daniel_s skrev:mats skrev:Hur ser det ut med antalet aktiva på djurgårdslinjen, ringlinen o.s.v.? Även t.ex. ULJ är av intresse att jämföra eftersom det är en mindre spåranläggning som ansluter till en större tätort. Jag har aldrig hört någon skriva att det är dåligt om aktiva vid djurgårdslinjen eller i ringlinien.
Även Djurgårdslinjen har märkt av en avmattning i de aktivas arbetsinsats, sålunda bemannas en stor del av utsättningen sommartid numera av anställd personal.
Men det beror väl också på att man har en trafik som är mer omfattande än nån annan spårrelaterad musei/frivilligförening, och dessutom har ett trafikuppdrag från SL?
daniel_s skrev:Djurgårdslinjen är dock i mindre utsträckning än Museispårvägen (Mkp) utsatt för allmänt tyckande, kanske för att det är lättare att kontrollera sanningen på plats.
Själva tyckandet kanske gäller just faktumet att det är så omständigt att ta sig till Malmköping. Just läget är det som jag tycker är fel. Andra har säkert sagt både det ena och det andra utan att veta, jag vet dock att jag upplever läget som ett problem.
Dessutom är väl även djurgårdslinjen en museispårväg?
daniel_s skrev:Jag skulle dessutom vilja påstå att de interna diskussionerna kring Djurgårdslinjens syfte och mål är mycket mer omfattande än dem som förs beträffande Museispårvägen!
Aha, interna inom sss alltså?
daniel_s skrev:mats skrev:Ingen vettig människa åker många mil till t.ex. malmköping för att de har några enstaka timmar över. Det blir för mycket planerande och för lite spontanitet i arbetet.
Man måste inte vara vettig hela tiden

Hehe
daniel_s skrev:Jodå, det förekommer att folk är i Mkp "på tider som för andra verkar mest slumpartade" vilket innebär att deras arbete inte direkt syns, men utan vilket det skulle vara komplett omöjligt att bedriva verksamheten.
Men då kanske man kan gissa att det delvis är folk som inte har så lång (om)väg som gör sådant?
TonyM skrev:Mats skrev:Det är väl spårvagnarna som man har lagt mest pengar och mantimmar på, och då flyttar man ju bara med de nedlagda pengarna och mantimmarna om man placerar vagnarna på någon annan plats?
Eller har jag förstått helt fel när det gäller vad man lagt pengar och tid på?
Man lägger förstås inte alla mantimmar på vagnarna. Det går åt mycket tid till att sköta om byggnader, bana, utställningsmaterial, miljöer o.s.v
Jovisst, det förstår jag också att man inte kan husera i lokaler/miljöer som inte är lämpade, och hoppas på att banan klarar sig utan underhåll i 40 år. Finns det nån uppskattning om hur mycket tid som läggs ner på respektive del? Gärna nån slags uppskattning fördelad på "investeringar" och "underhåll"...
Å andra sidan så borde det gå att ta med sig en hel del av allt jobb som lags ned om man får för sig att flytta allt.
TonyM skrev:Att flytta museet innebär med mycket stor säkerhet att man måste anlägga ny spårväg - det klarar en stad som Göteborg, Stockholm eller Norrköping, men det är inget som man enkelt "roddar" på någon månad i en förening.
Sant. En intressant fråga är hur lång tid allt i Malmköping fungerar om man 'bara' lägger ner energi på löpande underhåll, respektive enbart akuta åtgärder, på den fasta anläggningen, och lägger resten av energin på dels alla spårvagnar och dels på vad som behöver göras för en flytt? En annan intressant fråga är hur mycket energi som går åt för att genomföra en flytt inom några olika tidsplaner. Mängden frivilliga är nog svår att uppskatta om man beslutar om en flytt, man måste nog köra en enkät bland de aktiva för att se vad de tycker och tänker (typ "tycker du det är bra/dåligt med en flytt" och "om det beslutas om en flytt, tror du att du kommer hjälpa till med flytten").