Överlever Malmköping?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Janne P skrev:Byggare Bob nämnde "invigningen 2005".
Vilken invigning? (eller var det 2006?) Nämndes den i media utöverlokalpressen och MfSS?
Nej, dessutom stod det typ oppositionskommunalrådet "X" (sic) i MfSS vilket väl kanske inte var sådär jättebra, nej... :oops: men det var inte direkt världens största händelse heller. Man kan självklart önska sig stor uppslutning men knappast förvänta sig en massa publicitet. Jag har svårt att tänka mig att det var sån där uppståndelse varje gång vändslingor invigdes på spårvägarna på den tid det begav sig. Tänk dig DN: "Tändsticksimperiet faller", "Eidem ny ärkebiskop", "Vändslinga invigd vid Sockenplan"... äh, jag vet inte riktigt...

Men visst kunde det ha kommit mer folk. Man lär sig med tiden. Såna här jippon har dessutom en viss funktion som "belöning" för de som har hållit på med grejerna, så om det inte kommer några enorma horder med besökare så har pompa-och-ståt-grejerna ändå ett visst värde. Dessutom har jag för mig att det inte gick sådär värst dåligt ekonomiskt den dan, men här kan mitt minne svika mig.

Jag tycker att det finns en viss tendens att blåsa upp smågrejer, som inte betyder så mycket egentligen, till enorma proportioner i det här forumet. Det kanske är lite olika från person till person, hur "hårt" man "tar" saker eller bara hur man uttrycker sig. Jag känner igen mig delvis i det mesta som har beskrivits i den här tråden, men jag tycker nog att det överdrivs ganska friskt om dessa förhållandens betydelse för mänsklighetens fortlevnad.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
mats skrev:Hur ser det ut med antalet aktiva på djurgårdslinjen, ringlinen o.s.v.? Även t.ex. ULJ är av intresse att jämföra eftersom det är en mindre spåranläggning som ansluter till en större tätort. Jag har aldrig hört någon skriva att det är dåligt om aktiva vid djurgårdslinjen eller i ringlinien.
Även Djurgårdslinjen har märkt av en avmattning i de aktivas arbetsinsats, sålunda bemannas en stor del av utsättningen sommartid numera av anställd personal.
Men det beror väl också på att man har en trafik som är mer omfattande än nån annan spårrelaterad musei/frivilligförening, och dessutom har ett trafikuppdrag från SL?
daniel_s skrev:Djurgårdslinjen är dock i mindre utsträckning än Museispårvägen (Mkp) utsatt för allmänt tyckande, kanske för att det är lättare att kontrollera sanningen på plats.
Själva tyckandet kanske gäller just faktumet att det är så omständigt att ta sig till Malmköping. Just läget är det som jag tycker är fel. Andra har säkert sagt både det ena och det andra utan att veta, jag vet dock att jag upplever läget som ett problem.

Dessutom är väl även djurgårdslinjen en museispårväg? :)
daniel_s skrev:Jag skulle dessutom vilja påstå att de interna diskussionerna kring Djurgårdslinjens syfte och mål är mycket mer omfattande än dem som förs beträffande Museispårvägen!
Aha, interna inom sss alltså?
daniel_s skrev:
mats skrev:Ingen vettig människa åker många mil till t.ex. malmköping för att de har några enstaka timmar över. Det blir för mycket planerande och för lite spontanitet i arbetet.
Man måste inte vara vettig hela tiden :wink:
Hehe :wink: :lol:
daniel_s skrev:Jodå, det förekommer att folk är i Mkp "på tider som för andra verkar mest slumpartade" vilket innebär att deras arbete inte direkt syns, men utan vilket det skulle vara komplett omöjligt att bedriva verksamheten.
Men då kanske man kan gissa att det delvis är folk som inte har så lång (om)väg som gör sådant?
TonyM skrev:
Mats skrev:Det är väl spårvagnarna som man har lagt mest pengar och mantimmar på, och då flyttar man ju bara med de nedlagda pengarna och mantimmarna om man placerar vagnarna på någon annan plats?

Eller har jag förstått helt fel när det gäller vad man lagt pengar och tid på?
Man lägger förstås inte alla mantimmar på vagnarna. Det går åt mycket tid till att sköta om byggnader, bana, utställningsmaterial, miljöer o.s.v
Jovisst, det förstår jag också att man inte kan husera i lokaler/miljöer som inte är lämpade, och hoppas på att banan klarar sig utan underhåll i 40 år. Finns det nån uppskattning om hur mycket tid som läggs ner på respektive del? Gärna nån slags uppskattning fördelad på "investeringar" och "underhåll"...

Å andra sidan så borde det gå att ta med sig en hel del av allt jobb som lags ned om man får för sig att flytta allt.
TonyM skrev:Att flytta museet innebär med mycket stor säkerhet att man måste anlägga ny spårväg - det klarar en stad som Göteborg, Stockholm eller Norrköping, men det är inget som man enkelt "roddar" på någon månad i en förening.
Sant. En intressant fråga är hur lång tid allt i Malmköping fungerar om man 'bara' lägger ner energi på löpande underhåll, respektive enbart akuta åtgärder, på den fasta anläggningen, och lägger resten av energin på dels alla spårvagnar och dels på vad som behöver göras för en flytt? En annan intressant fråga är hur mycket energi som går åt för att genomföra en flytt inom några olika tidsplaner. Mängden frivilliga är nog svår att uppskatta om man beslutar om en flytt, man måste nog köra en enkät bland de aktiva för att se vad de tycker och tänker (typ "tycker du det är bra/dåligt med en flytt" och "om det beslutas om en flytt, tror du att du kommer hjälpa till med flytten").
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Byggare Bob skrev:
mats skrev:Det är väl spårvagnarna som man har lagt mest pengar och mantimmar på, och då flyttar man ju bara med de nedlagda pengarna och mantimmarna om man placerar vagnarna på någon annan plats?

Vad tror du upprustning av stationhuset och ombyggnad av verkstaden
(f d lokstallet) kostade i material?
Det här är ju en såndär fråga som du redan från början vet att man bara kan svara "vet ej" om man inte sett exakta siffror. Hur som helst så är verkstaden och stationshuset i sig "bara" ett kulturav så tillvida att det visar att det funnits (och finns) ett gäng spårintresserade personer.
Byggare Bob skrev:Vad har förvandlingen från "bangård till spårvägstorg" hittils kostat?
Vad kostade Vagnorama när det stod klart 1985?
Likriktarstationen vid Bjurängen, vad har den kostat i underhåll?
Det känns som att en likriktarstation är en del av infrastrukturen som man verkligen med fördel kan flytta med sig var man vill.
Byggare Bob skrev: Nya personalbyggnaden (Spårmansro)?
Södra slingan?
Lite beroende på vilken byggteknik som använts så går det ofta rätt bra att flytta hela byggnader. Vad är byggnaderna i fråga byggda på för vis?
Byggare Bob skrev:Renoveringen av SS 11 (PCC-vagnen) så att den kunde rulla till invigningen 11 juni 2005?
Men nu kom vi in på rullande materiel igen. Det är faktiskt bara att transportera PCC-vagnen till valfri annan plats som har 1435mm spårvidd och spårvagnsspänning i kontaktledningen, och rulla vidare, om man vill. Alla mantimmar och pengar som är nedlagda på PCC-vagnen finns fortfarande kvar även om den flyttas.
Byggare Bob skrev:Jag vet inte svaren, men det rör sig om miljonbelopp, och åratal av frivilligt arbete...
En hyffsad uppskattning av svaren vore trevligt att se.
Byggare Bob skrev:Visst har man lagt ner mycket pengar på att få spårvagnarna åter att rulla
men du måste ju se till allt "runtomkring" d vs infrastrukturen också...

Det är ett enormt kapital nerplöjt i MUMA som man nog inte bara ger upp så lätt, bara för att folk inte hittar dit...
Det är det man återigen måste fokusera på...
Att få dit besökarna...
Fast det är lite som när småbarn skriker "jag vill, jag vill, jag vill". Man kan ju inte tvinga folk att åka till Malmköping. Man måste dessutom vara medveten om att när djurgårdslinjen, ringlinen, museispårvägen i malmö o.s.v. finns så tycker kanske några 'halv-muppar' att det räcker med att se dessa.
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

mats skrev:
Byggare Bob skrev:
mats skrev:Det är väl spårvagnarna som man har lagt mest pengar och mantimmar på, och då flyttar man ju bara med de nedlagda pengarna och mantimmarna om man placerar vagnarna på någon annan plats?

Vad tror du upprustning av stationhuset och ombyggnad av verkstaden
(f d lokstallet) kostade i material?
Det här är ju en såndär fråga som du redan från början vet att man bara kan svara "vet ej" om man inte sett exakta siffror. Hur som helst så är verkstaden och stationshuset i sig "bara" ett kulturav så tillvida att det visar att det funnits (och finns) ett gäng spårintresserade personer.
Byggare Bob skrev:Vad har förvandlingen från "bangård till spårvägstorg" hittils kostat?
Vad kostade Vagnorama när det stod klart 1985?
Likriktarstationen vid Bjurängen, vad har den kostat i underhåll?
Det känns som att en likriktarstation är en del av infrastrukturen som man verkligen med fördel kan flytta med sig var man vill.
Byggare Bob skrev: Nya personalbyggnaden (Spårmansro)?
Södra slingan?
Lite beroende på vilken byggteknik som använts så går det ofta rätt bra att flytta hela byggnader. Vad är byggnaderna i fråga byggda på för vis?
Byggare Bob skrev:Renoveringen av SS 11 (PCC-vagnen) så att den kunde rulla till invigningen 11 juni 2005?
Men nu kom vi in på rullande materiel igen. Det är faktiskt bara att transportera PCC-vagnen till valfri annan plats som har 1435mm spårvidd och spårvagnsspänning i kontaktledningen, och rulla vidare, om man vill. Alla mantimmar och pengar som är nedlagda på PCC-vagnen finns fortfarande kvar även om den flyttas.
Byggare Bob skrev:Jag vet inte svaren, men det rör sig om miljonbelopp, och åratal av frivilligt arbete...
En hyffsad uppskattning av svaren vore trevligt att se.
Byggare Bob skrev:Visst har man lagt ner mycket pengar på att få spårvagnarna åter att rulla
men du måste ju se till allt "runtomkring" d vs infrastrukturen också...

Det är ett enormt kapital nerplöjt i MUMA som man nog inte bara ger upp så lätt, bara för att folk inte hittar dit...
Det är det man återigen måste fokusera på...
Att få dit besökarna...
Fast det är lite som när småbarn skriker "jag vill, jag vill, jag vill". Man kan ju inte tvinga folk att åka till Malmköping. Man måste dessutom vara medveten om att när djurgårdslinjen, ringlinen, museispårvägen i malmö o.s.v. finns så tycker kanske några 'halv-muppar' att det räcker med att se dessa.
Mats, i och med att du inte har vare sig besökt Malmköping, eller vet något om dess "forntid/framtid", så tycker jag att du inte skall uttala dig mer i den här tråden. Även om man förklarar för dig hur "läget ligger", så väljer du det bästa av två världar...
Allt kostar pengar, något som Lars S försökt förgäves att tala om i denna tråd: MUMA har dålig ekonomi, och då KAN man inte flytta på spårvagnar, bussar etc. till en ny plats, även om så staten vore villig att betala kalaset...

Att utveckla det som finns på plats är då den bästa medeicinen, men eftersom de flesta mer eller mindre önskar MUMA nerlagt till förmån för DjL och Ringlininen, så verkar ni inte inse vilken kulturskatt som framtida generationer går miste om.

Kan väl hålla med om att SSS borde sluta med "hamstertakterna" och istället blicka framåt, nu finns det väl bevarade spårvagnar från Sveriges 13 städer så det räcker...
Mr G
Kontakt:

Inlägg av Mr G »

Mats, i och med att du inte har vare sig besökt Malmköping, eller vet något om dess "forntid/framtid", så tycker jag att du inte skall uttala dig mer i den här tråden. Även om man förklarar för dig hur "läget ligger", så väljer du det bästa av två världar
Jag tycker att Mats argumenterar bra, och tycker att det var intressant att läsa hans kommentarer här ovan. Enligt mitt sätt att se är det definitivt inte Mats som väljer "det bästa av två världar". Varför han skulle ges munkavle kan jag inte förstå. Kan det vara för att det känns olustigt att höra sanningen?

Själv ser jag inget värde i själva anläggningen i Malmköping. Jo, jag vet att det finns ett visst ekonomiskt värde i fastigheter t ex. För mig är det vagnarna som är det värdefulla här. Jag vet också att det finns mycket pengar och känslor investerade i anläggningen . Och nu känner jag att det handlar mycket om just känslor. Vill inte vara elak, utan jag respekterar dessa människor som lagt ned 1000-tals timmar av sin fritid i verksamheten. Men det går också faktiskt att likna vid ett litet barn som blir tröstlöst ledsen för att någon vill ta ifrån honom en liten värdelös leksak. (Inte värdelös i hans ögon alltså)
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Om du nu känner så mycket för vagnarna, tala då om för mig VAR dessa skall härbärgeras om MUMA avvecklas?

Titta här så får du se:
http://web.ss.se/vagnhallen/museivagnar ... thumb=show

(och då har jag inte räknat in bussarna)...

Ge mig alternativ var alla (och då menar jag alla!) vagnarna skall placeras så skall jag ändra mitt argument att MUMA skall utvecklas, och inte avvecklas!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Byggare Bob skrev:Om du nu känner så mycket för vagnarna, tala då om för mig VAR dessa skall härbärgeras om MUMA avvecklas?

Titta här så får du se:
http://web.ss.se/vagnhallen/museivagnar ... thumb=show

(och då har jag inte räknat in bussarna)...

Ge mig alternativ var alla (och då menar jag alla!) vagnarna skall placeras så skall jag ändra mitt argument att MUMA skall utvecklas, och inte avvecklas!
Om man nu väljer att flytta Museispårvägen så får man titta på frågan och lösa den då.

Men i övrigt är jag fullständigt överens med dig Bob, museispårvägen bör utvecklas där den ligger. På en plats som faktiskt är mer central än vad lokalen för danska spårvägsmuseet - det ligger ju inne i en tätort!!!

Vad SSS riksmuseum behöver är marknadsföring, fler arrangemang och betydligt färre belackare! Då kommer de aktiva, av sig själv.

SHS museum på Skjoldenæsholm har inte fått så gott rykte som det har på kort tid, som antyddes tidigare, det har tagit decennier att bygga upp förtroendet den verksamhet som finns där.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Får man fråga en sak?

Djurgårdslinjen och Malmköping drivs båda av SSS, right?
Finns det något uttalat som säger att de ska ha separat ekonomi och bära sin egen kostnad? Eller går ett eventuellt överskott från Djurgårdslinjen även till SSS andra verksamheter?
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Aktierna i Museispårvägen Malmköping AB ägs av Svenska Spårvägssällskapet och närstående individer.

Aktierna i Stockholms Spårvägar AB ägs av Svenska Spårvägssällskapet, Stockholmsavdelningen (som är en egen juridisk person) och närstående individer.

Det har hittills bedömts vara det riktiga, eftersom verksamheterna har olika syfte (nationellt resp lokalt t.ex.).

Eventuellt överskott från Djurgårdslinjens verksamhet plöjs ner i vagnrenoveringar (av SSS ägda stockholmsvagnar som deponeras hos Stockholmsavdelningen för trafik på Djurgårdslinjen genmom AB SS försorg. Exempel på vagnar: 24, 76, 182, 335, 846. Även i den stockholmssnarlika vagn 71, som ägs av Malmö tekniska museum, har överskott investerats.

Även i vagnar som ägs direkt av AB SS plöjs överskott ner, exempel sällskapsvagnen 700, cafévagnen 618 och dess vanliga dragvagn 210. Dessa vagnar gör ju inte anspråk på att vara stockholmsmuseala, men de har ett betydande kommersiellt värde för verksamheten som helhet.
Ju förr dess bättre.
218

Malmköping

Inlägg av 218 »

För att nu fortsätta med att piska den döda hästen är det ingen som kan bistå debatten med lite fakta typ besökare/säsong, antal budgeterade och faktiska trafikdagar, ekonomiska resultat, årsutveckling etc allt som är av värde i hårddata? Det tror jag skulle fokusera och avgränsa den här debatten till mer rimliga och realistiska nivåer!

Sedan vad det gäller "autentiska gator" och hantverksbyar etc. vill jag bara säga att den upplevelsen får man redan idag med spårvagn i bl.a Stockholm. Jag tar DL via Strandvägen, som för mig är en högst autentisk gata (!), till hantverksbyn vid Skansen där dessutom familjen kan uppleva en massa andra aktiviteter.

Och har inte "palten" fått nog av detta så får man gå över gatan till Grönan och ta ett varv där också. Med kraftigt avmagrad plånbok kan vi och "palten" sedan i alla fall ta Djurgårdsfärjan till Slussen. Sedan har vi kanske tid att gå på bio och på kvällen kanske vi besöker morfar. Det är det här exemplet ni ska konkurrera med! Och jag säger som Lars S släng inte goda pengar efter de dåliga!

Till Mikael Lund m.fl som anser att anläggningen ska leva vidare på sin "själsliga styrka" vill jag bara meddela att denna styrka brukar inte imponera nämnvärt på de svenska kronofogdarna!

Mvh
Hans Råberg
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Men snälla nån, vad fyller det här hackandet för funktion? Att berätta att det var en jävligt dålig idé att förlägga Sveriges Lokaltrafikmuseum till Malmköping? Visst, självklart borde det ligga vid Sergels torg i Stockholm, men om det nu aldrig kommer att göra det, vad har ni för alternativ?

Om den här s k debatten överhuvudtaget ska vara meningsfull föreslår jag att vi snarast börjar diskutera de genomförbara åtgärderna i stället för att falla ner i nåt slags självömkan över att vi var så dumma på 60-talet som inte kunde förutspå de omvälvande förändringar ( :wink: ) som skulle komma senare.
Användarens profilbild
2763

Re: Malmköping

Inlägg av 2763 »

218 skrev: Till Mikael Lund m.fl som anser att anläggningen ska leva vidare på sin "själsliga styrka" vill jag bara meddela att denna styrka brukar inte imponera nämnvärt på de svenska kronofogdarna!
Hans!

Här talar du mot bättre vetande.

Sedan 1970-talet har nämligen Mikael Lund varit i frontleden för att leda ett museum som inte är helt olikt Malmköping.

Skillnaden är att i Malmköping hade man bättre förutsättningar, såsom en intilliggande centralort, befintligt spår, befintlig kontaktledning och några befintliga byggnader att utgå ifrån. På Skjoldenæsholm fanns en helt och hållet övervuxen banvall.

Det är inte bara den själsliga styrkan man skall leva vidare på, det finns mycket mer att hämta och om man vill och tänker till så finns det stora möjligheter för Malmköping.

Men; väljer man att måla vardagen i svart så blir den också svart. Väljer man istället att måla i vitt så kan man ge sig den på att färgen antingen gulnar eller blir skitig, men svart blir det åtminstone inte!

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Efter sju fulla sidor bedömer Jourmaster att de flesta argument för och emot har blivit belysta, för säkerhets skull ett par gånger. Därför sätter vi streck för denna deldebatt om framtidsutsikterna för Malmköpingsanläggningen.

Vii någon fortsätta att diskutera går det naturligtvis bra, men öppna då en ny tråd med en ny ansats i lämpligt delforum.

Jourmaster :idea:
Jourhavande forummoderator.
Låst