Re: Gullmarsplan bussterminal
Postat: söndag 04 november 2018 23:18
Har något nytt kommit fram om Bytesplats Gullmarsplan som om jag fattat allt rätt är under utredning.
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Senaste tjänsteutlåtandet:LasseW skrev:Har något nytt kommit fram om Bytesplats Gullmarsplan som om jag fattat allt rätt är under utredning.
Om detta är vi överens sedan länge!twr skrev:TKO, visst borde det ha betraktats som ETT projekt. Precis sm landstinget birde ha EN förvaltning som bygger kollektivtrafik. Varför det inte är så är ett mysterium, åtminstone dör mig.
Genom befintlig biljetthall, förbi två spärrlinjer. Så går det när man skapar nya förvaltningar.TKO skrev:Om detta är vi överens sedan länge!twr skrev:TKO, visst borde det ha betraktats som ETT projekt. Precis sm landstinget birde ha EN förvaltning som bygger kollektivtrafik. Varför det inte är så är ett mysterium, åtminstone dör mig.
Men hur är det egentligen tänkt för byten mellan TUB1 och TUB3? Jag hoppas verkligen att svaret inte är "inte alls"...
/TKO
Att försöka lösa det på något annat sätt hade nog kunnat fördröja bygget med flera år!twr skrev:Genom befintlig biljetthall, förbi två spärrlinjer. Så går det när man skapar nya förvaltningar.
Nej detta är fel.daniel_s skrev:Att försöka lösa det på något annat sätt hade nog kunnat fördröja bygget med flera år!twr skrev:Genom befintlig biljetthall, förbi två spärrlinjer. Så går det när man skapar nya förvaltningar.
Det är ju inte så himla smidigt vid Tce heller...
Har någon räknat på hur lång tid ett byte från TUB3 till TUB1 tar?twr skrev:Från blå till grön blir det alltså: lite upp, mycket upp, lite ned.
Jag misstänker att det finns skribenter här som har mer insikt i detta - men en snabb titt på följande ritning ger vid handen att det åtminstone krävs vissa ombyggnader av bussterminalen, samt att kapaciteten kommer att minska.LasseW skrev:Kommer 800 bussarna kunna använda sina hållplatser under byggtiden (T-bane stationen) eller måste ombyggnad ske inom kort för att upprätthålla 800 trafiken på Gullmarsplan.
Det borde vara ganska enkelt att hitta en gemensam spärrlinje. Men det skulle kräva samordning mellan två olika förvaltningar, och det är en mycket svårare uppgift än att resa till månen!TKO skrev:Har någon räknat på hur lång tid ett byte från TUB3 till TUB1 tar?twr skrev:Från blå till grön blir det alltså: lite upp, mycket upp, lite ned.
Och det går inte att flytta spärrlinjen så att bytet åtminstone sker inom spärrlinje?
Detta är ju så kasst att man undrar vem som är ansvarig...
/TKO
Ska jag skicka en fråga till FUTTARNA?twr skrev:Det borde vara ganska enkelt att hitta en gemensam spärrlinje. Men det skulle kräva samordning mellan två olika förvaltningar, och det är en mycket svårare uppgift än att resa till månen!TKO skrev:Har någon räknat på hur lång tid ett byte från TUB3 till TUB1 tar?twr skrev:Från blå till grön blir det alltså: lite upp, mycket upp, lite ned.
Och det går inte att flytta spärrlinjen så att bytet åtminstone sker inom spärrlinje?
Detta är ju så kasst att man undrar vem som är ansvarig...
/TKO
Någon har säkert räknat på hur lång tid bytet tar. En avgörande faktor är förstås hur länge man får vänta på att komma ombord en hiss. När ett tåg på blå linjen kommer in från stan på eftermiddagen torde vara dimensionerande.
Visst är det så. Man kan väl konstatera att man hittills inte har tyckt att det varit en tillräckligt viktig funktion för att prioritera.TKO skrev: (Fast allt kan inte skyllas på att det är två förvaltningar. Redan idag kräver ett vinkelbyte linje 19 <-> linje 17/18 att två spärrlinjer passeras. Nej det var inte så när stationen byggdes, men vid en ombyggnad för X antal år sedan blev det så. Vad vann man på det? Mer kommersiella lokaler kanske...)
/TKO
På det vann man bl a att det går att gå rakt genom biljetthallen på det naturliga sättet vid t ex byte mellan 800-bussarna och 4:an. Helt korrekt uttänkt ombyggnad, det var fel tidigare och nu är det rätt.TKO skrev:(Fast allt kan inte skyllas på att det är två förvaltningar. Redan idag kräver ett vinkelbyte linje 19 <-> linje 17/18 att två spärrlinjer passeras. Nej det var inte så när stationen byggdes, men vid en ombyggnad för X antal år sedan blev det så. Vad vann man på det? Mer kommersiella lokaler kanske...)
Ja, i dagsläget. Den som i framtiden ska byta mellan blå och gröna linjen kan inte välja att göra det vid Skanstull däremot.daniel_s skrev:På det vann man bl a att det går att gå rakt genom biljetthallen på det naturliga sättet vid t ex byte mellan 800-bussarna och 4:an. Helt korrekt uttänkt ombyggnad, det var fel tidigare och nu är det rätt.TKO skrev:(Fast allt kan inte skyllas på att det är två förvaltningar. Redan idag kräver ett vinkelbyte linje 19 <-> linje 17/18 att två spärrlinjer passeras. Nej det var inte så när stationen byggdes, men vid en ombyggnad för X antal år sedan blev det så. Vad vann man på det? Mer kommersiella lokaler kanske...)
(Den som vill göra en vinkelresa utan att blippa eller gå i trappor byter med fördel vid Skanstull i stället!)
Ja så får man ytterligare resenärer på den mest belastade sträckan. Bra tänkt SL!daniel_s skrev:På det vann man bl a att det går att gå rakt genom biljetthallen på det naturliga sättet vid t ex byte mellan 800-bussarna och 4:an. Helt korrekt uttänkt ombyggnad, det var fel tidigare och nu är det rätt.TKO skrev:(Fast allt kan inte skyllas på att det är två förvaltningar. Redan idag kräver ett vinkelbyte linje 19 <-> linje 17/18 att två spärrlinjer passeras. Nej det var inte så när stationen byggdes, men vid en ombyggnad för X antal år sedan blev det så. Vad vann man på det? Mer kommersiella lokaler kanske...)
(Den som vill göra en vinkelresa utan att blippa eller gå i trappor byter med fördel vid Skanstull i stället!)
Även med gemensam spärrlinje för båda trapporna ner till T-baneperrongerna så skulle man kunna gå rakt igenom biljetthallen från stora bussterminalen och ut till 4:an (för att inte nämna den här så omskrivna linje 160). Men det kanske skulle bli trångt i dörrarna med den lösningen.daniel_s skrev:På det vann man bl a att det går att gå rakt genom biljetthallen på det naturliga sättet vid t ex byte mellan 800-bussarna och 4:an. Helt korrekt uttänkt ombyggnad, det var fel tidigare och nu är det rätt.TKO skrev:(Fast allt kan inte skyllas på att det är två förvaltningar. Redan idag kräver ett vinkelbyte linje 19 <-> linje 17/18 att två spärrlinjer passeras. Nej det var inte så när stationen byggdes, men vid en ombyggnad för X antal år sedan blev det så. Vad vann man på det? Mer kommersiella lokaler kanske...)
(Den som vill göra en vinkelresa utan att blippa eller gå i trappor byter med fördel vid Skanstull i stället!)