Sida 6 av 11

Re: Gullmarsplan bussterminal

Postat: söndag 04 november 2018 23:18
av LasseW
Har något nytt kommit fram om Bytesplats Gullmarsplan som om jag fattat allt rätt är under utredning.

Re: Gullmarsplan bussterminal

Postat: måndag 05 november 2018 1:24
av Enceladus
LasseW skrev:Har något nytt kommit fram om Bytesplats Gullmarsplan som om jag fattat allt rätt är under utredning.
Senaste tjänsteutlåtandet:

Upphandling av entreprenadkontrakt avseende anläggningsarbeten vid befintlig station Gullmarsplan som förberedelse för anslutning av nya tunnelbanan

Det finns en intressant bild på sidan 3!

Re: Gullmarsplan bussterminal

Postat: måndag 05 november 2018 8:35
av TKO
Den intressanta bilden:
GUP 3D 1.jpg
GUP 3D 1.jpg (64.68 KiB) Visad 6999 gånger
En annan intressant bild:
Snitt södra delen.png
Snitt södra delen.png (59.45 KiB) Visad 6999 gånger
Och en tredje intressant bild:
2018-08-28 (3).png
2018-08-28 (3).png (204.49 KiB) Visad 6999 gånger
Observera att alla dessa illustrationer visar den nuvarande bussterminalen. Som framgår av framför allt planritningen är det dock inte möjligt att behålla nuvarande utformning - det pågår visst nån sorts utredningsarbete... min ringa mening - som jag tror jag framfört tidigare - är att det hade varit bättre om "bytespunkt" Gullmarsplan betraktats som ETT om-, ny- och tillbyggnadsprojekt!

Det syns redan spår av de kommande arbeten som beskrivs i tjutet, blomsteraffären har stängt och det har byggs skyddskonstruktioner av stålprofiler över spåret från Skärmarbrink.

En aspekt som inte framgår särskilt tydligt - inte för mej i varje fall - är hur flödet för bytesresenärer mellan TUB1 och TUB3 kommer att te sej, några frågetecken:

- Kommer bytet att ske inom spärrlinjen? Borde vara självklart men det ser faktiskt inte så ut...

- Kommer hissarna från TUB3-nivån att ha stannplan i nivå med befintliga plattformar, eller kommer ytterligare vertikalförflyttningar att krävas vid byte?

/TKO

Re: Gullmarsplan bussterminal

Postat: måndag 05 november 2018 9:26
av twr
TKO, visst borde det ha betraktats som ETT projekt. Precis sm landstinget birde ha EN förvaltning som bygger kollektivtrafik. Varför det inte är så är ett mysterium, åtminstone dör mig.

Re: Gullmarsplan bussterminal

Postat: måndag 05 november 2018 10:56
av TKO
twr skrev:TKO, visst borde det ha betraktats som ETT projekt. Precis sm landstinget birde ha EN förvaltning som bygger kollektivtrafik. Varför det inte är så är ett mysterium, åtminstone dör mig.
Om detta är vi överens sedan länge!

Men hur är det egentligen tänkt för byten mellan TUB1 och TUB3? Jag hoppas verkligen att svaret inte är "inte alls"...

/TKO

Re: Gullmarsplan bussterminal

Postat: måndag 05 november 2018 12:01
av twr
TKO skrev:
twr skrev:TKO, visst borde det ha betraktats som ETT projekt. Precis sm landstinget birde ha EN förvaltning som bygger kollektivtrafik. Varför det inte är så är ett mysterium, åtminstone dör mig.
Om detta är vi överens sedan länge!

Men hur är det egentligen tänkt för byten mellan TUB1 och TUB3? Jag hoppas verkligen att svaret inte är "inte alls"...

/TKO
Genom befintlig biljetthall, förbi två spärrlinjer. Så går det när man skapar nya förvaltningar.

Re: Gullmarsplan bussterminal

Postat: måndag 05 november 2018 12:03
av twr
Från blå till grön blir det alltså: lite upp, mycket upp, lite ned.

Re: Gullmarsplan bussterminal

Postat: måndag 05 november 2018 12:08
av daniel_s
twr skrev:Genom befintlig biljetthall, förbi två spärrlinjer. Så går det när man skapar nya förvaltningar.
Att försöka lösa det på något annat sätt hade nog kunnat fördröja bygget med flera år!

Det är ju inte så himla smidigt vid Tce heller...

Re: Gullmarsplan bussterminal

Postat: måndag 05 november 2018 12:35
av TKO
daniel_s skrev:
twr skrev:Genom befintlig biljetthall, förbi två spärrlinjer. Så går det när man skapar nya förvaltningar.
Att försöka lösa det på något annat sätt hade nog kunnat fördröja bygget med flera år!

Det är ju inte så himla smidigt vid Tce heller...
Nej detta är fel.
Återkommer med varför!

/TKO

Re: Gullmarsplan bussterminal

Postat: måndag 05 november 2018 12:37
av TKO
twr skrev:Från blå till grön blir det alltså: lite upp, mycket upp, lite ned.
Har någon räknat på hur lång tid ett byte från TUB3 till TUB1 tar?

Och det går inte att flytta spärrlinjen så att bytet åtminstone sker inom spärrlinje?

Detta är ju så kasst att man undrar vem som är ansvarig...

/TKO

Re: Gullmarsplan bussterminal

Postat: måndag 05 november 2018 13:07
av LasseW
Kommer 800 bussarna kunna använda sina hållplatser under byggtiden (T-bane stationen) eller måste ombyggnad ske inom kort för att upprätthålla 800 trafiken på Gullmarsplan.

Re: Gullmarsplan bussterminal

Postat: måndag 05 november 2018 14:02
av TKO
LasseW skrev:Kommer 800 bussarna kunna använda sina hållplatser under byggtiden (T-bane stationen) eller måste ombyggnad ske inom kort för att upprätthålla 800 trafiken på Gullmarsplan.
Jag misstänker att det finns skribenter här som har mer insikt i detta - men en snabb titt på följande ritning
2018-08-28 (3).png
2018-08-28 (3).png (204.49 KiB) Visad 6953 gånger
ger vid handen att det åtminstone krävs vissa ombyggnader av bussterminalen, samt att kapaciteten kommer att minska.
(Hissartopparna kommer att spärra rundkörningen)

/TKO

Re: Gullmarsplan bussterminal

Postat: måndag 05 november 2018 14:17
av twr
TKO skrev:
twr skrev:Från blå till grön blir det alltså: lite upp, mycket upp, lite ned.
Har någon räknat på hur lång tid ett byte från TUB3 till TUB1 tar?

Och det går inte att flytta spärrlinjen så att bytet åtminstone sker inom spärrlinje?

Detta är ju så kasst att man undrar vem som är ansvarig...

/TKO
Det borde vara ganska enkelt att hitta en gemensam spärrlinje. Men det skulle kräva samordning mellan två olika förvaltningar, och det är en mycket svårare uppgift än att resa till månen!

Någon har säkert räknat på hur lång tid bytet tar. En avgörande faktor är förstås hur länge man får vänta på att komma ombord en hiss. När ett tåg på blå linjen kommer in från stan på eftermiddagen torde vara dimensionerande.

Re: Gullmarsplan bussterminal

Postat: måndag 05 november 2018 14:26
av TKO
twr skrev:
TKO skrev:
twr skrev:Från blå till grön blir det alltså: lite upp, mycket upp, lite ned.
Har någon räknat på hur lång tid ett byte från TUB3 till TUB1 tar?

Och det går inte att flytta spärrlinjen så att bytet åtminstone sker inom spärrlinje?

Detta är ju så kasst att man undrar vem som är ansvarig...

/TKO
Det borde vara ganska enkelt att hitta en gemensam spärrlinje. Men det skulle kräva samordning mellan två olika förvaltningar, och det är en mycket svårare uppgift än att resa till månen!

Någon har säkert räknat på hur lång tid bytet tar. En avgörande faktor är förstås hur länge man får vänta på att komma ombord en hiss. När ett tåg på blå linjen kommer in från stan på eftermiddagen torde vara dimensionerande.
Ska jag skicka en fråga till FUTTARNA?

(Fast allt kan inte skyllas på att det är två förvaltningar. Redan idag kräver ett vinkelbyte linje 19 <-> linje 17/18 att två spärrlinjer passeras. Nej det var inte så när stationen byggdes, men vid en ombyggnad för X antal år sedan blev det så. Vad vann man på det? Mer kommersiella lokaler kanske...)

/TKO

Re: Gullmarsplan bussterminal

Postat: måndag 05 november 2018 14:46
av C30
En av bilagorna till järnvägsplanen som nyss skickades in till Trafikverket ger en viss aning om hur terminalen kommer att se ut under byggskedet, men den permanenta utformningen verkar inte vara beslutad ännu.

Re: Gullmarsplan bussterminal

Postat: måndag 05 november 2018 15:06
av twr
TKO skrev: (Fast allt kan inte skyllas på att det är två förvaltningar. Redan idag kräver ett vinkelbyte linje 19 <-> linje 17/18 att två spärrlinjer passeras. Nej det var inte så när stationen byggdes, men vid en ombyggnad för X antal år sedan blev det så. Vad vann man på det? Mer kommersiella lokaler kanske...)

/TKO
Visst är det så. Man kan väl konstatera att man hittills inte har tyckt att det varit en tillräckligt viktig funktion för att prioritera.

Utredningen av den permanenta utformningen pågår, och då kanske man tänker om.

Re: Gullmarsplan bussterminal

Postat: måndag 05 november 2018 17:18
av daniel_s
TKO skrev:(Fast allt kan inte skyllas på att det är två förvaltningar. Redan idag kräver ett vinkelbyte linje 19 <-> linje 17/18 att två spärrlinjer passeras. Nej det var inte så när stationen byggdes, men vid en ombyggnad för X antal år sedan blev det så. Vad vann man på det? Mer kommersiella lokaler kanske...)
På det vann man bl a att det går att gå rakt genom biljetthallen på det naturliga sättet vid t ex byte mellan 800-bussarna och 4:an. Helt korrekt uttänkt ombyggnad, det var fel tidigare och nu är det rätt.

(Den som vill göra en vinkelresa utan att blippa eller gå i trappor byter med fördel vid Skanstull i stället!)

Re: Gullmarsplan bussterminal

Postat: måndag 05 november 2018 18:39
av twr
daniel_s skrev:
TKO skrev:(Fast allt kan inte skyllas på att det är två förvaltningar. Redan idag kräver ett vinkelbyte linje 19 <-> linje 17/18 att två spärrlinjer passeras. Nej det var inte så när stationen byggdes, men vid en ombyggnad för X antal år sedan blev det så. Vad vann man på det? Mer kommersiella lokaler kanske...)
På det vann man bl a att det går att gå rakt genom biljetthallen på det naturliga sättet vid t ex byte mellan 800-bussarna och 4:an. Helt korrekt uttänkt ombyggnad, det var fel tidigare och nu är det rätt.

(Den som vill göra en vinkelresa utan att blippa eller gå i trappor byter med fördel vid Skanstull i stället!)
Ja, i dagsläget. Den som i framtiden ska byta mellan blå och gröna linjen kan inte välja att göra det vid Skanstull däremot.

Re: Gullmarsplan bussterminal

Postat: måndag 05 november 2018 19:23
av TKO
daniel_s skrev:
TKO skrev:(Fast allt kan inte skyllas på att det är två förvaltningar. Redan idag kräver ett vinkelbyte linje 19 <-> linje 17/18 att två spärrlinjer passeras. Nej det var inte så när stationen byggdes, men vid en ombyggnad för X antal år sedan blev det så. Vad vann man på det? Mer kommersiella lokaler kanske...)
På det vann man bl a att det går att gå rakt genom biljetthallen på det naturliga sättet vid t ex byte mellan 800-bussarna och 4:an. Helt korrekt uttänkt ombyggnad, det var fel tidigare och nu är det rätt.

(Den som vill göra en vinkelresa utan att blippa eller gå i trappor byter med fördel vid Skanstull i stället!)
Ja så får man ytterligare resenärer på den mest belastade sträckan. Bra tänkt SL!
(Det hade naturligtvis gått att lösa bättre - om man anlitat ett kompetent arkitektkontor...)

tycker
Thomas K Ohlsson

Re: Gullmarsplan bussterminal

Postat: måndag 05 november 2018 19:29
av LÅ1
daniel_s skrev:
TKO skrev:(Fast allt kan inte skyllas på att det är två förvaltningar. Redan idag kräver ett vinkelbyte linje 19 <-> linje 17/18 att två spärrlinjer passeras. Nej det var inte så när stationen byggdes, men vid en ombyggnad för X antal år sedan blev det så. Vad vann man på det? Mer kommersiella lokaler kanske...)
På det vann man bl a att det går att gå rakt genom biljetthallen på det naturliga sättet vid t ex byte mellan 800-bussarna och 4:an. Helt korrekt uttänkt ombyggnad, det var fel tidigare och nu är det rätt.

(Den som vill göra en vinkelresa utan att blippa eller gå i trappor byter med fördel vid Skanstull i stället!)
Även med gemensam spärrlinje för båda trapporna ner till T-baneperrongerna så skulle man kunna gå rakt igenom biljetthallen från stora bussterminalen och ut till 4:an (för att inte nämna den här så omskrivna linje 160). Men det kanske skulle bli trångt i dörrarna med den lösningen.