SL:s framtida betalsystem
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: SL:s framtida betalsystem
Om det blir billigare för resenärerna så blir det mindre intäkter, och självklart en taxefråga som måste beslutas av trafiknämden. Och även om det är en sympatisk lösning så är den inte självklar eftersom mängdrabatter oftast bygger på att man köper och bestämmer sig i förväg.
-
Takpriser är en del av taxesystemet och sättet att ta betalt och jag tror inte SL ensamt har möjlighet att införa det utan det är regionen som är beslutsfattare.Enceladus skrev:På vilket sätt förändras taxesystemet av att införa takpriser? Det slutliga priset blir ju samma som att köpa motsvarande biljetter i förhand.Lennart Petersen skrev:Jo att införa takpriser är definitivt en ändring i taxesystemet, och taxesystemet bestäms på regionnivå.
.
För bankomater som slukar kort har vi ju de vi har, vad som finns i utland är inte över sig intressant för den som står med ett slukat kort i Sundbyberg.
Och det är banken som vill att affären behåller ett bankkort som används felaktigt eller som verkar felaktigt.
Banken är ägare till kortet. Däremot är vare sig bank eller affär ägare till kundens mobil .
Och för införande av takpriser är jag i sig positiv och det bör man allvarligt fundera på men var sak har väl sin tid och just SL har ju en rejäl bredd på möjligheter att betala för resan, kontant i spärr, med kort i automat eller blippa, med reskassa, med mobilapp och lite till. Men det är inte alltid helt enkelt att förutse vad resan kommer att kosta , en irrationell sak kan t.ex vara att man råkar ut för försening och med det missar marginalen till 75 min och får betala för ny blippning.
Det blir emellertid inte billigare för resenärerna, utan enbart bekvämare. Priset är ju samma som motsvarande förköpta biljetter. Jag förstår dock varför det tar så lång tid om Tamsons och hans gäng måste vara med och leka. Men jag tror inte att Stockholm kan säga nej till en världsstandard.kildor skrev:Om det blir billigare för resenärerna så blir det mindre intäkter, och självklart en taxefråga som måste beslutas av trafiknämden. Och även om det är en sympatisk lösning så är den inte självklar eftersom mängdrabatter oftast bygger på att man köper och bestämmer sig i förväg.
Enligt DN:s artikel i ämnet uppgår intäkterna för kontaktlösa betalningar i SL-trafiken nu till omkring 200 miljoner kronor, vilket är ganska imponerande med tanke på att betalsättet infördes i februari och att det fortfarande endast går att köpa enkelbiljetter till fullt pris. Det här är framtiden, och SL förlorar bara på att skjuta upp det oundvikliga.
Och de flesta av dessa betalsätt är ointressanta för besökare, t.ex. att skaffa ett kort eller en app som bara kan användas i Stockholm. Det är synd att staten ska behöva detaljreglera allt, men här verkar det tyvärr vara ofrånkomligt...Lennart Petersen skrev:Och för införande av takpriser är jag i sig positiv och det bör man allvarligt fundera på men var sak har väl sin tid och just SL har ju en rejäl bredd på möjligheter att betala för resan, kontant i spärr, med kort i automat eller blippa, med reskassa, med mobilapp och lite till. Men det är inte alltid helt enkelt att förutse vad resan kommer att kosta , en irrationell sak kan t.ex vara att man råkar ut för försening och med det missar marginalen till 75 min och får betala för ny blippning.
Det skulle kunna finnas ett nationellt register över bankkort som är inställda på reducerat pris. Staten måste ju ändå införa ett nationellt biljettsystem.LÅ1 skrev:Man måste dagen före registrera sitt bankkort för att få rabatterad biljett. Alltså inget råd att ge till nyanländ turist från övriga Sverige eller världen och som har rätt att resa till reducerat pris.
-
Och vad är det som saknas för en besökare? Med den mångfald av betalningsmöjligheter som finns så har jag svårt se några svårigheter för en tillfällig besökare att ta sig fram.Enceladus skrev:Och de flesta av dessa betalsätt är ointressanta för besökare, t.ex. att skaffa ett kort eller en app som bara kan användas i Stockholm. Det är synd att staten ska behöva detaljreglera allt, men här verkar det tyvärr vara ofrånkomligt...Lennart Petersen skrev:Och för införande av takpriser är jag i sig positiv och det bör man allvarligt fundera på men var sak har väl sin tid och just SL har ju en rejäl bredd på möjligheter att betala för resan, kontant i spärr, med kort i automat eller blippa, med reskassa, med mobilapp och lite till. Men det är inte alltid helt enkelt att förutse vad resan kommer att kosta , en irrationell sak kan t.ex vara att man råkar ut för försening och med det missar marginalen till 75 min och får betala för ny blippning.
[l].
Villkoren för reducerat pris är olika i olika regioner.Enceladus skrev:Det skulle kunna finnas ett nationellt register över bankkort som är inställda på reducerat pris. Staten måste ju ändå införa ett nationellt biljettsystem.LÅ1 skrev:Man måste dagen före registrera sitt bankkort för att få rabatterad biljett. Alltså inget råd att ge till nyanländ turist från övriga Sverige eller världen och som har rätt att resa till reducerat pris.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harmonisering av affärs- och taxeregler utgör en väsentlig del av statens utredning om ett nationellt biljettsystem. Bland annat framhålls följande (se sidan 22):LÅ1 skrev:Villkoren för reducerat pris är olika i olika regioner.Enceladus skrev:Det skulle kunna finnas ett nationellt register över bankkort som är inställda på reducerat pris. Staten måste ju ändå införa ett nationellt biljettsystem.LÅ1 skrev:Man måste dagen före registrera sitt bankkort för att få rabatterad biljett. Alltså inget råd att ge till nyanländ turist från övriga Sverige eller världen och som har rätt att resa till reducerat pris.
Ett nationellt biljettsystem, vilket antas införas i det citerade inlägget, förutsätter följaktligen att villkoren för reducerat pris är likartade i regionerna. Således slår skribenten in öppna dörrar, d.v.s. de olika villkoren i regionerna är en del av det som antas åtgärdas.Statens offentliga utredningar skrev:Prissättning och subventioneringsgrad ska naturligtvis fortsatt vara en fråga för regionalpolitiska beslut. Däremot kan inte frågor om hur en familj bör definieras, vad som avses med en pensionär, vad som gäller vid övergång mellan olika transporter med mera skilja sig så mycket åt bara för att resenären råkar befinna sig på den ena eller andra sidan om länsgränsen.
Periodbiljetter som gäller minst en vecka kan endast införskaffas på ett kort som bara används i Stockholm eller i en app som bara används i Stockholm. Besökare är inte intresserade av produkter som bara används i Stockholm! Är det inte uppenbart att även dessa biljetter borde kunna köpas medelst kontaktlös betalning eller engångskort?Lennart Petersen skrev:Och vad är det som saknas för en besökare? Med den mångfald av betalningsmöjligheter som finns så har jag svårt se några svårigheter för en tillfällig besökare att ta sig fram.Enceladus skrev:Och de flesta av dessa betalsätt är ointressanta för besökare, t.ex. att skaffa ett kort eller en app som bara kan användas i Stockholm. Det är synd att staten ska behöva detaljreglera allt, men här verkar det tyvärr vara ofrånkomligt...
Enligt SL har det köpts enkelbiljetter med betalkort för över 200 miljoner kronor sedan starten den 2 februari 2021. Således är kontaktlös betalning på väg att bli det primära betalsättet i SL-trafiken. Att begränsa flertalet biljettyper till produkter med låg tillgänglighet är uppenbarligen inte rätt väg att gå.
-
Det är väl inget som begränsats utan tvärtom har man ju utvidgat alternativen nu sist med bankkort och kontaktlösa blippningar. Det kanske kommer även för periodbiljetter.Enceladus skrev:Periodbiljetter som gäller minst en vecka kan endast införskaffas på ett kort som bara används i Stockholm eller i en app som bara används i Stockholm. Besökare är inte intresserade av produkter som bara används i Stockholm! Är det inte uppenbart att även dessa biljetter borde kunna köpas medelst kontaktlös betalning eller engångskort?Lennart Petersen skrev:Och vad är det som saknas för en besökare? Med den mångfald av betalningsmöjligheter som finns så har jag svårt se några svårigheter för en tillfällig besökare att ta sig fram.Enceladus skrev:Och de flesta av dessa betalsätt är ointressanta för besökare, t.ex. att skaffa ett kort eller en app som bara kan användas i Stockholm. Det är synd att staten ska behöva detaljreglera allt, men här verkar det tyvärr vara ofrånkomligt...
Enligt SL har det köpts enkelbiljetter med betalkort för över 200 miljoner kronor sedan starten den 2 februari 2021. Således är kontaktlös betalning på väg att bli det primära betalsättet i SL-trafiken. Att begränsa flertalet biljettyper till produkter med låg tillgänglighet är uppenbarligen inte rätt väg att gå.
Men besökare har ju alternativ som inte är alltför svåra. Har man smartphone kan man ju ladda ner appen som är avgiftsfri och sedan den vägen köpa biljett.
Eller så betalar man 20kr för ett Access-kort det är ju en struntsumma och den tillfällige besökaren får en liten souvenir eller så har man det kvar om man kommer tillbaks.
Varför ska besökare behöva krångla med regionspecifika kort eller appar för att få rätt biljett när denna uppgift har en universell lösning i hela världen? Det finns ju ingen vettig anledning att begränsa kontaktlösa betalningar till bara enkelbiljetter. Stockholm är väl den enda region som gör detta, d.v.s. har tekniken för kontaktlösa betalningar men utnyttjar den inte för takpriser. Det gör knappast något gott intryck på besökare som har varit i många städer...Lennart Petersen skrev:Det är väl inget som begränsats utan tvärtom har man ju utvidgat alternativen nu sist med bankkort och kontaktlösa blippningar. Det kanske kommer även för periodbiljetter.
Men besökare har ju alternativ som inte är alltför svåra. Har man smartphone kan man ju ladda ner appen som är avgiftsfri och sedan den vägen köpa biljett.
Eller så betalar man 20kr för ett Access-kort det är ju en struntsumma och den tillfällige besökaren får en liten souvenir eller så har man det kvar om man kommer tillbaks.
Vänd istället på frågan: Varför ska takpriser inte införas, givet att tekniken finns? Det enda svaret jag kan komma på är att SL vill ha avkastning på sina optiska läsare som egentligen inte hör hemma i spärrar med ett stort flöde. Som signaturen "Odd" säger är den enda fördelen med optiska läsare att det går att skanna pappersbiljetter, men det har inte SL. Återigen ett exempel på felanvänd teknik. Utan pappersbiljetter är optiska läsare helt meningslösa.
Svaret framgår av genomförandebeslutet (sidan 19) som länkas i startinlägget:Enceladus skrev:Vänd istället på frågan: Varför ska takpriser inte införas, givet att tekniken finns? Det enda svaret jag kan komma på är att SL vill ha avkastning på sina optiska läsare som egentligen inte hör hemma i spärrar med ett stort flöde. Som signaturen "Odd" säger är den enda fördelen med optiska läsare att det går att skanna pappersbiljetter, men det har inte SL. Återigen ett exempel på felanvänd teknik. Utan pappersbiljetter är optiska läsare helt meningslösa.
Steg 1 är enkelbiljetter till fullt pris. Steg 2 är för rabatterat pris. I steg 3 ska man kunna koppla periodbiljetter och slutligen pristak i steg 4. Så slappna av och luta dig tillbaka. Lösningen är sannolikt på väg!Det finns stora möjligheter att utveckla tjänster kring kontaktlösa betalningar när en lösning väl finns på plats. För att kunna införa tjänsten så snart som möjlig efter ett beslut och för att löpande kunna utvärdera kundbehov föreslås utvecklingen ske stegvis.
Det hoppas jag verkligen. Med enhetstaxa, kontaktlösa betalningar och pristak har Stockholms kollektivtrafik goda chanser att få världens mest användarvänliga helhetslösning. Det är egentligen bara städer med nolltaxa som är mer användarvänliga, men det är ju en ganska orättvis jämförelse.kildor skrev:Svaret framgår av genomförandebeslutet (sidan 19) som länkas i startinlägget:
Steg 1 är enkelbiljetter till fullt pris. Steg 2 är för rabatterat pris. I steg 3 ska man kunna koppla periodbiljetter och slutligen pristak i steg 4. Så slappna av och luta dig tillbaka. Lösningen är sannolikt på väg!Det finns stora möjligheter att utveckla tjänster kring kontaktlösa betalningar när en lösning väl finns på plats. För att kunna införa tjänsten så snart som möjlig efter ett beslut och för att löpande kunna utvärdera kundbehov föreslås utvecklingen ske stegvis.
Sedan kan man fråga sig om Stockholm verkligen har enhetstaxa när samma resa inom regionen har helt olika priser med pendeltåg och regionaltåg...
SL går från blått till grönt när nytt kort införs
Mitt i skrev:Så snart tekniken är på plats kommer resenärerna kunna ha sin 30-dagarsbiljett, både via det nya gröna kortet men även direkt på ditt bankkortet.
Fast det är väl inte riktigt sant. Det blåa kortet är ett system som klarar av att fungera offline. Det är lätt att glömma att när SL Access-projektet startades så hade man bara kunnat skicka paketdata via mobilnäten i ca 2 år. 3G började rullas ut i den vevan. Roundtrip på GSM var upp till två sekunder och för 3G upp till en sekund, vilket gjorde systemet olämpligt för mobila transaktioner. Det vet alla som försökt att använda bankkortet i en gammal P-automat. Att använda det i ett biljettsystem för direktaccess var helt enkelt uteslutet. Sedan LTE infördes, med en roundtrip på max 200 ms så blir det möjligt om man optimerar flödena, och med 5G så kan man standardmässigt komma ner i 40 ms och ända ner till 1ms när millimeterbandet kommer igång på allvar.Enceladus skrev:SL går från blått till grönt när nytt kort införs
Mitt i skrev:Så snart tekniken är på plats kommer resenärerna kunna ha sin 30-dagarsbiljett, både via det nya gröna kortet men även direkt på ditt bankkortet.
Det nya systemet, "de gröna korten" innehåller inte längre information om biljetten eller giltighet utan är i stället endast en token. Det finns visserligen i standarden plats för främmande applikationer men då måste kortutgivaren tilldela plats för detta och det är nog säkert så att en offentlig verksamhet inte får favorisera en viss bank eller grupp med kortutgivare som tillåter en "SL-plats" i chippen. Därför hanterar man dem online, och det är säkerligen så att man för att inte tappa tid, släpper igenom även kort utan giltighet genom spärrar och validerare men att man får betala en tilläggsavgift om det blir kontroll. Jag har för mig att jag har läst om det.
Så rent tekniskt så laddar man inte korten längre med biljettinformationen, den informationen finns endast i SLs servrar.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Det vore väl lite märkligt i så fall? Man har ju precis infört funktionen att om man blippar ett betalkort så debiteras man en enkelbiljett. Det nya blir väl i så fall att man inte debiteras en enkelbiljett ifall det finns en giltig periodbiljett kopplat till betalkortet. Och mot bakgrund av det vi hört hittills, nämligen att all debitering sker en gång om dagen, så borde det vara relativt enkelt att kontrollera eventuell periodbiljett innan debitering.Odd skrev:Därför hanterar man dem online, och det är säkerligen så att man för att inte tappa tid, släpper igenom även kort utan giltighet genom spärrar och validerare men att man får betala en tilläggsavgift om det blir kontroll. Jag har för mig att jag har läst om det.
Märkligare saker har hänt, t.ex. att dagliga tak inte används trots att debitering sker en gång om dagen. SL:s allmänna köp- och resevillkor, daterat 2021-08-25, säger följande på sidan 8:kildor skrev:Det vore väl lite märkligt i så fall? Man har ju precis infört funktionen att om man blippar ett betalkort så debiteras man en enkelbiljett. Det nya blir väl i så fall att man inte debiteras en enkelbiljett ifall det finns en giltig periodbiljett kopplat till betalkortet. Och mot bakgrund av det vi hört hittills, nämligen att all debitering sker en gång om dagen, så borde det vara relativt enkelt att kontrollera eventuell periodbiljett innan debitering.Odd skrev:Därför hanterar man dem online, och det är säkerligen så att man för att inte tappa tid, släpper igenom även kort utan giltighet genom spärrar och validerare men att man får betala en tilläggsavgift om det blir kontroll. Jag har för mig att jag har läst om det.
Det verkar alltså vara möjligt att öppna spärrarna med ett spärrat betalkort, även om det inte är en giltig biljett.AB Storstockholms Lokaltrafik skrev:2.9.4 Spärrade betalkort
Det förekommer att betalkort spärras av kortutgivaren, till exempel när det kommit bort eller stulits. När du blippar ett betalkort i SL:s läsare kommer en kontroll att ske mot kortutgivande bank för att bekräfta att betalkortet inte är spärrat. Om betalkortet visar sig vara spärrat av kortutgivaren kommer det att spärras även i SL:s system. Om betalkortet är spärrat av kortutgivaren är biljetten ogiltig även om spärrarna till SL:s område öppnats när betalkortet blippats. Resenärer som blippat ett spärrat betalkort riskerar tilläggsavgift vid en biljettkontroll.
Allmän kommentar: Använd inte medvetet spärrade betalkort. Det kan räknas som bedrägeri eller försök till bedrägeri.
SL beskriver denna process i sina köp- och resevillkor (se sidan 8 i ovanstående länk):Odd skrev:Det nya systemet, "de gröna korten" innehåller inte längre information om biljetten eller giltighet utan är i stället endast en token. Det finns visserligen i standarden plats för främmande applikationer men då måste kortutgivaren tilldela plats för detta och det är nog säkert så att en offentlig verksamhet inte får favorisera en viss bank eller grupp med kortutgivare som tillåter en "SL-plats" i chippen. Därför hanterar man dem online, och det är säkerligen så att man för att inte tappa tid, släpper igenom även kort utan giltighet genom spärrar och validerare men att man får betala en tilläggsavgift om det blir kontroll. Jag har för mig att jag har läst om det.
Biljettinformationen sparas alltså inte lokalt.AB Storstockholms Lokaltrafik skrev:2.9.2 Du kan köpa enkelbiljett till rabatterat pris genom att blippa ett betalkort
Du kan blippa ditt betalkort och på det sättet köpa enkelbiljett till rabatterat pris (pris för pensionär, student, ungdom) under förutsättning att du registrerar ditt betalkortsnummer på sl.se minst en dag innan du ska resa i SL-trafiken. Du behöver inte logga in för att göra detta. I SL:s system sparas inte själva betalkortsnumret utan det som sparas är ett så kallat SL-token. När du har registrerat ditt betalkortsnummer på detta sätt och sedan väntat en dag eller mer innebär det alltså att om du blippar betalkortet på någon av SL:s gröna läsare så köper du en enkelbiljett till rabatterat pris.
Jag noterar vidare att det inte går att köpa "30-dagarsbiljett Arlanda" på sl.se. Det kan bli komplicerat att hantera detta affärsupplägg...
Över 8 miljoner använder Swish – nya vd:n: ”Vi ser en enormt stor tillväxt”
Tydligen är det många som använder Swish för köp av SL-biljetter. Egentligen inte konstigt för vissa typer av biljetter, men det blir intressant att se hur stor del av resenärerna som går över till kontaktlösa betalningar när takpriser införs. I London finns väl inte ens optiska biljetter.Di Digital skrev:De senaste åren har Swish utökat kundbasen bland företag. Stora kunder inom detta segment är e-handlare liksom transportbolag som SL och SJ, där deras kunder till exempel köper biljetter på språng i mobilen.
Swish-konceptet är superbra. Att det endast finns en enda aktör i Sverige är väldigt dåligt på många sätt.
Det skulle behövas en obligatorisk samordning bland direktbetalningar så att jag som konsument inte behöver bry mig om vad den andra parten har för system, exempelvis om jag har Samsung Pay och du har Swish, så skall jag kunna skicka pengar till dig med din publika identifierare (exempelvis telefonnummer) utan att jag ens skall behöva veta att du har Swish, Apple Pay eller Vips.
Det skulle behövas en obligatorisk samordning bland direktbetalningar så att jag som konsument inte behöver bry mig om vad den andra parten har för system, exempelvis om jag har Samsung Pay och du har Swish, så skall jag kunna skicka pengar till dig med din publika identifierare (exempelvis telefonnummer) utan att jag ens skall behöva veta att du har Swish, Apple Pay eller Vips.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Det finns konkurrenter som Revolut och Paypal. Dessa är visserligen inte lika populära i Sverige, men de har många användare i Europa och världen. Jag har märkt att allt fler unga svenskar använder Revolut vid utlandsresor, och Paypal håller på att lansera en "superapp".Odd skrev:Swish-konceptet är superbra. Att det endast finns en enda aktör i Sverige är väldigt dåligt på många sätt.
Om vi tittar lite längre fram i tiden så kommer e-kronan troligtvis att ta över den roll som Swish har idag. Interoperabiliteten mellan olika länder kan dock fortfarande vara bristfällig. När det gäller konkurrensbegränsande samarbeten är väl BankID ett större problem än Swish.
Min fundering rör dock de olika biljettsorterna, inte hur de betalas. Vem kommer att använda optiska biljetter när det finns kontaktlös betalning med takpriser? Hur många storstäder har ens optiska biljetter som alternativ? Jag tycker att detta ter sig som en återvändsgränd.
Betalkort har blivit riktigt praktiska för småbetalningar efter att EU införde ett lågt maxtak för mellanbankavgifter. Uppskattningsvis betalar SL någonstans mellan 20 och 25 öre per enkelbiljett. Det är ju mycket billigare än att hantera fysiska kontanter. Swish passar bättre för periodbiljetter eller laddning av reskassor med större belopp.