Sida 6 av 6

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Postat: lördag 16 december 2023 16:47
av Hans Wibacke
Hechtwagen skrev: lördag 16 december 2023 16:14 Fipplande med mobiler och surfplattor under körningen av tågen är ett avsevärt större säkerhetsproblem än att tala i en mikrofon.
Men det var ju resenärerna som "flippar med mobiler" och därför missar den information som på olika sett ges!

SL förlänger inte avtalet med MTR

Postat: tisdag 09 januari 2024 20:58
av Enceladus
SL drar i bromsen – pendeltågslinjer får minskad trafik
Sveriges Radio skrev:Tre pendeltågslinjer 42, 43 och 48 kommer under våren att få reducerad trafik.

Neddragningarna genomförs efter att SL och MTR kommit överens om att avbryta kontraktet.
Vidare innebär fordons- och personalbrist att det förekommer fler korta tåg i pendeltågstrafiken. Försöker MTR få resenärerna att gå över till kinesiska elbilar?

SL förlänger inte avtalet med MTR

Postat: onsdag 10 januari 2024 9:17
av Odd
Enceladus skrev: tisdag 09 januari 2024 20:58 SL drar i bromsen – pendeltågslinjer får minskad trafik
Sveriges Radio skrev:Tre pendeltågslinjer 42, 43 och 48 kommer under våren att få reducerad trafik.

Neddragningarna genomförs efter att SL och MTR kommit överens om att avbryta kontraktet.
Vidare innebär fordons- och personalbrist att det förekommer fler korta tåg i pendeltågstrafiken. Försöker MTR få resenärerna att gå över till kinesiska elbilar?
Inte bara!

Regering, riksdag och företag knutna till Kina har under lång tid, metodiskt och framgångsrikt, knuffat det svenska samhället i den riktningen. Beroendet av Kina är oroväckande stort.

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Postat: torsdag 08 februari 2024 12:19
av Jourmaster
Inlägg om försäljningen av MTRX flyttat till tråden som handlar om detta.

MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Postat: tisdag 13 februari 2024 20:10
av Hechtwagen
Man ska inte ha allt för stora förväntningar på att "SJ" kan styra upp SLs pendeltåg, SJ har helt tappat greppet om sin egen verksamhet och har sannolikt inte förmåga att reda ut den röra MTR lämnar efter sig.

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Postat: tisdag 13 februari 2024 22:18
av Lennart Petersen
Hechtwagen skrev: tisdag 13 februari 2024 20:10 Man ska inte ha allt för stora förväntningar på att "SJ" kan styra upp SLs pendeltåg, SJ har helt tappat greppet om sin egen verksamhet och har sannolikt inte förmåga att reda ut den röra MTR lämnar efter sig.
SJ Vd Lingegård säger i en intervjun´ med Dagens Nyheter att vi inte,kan vänta oss något underverk för pendeln.
Hon tror att det finns hyggliga chanser att komma tillrätta med lokförarbristen. Värre då med underhållet och att så,många tåg är ur drift. Och bristen kan rentav bli värre om SJ säkerhetskrav på,vagnarna visar sig vara tuffare.
I en forntid hade man kunnat sätta in förstärkningståg av annan typ men X60 och Odenplan,Stockholm City är anpassade till varandra. Om man nu inte kör över Stockholm C och får skippa Årstaberg, Södra och Odenplan

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Postat: tisdag 13 februari 2024 23:31
av Enceladus
Lennart Petersen skrev: tisdag 13 februari 2024 22:18 I en forntid hade man kunnat sätta in förstärkningståg av annan typ men X60 och Odenplan,Stockholm City är anpassade till varandra. Om man nu inte kör över Stockholm C och får skippa Årstaberg, Södra och Odenplan
Det går att frigöra X60-vagnar från Gnestapendeln. SJ kan säkert hitta andra vagnar som kan köra mellan Södertälje C och Gnesta. Stordriftsfördelar!
Hechtwagen skrev: tisdag 13 februari 2024 20:10 Man ska inte ha allt för stora förväntningar på att "SJ" kan styra upp SLs pendeltåg, SJ har helt tappat greppet om sin egen verksamhet och har sannolikt inte förmåga att reda ut den röra MTR lämnar efter sig.
Kanske det, men tunnelbanan är en annan femma. Då skulle SJ ta över en välfungerande verksamhet. Kan det inte vara en fördel att ha både tub och pendel?

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Postat: onsdag 14 februari 2024 0:29
av ADDE
Varför pratar vi om pendeltågsupphandlingen i en tråd om tunnelbanans upphandling? Skapades inte en tråd om detta när vi fick veta att SJ tar över pendeln?

Jag tror dock SJ kanske har förmågan att låna in lokförare från sina fjärrtåg för att täcka upp bristen på lokförare inom pendeltåget om de bara vill.

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Postat: onsdag 14 februari 2024 0:39
av Enceladus
ADDE skrev: onsdag 14 februari 2024 0:29 Varför pratar vi om pendeltågsupphandlingen i en tråd om tunnelbanans upphandling? Skapades inte en tråd om detta när vi fick veta att SJ tar över pendeln?

Jag tror dock SJ kanske har förmågan att låna in lokförare från sina fjärrtåg för att täcka upp bristen på lokförare inom pendeltåget om de bara vill.
Artikeln nämner att SJ övervägde att lägga ett anbud på tunnelbanetrafiken. Gäller det omvända också, d.v.s. att Connecting och Keolis funderar på pendeln?

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Postat: onsdag 14 februari 2024 0:43
av Lennart Petersen
Enceladus skrev: tisdag 13 februari 2024 23:31
Lennart Petersen skrev: tisdag 13 februari 2024 22:18 I en forntid hade man kunnat sätta in förstärkningståg av annan typ men X60 och Odenplan,Stockholm City är anpassade till varandra. Om man nu inte kör över Stockholm C och får skippa Årstaberg, Södra och Odenplan
Det går att frigöra X60-vagnar från Gnestapendeln. SJ kan säkert hitta andra vagnar som kan köra mellan Södertälje C och Gnesta. Stordriftsfördelar!
Hechtwagen skrev: tisdag 13 februari 2024 20:10 Man ska inte ha allt för stora förväntningar på att "SJ" kan styra upp SLs pendeltåg, SJ har helt tappat greppet om sin egen verksamhet och har sannolikt inte förmåga att reda ut den röra MTR lämnar efter sig.
Kanske det, men tunnelbanan är en annan femma. Då skulle SJ ta över en välfungerande verksamhet. Kan det inte vara en fördel att ha både tub och pendel?
Jo det klart , till Gnesta kan man köra separat, Och kanske även koppla losx Älvsjö-Nynäshamn och låta resenärerna byta tåg i Älvsjö.
För tunnelbanan så berättade ju Lingegård att man övervägde ett anbud men fann att T-bana inte riktigt var inom SJ verksamhet.

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Postat: onsdag 14 februari 2024 0:51
av Lennart Petersen
ADDE skrev: onsdag 14 februari 2024 0:29 Varför pratar vi om pendeltågsupphandlingen i en tråd om tunnelbanans upphandling? Skapades inte en tråd om detta när vi fick veta att SJ tar över pendeln?

Jag tror dock SJ kanske har förmågan att låna in lokförare från sina fjärrtåg för att täcka upp bristen på lokförare inom pendeltåget om de bara vill.
Ja det kanske skulle varit i en annan tråd. Lingegård nämner inget om att låna ut från fjärrtågen men det är ju möjligt. Men hon nämner att de som flytt MTR kan lockas tillbaks om SJ har bättre rykte som arbetsgivare. Och flykten har ju skett trots att pendelavtalet ger de högsta lönerna i landet för lokförare , en pendelförare har lite över 45000 i slutlön efter tre år plus alla tillägg.

Re: SL förlänger inte avtalet med MTR

Postat: onsdag 14 februari 2024 10:02
av Jourmaster
Man ska hålla sig till ämnet. Inlägg flyttade.