Varför tror skribenten att Stockholms kommun vill totalförbjuda dieselbussar? Biodiesel eller syntetisk diesel är sak samma - det är fortfarande samma avgaser. Pröva att åka stadsbuss i Oslo eller Köpenhamn och jämför upplevelsen med bullret och vibrationerna i Stockholm. För övrigt avvecklas kolkraftverk i rask takt:Hechtwagen skrev: ↑torsdag 10 oktober 2024 15:49 Är det ett egenvärde att det ska vara elbussar?
Det är ju Euro6 bussar som tankas på miljöbränsle ni ojar er över, det är ett bättte val än en elbuss laddad med skitig kolkraftsel, minns varför trådbussar var så populärt, det var det enklaste sättet att köra buss på brunkol
Det produceras ingen kolkraftsel i Sverige, och i den mån sådan importeras är det berörda länder som drabbas av förbränningen snarare än SL:s resenärer.Ember skrev:There are a further 11 OECD countries that once used coal, but have since closed their last coal power plant: Iceland in 1951, Switzerland in 1960, Luxembourg in 1998, Latvia in 2010, Belgium in 2016, Sweden and Austria in 2020, Portugal in 2021, Norway in 2023, and Slovakia in 2024. Each of these countries had more wind and solar generation in 2023 than they had coal at the peak.
Vad bygger skribenten sina påståenden på? Kammarrätten avvisade ju Keolis överklagan i Nobina-fallet och kommer sannolikt att göra detsamma i detta fall. För övrigt dras inte alla bussleverantörer med leveransförseningar, utan bara de europeiska. Växjö dumpade nyligen Ebusco för BYD - liksom många andra.bjorn.lovdahl skrev: ↑torsdag 10 oktober 2024 17:53 Vill SL åter igen bryta mot lagen om offentlig upphandling så kan man såklart ha hänsyn till vad man vill….
Att man inte fått utlovade skräpbussar beror ju på att i princip samtliga bussleverantörer dras med rejäla leveransförseningar