälerna och banan ska förses med erforderliga avvattningsbrunnar.
• Rälssmörjning skall kunna ske vid behov för att minska spårslitage och bullerstörning. Smörjning från fordonsplacerade smörjapparater är möjlig.
Ju förr dess bättre.
-
- Inlägg: 376
- Blev medlem: lördag 25 februari 2006 20:22
- Ort: Scotland
Lars, stämmer bra med min erfarenhet, men iom det språkligt blandade svaren så undrade jag lite vad som försigick. håller med om att det är lite ovanligt att man så snabbt lägger ut dylik information publikt.
hoppas att de har också satt en max lutning på hållplats
till något i stil med:
rekommenderat 2%
värsta fall 4% eller liknande
hmm får ta och titta igenom materialet själv....upptäckte att jag har lite
frågor om vad tankarna är i samband med byggdjup, plattformshöjd, OLE preferenser, kommunikations system,EMC, vibration, noise etc och ska nog inte bombarder dig Thomas med dylika frågor
Dan
hoppas att de har också satt en max lutning på hållplats
till något i stil med:
rekommenderat 2%
värsta fall 4% eller liknande
hmm får ta och titta igenom materialet själv....upptäckte att jag har lite
frågor om vad tankarna är i samband med byggdjup, plattformshöjd, OLE preferenser, kommunikations system,EMC, vibration, noise etc och ska nog inte bombarder dig Thomas med dylika frågor

Dan
Nytt PM om Djurgårdslinjens utbyggnadsstatus: Inriktnings- och finansieringsbeslut avseende utbyggnad och trafikering av spårvägsanläggning – â€Djurgårdslinjenâ€
Vad som framgår är att man nu avser att låta sträckan Centralen - Värtan trafikeras från start, vilket betyder att det nu inte enbart är frågan om en enkel linjeförlängning utan ett mindre spårvägsnät på 2 linjer som kräver ca 20 vagnar (vilket i stort eliminerar behovet av extra insatsbussar vid evenemang). Staden kommer i januari 2008 att ge sin syn om projektet är genomförbart mht till framkomligheten pga andra pågående projekt i närområdet. Något depåläge har ännu inte fastställts, men senast i maj 2008 kan ett sådant utpekas. Tidplanen för att ta den nya anläggningen att tas i bruk sommaren 2010 har dock redan spruckit, så vi får se hur den politiska ledningen ställer sig till projektet när det inte är klart för drift till valet 2010...
Vad som framgår är att man nu avser att låta sträckan Centralen - Värtan trafikeras från start, vilket betyder att det nu inte enbart är frågan om en enkel linjeförlängning utan ett mindre spårvägsnät på 2 linjer som kräver ca 20 vagnar (vilket i stort eliminerar behovet av extra insatsbussar vid evenemang). Staden kommer i januari 2008 att ge sin syn om projektet är genomförbart mht till framkomligheten pga andra pågående projekt i närområdet. Något depåläge har ännu inte fastställts, men senast i maj 2008 kan ett sådant utpekas. Tidplanen för att ta den nya anläggningen att tas i bruk sommaren 2010 har dock redan spruckit, så vi får se hur den politiska ledningen ställer sig till projektet när det inte är klart för drift till valet 2010...
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Utspel från Socialdemokraterna 2007-12-18
http://www.socialdemokraterna.se/templa ... 37068.aspx(s) skrev:Vill Moderaterna ha Djurgårdslinjen?
Utbyggnaden av den så kallade Djurgårdslinjen framstår allt mer som Moderaterna i landstingets mest prioriterade kollektivtrafikprojekt. Detta trots att trafikborgarrådet och moderaten Mikael Söderlund hittills ställt sig tveksam till en utbyggnad av museispårvägen.
—Det moderata trafiklandstingsrådet säger ja men det moderata trafikborgarrådet säger nej. Hur vill Moderaterna egentligen ha det med Djurgårdslinjen? undrar det socialdemokratiska oppositionslandstingsrådet Lars Dahlberg.
—De allra flesta satsningar på utbyggnad av kollektivtrafik sker efter åratal av påtryckningar och opinionsbildning från den kommun som tycker att de behöver bättre kommunikationer. I fallet med Djurgårdslinjen försöker man tvinga på Stockholms stad en spårväg som man inte ens är säker på att de vill ha, säger Lars Dahlberg.
Idag föreslår de borgerliga partierna i SL:s styrelse att snabbt försöka få till stånd en typ av Offentlig Privat Samverkan, OPS, för att driva Djurgårdslinjen. Det är en helt oprövad form för SL och innebär att landstinget måste ställa upp som garant till betydande summor för att någon privat entreprenör ska vilja driva banan.
—Det känns konstigt att Moderaterna lägger så stor energi på Djurgårdslinjen och är villiga att stå för en så stor risk när inte staden efterfrågat det. Samtidigt lägger man ned avsevärt mindre engagemang i mer angelägna projekt som utbyggnad av Tvärbanan och tunnelbana från Odenplan till Karolinska, säger Lars Dahlberg.
Fakta:
Djurgårdslinjen är en tänkt utbyggnad av den befintliga museispårvägen som idag går mellan Norrmalmstorg och Djurgården. I landstingsmoderaternas planering ska museispårvägen byggas ut ända upp till Ropsten och i högtrafik gå med treminutersintervall.
Stockholms stad har ännu inte sagt ja till Djurgårdslinjen och det är i dagsläget oklart om staden vill dra spår på sin mark eller upplåta plats för någon tågdepå.
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Ja. vad ska man säga. Inom partipolitiken duger tydligen vad som helst för att komma åt motståndaren, vilket jag sett många gånger när det gäller Lidingöbanan. Med tanke på att invånarna i AB-län verkar vilja ha maktskifte i SLL i stort sett varje val, och möjligheten att de rödgröna återkommer till makten efter valet 2010 är betydande, bådar det här inte gott för framtiden. Märkligt att det inte ska gå att åstadkomma någon som helst enighet över blockgränsen när det gäller kollektivtrafiken. Resultatet beskriver OECD (citerat ur huvudrapporten Samlad trafiklösning Stockholmsregionen - Cederschiöld-paketet, som (s) behändigt nog valde att hoppa av och som därför troligtvis havererar efter ett maktskifte 2010).Richard Jacobsson skrev:Utspel från Socialdemokraterna 2007-12-18
http://www.socialdemokraterna.se/templa ... 37068.aspx(s) skrev:Vill Moderaterna ha Djurgårdslinjen?
Utbyggnaden av den så kallade Djurgårdslinjen framstår allt mer som Moderaterna i landstingets mest prioriterade kollektivtrafikprojekt. Detta trots att trafikborgarrådet och moderaten Mikael Söderlund hittills ställt sig tveksam till en utbyggnad av museispårvägen.
—Det moderata trafiklandstingsrådet säger ja men det moderata trafikborgarrådet säger nej. Hur vill Moderaterna egentligen ha det med Djurgårdslinjen? undrar det socialdemokratiska oppositionslandstingsrådet Lars Dahlberg.
—De allra flesta satsningar på utbyggnad av kollektivtrafik sker efter åratal av påtryckningar och opinionsbildning från den kommun som tycker att de behöver bättre kommunikationer. I fallet med Djurgårdslinjen försöker man tvinga på Stockholms stad en spårväg som man inte ens är säker på att de vill ha, säger Lars Dahlberg.
Idag föreslår de borgerliga partierna i SL:s styrelse att snabbt försöka få till stånd en typ av Offentlig Privat Samverkan, OPS, för att driva Djurgårdslinjen. Det är en helt oprövad form för SL och innebär att landstinget måste ställa upp som garant till betydande summor för att någon privat entreprenör ska vilja driva banan.
—Det känns konstigt att Moderaterna lägger så stor energi på Djurgårdslinjen och är villiga att stå för en så stor risk när inte staden efterfrågat det. Samtidigt lägger man ned avsevärt mindre engagemang i mer angelägna projekt som utbyggnad av Tvärbanan och tunnelbana från Odenplan till Karolinska, säger Lars Dahlberg.
Fakta:
Djurgårdslinjen är en tänkt utbyggnad av den befintliga museispårvägen som idag går mellan Norrmalmstorg och Djurgården. I landstingsmoderaternas planering ska museispårvägen byggas ut ända upp till Ropsten och i högtrafik gå med treminutersintervall.
Stockholms stad har ännu inte sagt ja till Djurgårdslinjen och det är i dagsläget oklart om staden vill dra spår på sin mark eller upplåta plats för någon tågdepå.
Det spårvägsfientliga (s) använder oenigheten bland (m) som slagträ för att komma åt Djurgårdslinjen och påstår att alliansen inte ägnar något intresse åt utbyggnaden av Tvärbanan - en ren lögn, vilket alla kan se som läser Cederschiöld-rapporten. Det är väl känt att (m) är oeniga i kollektivtrafikfrågor, vilket Anna Kettner förnöjsamt konstaterade betr. Lidingöbanan vid den famösa presskonferensen i Aga inför valet 2006. Då kunde man ställa ut löftet att om (s) vann kommunalvalet på Lidingö skulle man se till att LB moderniserades - ett helt ofarligt löfte, som man med säkerhet aldrig kommer att behöva infria. Att Anna Wersäll (m)använder sin nämndplats i Stockholms stad till att motarbeta alla former av spårväg är väl känt, och hon har säkert varit upp hos Mikael Söderlund också och delgivit honom sina och Handelskammarens åsikter. Dock måste man kreditera henne och Handelskammaren för att de inte hymlar med sina åsikter. Jag skulle uppskatta om (s) öppet gick ut och sade att de inte tror på trafikslaget spårväg, istället för att mullvada på detta sätt.OECD skrev:OECD pekar på att den överbelastade infrastrukturen inte klarar trycket från pendlarna vilket innebär att arbetsmarknaden inte fungerar effektivt. I rapporten anges otillräckliga och vid en jämförelse låga investeringsnivåer (under snittet för OECD-länderna) som huvudorsak till trängsel och tillgänglighetsproblem.
Mvh.
Björn
PS. Jag är varken moderat, socialdemokrat, kommunist eller någonting annat partipolitiskt, trots att jag skällts för alla dessa -ismer!
Parentetiskt kan jag dessutom nämna att Tvärbanans fiende nr. 1 - Stockholms Handelskammare - nyligen nedlät sig till att besöka SL och Veolia och informera sig både om trafikeringen på befintlig Tvärbana och planerna för Tvärbana Nordost. Det har givetvis inte avsatt några som helst spår i Handelskammarens yttrande över Cederschiöld-paketet.
Så lätt byter inte Anna Wersäll (m) åsikt!Stockholms Handelskammare skrev:Den (dvs. Tvärbana Nordost, min anm.) skulle därmed få så många passagerare att den borde byggas som tunnelbana i stället. Det skulle dessutom göra den till en snabbare och mer attraktiv tvärförbindelse, som på allvar kan konkurrera med bilen på sträckor med ett mycket hårt belastat vägnät.
Spårvägen beräknas kosta 2,3 miljarder kronor i 2001 års penningvärde. Detta är ett högt pris för en så pass långsam och kapacitetssvag förbindelse som en spårväg utgör. En uppgradering till tunnelbana skulle, även om det blir dyrare, ge betydligt mer för pengarna. Om den byggs i tunnel inkräktar den dessutom inte på värdefull mark.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Lider handelskammaren av detsamma? Tunnelbana i nordost? Hur mycket folk går in i ett tunnelbanetåg? Jämför det med hur mycket bussar som går den sträckan, och med spårväg. Tunnelbanetåget kommer oftast att gå väldigt tomt, tror jag, och under rusningstid kommer man inte direkt att behöva stå.Johan Eriksson skrev:Lider (s) av nåt patoligiskt?![]()
![]()
Och folk kommer nog inte knata ned för trapporna för att åka tunnelbana i nån större utsträckning. Nej, bekvämare, billigare och mer proportionerligt med spårvagn. Imho i alla fall.
Professionell tyckare
Bäste Johan!Johan Eriksson skrev:Lider (s) av nåt patoligiskt?![]()
![]()
Tyvärr får jag en känsla av att du lider av patologisk tunnelbanefobi!
På 40-talet hade du förmodligen ansett att Ängby-, Örby- och Enskedebanorna skulle behållas som spårväg, på 50-talet att Brännkyrkalinjerna inte skulle ombyggas till tunnebana!
Då hade Stockholms kollektivresande varit på Göteborgsnivå - men det är klart, det hade ju funnits spårvagnar...
/Thomas K Ohlsson
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Ja, det är begripligt att TKO, som partimedlem, vill försvara sitt parti. Men nu handlar det inte om vad som hände på 40-talet och de därefter följande årtiondena. Inte heller handlar det om personen Johan Eriksson (som kan påverka ganska lite) utan partiet SAP (som kan påverka ganska mycket) och de utbyggnader som är föreslagna nu.TKO skrev:Bäste Johan!Johan Eriksson skrev:Lider (s) av nåt patoligiskt?![]()
![]()
Tyvärr får jag en känsla av att du lider av patologisk tunnelbanefobi!
På 40-talet hade du förmodligen ansett att Ängby-, Örby- och Enskedebanorna skulle behållas som spårväg, på 50-talet att Brännkyrkalinjerna inte skulle ombyggas till tunnebana!
Då hade Stockholms kollektivresande varit på Göteborgsnivå - men det är klart, det hade ju funnits spårvagnar...
/Thomas K Ohlsson
Tråkigt att det så lång tid efter Helge Berglunds död fortfarande råder en sådan polarisering kring de olika trafikslagen. Det handlar ju inte om antingen eller....
Mvh.
Björn
PS. Vad säger ni boys (and a few girls) i Göteborg? Accepterar ni TKO:s beskrivning "...Stockholms kollektivresande varit på Göteborgsnivå..."?
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Björn Ehnberg skrev:Ja, det är begripligt att TKO, som partimedlem, vill försvara sitt parti. Men nu handlar det inte om vad som hände på 40-talet och de därefter följande årtiondena. Inte heller handlar det om personen Johan Eriksson (som kan påverka ganska lite) utan partiet SAP (som kan påverka ganska mycket) och de utbyggnader som är föreslagna nu.TKO skrev:Bäste Johan!Johan Eriksson skrev:Lider (s) av nåt patoligiskt?![]()
![]()
Tyvärr får jag en känsla av att du lider av patologisk tunnelbanefobi!
På 40-talet hade du förmodligen ansett att Ängby-, Örby- och Enskedebanorna skulle behållas som spårväg, på 50-talet att Brännkyrkalinjerna inte skulle ombyggas till tunnebana!
Då hade Stockholms kollektivresande varit på Göteborgsnivå - men det är klart, det hade ju funnits spårvagnar...
/Thomas K Ohlsson
Tråkigt att det så lång tid efter Helge Berglunds död fortfarande råder en sådan polarisering kring de olika trafikslagen. Det handlar ju inte om antingen eller....
Mvh.
Björn
PS. Vad säger ni boys (and a few girls) i Göteborg? Accepterar ni TKO:s beskrivning "...Stockholms kollektivresande varit på Göteborgsnivå..."?
1) Jag behöver knappast försvara SAP:s politik... Av många skäl.
2) Att kollektivtrafikandelen är betydlig lägre i Göteborg än i Stockholm är ju ett faktum - det behöver väl inte diskutas?
mvh
Thomas
- Stefan Widén
- Inlägg: 3070
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Dags för tabellen igen
Det finns en ganska enkel tabel som beskriver vilket trafikslag som är det mest samhällsnyttiga och effektivaste.
den bygger på hur många människor som färdas mellan pukten x och y under en viss tidsperiod. sen får man givetvis räkna in att attraktiv trafik alltid drar till sig fler resenärer.
Det vi ser resterna av när det gäller spårvagnar så va det den kampanj som ledde fram till beslutet om nedläggningen och hur de som då var ansvariga inom staden och landstinget både tjänstemän och politiker lyckades skapa en total låsning och mörkläggning kring allt vad spårväg hette. Att RB, NB. SB och LB överlevde beror på att det fanns några som fortfarande tänkte. Den anda som har rått inom staden och landstinget är nu sakta på väg att omdanas.
Djl tillkomst var en motion över partigränserna och att den lyckades slinka igenom är ett under. Men som vi alla vet så var det mycket för att - Ja Ja det är ju bara en "museispårväg"
Det som är musealt med vår verksamhet är att vi kör med något äldre vagnar än man gjorde på NB och LB 1991.
Jag anser att vändning för SL del var när man beslutade lägga ner stiftelsen som ägde och var spårinnehavare. Det var för 3-4 år sen (kommer inte ihåg exakt nu) tiden efter det har SL lärt sig var spårväg är. Och när SL och alla dess tjänstemän förstår, inkl stadens, så kommer utbyggnaden av spårvägen att flyta mycket smidigare. Och då finns det även chans för samtliga partier att kunna sluta upp kringet samlat grepp om kollektivtrafiken. Även (S).
Att staden växer är vi alla överens om och självklart skall det byggas det trafikslag som är det bästa ur alla perspektiv. Ibland är det spårväg ibland tunnelbana och ibland räcker det med en enklelbusslinje.
Som avslutning måste jag bara citera mina "kronjuveler" -Pappa varför kan man inte köra spårvagn istället för buss på 143:an? jag tycker det skulle va myckert roligare!
Snart 2008 det känns som att det då allt lossnar....
Stefan
den bygger på hur många människor som färdas mellan pukten x och y under en viss tidsperiod. sen får man givetvis räkna in att attraktiv trafik alltid drar till sig fler resenärer.
Det vi ser resterna av när det gäller spårvagnar så va det den kampanj som ledde fram till beslutet om nedläggningen och hur de som då var ansvariga inom staden och landstinget både tjänstemän och politiker lyckades skapa en total låsning och mörkläggning kring allt vad spårväg hette. Att RB, NB. SB och LB överlevde beror på att det fanns några som fortfarande tänkte. Den anda som har rått inom staden och landstinget är nu sakta på väg att omdanas.
Djl tillkomst var en motion över partigränserna och att den lyckades slinka igenom är ett under. Men som vi alla vet så var det mycket för att - Ja Ja det är ju bara en "museispårväg"
Det som är musealt med vår verksamhet är att vi kör med något äldre vagnar än man gjorde på NB och LB 1991.
Jag anser att vändning för SL del var när man beslutade lägga ner stiftelsen som ägde och var spårinnehavare. Det var för 3-4 år sen (kommer inte ihåg exakt nu) tiden efter det har SL lärt sig var spårväg är. Och när SL och alla dess tjänstemän förstår, inkl stadens, så kommer utbyggnaden av spårvägen att flyta mycket smidigare. Och då finns det även chans för samtliga partier att kunna sluta upp kringet samlat grepp om kollektivtrafiken. Även (S).
Att staden växer är vi alla överens om och självklart skall det byggas det trafikslag som är det bästa ur alla perspektiv. Ibland är det spårväg ibland tunnelbana och ibland räcker det med en enklelbusslinje.
Som avslutning måste jag bara citera mina "kronjuveler" -Pappa varför kan man inte köra spårvagn istället för buss på 143:an? jag tycker det skulle va myckert roligare!
Snart 2008 det känns som att det då allt lossnar....
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll