Hur locka bilister till kollektivtrafiken?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Mats skrev:
Reimersholme71 skrev:Då är det rätt viktigt att ha bussfiler där det behövs för att få god framkomlighet - eller att helt enkelt bygga spårväg. Sverige har ju ett tjog städer som har en storlek och struktur (ungeför som Norrköping - ca. 80 000 invånare och flera stora miljonprogramområden) som lämpar sig för spårväg. När nu oljan är på upphällningen (om 50 år är massbilismen ett minne blott) vore det klyftigt att bygga trafiksystem som går på vår billiga vattenkraft - och eftesom spårvägen uppfyller de tre kriterierna i listan är det väl självklart vad man bör göra? :)
Man kan ju inte ha bussfiler för en enda busslinje som kör 15minuterstrafik i rusningen... det funkar inte att ha fält som nyttjas så otroligt lågt samtidigt som fälten invid är smockfulla. Däremot kan man ha signalprioritering, på ett sådant sätt att när en buss befinner sig på en viss sträcka så får trafiken på den sträckan en viss fördel i korsningar. Fast det funkar kanske inte i praktiiken, eftersom bussar möter varandra så kommer det sluta med långa köer i "svänga vänster"-filerna och långa köer för bilister från sidogator. Något som däremot rimligtvis funkar är att ha signalstyrning av all trafik påväg in i en stadskärna, så att man får rimligt antal trafikanter samtidigt, som det idag sker påväg in till stockholm t.ex....
Därav tanken på stomlinjer, som ska ha absolut priorietet :idea: Dessutom bör signalpriot kopplas till bussarnas tidtabell, så att bussar som är sena prioritetas före tidiga.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Ulrik Berggren skrev:
Mats skrev:
Reimersholme71 skrev:Då är det rätt viktigt att ha bussfiler där det behövs för att få god framkomlighet - eller att helt enkelt bygga spårväg. Sverige har ju ett tjog städer som har en storlek och struktur (ungeför som Norrköping - ca. 80 000 invånare och flera stora miljonprogramområden) som lämpar sig för spårväg. När nu oljan är på upphällningen (om 50 år är massbilismen ett minne blott) vore det klyftigt att bygga trafiksystem som går på vår billiga vattenkraft - och eftesom spårvägen uppfyller de tre kriterierna i listan är det väl självklart vad man bör göra? :)
Man kan ju inte ha bussfiler för en enda busslinje som kör 15minuterstrafik i rusningen... det funkar inte att ha fält som nyttjas så otroligt lågt samtidigt som fälten invid är smockfulla. Däremot kan man ha signalprioritering, på ett sådant sätt att när en buss befinner sig på en viss sträcka så får trafiken på den sträckan en viss fördel i korsningar. Fast det funkar kanske inte i praktiiken, eftersom bussar möter varandra så kommer det sluta med långa köer i "svänga vänster"-filerna och långa köer för bilister från sidogator. Något som däremot rimligtvis funkar är att ha signalstyrning av all trafik påväg in i en stadskärna, så att man får rimligt antal trafikanter samtidigt, som det idag sker påväg in till stockholm t.ex....
Därav tanken på stomlinjer, som ska ha absolut priorietet :idea: Dessutom bör signalpriot kopplas till bussarnas tidtabell, så att bussar som är sena prioritetas före tidiga.
I en stad av örebros storlek verkar det inte finnas underlag för några radikalare förändringar av kollektivtrafikutbudet, i princip kan man nog nästan säga att ett par av linjerna är att se som stombussar redan...

Man måste väl ha nån slags gräns för hur många bussar som måste åka per tidsenhet i rusningen för att det ska löna sig med ett kollektivtrafikfält... jag vet inte men jag gissar att många av personbilarna som kör i centrum är påväg till/från något område med dålig kollektivtrafikförsörjning, kanske både påväg till och från ett sådant område.

Just örebro är lite av ett specialfall eftersom man har hjälmaren i örebros östra utkanter, med ett naturskyddsområde, vilket gör att man kan inte bygga någon "förbifartsled" öster om örebro, utan all trafik mellan områden nordöst och områden sydöst om örebro måste tyvärr nödvändigtvis gå rakt igenom centrum. Det gäller nog framförallt trafik söder ifrån och syd-syd-öst som ska öst-nord-öst. Dessutom är trafiken upplagd så att traifk rakt söderifrån eller sydöst som ska rakt norrut leds rakt genom centrum. Det går en led som ansluter på utfarten rakt söderut,och går i en delcirkel i riktning väster ut och ansluter nästsan framme vid motorvägen (E20) sydväst om centrum, men den vägen har 30-gräns 07-19 på grund av skolbarn och liknande som vistas i trafiken.
Just den här infarten rakt söderifrån delas med en av de hårdast belastade busslinjerna, tolvan. Dessutom har politikerna tänkt otroligt korkat, man har satsat mer och mer på prestigeprojektet, sportlaget ÖSK, och dess tillhörande anläggning som ligger på den här infarten, ett par kvarter från stadens absoluta centrum. Varje gång det spelas en större match där, speciellt efter matchen, så är vägen igenkorkad en längre stund. Man kunde istället "bytt plats" med någon idrottsanläggning i närheten av motorvägen (E18+E20 är samma väg längs örebros norra delar) och då enkelt kunna ha "svalt" trafiken från sportanläggningen mycket effektivare. Iofs krockar det här inte så farligt med kollektivtrafiken för sportandet sker väl inte direkt i värsta trafikrusningen, men det är ändå inte så bra planerat.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Mats skrev:
Ulrik Berggren skrev:
Mats skrev: Man kan ju inte ha bussfiler för en enda busslinje som kör 15minuterstrafik i rusningen... det funkar inte att ha fält som nyttjas så otroligt lågt samtidigt som fälten invid är smockfulla. Däremot kan man ha signalprioritering, på ett sådant sätt att när en buss befinner sig på en viss sträcka så får trafiken på den sträckan en viss fördel i korsningar. Fast det funkar kanske inte i praktiiken, eftersom bussar möter varandra så kommer det sluta med långa köer i "svänga vänster"-filerna och långa köer för bilister från sidogator. Något som däremot rimligtvis funkar är att ha signalstyrning av all trafik påväg in i en stadskärna, så att man får rimligt antal trafikanter samtidigt, som det idag sker påväg in till stockholm t.ex....
Därav tanken på stomlinjer, som ska ha absolut priorietet :idea: Dessutom bör signalpriot kopplas till bussarnas tidtabell, så att bussar som är sena prioritetas före tidiga.
I en stad av örebros storlek verkar det inte finnas underlag för några radikalare förändringar av kollektivtrafikutbudet, i princip kan man nog nästan säga att ett par av linjerna är att se som stombussar redan...

Man måste väl ha nån slags gräns för hur många bussar som måste åka per tidsenhet i rusningen för att det ska löna sig med ett kollektivtrafikfält... jag vet inte men jag gissar att många av personbilarna som kör i centrum är påväg till/från något område med dålig kollektivtrafikförsörjning, kanske både påväg till och från ett sådant område.

Just örebro är lite av ett specialfall eftersom man har hjälmaren i örebros östra utkanter, med ett naturskyddsområde, vilket gör att man kan inte bygga någon "förbifartsled" öster om örebro, utan all trafik mellan områden nordöst och områden sydöst om örebro måste tyvärr nödvändigtvis gå rakt igenom centrum. Det gäller nog framförallt trafik söder ifrån och syd-syd-öst som ska öst-nord-öst. Dessutom är trafiken upplagd så att traifk rakt söderifrån eller sydöst som ska rakt norrut leds rakt genom centrum. Det går en led som ansluter på utfarten rakt söderut,och går i en delcirkel i riktning väster ut och ansluter nästsan framme vid motorvägen (E20) sydväst om centrum, men den vägen har 30-gräns 07-19 på grund av skolbarn och liknande som vistas i trafiken.
Just den här infarten rakt söderifrån delas med en av de hårdast belastade busslinjerna, tolvan. Dessutom har politikerna tänkt otroligt korkat, man har satsat mer och mer på prestigeprojektet, sportlaget ÖSK, och dess tillhörande anläggning som ligger på den här infarten, ett par kvarter från stadens absoluta centrum. Varje gång det spelas en större match där, speciellt efter matchen, så är vägen igenkorkad en längre stund. Man kunde istället "bytt plats" med någon idrottsanläggning i närheten av motorvägen (E18+E20 är samma väg längs örebros norra delar) och då enkelt kunna ha "svalt" trafiken från sportanläggningen mycket effektivare. Iofs krockar det här inte så farligt med kollektivtrafiken för sportandet sker väl inte direkt i värsta trafikrusningen, men det är ändå inte så bra planerat.
Vet inte riktigt varför du citerar mitt inlägg, ditt svar har liksom inte med mitt inlägg att göra, men nåväl :roll:

Om vi nu ska gå över till att diskutera Örebros trafiklösningar, så kan jag väl tycka att man borde prioritera tolvan på Norrköpingsvägen bättre, med tyanke på att den är stans tyngsta linje (som en stomlinje m a o). Och med prioritering så menar jag signaldito (se även den här tråden, där detta diskuterades mer utförligt i höstas)
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Mattias Henriksson
Inlägg: 158
Blev medlem: söndag 20 oktober 2002 13:28

Inlägg av Mattias Henriksson »

Anonymous skrev:Något som vi dock inte skall glömma är att det faktiskt även finns fördelar med att ta bilen; te.x. så kommer man fortare till jobbet om man skulle ha bråttom, och detta beror väl på att man slipper att stanna vid stationerna när det är så olika var alla ska gå av.
Nja, det beror väl på det.
Jag tog för första gången bil istället för pendeltåg till jobbet idag, eftersom jag hade företagets bil med hem efter gårdagens tjänsteresa.
Jag är inte imponerad. Trångt och stressigt var det att köra bil i rusnignstrafiken, och framför allt tog det betydligt längre tid än om jag tagit tåget. Och framför allt var jag ju tvungen att koncentrera mig på körningen hela tiden, och kunde inte använda restiden till något vettigt.
VeVen
Inlägg: 1452
Blev medlem: tisdag 09 december 2003 21:41
Ort: Södermalm, Stockholm

Inlägg av VeVen »

Mattias Henriksson skrev:
Anonymous skrev:Något som vi dock inte skall glömma är att det faktiskt även finns fördelar med att ta bilen; te.x. så kommer man fortare till jobbet om man skulle ha bråttom, och detta beror väl på att man slipper att stanna vid stationerna när det är så olika var alla ska gå av.
Nja, det beror väl på det.
Jag tog för första gången bil istället för pendeltåg till jobbet idag, eftersom jag hade företagets bil med hem efter gårdagens tjänsteresa.
Jag är inte imponerad. Trångt och stressigt var det att köra bil i rusnignstrafiken, och framför allt tog det betydligt längre tid än om jag tagit tåget. Och framför allt var jag ju tvungen att koncentrera mig på körningen hela tiden, och kunde inte använda restiden till något vettigt.
Det finns mycket som inverkar på valet av sätt att ta sig till jobbet, skolan och annat. Kostnaden, tidsåtgång, parkeringplatstillgång, möjlighet att koppla av under resan, man måste handla, hämta eller lämna ungar, känsla av trygghet under resan, etc, etc, etc.
Skriv svar