Postat: tisdag 01 februari 2005 10:36
Några bussar är redan ur trakik.. te.x. 612, 613.Anonymous skrev:Må dessa bussar gå i graven snart...
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Några bussar är redan ur trakik.. te.x. 612, 613.Anonymous skrev:Må dessa bussar gå i graven snart...
Innan bussar som ska ersätta dom har levererats så kan man ju inte fasa ut 600-vagnarna. Det kommer en dag då deras tid inne i stan är förbi, ingen vet nog riktigt klar när den dagen inträffar.PJ skrev:Det skrivs ofta att 600-vagnarna är på väg ut, men tydligen så är dom inte det. Flera av dem surrar fortfarande runt i stan... varför??
Det är inte så att det är bussar från -95, -96 som det är tal om då? Det är väldigt få från -94 som än rullar, och som Björne säger, man måste ha något att ersätta dem med.PJ skrev:Det skrivs ofta att 600-vagnarna är på väg ut, men tydligen så är dom inte det. Flera av dem surrar fortfarande runt i stan... varför??
Dom är vad jag minns levererade från 93-96 och visst finns det några få vagnar med låga nummer. Tror både att 603 och 607 tex finns kvar.Anonymous skrev:Det är inte så att det är bussar från -95, -96 som det är tal om då? Det är väldigt få från -94 som än rullar, och som Björne säger, man måste ha något att ersätta dem med.PJ skrev:Det skrivs ofta att 600-vagnarna är på väg ut, men tydligen så är dom inte det. Flera av dem surrar fortfarande runt i stan... varför??
Lars: De från 1993,finns t.o.m. dom kvar? Är det inte 10-år som gäller innan man måste ta ur de ur trafik?Björne skrev:Dom är vad jag minns levererade från 93-96 och visst finns det några få vagnar med låga nummer. Tror både att 603 och 607 tex finns kvar.Anonymous skrev:Det är inte så att det är bussar från -95, -96 som det är tal om då? Det är väldigt få från -94 som än rullar, och som Björne säger, man måste ha något att ersätta dem med.PJ skrev:Det skrivs ofta att 600-vagnarna är på väg ut, men tydligen så är dom inte det. Flera av dem surrar fortfarande runt i stan... varför??
10-årsgränsen gäller inom miljözonen. Det är inte alla busslinjer som går genom den. Linjer som bara går på Hisingen är exempel på sådana linjer då ingen del av öa ingår i miljözonen.Lars H skrev:
Lars: De från 1993,finns t.o.m. dom kvar? Är det inte 10-år som gäller innan man måste ta ur de ur trafik?
Vet inte hur det ser ut på platsen eller hur reglerna är just i Göteborg, men i Stockholm så ska det ju finnas vissa genomfartsgator och vägar som är undantagna från detta. Kanske det är något liknande här som sagt.PJM skrev:Hur kan det då komma sig att 600-vagnarna exempelvis körs i vissa få fall på linjerna till och från Bergsjön? Dom passaerar ju definitivt miljözonen, och likaså linje 50...
Är det någon som vet om några har försvunnit nyligen?
606, 607, 611, 613 finns också kvar och går tilsammans med 619-623 i Mölndal. 619-623 kommer nog att bli kvar ett tag, man har ju kostat på dem ny lack och nya karossidor.Anonymous skrev:600-vagnar i västra Göteborg; Vi har kvar 604, 614, 615, 616, 617 & 618 och de kommer att vara kvar tills tabellbytet i juni. Sedan är den busstypen historia!! 619 - 623 går i Mölndalstrafiken t.v. hur länge vet inte jag???
Älvängen ska ju få en ledbuss har jag hört av en källa därdaca skrev:606, 607, 611, 613 finns också kvar och går tilsammans med 619-623 i Mölndal. 619-623 kommer nog att bli kvar ett tag, man har ju kostat på dem ny lack och nya karossidor.Anonymous skrev:600-vagnar i västra Göteborg; Vi har kvar 604, 614, 615, 616, 617 & 618 och de kommer att vara kvar tills tabellbytet i juni. Sedan är den busstypen historia!! 619 - 623 går i Mölndalstrafiken t.v. hur länge vet inte jag???