Stombuss 6

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Traesk
Inlägg: 625
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: Stombuss 6

Inlägg av Traesk »

Nu har linjen varit igång i snart 4 veckor. Finns det någon resandestatistik, eller är det för tidigt?
twr
Inlägg: 9669
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Stombuss 6

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Dessutom undrar jag om inte rentav Sjöstaden räknas som innerstad...
Stockholm (staden = kommunen) brukar väl delas upp i tre huvuddelar. Söderort, Västerort och innerstaden. Den senare innefattar även förortsliknande områden som t.ex. Frescati.
Hammarby sjöstad har ju traditionellt räknats till Söderort, och därmed förort. Om än närförort. Men man justerade väl gränserna och inkorporerade området i Sofia församling och därmed i Södermalms stadsdelsområde. Då borde det väl formellt höra till innerstaden. Det var nog ett sätt för staden att höja områdets status, skulle jag tro.

Hur man sedan uppfattar områden till vardags är en annan sak. T.ex. upplevs nog bostadsområdet Tanto (mellan Södersjukhuset och järnvägen) som förort, även om det ligger i innerstaden rent geografiskt. Även Nora djurgårdsstaden kan nog uppfattas som förortslik.

(Ser att det hunnit skrivas ett par inlägg innan jag fick iväg det här.)
Södra Hammarbyhamnen har väl hört till Sofia sedan 1930? Eller? Före det till Nacka.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 12321
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stombuss 6

Inlägg av Enceladus »

Succé för Stockholms nya stombusslinje

Det är dock fortfarande ganska lågt resande för att vara en stombuss. Senaste månaden var det cirka 7 200 resande per dag.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Stombuss 6

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:Succé för Stockholms nya stombusslinje

Det är dock fortfarande ganska lågt resande för att vara en stombuss. Senaste månaden var det cirka 7 200 resande per dag.
Bör väl räkna vardagar om man ska jämföra och då kommer man väl upp i drygt 9 000. Lite under det resandet som är på linje 55. De andra stomlinjerna har ju omkring 30 000 per dag som minst. Fast då bör man ju komma ihåg att linje 6 är en ganska kort linje med relativt få bytespunkter som utgör egna delmål på linjen.

Sedan, inte för att jag har något emot sådana här utspel, men det är ju rätt ointressant egentligen med tanke på att linjen delvis trafikerar två av de tyngsta kollektivtrafikstråken i innerstaden. Den här resandeutvecklingen borde man ju nästan haft oavsett med tanke på nybyggnationen i Norra Djurgårdsstaden.

Men nu är ju trafikförvaltningen lite fokuserad på blåbussarna, eftersom det är den enda trafiken som man oftast själv bestämmer helt över. Om än inte så mycket att den får den turtäthet som riktlinjerna anger som miniminivåer för stomlinjer.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 12321
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stombuss 6

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Men nu är ju trafikförvaltningen lite fokuserad på blåbussarna, eftersom det är den enda trafiken som man oftast själv bestämmer helt över. Om än inte så mycket att den får den turtäthet som riktlinjerna anger som miniminivåer för stomlinjer.
Det finns gott om linjer i länet som har större behov av utökat utbud. Inte minst linje 55 som du nämnde själv.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Stombuss 6

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Men nu är ju trafikförvaltningen lite fokuserad på blåbussarna, eftersom det är den enda trafiken som man oftast själv bestämmer helt över. Om än inte så mycket att den får den turtäthet som riktlinjerna anger som miniminivåer för stomlinjer.
Det finns gott om linjer i länet som har större behov av utökat utbud. Inte minst linje 55 som du nämnde själv.
Givetvis är det så. Poängen var väl att turtätheten på linjen är för låg för att passa in i konceptet. I sin tur delvis en följd av att Keolis valde att lägga om linje 67 så att den nästan går hela linjesträckningen parallellt - förutom vid NDS.

Eftersom det kommer bo så pass få människor i Hagastaden, kan man ju också diskutera om inte en arbetslinje (om än den kunde gå hela trafikdygnet förstås) vore ett bättre alternativ dit? Här en viss fara med att planera stomlinjerna nästan enbart efter resandet i högtrafik.

Samtidigt har ju inte heller 55 någon riktigt lämplig linjedragning för tät trafik - även om väl sträckan Normalmstorg-Slussen nog i dagsläget nästan har större behov av en kompletterande stomlinje än sträckan Tekniska till NKS (eftersom så många linjer i dagsläget trafikerar sträckan mellan Odenplan, Tekniska och Karolinska).

Linje 76 har ju också ett relativt stort resande - och större än linje 6 och körs företrädesvis med ledbussar. Så vad som blir stomlinje och inte är ibland inte helt lätt att förstå.

Men som jag varit inne på tidigare. Egentligen är det ju ganska meningslöst att tala om stomlinjer i innerstaden, eftersom de inte märkbart längre skiljer sig från många andra linjer.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 12321
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stombuss 6

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Men som jag varit inne på tidigare. Egentligen är det ju ganska meningslöst att tala om stomlinjer i innerstaden, eftersom de inte märkbart längre skiljer sig från många andra linjer.
Innan linje 6 blev stomlinje var distinktionen ändå ganska tydlig i innerstan. Jag tycker faktiskt att konceptet är mer obegripligt i förorterna. Varför är till exempel linje 807 ingen stomlinje? Den har i princip samma funktion som 873/875, men den råkar inte passera något kommuncentrum. En uppdelning i matarbussar och direktbussar skulle vara naturligare för resenärerna. De långa tvärgående linjerna är en tredje kategori som också borde särskiljas. Sedan kan man också lägga till kategorin expressbussar för högtrafiklinjerna.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Stombuss 6

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Men som jag varit inne på tidigare. Egentligen är det ju ganska meningslöst att tala om stomlinjer i innerstaden, eftersom de inte märkbart längre skiljer sig från många andra linjer.
Innan linje 6 blev stomlinje var distinktionen ändå ganska tydlig i innerstan. Jag tycker faktiskt att konceptet är mer obegripligt i förorterna. Varför är till exempel linje 807 ingen stomlinje? Den har i princip samma funktion som 873/875, men den råkar inte passera något kommuncentrum. En uppdelning i matarbussar och direktbussar skulle vara naturligare för resenärerna. De långa tvärgående linjerna är en tredje kategori som också borde särskiljas. Sedan kan man också lägga till kategorin expressbussar för högtrafiklinjerna.
Visst, den bristande logiken har jag själv ifrågasatt. Samtidigt är det ju värre med blåa bussar som inte uppfyller kraven än tvärtom. Orsaken är nog att tanken (enligt vad Max berättat på annat forum tidigare) att också ha betydligt fler radiella linjer som stomlinjer. Det är ju lite intressant att jämföra med Köpenhamn där man har fyra olika koncept som i Stockholm går under samma.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 12321
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stombuss 6

Inlägg av Enceladus »

De vill förlänga nya blåbuss 6 till Sumpan

Det finns nog en poäng med denna förlängning. Däremot måste den övriga busstrafiken i triangeln Odenplan-Solna-Sundbyberg ses över. Förutom spöklinjen 509 har linje 515 kraftigt minskat i popularitet efter Tvärbanan och Citybanan. I det senare fallet har dock utbudet anpassats till efterfrågan - för bara fyra år sedan hade linjen 4-minuterstrafik! Kortas linje 509 av enligt remissen så kan resandet på linje 515 öka igen.
daniel_s
Inlägg: 14450
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Stombuss 6

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:Kortas linje 509 av enligt remissen så kan resandet på linje 515 öka igen.
När du skriver 509, menar du då 507?
twr
Inlägg: 9669
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Stombuss 6

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:De vill förlänga nya blåbuss 6 till Sumpan

Det finns nog en poäng med denna förlängning. Däremot måste den övriga busstrafiken i triangeln Odenplan-Solna-Sundbyberg ses över. Förutom spöklinjen 509 har linje 515 kraftigt minskat i popularitet efter Tvärbanan och Citybanan. I det senare fallet har dock utbudet anpassats till efterfrågan - för bara fyra år sedan hade linjen 4-minuterstrafik! Kortas linje 509 av enligt remissen så kan resandet på linje 515 öka igen.
Som det står i artikeln är det ju planen från Stomnätsplanen.

Idén är bra. Det är lätt att tänka att linjen kanske skulle vara spårväg, som redan finns mellan Sundbyberg och Solna, och som mer eller mindre finns i utredningen om Östlig förbindelse.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 12321
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stombuss 6

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:Kortas linje 509 av enligt remissen så kan resandet på linje 515 öka igen.
När du skriver 509, menar du då 507?
Nä, jag menar 509. Den och 515 har ett visst överlapp. Linje 507 är däremot oberoende.
daniel_s
Inlägg: 14450
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Stombuss 6

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:
daniel_s skrev:
Enceladus skrev:Kortas linje 509 av enligt remissen så kan resandet på linje 515 öka igen.
När du skriver 509, menar du då 507?
Nä, jag menar 509. Den och 515 har ett visst överlapp. Linje 507 är däremot oberoende.
Det var det märkligaste jag hört om den linjen. 509 är visserligen rätt oanvändbar sedan man dragit den all världens omvägar, men på vilket sätt den skulle överlappa med 515 - och framförallt vad man skulle uppnå genom att korta av den - övergår totalt mitt förstånd. Och då är jag ändå en osedvanligt förståndig person!
Enceladus
Inlägg: 12321
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stombuss 6

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev:
daniel_s skrev:Nä, jag menar 509. Den och 515 har ett visst överlapp. Linje 507 är däremot oberoende.
Det var det märkligaste jag hört om den linjen. 509 är visserligen rätt oanvändbar sedan man dragit den all världens omvägar, men på vilket sätt den skulle överlappa med 515 - och framförallt vad man skulle uppnå genom att korta av den - övergår totalt mitt förstånd. Och då är jag ändå en osedvanligt förståndig person!
Båda kan användas för resor mellan Råsunda och Sundbyberg, för att nämna ett exempel. Genom att korta av den enligt remissen ökar beläggningen på linje 515, vilket är önskvärt med dagens utbud.
daniel_s
Inlägg: 14450
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Stombuss 6

Inlägg av daniel_s »

Men det är väl inget självändamål att öka beläggningen på en linje?? Har väldigt svårt att se det som ett problem att man kan välja mellan två linjer för vissa resor längs en kortare sträcka mitt på linjen. Det här är ju lite som 1998 när man rörde runt bland linjerna på Odengatan för att öka beläggningen på linje 4. Nu 20 år senare är alla linjerna tillbaka (om än med andra nummer) och dessutom med ledbussar så det var ju rätt från början. Jag förstår inte ens intuitivt i vilken ände man skulle korta av 509...
Enceladus
Inlägg: 12321
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stombuss 6

Inlägg av Enceladus »

Keolis har gjort en utvärdering av linje 6:

En lyckad satsning på Stockholms nya stomlinje

Linje 6 har nu 9 700 påstigande per vardagsdygn. Det finns även statistik som visar hur många resenärer de andra linjerna har på de gemensamma sträckorna. På sträckan mellan Odenplan och Östra station har linje 4 flest resenärer. Där ökade antalet påstigande med 12 procent mellan 2017 och 2018, vilket är betydligt lägre än den generella trenden efter Citybanans öppnande. Slutsatsen är därför att linje 6 har avlastat linje 4. Detta är i och för sig inget oväntat, men kan vara bra att få det bekräftat svart på vitt.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 7169
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Stombuss 6

Inlägg av Odd »

Poängen med stomlinjer är ju att de skall vara långsiktiga så de kan bygga upp en publik som använder dem och vet att de inte ändras i första taget.

Ang Odenplan-Östra så är jag inte förvånad. Det stöder uppfattningen om att stombusslinje 6 borde bli en spårväg, och inte bara till Karolinska utan ända bort till Solna någonstans. Då skulle man dessutom göra Tunnelbanelinje gulalinjen överflödig vilket i helhet skulle finansiera spårvägen, med råge!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Stombuss 6

Inlägg av TKO »

Dream on!
(En del verkar ha väldigt svårt att acceptera redan fattade beslut...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 9669
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Stombuss 6

Inlägg av twr »

https://www.mitti.se/nyheter/da-kommer- ... 1776494729

Jag hoppas att det här är en förlängning av stomlinje 6 som den ursprungliga planen? Att införa en ny buss som har ändhållplats i Hagaplan verkar tveksamt, man borde åtminstone ta sig fram till trakten av Vanadisplan för att få till ett byte till pendeltåg. Eller vad tycker ni?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2180
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Stombuss 6

Inlägg av ADDE »

Jag tycker den borde sluta vid Odenplan iaf, som alla de linjer som slutar vid Hagaplan borde göra, men det kanske blir svårt att få plats med fler vändande busslinjer i Odenplan?

Vidare borde den gå igenom Beckomberga och inte via Islandstorget. Så som den är tänkt att gå går den parallellt med buss 113 i stort sett, men att den går mot Vällingby istället för Blackebergs gård och förmodligen hoppar över flera hållplatser.
Skriv svar