Svensk standard för landsbygdsspårväg?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Reimersholme71
Inlägg: 2427
Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
Ort: Folkbåten S 772
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

VeVen skrev:Det verkar som att det odlas nån slags dröm om att förhållandena skall bli sådana att det banar för en "jätteboom" av landsbygdsspårväg, men allt annat skulle funka ungefär som vanligt.
Nä, "som vanligt" kan man väl inte påstå att det blir om folk slutar köra bil till jobbet och åker på spår istället? Grejen är ju att vi måste sluta köra bil i onödan för att sluta slösa energi - och spårburen kollektivtrafik skulle göra allt fler bilresor onödiga.

"Jätteboomen" har ju en gång redan kommit; den lär komma igen, om inte förr så när fossilbränslena sinar helt. I södra Sverige har vi haft ett betydligt mer finmaskigt nät av järnvägar än idag, på den tiden då resandet i allmänhet skedde på räls (från ca 1900 fram till 1950/60-talet alltså). Östgötaslätten hade tre järnvägar mot dagens enda, exempelvis. I Skåne fanns det så mycket järnvägar att Nordisk Familjebok hade en specialkarta över bara Skånes järnvägar. Från Skara gick det tåg åt fem olika håll. ;-)

De här "landsbygdsspårvägarna" har alltså en gång funnits, fast de då kallades järnväg och skulle anses gammalmodiga idag med långsamma tåg och omodern banteknik. Moderna spår med snabba vagnar skulle idag lätt slå bilismen både i komfort och snabbhet.

Man måste ju inse att människor alltid kommer att vilja röra på sig och att teknisk utveckling leder till att de vill röra sig längre och snabbare. Bilismens gräns är nådd - det går inte att göra bilismen vare sig snabbare eller bekvämare. Den utvecklingspotentialen finns däremot på kollektivtrafiksidan genom att använda rälsburen trafik.

Det finns alltså många fler argument för landsbygdsspårväg än de miljömässiga (dvs energieffektivitet, och att fler bilar skulle stå still). Folk skulle kunna ta sig till jobbet/skolan/fritidsaktiviteterna snabare, bekvämare och säkrare. Man skulle kunna pendla längre sträcka till jobbet utan att det tar längre tid ("regionförstoring"). Stora vägprojekt som tvingats fram av ökande bilism kan skrotas. Nollvisionen i trafiken kommer närmare realisering genom att färre människor befinner sig i trafiken. Och så vidare.

"Bygg för högre kollektivtrafikandel" är en bra målsättning. Och om man skulle satsa på landsbygdsspårväg/duospårvagn/interurbanspårväg är det just det man får ypperlig chans att göra. Att göra det i städerna kan vara knepigt (det går naturligtvis att bygga spårväg även i en gammal bebyggelse) men ute i småsamhällena runt städerna går det ju utmärkt att bygga nya bostäder med god tillgång till dessa nygamla lansbygdsspårvägar. Det går till och med att bygga småhusområden och få en stor andel kollektivresenärer just för att avståndet till stan gör det rent korkat att inte åka spårvagn.

Tillgången på energi för eldriften av dessa spårvägar behöver vi heller inte oroa oss för. Vi har vattenkraft i Sverige. Och med klimatförändringarna ser det ut som vi kommer att få mer av den varan. :P Vi måste naturligtvis fortsätta att arbeta för att slöseriet med elkraft skall upphöra. Sluta värma hus med el, exempelvis, och bygga nya hus på sådant vis att det räcker med hushållsapparaternas spillvärme och de boendes kroppsvärme att hålla inomhusklimatet varmt och skönt (jodå, det går alldeles utmärkt att göra, till och med i Kiruna). Satsa mer på småskaliga ellösningar - ett par vindsnurror per by så slipper man dra ledningar från de stora kraftverken. :wink:

"Sluta tro på enkla snabba lösningar" - det har vi gjort sedan länge. Även om vi alla slutar elda olja idag så kommer klimatförändingarna att fortsätta i decennier. Lösningarna måste alltså vara långsiktiga och hållbara i tiden. Räls håller länge. Tar rätt lång tid att bygga också, tyvärr. Men när den väl ligger gör den sitt jobb väl och gör det under överskådlig tid. Det är alltså ingen snabb och enkel lösning utan en långsiktig och säker del-lösning.

"Sluta tro (...) att vi skall (...) bli totalt oegennyttiga." Männsikans natur, liksom flera andra stora däggdjurs natur, är (bland annat) att vara empatisk och oegennyttig. Att förneka det är inte bara lite väl dystopiskt utan också ovetenskapligt. Men, för all del, det är lättare att vara nyttig för det gemensamas bästa om man samtidigt får fördelar som individ. Det är därför det är viktigt att kollektivtrafiken så långt som möjligt görs snabbare och bekvämare än privatbilismen. På så vis väljer man rationellt och av minst två anledningar (miljön och bekvämligheten t.ex.) att fara med spårvagnen.
Byt politik - inte klimat!
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

Reimersholme71 skrev:
VeVen skrev:Det verkar som att det odlas nån slags dröm om att förhållandena skall bli sådana att det banar för en "jätteboom" av landsbygdsspårväg, men allt annat skulle funka ungefär som vanligt.
Nä, "som vanligt" kan man väl inte påstå att det blir om folk slutar köra bil till jobbet och åker på spår istället? Grejen är ju att vi måste sluta köra bil i onödan för att sluta slösa energi - och spårburen kollektivtrafik skulle göra allt fler bilresor onödiga.

"Jätteboomen" har ju en gång redan kommit; den lär komma igen, om inte förr så när fossilbränslena sinar helt. I södra Sverige har vi haft ett betydligt mer finmaskigt nät av järnvägar än idag, på den tiden då resandet i allmänhet skedde på räls (från ca 1900 fram till 1950/60-talet alltså). Östgötaslätten hade tre järnvägar mot dagens enda, exempelvis. I Skåne fanns det så mycket järnvägar att Nordisk Familjebok hade en specialkarta över bara Skånes järnvägar. Från Skara gick det tåg åt fem olika håll. ;-)

De här "landsbygdsspårvägarna" har alltså en gång funnits, fast de då kallades järnväg och skulle anses gammalmodiga idag med långsamma tåg och omodern banteknik. Moderna spår med snabba vagnar skulle idag lätt slå bilismen både i komfort och snabbhet.

Man måste ju inse att människor alltid kommer att vilja röra på sig och att teknisk utveckling leder till att de vill röra sig längre och snabbare. Bilismens gräns är nådd - det går inte att göra bilismen vare sig snabbare eller bekvämare. Den utvecklingspotentialen finns däremot på kollektivtrafiksidan genom att använda rälsburen trafik.

Det finns alltså många fler argument för landsbygdsspårväg än de miljömässiga (dvs energieffektivitet, och att fler bilar skulle stå still). Folk skulle kunna ta sig till jobbet/skolan/fritidsaktiviteterna snabare, bekvämare och säkrare. Man skulle kunna pendla längre sträcka till jobbet utan att det tar längre tid ("regionförstoring"). Stora vägprojekt som tvingats fram av ökande bilism kan skrotas. Nollvisionen i trafiken kommer närmare realisering genom att färre människor befinner sig i trafiken. Och så vidare.

"Bygg för högre kollektivtrafikandel" är en bra målsättning. Och om man skulle satsa på landsbygdsspårväg/duospårvagn/interurbanspårväg är det just det man får ypperlig chans att göra. Att göra det i städerna kan vara knepigt (det går naturligtvis att bygga spårväg även i en gammal bebyggelse) men ute i småsamhällena runt städerna går det ju utmärkt att bygga nya bostäder med god tillgång till dessa nygamla lansbygdsspårvägar. Det går till och med att bygga småhusområden och få en stor andel kollektivresenärer just för att avståndet till stan gör det rent korkat att inte åka spårvagn.

Tillgången på energi för eldriften av dessa spårvägar behöver vi heller inte oroa oss för. Vi har vattenkraft i Sverige. Och med klimatförändringarna ser det ut som vi kommer att få mer av den varan. :P Vi måste naturligtvis fortsätta att arbeta för att slöseriet med elkraft skall upphöra. Sluta värma hus med el, exempelvis, och bygga nya hus på sådant vis att det räcker med hushållsapparaternas spillvärme och de boendes kroppsvärme att hålla inomhusklimatet varmt och skönt (jodå, det går alldeles utmärkt att göra, till och med i Kiruna). Satsa mer på småskaliga ellösningar - ett par vindsnurror per by så slipper man dra ledningar från de stora kraftverken. :wink:

"Sluta tro på enkla snabba lösningar" - det har vi gjort sedan länge. Även om vi alla slutar elda olja idag så kommer klimatförändingarna att fortsätta i decennier. Lösningarna måste alltså vara långsiktiga och hållbara i tiden. Räls håller länge. Tar rätt lång tid att bygga också, tyvärr. Men när den väl ligger gör den sitt jobb väl och gör det under överskådlig tid. Det är alltså ingen snabb och enkel lösning utan en långsiktig och säker del-lösning.

"Sluta tro (...) att vi skall (...) bli totalt oegennyttiga." Männsikans natur, liksom flera andra stora däggdjurs natur, är (bland annat) att vara empatisk och oegennyttig. Att förneka det är inte bara lite väl dystopiskt utan också ovetenskapligt. Men, för all del, det är lättare att vara nyttig för det gemensamas bästa om man samtidigt får fördelar som individ. Det är därför det är viktigt att kollektivtrafiken så långt som möjligt görs snabbare och bekvämare än privatbilismen. På så vis väljer man rationellt och av minst två anledningar (miljön och bekvämligheten t.ex.) att fara med spårvagnen.
En förutsättning för att många av dessa lösningar ska fungera är att befolkningen koncentreras, idag saknas ett reellt underlag på många håll eftersom befolkningen är så utspridd.

//Lars
Användarens profilbild
Reimersholme71
Inlägg: 2427
Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
Ort: Folkbåten S 772
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Lars Ödlund skrev:En förutsättning för att många av dessa lösningar ska fungera är att befolkningen koncentreras, idag saknas ett reellt underlag på många håll eftersom befolkningen är så utspridd.
Man bör alltså, samtidigt med satsning på landsbygdsspårväg, bygga bostäder ute på landet vid rälsen? :D
Byt politik - inte klimat!
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

Reimersholme71 skrev:
Lars Ödlund skrev:En förutsättning för att många av dessa lösningar ska fungera är att befolkningen koncentreras, idag saknas ett reellt underlag på många håll eftersom befolkningen är så utspridd.
Man bör alltså, samtidigt med satsning på landsbygdsspårväg, bygga bostäder ute på landet vid rälsen? :D
Om vi ska kunna kollektivtrafikförsörja en avsevärt mycket större andel av resandet med järnväg än idag måste det skapas ett reellt underlag eftersom stora delar av landet är så glesbefolkat att ett sådant saknas idag förutom runt våra allra största tätorter, och där sker redan en avsevärd andel av resandet just med spårbunden trafik.

//Lars
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Reimersholme71 skrev:
Lars Ödlund skrev:En förutsättning för att många av dessa lösningar ska fungera är att befolkningen koncentreras, idag saknas ett reellt underlag på många håll eftersom befolkningen är så utspridd.
Man bör alltså, samtidigt med satsning på landsbygdsspårväg, bygga bostäder ute på landet vid rälsen? :D
Nej, vi bygger husen i anslutning till de befintliga städerna så blir restiderna mycket kortare och infrastrukturkostnaderna mycket lägre, och isolationen mellan människor också lägre.
VeVen
Inlägg: 1452
Blev medlem: tisdag 09 december 2003 21:41
Ort: Södermalm, Stockholm

Inlägg av VeVen »

Reimersholme71 skrev: . . .

"Sluta tro (...) att vi skall (...) bli totalt oegennyttiga." Männsikans natur, liksom flera andra stora däggdjurs natur, är (bland annat) att vara empatisk och oegennyttig. Att förneka det är inte bara lite väl dystopiskt utan också ovetenskapligt.

. . .
I djurvärden är man normalt empatisk gentemot sin egen flock, de man delar genetiskt material med.

Andra artfränder behandlas som fiender som man inte tvekar att döda.

Det finns i dagens västerländska kultur en slags ny naturreligion. "Naturlig" är det finaste honnörsordet. Naturen förutsätts vara totalt god och rättvis och en förebild i allt. Detta kan man observera inte bara inom den expanderande nyandligheten, utan även i de vanliga naturprogram som visas på SVT. Notera nyckelord som "harmoni" och "helhet". Man undviker nogsamt att nämna att mord, stöld och våldtäkt är normala företeelser i den "goda" naturen.

För att ett mänskligt samhälle skall kunna hålla stång mot barbariet, krävs det av oss som finns i det, att vi inte är naturliga, att vi inte tar oss friheten att spöa upp de som inte är som oss själva.

VI har genom historien haft olika trossystem, religiösa och sekulära, som har haft som ideal att folk skall vara totalt självuppoffrande. Dessa har alltid varit totalitära präglade av besinningslöst våld. Självupoffringen har alltid handlat om krav på total underkastelse, och lydnad.

Det är därför nödvändigt att offra drömmen om den totala altruismen, för att upprätthålla normal anständighet.

anser VeVeN, Dagens extremist (?)
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

VeVen skrev:Andra artfränder behandlas som fiender som man inte tvekar att döda.

Hört talas om symbios?

Har du aldrig sett en bild på en flodhäst med fågel på ryggen? Fågeln pickar på krypen som sitter i flodhästens hud.

Visste du att du själv bär på en hel stad av organismer? Svamp i huden och överallt, virus och bakterier. Kallas ofta ohyra, men även den vackraste fotomodell har en massa svamp i huden.
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

VeVen skrev:anser VeVeN, Dagens extremist


Veven, jag ger dig en hemläxa: du måste berätta om en sträcka inom Sverige där du tycker att det behövs en ny järnväg för persontrafik med sth under 150 km/h. Svarar du att det inte finns nån enda sån i hela landet, då tycker jag din trovärdighet minskar.

Norrtälje-Kårsta-Arlanda-Märsta-Bålsta skulle passa bra tror jag. Det finns flygbusstrafik väster om Arlanda, och pendeltåg söder om Kårsta. Mellan Kårsta och Norrtälje kunde järnvägen/spårvägen dras längs motorvägen.

Enda delsträckan med svag trafik blir Arlanda-Norrtälje, och den trafiken kunde öka sin andel om tågen fick bra restid, säg trekvart. Det klarar man nog med en medelfart på 80 km/h, säg att toppfarten blir 120.
VeVen
Inlägg: 1452
Blev medlem: tisdag 09 december 2003 21:41
Ort: Södermalm, Stockholm

Inlägg av VeVen »

Erik Sandblom skrev:
VeVen skrev:Andra artfränder behandlas som fiender som man inte tvekar att döda.
Hört talas om symbios?

Har du aldrig sett en bild på en flodhäst med fågel på ryggen? Fågeln pickar på krypen som sitter i flodhästens hud.

Visste du att du själv bär på en hel stad av organismer? Svamp i huden och överallt, virus och bakterier. Kallas ofta ohyra, men även den vackraste fotomodell har en massa svamp i huden.
Du har uppenbarligen inte läst mitt inlägg ordentligt

konstaterar VeVeN
VeVen
Inlägg: 1452
Blev medlem: tisdag 09 december 2003 21:41
Ort: Södermalm, Stockholm

Inlägg av VeVen »

Erik Sandblom skrev:
VeVen skrev:anser VeVeN, Dagens extremist
Veven, jag ger dig en hemläxa: du måste berätta om en sträcka inom Sverige där du tycker att det behövs en ny järnväg för persontrafik med sth under 150 km/h. Svarar du att det inte finns nån enda sån i hela landet, då tycker jag din trovärdighet minskar.

Norrtälje-Kårsta-Arlanda-Märsta-Bålsta skulle passa bra tror jag. Det finns flygbusstrafik väster om Arlanda, och pendeltåg söder om Kårsta. Mellan Kårsta och Norrtälje kunde järnvägen/spårvägen dras längs motorvägen.

Enda delsträckan med svag trafik blir Arlanda-Norrtälje, och den trafiken kunde öka sin andel om tågen fick bra restid, säg trekvart. Det klarar man nog med en medelfart på 80 km/h, säg att toppfarten blir 120.
Jag måste erkänna att jag inte förstår frågeställningen.

svarar VeVeN
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

VeVen skrev:
Erik Sandblom skrev:
VeVen skrev:anser VeVeN, Dagens extremist
Veven, jag ger dig en hemläxa: du måste berätta om en sträcka inom Sverige där du tycker att det behövs en ny järnväg för persontrafik med sth under 150 km/h. Svarar du att det inte finns nån enda sån i hela landet, då tycker jag din trovärdighet minskar.

Norrtälje-Kårsta-Arlanda-Märsta-Bålsta skulle passa bra tror jag. Det finns flygbusstrafik väster om Arlanda, och pendeltåg söder om Kårsta. Mellan Kårsta och Norrtälje kunde järnvägen/spårvägen dras längs motorvägen.

Enda delsträckan med svag trafik blir Arlanda-Norrtälje, och den trafiken kunde öka sin andel om tågen fick bra restid, säg trekvart. Det klarar man nog med en medelfart på 80 km/h, säg att toppfarten blir 120.
Jag måste erkänna att jag inte förstår frågeställningen.

svarar VeVeN
Men var har du underlaget för en järnväg? Det blir inte helt plötsligt ett underlag bara för att kommer till en järnväg, ett resandebehov måste finnas för att det ska bli lönsamt samhällsekonomiskt.
Fråga en professionell trafikplanerare hos något konsultföretag så kan han/hon visa dig vilka formler man använder.

Hur många bor efter linjen Norrtälje-Arlanda? Hur många av dessa åker dagligen till Arlanda? Hur många åker till Märsta? och hur många åker till Bålsta?

Den enda delsträcka som kanske skulle ha underlag till något tågpar/dag är (Västerås)-Bålsta-Märsta-Arlanda men tågen måste gå från Västerås, från Bålsta finns inget underlag.
Utgå från dagens busstrafik och dess passagerarsiffror, öka dessa med 20%.
Passagerarunderlaget räcker då inte till en satsning på järnväg med bibehållen turtäthet.

En intressant sträcka där förutsättningar finns är Norrköping-Söderköping-Valdemarsvik-Gamleby-Västervik-Oskarshamn-Mönsterås-Blomstermåla-(Kalmar)
//Lars
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

Lars Ödlund skrev:Hur många bor efter linjen Norrtälje-Arlanda? Hur många av dessa åker dagligen till Arlanda? Hur många åker till Märsta? och hur många åker till Bålsta?

Den enda delsträcka som kanske skulle ha underlag till något tågpar/dag är (Västerås)-Bålsta-Märsta-Arlanda men tågen måste gå från Västerås, från Bålsta finns inget underlag.
Utgå från dagens busstrafik och dess passagerarsiffror, öka dessa med 20%.
Passagerarunderlaget räcker då inte till en satsning på järnväg med bibehållen turtäthet.

Jag förstå att Arlanda-Norrtälje är den svaga länken, men:

Hela vägen Norrtälje-Kårsta kan man dela bana med en järnväg till Stockholm; det finns en motorväg vilket gör att det finns bilister att locka över. Man kan lägga järnvägen invid motorvägen om man accepterar motorvägens geometri.

Om det är få som åker buss Norrtälje-Arlanda kan det bero på att det går långsamt. Om det är sex mil bilvägen så kan man överträffa bilens hastighet med ett tåg som snittar 80 km/h och max 120. Därför ska man inte utgå från hur många som åker buss, utan hur många som åker bil.

Sammantaget tycker jag man översiktligt kan säga att en bana Norrtälje-Kårsta är vettig i och med att den kan användas för trafik till såväl Stockholm som Arlanda; att den kan gå längs motorvägen; och att den kan bli snabbare än bil utan alltför spektakulär geometri.

Lars Ödlund skrev:En intressant sträcka där förutsättningar finns är Norrköping-Söderköping-Valdemarsvik-Gamleby-Västervik-Oskarshamn-Mönsterås-Blomstermåla-(Kalmar)

Går det mycket bussar där då?
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

Erik Sandblom skrev:
Lars Ödlund skrev:Hur många bor efter linjen Norrtälje-Arlanda? Hur många av dessa åker dagligen till Arlanda? Hur många åker till Märsta? och hur många åker till Bålsta?

Den enda delsträcka som kanske skulle ha underlag till något tågpar/dag är (Västerås)-Bålsta-Märsta-Arlanda men tågen måste gå från Västerås, från Bålsta finns inget underlag.
Utgå från dagens busstrafik och dess passagerarsiffror, öka dessa med 20%.
Passagerarunderlaget räcker då inte till en satsning på järnväg med bibehållen turtäthet.

Jag förstå att Arlanda-Norrtälje är den svaga länken, men:

Hela vägen Norrtälje-Kårsta kan man dela bana med en järnväg till Stockholm; det finns en motorväg vilket gör att det finns bilister att locka över. Man kan lägga järnvägen invid motorvägen om man accepterar motorvägens geometri.

Om det är få som åker buss Norrtälje-Arlanda kan det bero på att det går långsamt. Om det är sex mil bilvägen så kan man överträffa bilens hastighet med ett tåg som snittar 80 km/h och max 120. Därför ska man inte utgå från hur många som åker buss, utan hur många som åker bil.

Sammantaget tycker jag man översiktligt kan säga att en bana Norrtälje-Kårsta är vettig i och med att den kan användas för trafik till såväl Stockholm som Arlanda; att den kan gå längs motorvägen; och att den kan bli snabbare än bil utan alltför spektakulär geometri.

Lars Ödlund skrev:En intressant sträcka där förutsättningar finns är Norrköping-Söderköping-Valdemarsvik-Gamleby-Västervik-Oskarshamn-Mönsterås-Blomstermåla-(Kalmar)

Går det mycket bussar där då?
Om den ska dela bana med Roslagsbanan krävs antingen en breddning av denna eller att den nya byggs smalspårig vilket knappast är tänkbart om Västeråsbanans spår ska användas efter Bålsta.

Att det är få passagerare som åker Norrtälje-Arlanda beror i huvudsak på att det inte är en relation som är speciellt behövd, det finns mao inget underlag för en tågtrafik eller omfattande busstrafik, det går inte att bygga en järnväg på flygresenärer från Norrtälje som underlag, vad man måste börja med är att undersöka hur många efter Järnvägen som har Arlanda som resmål vid fler än bara enstaka tillfällen/år. Det måste finnas en resandeström redan idag, oavsett på vilket sätt dessa reser.

Hur många tror du själv reser den relationen idag? frekvent alltså inte bara i samband med någon flygresa vartannat år.

Vad gäller Östergötland/Småland är det ju bara att kolla själv hur många lokala och regionala samt interregionala busslinjer som berör den nämnda sträckan, underlaget är ett helt annat.

//Lars
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

Lars Ödlund skrev:Om den ska dela bana med Roslagsbanan krävs antingen en breddning av denna eller att den nya byggs smalspårig vilket knappast är tänkbart om Västeråsbanans spår ska användas efter Bålsta.

Ett alternativ då är att bygga treskenspår Kårsta-Norrtälje och normalspår från Kårsta och västerut.

Lars Ödlund skrev:Hur många tror du själv reser den relationen idag? frekvent alltså inte bara i samband med någon flygresa vartannat år.

Vet ej. Enligt min karta är det under tio kilometer mellan Roslagsbanan och Arlanda. På en järnväg som går Bålsta-Arlanda-Norrtälje är det alltså bara tio kilometer som du reser frågetecken för. Om man vill öka nyttan av dessa tio kilometer kan man bygga triangelspår så att Vallentuna och Täby med flera får järnväg till Arlanda. Då behövs treskenspår ända från Arlanda till Norrtälje.

Lars Ödlund skrev:Vad gäller Östergötland/Småland är det ju bara att kolla själv hur många lokala och regionala samt interregionala busslinjer som berör den nämnda sträckan, underlaget är ett helt annat.

Jag har inte i huvet hur många lokala och regionala samt interregionala busslinjer som går där, men jag tycker det är en naturlig sträckning.
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

Erik Sandblom skrev:
Lars Ödlund skrev:Om den ska dela bana med Roslagsbanan krävs antingen en breddning av denna eller att den nya byggs smalspårig vilket knappast är tänkbart om Västeråsbanans spår ska användas efter Bålsta.

Ett alternativ då är att bygga treskenspår Kårsta-Norrtälje och normalspår från Kårsta och västerut.

Lars Ödlund skrev:Hur många tror du själv reser den relationen idag? frekvent alltså inte bara i samband med någon flygresa vartannat år.

Vet ej. Enligt min karta är det under tio kilometer mellan Roslagsbanan och Arlanda. På en järnväg som går Bålsta-Arlanda-Norrtälje är det alltså bara tio kilometer som du reser frågetecken för. Om man vill öka nyttan av dessa tio kilometer kan man bygga triangelspår så att Vallentuna och Täby med flera får järnväg till Arlanda. Då behövs treskenspår ända från Arlanda till Norrtälje.

Lars Ödlund skrev:Vad gäller Östergötland/Småland är det ju bara att kolla själv hur många lokala och regionala samt interregionala busslinjer som berör den nämnda sträckan, underlaget är ett helt annat.

Jag har inte i huvet hur många lokala och regionala samt interregionala busslinjer som går där, men jag tycker det är en naturlig sträckning.
Den kartan skulle jag inte ge mycket för.

Det är fågelvägen precis 20 km mellan Kårsta stationssamhälle och Arlanda, men du, det finns inget underlag på sträckan överhuvudtaget inte bara på dessa 20 km genom skogsbygden.

Inte många kommer att skaka fram på RB upp till Kårsta för att ta en evt ny sträckning till Arlanda, och underlaget mellan Norrtälje och Arlanda finns inte.
En eventuellt uppbyggd Roslagsbana kommer gissningsvis att gå via Rimbo för att tjäna någon nytta.
En resa mellan Norrtälje o Arlanda skulle därför ske med tåg mot Sth Ö och byte i Kårsta till Tåget mot Arlanda.
Att dra ett tågsätt ToR Kårsta-Norrtälje på en ny bana med det lilla resandeunderlaget både lokalt och regionalt blir aldrig aktuellt.
Därav kommer banan aldrig till stånd då det finns 100 tals mer nyttiga projekt och i Sthlms området med sina stora behov på andra håll vore det en uppenbar felsatsning.

//Lars
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

Lars Ödlund skrev:Det är fågelvägen precis 20 km mellan Kårsta stationssamhälle och Arlanda, men du, det finns inget underlag på sträckan överhuvudtaget inte bara på dessa 20 km genom skogsbygden.

Inte Kårsta, Lindholmen. Sök på kartor.eniro.se efter "Lindholmen, Vallentuna" och zooma ut en aning så ser du hur nära det är till Arlanda. Det är tio kilometer.

Lars Ödlund skrev:Inte många kommer att skaka fram på RB upp till Kårsta för att ta en evt ny sträckning till Arlanda, och underlaget mellan Norrtälje och Arlanda finns inte.

Tågen skulle kunna gå Stockholm-Arlanda och Stockholm-Norrtälje. Så de som bor i exempelvis Vallentuna, och alla andra längs linjen söder om Lindholmen, skulle få en utmärkt direktförbindelse (inga byten) till Arlanda. Om underlaget Norrtälje-Arlanda är så litet som du säger, skulle man kunna nöja sig med att dessa resenärer får byta i Lindholmen.

Lars Ödlund skrev:Att dra ett tågsätt ToR Kårsta-Norrtälje på en ny bana med det lilla resandeunderlaget både lokalt och regionalt blir aldrig aktuellt.

Nähä? Enligt SL.se går det blåbussar minst en gång i timmen från Norrtälje till Tekniska Högskolan i Stockholm. Klart det finns underlag för tåg.

Jag vet inte varför du stirrar dig blind på Kårsta. Om det behövs kan man bygga treskenspår så att man kan köra genomgående tåg där så är lämpligt. Bara för att förtydliga kunde man ha normalspår Bålsta-Arlanda och treskenspår Arlanda-Lindholmen, eventuellt även Lindholmen-Norrtälje.
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

Det finns inget lokalt underlag Norrtälje-Kårsta, med det menas att resor som enbart berör denna sträcka inte uppgår till sådan mängd att de skulle vara intressant att köra ytterligare trafik "lokalt" förutom genomgående tåg Norrtälje-Östra.

Men fastna nu inte vid ett döfött projekt som aldrig blir verklighet i denna region, det finns som många nämnt andra avsevärt mycket nyttigare linjer.

//Lars
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Inlägg av Erik Sandblom »

Lars Ödlund skrev:Det finns inget lokalt underlag Norrtälje-Kårsta, med det menas att resor som enbart berör denna sträcka inte uppgår till sådan mängd att de skulle vara intressant att köra ytterligare trafik "lokalt" förutom genomgående tåg Norrtälje-Östra.

Nej, jag håller med. Att vända tågen i Kårsta är dumt, de borde vara genomgående Norrtälje-Stockholm. Ditt enda argument mot hela projektet verkar vara att man inte ska vända tågen i Kårsta. Eftersom man inte behöver göra det, så förstår jag inte vad kritiken går ut på.
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

Erik Sandblom skrev:
Lars Ödlund skrev:Det finns inget lokalt underlag Norrtälje-Kårsta, med det menas att resor som enbart berör denna sträcka inte uppgår till sådan mängd att de skulle vara intressant att köra ytterligare trafik "lokalt" förutom genomgående tåg Norrtälje-Östra.

Nej, jag håller med. Att vända tågen i Kårsta är dumt, de borde vara genomgående Norrtälje-Stockholm. Ditt enda argument mot hela projektet verkar vara att man inte ska vända tågen i Kårsta. Eftersom man inte behöver göra det, så förstår jag inte vad kritiken går ut på.
Läs från början, fundera på vad jag skrev och återkom sedan.

//Lars
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Erik Sandblom skrev:Hela vägen Norrtälje-Kårsta kan man dela bana med en järnväg till Stockholm; det finns en motorväg vilket gör att det finns bilister att locka över. Man kan lägga järnvägen invid motorvägen om man accepterar motorvägens geometri.
Å andra sidan är det svårare att locka över motorvägbilister än skruttvägbilister. Vad sägs om att bygga järnväg där bilvägarna är sämre men det ändå sker en del pendling?

Vad sägs om att återbygga Enköping-Uppsala t.ex.?
Skriv svar