Är det någon som tror att vi kommer över 24 t/h med dubbla plattformsspår på Citybanans stationer men resten (vagnar, plattformsdörrar, avgångsprocedurer, signalsystem etc) oförändrat? Det gör i varje fall inte jag...Enceladus skrev:Se sidan 293 i den stora pendeltågsutredningen:TKO skrev:Ingår det verkligen i avtalet att staten skall betala hela kostnaden för etapp 2? Och är det i så fall "staten" som bestämmer om/när den skall byggas?
Billigare än att börja spränga torde vara att fixa till signalsystemet, trimma plattformsdörrar och avgångsrutiner så att man kan köra 24 t/h på befintlig bana - det är som jag tidigare visat ingen omöjlighet...
Vändspår ute på grenarna är idag en delvis begränsande faktor, men det kan fixas till en bråkdel av vad etapp 2 skulle kosta. Värre är det väl med den mest begränsande faktorn, tillgången på (fungerande) vagnar. Idag räcker dessa ofta inte till för den planerade trafiken, det krävs förmodligen nyinköp för att kunna köra 18-20 t/h.
Vi har redan passerat prognosen för år 2030. Det är lite för sent att diskutera trimningsåtgärder nu. Vi behöver en fördubbling av kapaciteten, och det om bara några år.TF skrev:Det totala antalet påstigande resenärer (ej unika) i pendeltågssystemet ett vardagsdygn år 2030 är enligt prognosen ca 360 000. Vid en jämn trafikering och en skip-stoptrafikering ökar antalet påstigande resenärer med 9% respektive 11% till strax under 400 000 resenärer.
Hur många tunnelbanor och motorvägar tänker du bygga när du planerar för 24 tåg/h på befintlig bana?
Att tro att etapp 2 kan genomföras på några år är att sakna all verklighetsförankring. Om man nu ska ha den alarmistiska inställning till allt som signaturen "Enceladus" har vore det lämpligt att fokusera på sådant som rimligen kan genomföras innan "den stora katastrofen" sker - och till det hör inte en total ombyggnad av den nyligen invigda Citybanan. Byte av signalsystem, införande av automatdrift och annat jag föreslagit är däremot genomförbart...
Men jag kan ju ha fel - signaturen "Enceladus" kan kanske presentera en rimlig tidsplan för att enligt hens förslag "FÖRDUBBLA" kapaciteten inom pendeltågssytemet, vilket enligt allt förnuft måste innebära en fördubbling av antalet tåg på Citybanan. En annan möjlighet vore ju att fördubbla antalet resenärer per tåg, kanske det är det som signaturen går och lurar på?
Kort sagt:
Bättre med 24 tåg per timme om några år än kanske 30 tåg per timme i en avlägsen framtid.
När sedan mer kapacitet behövs bygger vi en andra pendeltågstunnel - denna gången via Kungsholmen. Då blir också idiotbanan som nu planeras överflödig...
(Och optimering av vagnar och fast utrustning är det fullt möjligt att nå 30 t/h på Citybanan, utan att ta fram dynamiten.)
uppmanar
Thomas K Ohlsson