SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... r/j8e9wp1j
Facket tror att personalen räcker, men inte fordonen.
"Varför kan ni inte köra långa tåg hela dagen, momentet att koppla ihop dem har ju visat sig vara riskfyllt?
– Det är av kostnadsskäl. I slutändan är det skattebetalarnas pengar det handlar om, säger Katarina Myrberg, kommunikatör på Mälardalstrafik."
Kostnad får än en gång gå före punktlighet.
Facket tror att personalen räcker, men inte fordonen.
"Varför kan ni inte köra långa tåg hela dagen, momentet att koppla ihop dem har ju visat sig vara riskfyllt?
– Det är av kostnadsskäl. I slutändan är det skattebetalarnas pengar det handlar om, säger Katarina Myrberg, kommunikatör på Mälardalstrafik."
Kostnad får än en gång gå före punktlighet.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Det är för att kommunikatörer ofta inte vet så mycket i ämnet.duga skrev: ↑fredag 04 oktober 2024 6:48 https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... r/j8e9wp1j
Facket tror att personalen räcker, men inte fordonen.
"Varför kan ni inte köra långa tåg hela dagen, momentet att koppla ihop dem har ju visat sig vara riskfyllt?
– Det är av kostnadsskäl. I slutändan är det skattebetalarnas pengar det handlar om, säger Katarina Myrberg, kommunikatör på Mälardalstrafik."
Kostnad får än en gång gå före punktlighet.
Jag tror mer på att det handlar om fordonsoptimering. Onödiga vagnkilometer påverkar kilometerbaserade underhållscykler och i förlängningen även hur ofta man behöver byta ut vagnparken. Onödiga fordonskilometer är även energi, och därmed klimatpåverkan då vi har ett globalt gemensamt energisystem. Fordon behöver även frigöras för underhåll. Kostnadsskälen är alltså bara en av många anledningar.
Hur påverkar det punktligheten, tänker du?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Jag får inte citera hela artikeln. Men det handlar om att multningar ofta misslyckas, det kan t ex innebära att ena enheten får lämnas kvar vid plattformen och resenärerna får trängas i endast en enhet. Det som händer med en överfull enhet är att luftfjädringen lägger av och tåget stannar varpå både det och andra tåg försenas.Odd skrev: ↑fredag 04 oktober 2024 7:06Det är för att kommunikatörer ofta inte vet så mycket i ämnet.duga skrev: ↑fredag 04 oktober 2024 6:48 https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... r/j8e9wp1j
Facket tror att personalen räcker, men inte fordonen.
"Varför kan ni inte köra långa tåg hela dagen, momentet att koppla ihop dem har ju visat sig vara riskfyllt?
– Det är av kostnadsskäl. I slutändan är det skattebetalarnas pengar det handlar om, säger Katarina Myrberg, kommunikatör på Mälardalstrafik."
Kostnad får än en gång gå före punktlighet.
Jag tror mer på att det handlar om fordonsoptimering. Onödiga vagnkilometer påverkar kilometerbaserade underhållscykler och i förlängningen även hur ofta man behöver byta ut vagnparken. Onödiga fordonskilometer är även energi, och därmed klimatpåverkan då vi har ett globalt gemensamt energisystem. Fordon behöver även frigöras för underhåll. Kostnadsskälen är alltså bara en av många anledningar.
Hur påverkar det punktligheten, tänker du?
Enklast och billigast torde vara att se till att multning fungerar. Så länge det inte gör det får man köra med fullängdståg hela trafikdygnet för de Mälartåg som kommer köras enligt Uppsalapendel-upplägget. Koppla ihop och isär tågen får göras där och då det inte påverkar trafiken.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Ja, det hade ju underlättat med den informationen. Men det förändrar inget i sak. Att låta vagnarna förbi kopplade mer eller mindre permanent är ju en nödåtgärd och skall ju knappast vara standardförfarande. Problemet skall ju fixas!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Så varför är det inte gjort efter 3-4 år i trafik? Varför klarar inte luftfjädringen ett fullsatt (plus stående resenärer) tåg? Är schweiziska tåg i Sverige sämre än schweiziska tåg i Schweiz, eller handlar det snarare om att Sverige är sämre än Schweiz på service, underhåll och drift av schweiziska tåg?
Man kan tänka sig att man i Schweiz undviker överfulla tåg varpå den undermåliga luftfjädringen aldrig märks av där.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Det är bra frågor som ägaren och leverantören säkert diskuterar.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Men i grunden är nu ju nöjda nu när helt värdelösa SJ försvinner och ansvaret och lösningarna läggs över på Mälab som redan sagt att detta kommer gå galant, två frostnätter senare kommer samma kvinna som meddelade det förklara att det i vart fall inte är Mälabs fel att det gick mindre än ett Mälartåg i timmen U – Cst i morgonrusningen.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
SJ är en seriös tågoperatör, till skillnad från många andra. Men Uppsalapendeln är en del av en större helhet. Den ska planeras av samhället, inte marknaden.Hechtwagen skrev: ↑fredag 04 oktober 2024 19:25Men i grunden är nu ju nöjda nu när helt värdelösa SJ försvinner och ansvaret och lösningarna läggs över på Mälab som redan sagt att detta kommer gå galant, två frostnätter senare kommer samma kvinna som meddelade det förklara att det i vart fall inte är Mälabs fel att det gick mindre än ett Mälartåg i timmen U – Cst i morgonrusningen.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Alla anledningar du nämner innebär en kostnadsökning så vilka är dessa andra "många anledningar" som inte landar i en högre kostnad?Odd skrev: ↑fredag 04 oktober 2024 7:06Det är för att kommunikatörer ofta inte vet så mycket i ämnet.duga skrev: ↑fredag 04 oktober 2024 6:48 https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... r/j8e9wp1j
Facket tror att personalen räcker, men inte fordonen.
"Varför kan ni inte köra långa tåg hela dagen, momentet att koppla ihop dem har ju visat sig vara riskfyllt?
– Det är av kostnadsskäl. I slutändan är det skattebetalarnas pengar det handlar om, säger Katarina Myrberg, kommunikatör på Mälardalstrafik."
Kostnad får än en gång gå före punktlighet.
Jag tror mer på att det handlar om fordonsoptimering. Onödiga vagnkilometer påverkar kilometerbaserade underhållscykler och i förlängningen även hur ofta man behöver byta ut vagnparken. Onödiga fordonskilometer är även energi, och därmed klimatpåverkan då vi har ett globalt gemensamt energisystem. Fordon behöver även frigöras för underhåll. Kostnadsskälen är alltså bara en av många anledningar.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
SJ planerade bort ekonomin för uppsalapendeln när man bestämde att köra entimmestrafiken med fyra tågsätt om dagen istället för två.
Hade man konsekvent kört med två tiovagnarstågsätt så hade man sluppit äga och hålla igång två kortare tågsätt och man hade sluppit åtskilliga tomkörningar Cst – Hgl och omvänt. Det är falsk matematik att man sparar pengar på att byta till korta tågsätt på några avgångar.
Jämför med en barnfamilj som har en volvokombi men köper ytterligare en bil, en bränslesnål sedan, som de kör när de inte behöver lastutrymmet på kombin. Sannolikt blir merkostnaden större än besparingen.
Hade man konsekvent kört med två tiovagnarstågsätt så hade man sluppit äga och hålla igång två kortare tågsätt och man hade sluppit åtskilliga tomkörningar Cst – Hgl och omvänt. Det är falsk matematik att man sparar pengar på att byta till korta tågsätt på några avgångar.
Jämför med en barnfamilj som har en volvokombi men köper ytterligare en bil, en bränslesnål sedan, som de kör när de inte behöver lastutrymmet på kombin. Sannolikt blir merkostnaden större än besparingen.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Yttrande över remiss – samverksavtal avseende verksamheten i Mälardalstrafik Aktiebolag samt bolagsordning för Mälardalstrafik
Nu måste politikerna förklara varför Mälartåg inte kunde kapa åt sig hela trafiken redan från början. Att låta tågtrafiken offras på marknadens altare duger inte...
SJ:s uttåg tycks vara en jackpott för Region Stockholm. Dels blir det billigare att köra den lönsamma trafiken själv (Mälartåg gör vinst på den aktuella sträckan), dels blir det enklare att samordna trafiken. Jag har sagt detta hela tiden: Både Mälardalens resenärer och skattebetalare tjänar på att ta över Uppsalapendeln!Trafikförvaltningen skrev:I anslutning till att nytt samverkansavtal tagits fram så har beslut tagits att trafiken ska utökas med den tågtrafik som SJ lämnar i december 2025 på sträckan Stockholm-Uppsala. Därmed har bilaga 3 utökats med att beskriva Stockholm-Uppsala som en linje vars kostnad och intäkter ska fördelas på motsvarande sätt som övriga linjer inom Mälardalstrafiken.
Samverkansavtalet beskriver huvudsakligen ett nuläge i Mälardalstrafiks verksamhet. Mekanismer för utveckling och större förändringar av verksamheten finns i begränsad omfattning beskrivet i samverkansavtalet. Trafiken Stockholm-Märsta -Uppsala tillkom sent i processen. Den lösning som införs i december 2024 bär prägel av att vara en övergångslösning för att hantera det akuta skedet. Under det kommande trafikavtalet finns exempelvis behov av att tillföra ytterligare fordon till trafiksystemet. Utöver trafiken Stockholm – Uppsala finns andra trafikutvecklingsinitiativ som utreds av Mälardalstrafik i samarbete med berörda ägarlän. Därtill kommer ett behov av att öka fordonsreserven för att genomföra tungt underhåll. Utökad trafik och fordonsflotta driver i sin tur behov av förstärkt depåkapacitet. De här utvecklingsinitiativen kommer att förändra förutsättningarna för samverkan mellan ägarna och Mälardalstrafik. När bilden klarnat över vilka utvecklingsinitiativ som kommer att genomföras under avtalsperioden kommer det finnas anledning att återkomma med en översyn av samverkansavtalet och dess tillhörande bilagor.
I och med att ansvaret för regionaltågstrafiken Stockholm – Uppsala samlas hos Mälardalstrafik ökar möjligheten att samordna pendel- och regionaltågstrafiken som Region Stockholm ansvarar för. För att fullt ut realisera den potentialen finns anledning att se över hur Region Stockholm förvaltar Mälardalstrafik. Ett exempel på detta är hur Region Stockholm utser representanter i Mälardalstrafiks ägarråd. Ett annat exempel är att tydligare inarbeta Mälartågstrafiken i Trafikförvaltningens årliga trafikförändringsprocess.
[...]
Däremot tillkommer trafiken Stockholm-Uppsala där Region Stockholm och Region Uppsala kommer att fördela kostnader och intäkter utifrån befintlig modell beskriven i bilaga 3. Denna förändring förväntas, obeaktat behov av nya fordon, bidra med marginellt positiv ekonomisk effekt för Region Stockholm eftersom summan av förväntade biljettintäkter och minskat ersättning till SJ för periodkortsgiltighet förväntas överstiga trafikkostnaden.
Nu måste politikerna förklara varför Mälartåg inte kunde kapa åt sig hela trafiken redan från början. Att låta tågtrafiken offras på marknadens altare duger inte...
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Enceladus skrev: ↑onsdag 16 oktober 2024 13:39 Yttrande över remiss – samverksavtal avseende verksamheten i Mälardalstrafik Aktiebolag samt bolagsordning för Mälardalstrafik
SJ:s uttåg tycks vara en jackpott för Region Stockholm. Dels blir det billigare att köra den lönsamma trafiken själv (Mälartåg gör vinst på den aktuella sträckan), dels blir det enklare att samordna trafiken. Jag har sagt detta hela tiden: Både Mälardalens resenärer och skattebetalare tjänar på att ta över Uppsalapendeln!Trafikförvaltningen skrev:I anslutning till att nytt samverkansavtal tagits fram så har beslut tagits att trafiken ska utökas med den tågtrafik som SJ lämnar i december 2025 på sträckan Stockholm-Uppsala. Därmed har bilaga 3 utökats med att beskriva Stockholm-Uppsala som en linje vars kostnad och intäkter ska fördelas på motsvarande sätt som övriga linjer inom Mälardalstrafiken.
Samverkansavtalet beskriver huvudsakligen ett nuläge i Mälardalstrafiks verksamhet. Mekanismer för utveckling och större förändringar av verksamheten finns i begränsad omfattning beskrivet i samverkansavtalet. Trafiken Stockholm-Märsta -Uppsala tillkom sent i processen. Den lösning som införs i december 2024 bär prägel av att vara en övergångslösning för att hantera det akuta skedet. Under det kommande trafikavtalet finns exempelvis behov av att tillföra ytterligare fordon till trafiksystemet. Utöver trafiken Stockholm – Uppsala finns andra trafikutvecklingsinitiativ som utreds av Mälardalstrafik i samarbete med berörda ägarlän. Därtill kommer ett behov av att öka fordonsreserven för att genomföra tungt underhåll. Utökad trafik och fordonsflotta driver i sin tur behov av förstärkt depåkapacitet. De här utvecklingsinitiativen kommer att förändra förutsättningarna för samverkan mellan ägarna och Mälardalstrafik. När bilden klarnat över vilka utvecklingsinitiativ som kommer att genomföras under avtalsperioden kommer det finnas anledning att återkomma med en översyn av samverkansavtalet och dess tillhörande bilagor.
I och med att ansvaret för regionaltågstrafiken Stockholm – Uppsala samlas hos Mälardalstrafik ökar möjligheten att samordna pendel- och regionaltågstrafiken som Region Stockholm ansvarar för. För att fullt ut realisera den potentialen finns anledning att se över hur Region Stockholm förvaltar Mälardalstrafik. Ett exempel på detta är hur Region Stockholm utser representanter i Mälardalstrafiks ägarråd. Ett annat exempel är att tydligare inarbeta Mälartågstrafiken i Trafikförvaltningens årliga trafikförändringsprocess.
[...]
Däremot tillkommer trafiken Stockholm-Uppsala där Region Stockholm och Region Uppsala kommer att fördela kostnader och intäkter utifrån befintlig modell beskriven i bilaga 3. Denna förändring förväntas, obeaktat behov av nya fordon, bidra med marginellt positiv ekonomisk effekt för Region Stockholm eftersom summan av förväntade biljettintäkter och minskat ersättning till SJ för periodkortsgiltighet förväntas överstiga trafikkostnaden.
Nu måste politikerna förklara varför Mälartåg inte kunde kapa åt sig hela trafiken redan från början. Att låta tågtrafiken offras på marknadens altare duger inte...

- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Mälarågs lösning och upplägg är än så länge bara testat i teorin, redan 18 december så kan det visa sig att det inte fungerar som planerat.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Absolut, övertagandet borde ha planerats i god tid. Nu måste politikerna ställas mot väggen, speciellt när Region Stockholm erkänner att det är billigare att köra trafiken själv, även med lägre biljettpriser. Både resenärer och skattebetalare har förlorat på lekstugan. Förhoppningsvis blir det bättre med den nya styrelsen.Hechtwagen skrev: ↑fredag 18 oktober 2024 9:53 Mälarågs lösning och upplägg är än så länge bara testat i teorin, redan 18 december så kan det visa sig att det inte fungerar som planerat.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Tågbussen blir en del av ordinarie kollektivtrafik – förbättrade resmöjligheter från den 15 december
I Sörmland syns en liknande utveckling där det allmänna tar över den så kallade Trosa tågbuss. Det nya trafikupplägget ska ge kortare väntetider på sträckan.Trosa kommun skrev:Avtalet för tågbussen löper ut vid årsskiftet, och Trosa kommun har valt att inte teckna ett nytt avtal för denna service. I stället har kommunen, i samarbete med Region Sörmland, tagit fram en mer hållbar lösning som ger fler möjlighet att resa kollektivt.
Förutom förbättrade anslutningar mellan tåg och buss till och från Trosa och Västerljung, innebär förändringen utökade resmöjligheter för boende i västra Trosa tätort med koppling till tåg i Vagnhärad. Dessutom blir det mindre parallell trafik i stråket Trosa-Vagnhärad och mer regelbundna tidtabeller. Även om Sörmlandstrafikens bussar inte har möjlighet att invänta försenade tåg, kommer turtätheten i högtrafik innebära att väntetiderna ändå hålls nere.
[...]
Genom att anpassa busstrafiken till tågtrafiken skapas en helhetslösning som gör det enklare att resa kollektivt och hållbart.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Vad har detta med SJs Uppsalapendel att göra? Och Trosa tågbuss kördes väl redan av det allmänna..?Enceladus skrev: ↑onsdag 23 oktober 2024 13:34 Tågbussen blir en del av ordinarie kollektivtrafik – förbättrade resmöjligheter från den 15 december
I Sörmland syns en liknande utveckling där det allmänna tar över den så kallade Trosa tågbuss. Det nya trafikupplägget ska ge kortare väntetider på sträckan.Trosa kommun skrev:Avtalet för tågbussen löper ut vid årsskiftet, och Trosa kommun har valt att inte teckna ett nytt avtal för denna service. I stället har kommunen, i samarbete med Region Sörmland, tagit fram en mer hållbar lösning som ger fler möjlighet att resa kollektivt.
Förutom förbättrade anslutningar mellan tåg och buss till och från Trosa och Västerljung, innebär förändringen utökade resmöjligheter för boende i västra Trosa tätort med koppling till tåg i Vagnhärad. Dessutom blir det mindre parallell trafik i stråket Trosa-Vagnhärad och mer regelbundna tidtabeller. Även om Sörmlandstrafikens bussar inte har möjlighet att invänta försenade tåg, kommer turtätheten i högtrafik innebära att väntetiderna ändå hålls nere.
[...]
Genom att anpassa busstrafiken till tågtrafiken skapas en helhetslösning som gör det enklare att resa kollektivt och hållbart.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Det finns flera likheter mellan Uppsalapendeln och Trosa tågbuss. De saknar lokal taxa och sägs kosta mer än de smakar för upphandlaren. Ett tecken i tiden?
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Ja, från att ha krävts en enkelbiljett krävs snart två

Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Historiskt spadtag när byggstarten av Ostlänken firades
(Notera att Mälartågs linje via Nyköping förmodligen hinner förlängas till Uppsala innan Ostlänken är klar.)
Det första spadtaget för Ostlänken togs igår. När Ostlänken är klar blir järnvägen via Nyköping snabbare än via Katrineholm. Klarar Ostpendeln konkurrensen?Trafikverket skrev:Spadtaget den 6 november är startskottet för byggnationen av den nya dubbelspåriga järnvägen mellan Järna och Linköping, Sveriges största infrastrukturprojekt i modern tid. Det hela firades med en livesändning där alla digitalt kunde följa spadtaget.
(Notera att Mälartågs linje via Nyköping förmodligen hinner förlängas till Uppsala innan Ostlänken är klar.)