[Sthlm/RB] Nu är X15p här

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Enceladus »

Nya tågens tutor strular i kylan
Mitt i skrev:Starten på året har kantats av problem för kollektivtrafiken. I veckan stod flera tåg stilla på Roslagsbanan. Dessutom har det visat sig att de nya tågen som lanserades i höstas har problem i kylan, något P4 Stockholm var först med att rapportera.

– Det kommer in snö i tutorna vilket gör att ljudet från tutorna dämpas. När de inte fungerar kan man inte köra tågen, säger Natalie Nordenswan, presskommunikatör på SL till P4 Stockholm.

Enligt henne har alla de fyra tåg av den nya modellen drabbats. När tutan fylls med snö måste tågen tas ur drift och tinas.
Har de schweiziska tågen inte provkörts i kyligt vinterväder? :shock:
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

15 nya tåg rullar in på Roslagsbanan nästa år
Mitt i skrev:Enligt kollektivtrafikplanen som träder i kraft i vinter ska fler långa tåg köras i rusningstrafik.

[...]

X15p-tåg går nu på nu alla tre linjer på Roslagsbanan.

– Idag har vi sju X15p i trafik. Enligt nu liggande plan ska samtliga 22 X15p levereras under 2025, säger Claes Keisu.
Samtliga 22 fordon som beställdes 2016 ska levereras nästa år. Ytterligare fyra fordon beställdes 2022. Som bekant körs de nya fordonen utan tågvärdar.
Enceladus skrev: onsdag 03 januari 2024 14:52 Inom kort väntas fler nya tåg på Roslagsbanan. Som bekant är 701 och 702 redan i trafik. 703 har också testkörts på banan. SL har hittills beställt 26 nya tåg.
Lokman.se har bilder på 701-705 och 712-713. Här är en film på 718 och 719 som avgår från Djursholms Ösby. Fordonen verkar alltså inte levereras i ordning.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jo en ordning är det, dock inte nummerordning! :cheesygrin:
twr

Inlägg av twr »

https://www.mitti.se/nyheter/sl-koper-f ... uG5Bf_Jsq4

Regionen beställare tio X15p till, så att det blir totalt 36. Frågan är om man kommer beställa fler än så, eller om man kommer satsa på en ny fordonstyp därefter. De gamla fordonen måste skrotas senast när tunneln till T-Centralen tas i bruk 2038.

(Det här inlägget råkade hamna i fel tråd.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

twr skrev: torsdag 28 augusti 2025 10:48 https://www.mitti.se/nyheter/sl-koper-f ... uG5Bf_Jsq4

Regionen beställare tio X15p till, så att det blir totalt 36. Frågan är om man kommer beställa fler än så, eller om man kommer satsa på en ny fordonstyp därefter. De gamla fordonen måste skrotas senast när tunneln till T-Centralen tas i bruk 2038.

Ja, de är ju närmare 50 år gamla vid det laget.

(Jag tog bort felpostningen från den andra tråden)
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: torsdag 28 augusti 2025 10:48 https://www.mitti.se/nyheter/sl-koper-f ... 39b3a4c43c

Hur troligt är det att tunneln blir färdig i tid? Det är ju TF som ska bygga tunneln snarare än erfarna FUT...
Mitt i skrev:En plan är att slakta de första X10p-tågen som tas ur trafik för att på så vis få reservdelar så att man kan hålla de övriga X10p-tågen rullande de närmaste sju åren tills samtliga gamla tåg bytts ut.
Hur länge till håller de gamla X10p-tågen?
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: torsdag 28 augusti 2025 15:57
twr skrev: torsdag 28 augusti 2025 10:48 https://www.mitti.se/nyheter/sl-koper-f ... 39b3a4c43c

Hur troligt är det att tunneln blir färdig i tid? Det är ju TF som ska bygga tunneln snarare än erfarna FUT...
Med tanke på det penningslöseri FUT håller på med, och risken för att pengarna tar slut innan man är klara, så är det väl bra om FUT hålls så långt borta från alla projekt som möjligt.
Enceladus skrev: torsdag 28 augusti 2025 15:57
Mitt i skrev:En plan är att slakta de första X10p-tågen som tas ur trafik för att på så vis få reservdelar så att man kan hålla de övriga X10p-tågen rullande de närmaste sju åren tills samtliga gamla tåg bytts ut.
Hur länge till kan de gamla X10p-tågen hålla?
Hur ser vagnläget ut idag? Har man många avställda, och av vilka anledningar?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Skriv svar