Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg City

Inlägg av LÅ1 »

Man håller också på att riva den extra gångbanan utmed Klarabergsgatan, över plattan. Äntligen!

Och när det gäller spårvägen: "Ny rapport: Mer spårväg bäst för Östermalm". Kanske får den som lever se destinationen "Gåshaga brygga" på en hållplats på Klarabergsgatan någon gång i framtiden!


Varför är spårväg bäst för Östermalm?
Anledningen är att ett utökat bussnät riskerar att orsaka framkomlighetsproblem och inte ha tillräckligt med kapacitet för att ta emot alla som vill åka.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 9316
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inlägg av twr »

Hur är det med vagnar och Alkärrshallen? Är allt klart inför trafikstarten?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3086
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

När det gäller hallfrågan är svaret..... Bygg ihop banorna NU!! så löser sig hallfrågan. :D

Då kan man även utnyttja L21s vagnar på L7 vid högtrafik..... :D :D



Det blir olika lösningar beroende på vilka beslut som kan komma.

Tänker inte gå in på vilka förrän det är något officiellt.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
twr
Inlägg: 9316
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inlägg av twr »

Stefan Widén skrev:När det gäller hallfrågan är svaret..... Bygg ihop banorna NU!! så löser sig hallfrågan. :D

Då kan man även utnyttja LBs vagnar vid högtrafik..... :D :D



Det blir olika lösningar beroende på vilka beslut som kan komma.

Tänker inte gå in på vilka förrän det är något officiellt.

Stefan
Jag menar ombyggnaden av Alkärrshallen för A35. Och två extra vagnar till trafikstarten i höst.
Senast redigerad av twr den onsdag 16 maj 2018 12:43, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
X12
Inlägg: 367
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Spårväg City

Inlägg av X12 »

Hur ser leveranstakten för A35 ut?

Och när kan man förvänta sig att den första A34:an visar sig i Norrköping?
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2257
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Spårväg City

Inlägg av Thomas Lange »

X12 skrev:Hur ser leveranstakten för A35 ut?

Och när kan man förvänta sig att den första A34:an visar sig i Norrköping?
2019.
2019.

Men jag kan ha fel (fritt efter Kantorn).
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7526
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spårväg City

Inlägg av Kantorn »

Thomas Lange skrev:
X12 skrev:Hur ser leveranstakten för A35 ut?

Och när kan man förvänta sig att den första A34:an visar sig i Norrköping?
2019.
2019.

Men jag kan ha fel (fritt efter Kantorn).
Den bjuder jag på! :)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3086
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

twr skrev:
Stefan Widén skrev:När det gäller hallfrågan är svaret..... Bygg ihop banorna NU!! så löser sig hallfrågan. :D

Då kan man även utnyttja LBs vagnar vid högtrafik..... :D :D



Det blir olika lösningar beroende på vilka beslut som kan komma.

Tänker inte gå in på vilka förrän det är något officiellt.

Stefan
Jag menar ombyggnaden av Alkärrshallen för A35. Och två extra vagnar till trafikstarten i höst.

Det var just därför jag svarade som jag gjorde. Det jobbas på hela frågan och inget är klart.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
twr
Inlägg: 9316
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inlägg av twr »

Stefan Widén skrev: Det var just därför jag svarade som jag gjorde. Det jobbas på hela frågan och inget är klart.

Stefan
Okej, tack! Jag förstår att du inte kan dela med dig. Jag trodde att du pratade om långsiktiga lösningar, men då förstod du min fråga. :D :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3086
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

Dagens promis på Klarabergsgatan resulterade i att jag hitta nya detaljer i form av infästningarna för rosetterna i huset mitt emot Åhléns.

Det gäller att hänga med för det händer saker varje dag.... och fort går det.

Ska blir härligt med första provvagnen.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
twr
Inlägg: 9316
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inlägg av twr »

https://mitti.se/nyheter/anvands-sparvag-ropsten/

Trafikstart 25 juni? Här måste väl journalisten ha missförstått något?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3086
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

Japp de har de....

Än är inte det definitiva datumet spikat men vi hoppas på att beskedet kommer innan midsommar.


Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Spårväg City

Inlägg av Anders Hanquist »

Stefan Widén skrev:Dagens promis på Klarabergsgatan resulterade i att jag hitta nya detaljer i form av infästningarna för rosetterna i huset mitt emot Åhléns.

Det gäller att hänga med för det händer saker varje dag.... och fort går det.

Ska blir härligt med första provvagnen.

Stefan
Såg, efter lite letande, också dessa blivande fästpunkter idag. Det verkar bli svårt att hitta bra ställen, fasaderna är ju ofta glasade i lämplig höjd och var ska de fästa i nya hotellet? Känns nästan som om det hade varit enklare med mittstolpar à la Sumpan.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6935
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårväg City

Inlägg av Odd »

Man kan ju alltid placera stolpar intill husväggarna. De behöver ju inte vara runda och fästa med fläns...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3086
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

Ambitionen är att fästa så mycket som möjligt i husen för att slippa stolpar. Och den tanken måste man ge beröm för. Finns ju andra banor inkl Sumpan där väggfästen hade skapat en mycket snyggare lösning.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Spårväg City

Inlägg av Anders Hanquist »

Absolut. Gröndal är ju ett exempel på en mindre snygg lösning. I Hammarby sjöstad är det stolpar, men smidigare sådana och helt OK. Men kan man utnyttja husväggarna och slippa stolpar över huvud taget är det naturligtvis en fördel. Det ska bli kul att följa hur man lyckas placera väggfästen på vissa synbarligen krångliga ställen på Klarabergsgatans södra sida. Men det ger sig väl under de närmaste veckorna. Det närmast fönsterlösa Åhlénshuset på motsatt sida blir väl betydligt enklare.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3086
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

Glöm inte bort att ta en sväng förbi området. Det går fort med spårläggning och KTL stolpar. Skulle vilja säga att över 50% av spåren är lagda och de flesta stolpar är resta. Halva plattformarna är klara,

Håll i hatten för snart går det spårvagn.

OCh för den som undrar så är det inget nytt officiellt datum satt ännu....24/9 gäller fortfarande...

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 744
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Spårväg City

Inlägg av /jes »

Det är ju val den 9 september och Helldén vill nog gärna vara med på invigningsturen innan något valresultat presenterats ...
gek
Inlägg: 1266
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Spårväg City

Inlägg av gek »

Stefan Widén skrev:Hade du gått vidare mot fontänen hade du kunnat fort de nya kontaktledningsstolparna. Runda blir de.....hoppas de blir målade direkt då blir det extra tjusigt.

Stefan
I dag gick jag vidare och fick se ett stort antal stolpar
Bild
Det syns inte så bra på bilden, men det är faktiskt väldigt mycket stolpar. Inte så snyggt. Hade kanske varit lämpligt att byta ut glasobelisken mot en stålobelisk i vilken tvärtrådar kunnat fästas :D

Problematiken med förfulande kontaktledningsstolpar är välkänd, och det har nog blivit mer stolpprotester och därmed ökat spårvägsmotstånd under de senaste decennierna. En vanlig lösning är att driva vagnarna från ackumulatorer och/eller kondensatorer på de mest känsliga sträckorna. Ett alternativ är matning underifrån - en platt strömskena i spårets mitt, strömförande endast när en spårvagn är direkt ovanför.

Ett exempel på olika lösningar är spårvägen (benämns Metro Centro) i Sevilla:
Bild
En skog av stolpar för luftledningen. När spårvägen öppnades för tio år sedan såg det ut så längs hela linjen, även t ex utanför katedralen. Snart kom man på att det där gick att istället hänga upp kontaktledningen i belysningsstolparna - spårvagnarna rullar på en gågata och högsta hastighet är 20 km/h:
Bild
Spårförslingring på grund av den smala gatan. Och på bilden ovan, som jag tog nyligen, syns ingen kontaktledning. Man har nämligen gått vidare och skaffat nya vagnar med ackumulator och superkondensator (den första uppsättningen vagnar var lånade från stadens "riktiga" metro, som också trafikeras med låggolvsspårvagnar).

Laddning sker vid körning under kontaktledning samt vid hållplatserna på den kontaktledningslösa sträckan:
Bild
Samma upplägg används i Zaragoza, men där sker strömtillförseln vid laddning på luftledningslös sträcka genom en kort bit platt strömskena i spårets mitt.

Dock tror jag det är bättre att använda luftledning men försöka göra kontaktledningsanläggningen så lite visuellt störande som möjligt.
/Gunnar Ekeving
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Spårväg City

Inlägg av Anders Hanquist »

I Stockholmsfallet tror jag det är tänkt att använda dessa stolpar även för belysning. Jag tycker mig ha sett visionsbilder där stolparna toppas av en armatur med tre armar i en stil som förekom när Sergels torg var nytt.
Skriv svar