Re: Stombuss 6
Postat: fredag 05 januari 2018 22:35
Nu har linjen varit igång i snart 4 veckor. Finns det någon resandestatistik, eller är det för tidigt?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Södra Hammarbyhamnen har väl hört till Sofia sedan 1930? Eller? Före det till Nacka.LÅ1 skrev:Stockholm (staden = kommunen) brukar väl delas upp i tre huvuddelar. Söderort, Västerort och innerstaden. Den senare innefattar även förortsliknande områden som t.ex. Frescati.Kantorn skrev:Dessutom undrar jag om inte rentav Sjöstaden räknas som innerstad...
Hammarby sjöstad har ju traditionellt räknats till Söderort, och därmed förort. Om än närförort. Men man justerade väl gränserna och inkorporerade området i Sofia församling och därmed i Södermalms stadsdelsområde. Då borde det väl formellt höra till innerstaden. Det var nog ett sätt för staden att höja områdets status, skulle jag tro.
Hur man sedan uppfattar områden till vardags är en annan sak. T.ex. upplevs nog bostadsområdet Tanto (mellan Södersjukhuset och järnvägen) som förort, även om det ligger i innerstaden rent geografiskt. Även Nora djurgårdsstaden kan nog uppfattas som förortslik.
(Ser att det hunnit skrivas ett par inlägg innan jag fick iväg det här.)
Bör väl räkna vardagar om man ska jämföra och då kommer man väl upp i drygt 9 000. Lite under det resandet som är på linje 55. De andra stomlinjerna har ju omkring 30 000 per dag som minst. Fast då bör man ju komma ihåg att linje 6 är en ganska kort linje med relativt få bytespunkter som utgör egna delmål på linjen.Enceladus skrev:Succé för Stockholms nya stombusslinje
Det är dock fortfarande ganska lågt resande för att vara en stombuss. Senaste månaden var det cirka 7 200 resande per dag.
Det finns gott om linjer i länet som har större behov av utökat utbud. Inte minst linje 55 som du nämnde själv.Lars_L skrev:Men nu är ju trafikförvaltningen lite fokuserad på blåbussarna, eftersom det är den enda trafiken som man oftast själv bestämmer helt över. Om än inte så mycket att den får den turtäthet som riktlinjerna anger som miniminivåer för stomlinjer.
Givetvis är det så. Poängen var väl att turtätheten på linjen är för låg för att passa in i konceptet. I sin tur delvis en följd av att Keolis valde att lägga om linje 67 så att den nästan går hela linjesträckningen parallellt - förutom vid NDS.Enceladus skrev:Det finns gott om linjer i länet som har större behov av utökat utbud. Inte minst linje 55 som du nämnde själv.Lars_L skrev:Men nu är ju trafikförvaltningen lite fokuserad på blåbussarna, eftersom det är den enda trafiken som man oftast själv bestämmer helt över. Om än inte så mycket att den får den turtäthet som riktlinjerna anger som miniminivåer för stomlinjer.
Innan linje 6 blev stomlinje var distinktionen ändå ganska tydlig i innerstan. Jag tycker faktiskt att konceptet är mer obegripligt i förorterna. Varför är till exempel linje 807 ingen stomlinje? Den har i princip samma funktion som 873/875, men den råkar inte passera något kommuncentrum. En uppdelning i matarbussar och direktbussar skulle vara naturligare för resenärerna. De långa tvärgående linjerna är en tredje kategori som också borde särskiljas. Sedan kan man också lägga till kategorin expressbussar för högtrafiklinjerna.Lars_L skrev:Men som jag varit inne på tidigare. Egentligen är det ju ganska meningslöst att tala om stomlinjer i innerstaden, eftersom de inte märkbart längre skiljer sig från många andra linjer.
Visst, den bristande logiken har jag själv ifrågasatt. Samtidigt är det ju värre med blåa bussar som inte uppfyller kraven än tvärtom. Orsaken är nog att tanken (enligt vad Max berättat på annat forum tidigare) att också ha betydligt fler radiella linjer som stomlinjer. Det är ju lite intressant att jämföra med Köpenhamn där man har fyra olika koncept som i Stockholm går under samma.Enceladus skrev:Innan linje 6 blev stomlinje var distinktionen ändå ganska tydlig i innerstan. Jag tycker faktiskt att konceptet är mer obegripligt i förorterna. Varför är till exempel linje 807 ingen stomlinje? Den har i princip samma funktion som 873/875, men den råkar inte passera något kommuncentrum. En uppdelning i matarbussar och direktbussar skulle vara naturligare för resenärerna. De långa tvärgående linjerna är en tredje kategori som också borde särskiljas. Sedan kan man också lägga till kategorin expressbussar för högtrafiklinjerna.Lars_L skrev:Men som jag varit inne på tidigare. Egentligen är det ju ganska meningslöst att tala om stomlinjer i innerstaden, eftersom de inte märkbart längre skiljer sig från många andra linjer.
När du skriver 509, menar du då 507?Enceladus skrev:Kortas linje 509 av enligt remissen så kan resandet på linje 515 öka igen.
Som det står i artikeln är det ju planen från Stomnätsplanen.Enceladus skrev:De vill förlänga nya blåbuss 6 till Sumpan
Det finns nog en poäng med denna förlängning. Däremot måste den övriga busstrafiken i triangeln Odenplan-Solna-Sundbyberg ses över. Förutom spöklinjen 509 har linje 515 kraftigt minskat i popularitet efter Tvärbanan och Citybanan. I det senare fallet har dock utbudet anpassats till efterfrågan - för bara fyra år sedan hade linjen 4-minuterstrafik! Kortas linje 509 av enligt remissen så kan resandet på linje 515 öka igen.
Nä, jag menar 509. Den och 515 har ett visst överlapp. Linje 507 är däremot oberoende.daniel_s skrev:När du skriver 509, menar du då 507?Enceladus skrev:Kortas linje 509 av enligt remissen så kan resandet på linje 515 öka igen.
Det var det märkligaste jag hört om den linjen. 509 är visserligen rätt oanvändbar sedan man dragit den all världens omvägar, men på vilket sätt den skulle överlappa med 515 - och framförallt vad man skulle uppnå genom att korta av den - övergår totalt mitt förstånd. Och då är jag ändå en osedvanligt förståndig person!Enceladus skrev:Nä, jag menar 509. Den och 515 har ett visst överlapp. Linje 507 är däremot oberoende.daniel_s skrev:När du skriver 509, menar du då 507?Enceladus skrev:Kortas linje 509 av enligt remissen så kan resandet på linje 515 öka igen.
Båda kan användas för resor mellan Råsunda och Sundbyberg, för att nämna ett exempel. Genom att korta av den enligt remissen ökar beläggningen på linje 515, vilket är önskvärt med dagens utbud.Enceladus skrev:Det var det märkligaste jag hört om den linjen. 509 är visserligen rätt oanvändbar sedan man dragit den all världens omvägar, men på vilket sätt den skulle överlappa med 515 - och framförallt vad man skulle uppnå genom att korta av den - övergår totalt mitt förstånd. Och då är jag ändå en osedvanligt förståndig person!daniel_s skrev:Nä, jag menar 509. Den och 515 har ett visst överlapp. Linje 507 är däremot oberoende.