Ulrik Berggren skrev:Mats skrev:Reimersholme71 skrev:Då är det rätt viktigt att ha bussfiler där det behövs för att få god framkomlighet - eller att helt enkelt bygga spårväg. Sverige har ju ett tjog städer som har en storlek och struktur (ungeför som Norrköping - ca. 80 000 invånare och flera stora miljonprogramområden) som lämpar sig för spårväg. När nu oljan är på upphällningen (om 50 år är massbilismen ett minne blott) vore det klyftigt att bygga trafiksystem som går på vår billiga vattenkraft - och eftesom spårvägen uppfyller de tre kriterierna i listan är det väl självklart vad man bör göra?
Man kan ju inte ha bussfiler för en enda busslinje som kör 15minuterstrafik i rusningen... det funkar inte att ha fält som nyttjas så otroligt lågt samtidigt som fälten invid är smockfulla. Däremot kan man ha signalprioritering, på ett sådant sätt att när en buss befinner sig på en viss sträcka så får trafiken på den sträckan en viss fördel i korsningar. Fast det funkar kanske inte i praktiiken, eftersom bussar möter varandra så kommer det sluta med långa köer i "svänga vänster"-filerna och långa köer för bilister från sidogator. Något som däremot rimligtvis funkar är att ha signalstyrning av all trafik påväg in i en stadskärna, så att man får rimligt antal trafikanter samtidigt, som det idag sker påväg in till stockholm t.ex....
Därav tanken på stomlinjer, som ska ha absolut priorietet

Dessutom bör signalpriot kopplas till bussarnas tidtabell, så att bussar som är sena prioritetas före tidiga.
I en stad av örebros storlek verkar det inte finnas underlag för några radikalare förändringar av kollektivtrafikutbudet, i princip kan man nog nästan säga att ett par av linjerna är att se som stombussar redan...
Man måste väl ha nån slags gräns för hur många bussar som måste åka per tidsenhet i rusningen för att det ska löna sig med ett kollektivtrafikfält... jag vet inte men jag gissar att många av personbilarna som kör i centrum är påväg till/från något område med dålig kollektivtrafikförsörjning, kanske både påväg till och från ett sådant område.
Just örebro är lite av ett specialfall eftersom man har hjälmaren i örebros östra utkanter, med ett naturskyddsområde, vilket gör att man kan inte bygga någon "förbifartsled" öster om örebro, utan all trafik mellan områden nordöst och områden sydöst om örebro måste tyvärr nödvändigtvis gå rakt igenom centrum. Det gäller nog framförallt trafik söder ifrån och syd-syd-öst som ska öst-nord-öst. Dessutom är trafiken upplagd så att traifk rakt söderifrån eller sydöst som ska rakt norrut leds rakt genom centrum. Det går en led som ansluter på utfarten rakt söderut,och går i en delcirkel i riktning väster ut och ansluter nästsan framme vid motorvägen (E20) sydväst om centrum, men den vägen har 30-gräns 07-19 på grund av skolbarn och liknande som vistas i trafiken.
Just den här infarten rakt söderifrån delas med en av de hårdast belastade busslinjerna, tolvan. Dessutom har politikerna tänkt otroligt korkat, man har satsat mer och mer på prestigeprojektet, sportlaget ÖSK, och dess tillhörande anläggning som ligger på den här infarten, ett par kvarter från stadens absoluta centrum. Varje gång det spelas en större match där, speciellt efter matchen, så är vägen igenkorkad en längre stund. Man kunde istället "bytt plats" med någon idrottsanläggning i närheten av motorvägen (E18+E20 är samma väg längs örebros norra delar) och då enkelt kunna ha "svalt" trafiken från sportanläggningen mycket effektivare. Iofs krockar det här inte så farligt med kollektivtrafiken för sportandet sker väl inte direkt i värsta trafikrusningen, men det är ändå inte så bra planerat.