Sida 6 av 6

Re: Det blev inte bra

Postat: fredag 09 oktober 2020 7:45
av Magnus Ahltorp
Vidling skrev:
M224 skrev:Varför behövs det bemanning så länge det finns spärrar? Det förstår jag faktiskt inte. I våra grannländer, Danmark, Norge, Finland och Tyskland går det bra utan vare sig spärrar eller bemanning.
Precis, har man inga spärrar behövs ingen bemanning.
Men kan du nämna något land där man har spärrar, men ingen bemanning?
Hela stationer vet jag inte, men i Japan har jag träffat på många ingångar till stationer som är obemannade. En specifik station jag tänker på i Sapporos tunnelbana har sidoplattformar och varsin ingång till de olika plattformarna. Det är bara den sydgående plattformen som har bemannad ingång, och den nordgående har dessutom två skilda spärrlinjer, en om man går i trappa och en om man kommer med hiss, båda alltså obemannade. Jag har aldrig behövt använda det, men vad jag vet finns det alltid en knapp man kan trycka på för att prata med en stationsvärd. Det är inte otroligt att någon då skulle komma dit från en annan del av stationen.

Däremot har jag behövt hjälp några gånger vid bemannade ingångar, t.ex. för att jag misslyckats med att läsa av kortet vid utgångsspärren men lyckats komma igenom ändå, och då är jag ju inte ordentligt utcheckad. Eller att jag tappat bort min pappersbiljett och inte kommer ut. På järnvägen har jag också flera gånger fått min pappersbiljett makulerad manuellt för att jag ska kunna behålla den efter resan, normalt försvinner ju annars biljetten i utgångsspärren. Jag märker att alla mina exempel bara är relevanta när man har utgångsspärrar, men det finns ju gott om frågor eller problem som kan uppstå när man går in också.

Re: Det blev inte bra

Postat: söndag 11 oktober 2020 21:47
av stockholm79
C12C3C3C12 skrev:Riga t,ex har biljettvaliderare vid varje dörr samt kontroller mellan hållplatserna, spårvagnen/bussen stoppas, in kliver ett gäng kontrollanter med polisbackup stående utanför.

Hej, long time no seen, undrade just vart du tog vägen, som du kanske gissar hade jag nästan klippkort på båten till Riga, det första jag gjorde i terminalen var att köpa ett dygnskort så att jag kunde åka utan att besväras av kontroller. Nu 2 frågor, skillnaden mellan revision kontra kontroll på fordonen, nästa fråga vilken linje är nästa att ställas om till strömavtagare för Skoda for City?
Hej!

Har nog bara glömt bort forumet litegrann.
Bor mer på skyscrapercity nu.

Gällande validerarna i Riga så kommer de befintliga ryka snart, avtalet går snart ut och med den nya ledningen i stadsfullmäktige tar man mer itu med korruptionsproblemen, vilka är nog att skylla på att biljettsystemet kostar flera gånger mer än det borde.
Trots kontroller så är det lite si o så med betalningsmoralen. Speciellt TB15 har en publik som är mindre betalningsbenägen, det är alltid ett sorgebarn i statistiken. Även T7 och A3 brukar vara ständigt i topp.
Där är det dock lite svårare att lösa med påstigning fram som man infört på ett par linjer nu, då det är några av de mest vältrafikerade linjerna.
https://www.rigassatiksme.lv/en/news/fr ... al-routes/
Där har man en väldigt märklig procedyr - man öppnar inte bakdörrarna förrän alla gått på.
Nattbussarna har för övrigt alltid haft påstigning fram, men där brukar det bara vara påstigande i City och avstigande längst ut, så det har aldrig varit några problem.
För några veckor sen så var det kontrollanter på tågen, det har jag aldrig upplevt.
Men de är nog från transportdirektoratet som upphandlar/beställer all trafik utanför städerna, de vill hålla koll på att de får alla intäkter.

Vad gäller de nya Škodorna så är de kraftigt försenade, vi har nog väntat nåt år på att få dem igång. En del är väl levererade men står nog med några problem och får inte gå ut i trafik som jag förstår.
Så just nu är det inte något tal alls om att ställa om ledningar för pantografdrift.

/or