Sida 6 av 6

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Postat: torsdag 18 september 2025 13:53
av twr
https://www.dn.se/ekonomi/vastlanken-ka ... orbannade/

"Västlänken kan kosta 56 miljarder", om man inte får tillbaka pengar av entreprenören.

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Postat: torsdag 18 september 2025 17:12
av gek
Enceladus skrev: torsdag 18 september 2025 11:39 Västlänken blir betydligt dyrare än väntat - precis som många andra infrastrukturprojekt i Sverige. Är det bara FUT som klarar att hålla sig inom budget?
Är inte problemet för FUT just att de nya tunnelbanorna blir betydligt dyrare än budgeterat, och arbetena därför kan komma att stoppas?

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Postat: torsdag 18 september 2025 17:18
av Enceladus
gek skrev: torsdag 18 september 2025 17:12
Enceladus skrev: torsdag 18 september 2025 11:39 Västlänken blir betydligt dyrare än väntat - precis som många andra infrastrukturprojekt i Sverige. Är det bara FUT som klarar att hålla sig inom budget?
Är inte problemet för FUT just att de nya tunnelbanorna blir betydligt dyrare än budgeterat, och arbetena därför kan komma att stoppas?
FUT håller budgeten, men inte riskutfallet:
FUT skrev:– Den budgeten håller vi, men nu behöver vi tillsammans med parterna börja jobba med finansieringen av riskutfallet också, säger förvaltningschef Niklas Bergman.
I princip alla liknande projekt - t.ex. Västlänken, Kistagrenen och Slussenterminalen - håller inte ens budgeten...

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Postat: torsdag 18 september 2025 20:19
av twr

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Postat: torsdag 18 september 2025 21:58
av Harald
GP:s politiska kommentator Arne Larsson skriver om saken under rubriken "Sluta lipa och ta ert ansvar, Trafikverket". Artikeln är öppen bara för prenumeranter, men man kan väl citera ingressen i alla fall.
Arne Larsson, GP skrev:Våren 2016 skrev jag om att Trafikverket testar en ny modell för upphandlingar i samband med Västlänksbygget. Tanken var att det skulle hålla nere priset. Risker? Nej, det såg man inga.
Nu kastar man ut entreprenören från Korsvägen efter att kostnaderna ökat med 10 miljarder kronor – och ojar sig över att man försökt hitta svar på vad det är som inte står rätt till sedan 2018. Det låter som det är dags för myndigheten att inse vem som faktiskt har ansvaret för det här projektet.

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Postat: lördag 27 september 2025 20:23
av twr

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Postat: måndag 29 september 2025 9:53
av Enceladus
Göteborg-Borås blir en av Europas dyraste järnvägar
DN skrev:På tisdagen skickar Trafikverket förslaget till regeringen om hur de 1 171 miljarder som riksdagen öronmärkt för vägar och järnvägar de kommande tolv åren ska fördelas landet runt.

[...]

Ändå väntas, enligt uppgifter till DN, den sju mil långa dubbelspåriga järnvägen från Göteborg till Borås via Landvetter flygplats återuppstå i omarbetad version i Trafikverkets planförslag.

[...]

Ur hålet som syns i bildens övre del ska tågen från Västlänken, som nu byggs under Göteborg, komma ut. Här ska också de nya spåren mot Borås trängas in, samtidigt som trafiken på E 6, som syns till höger, inte får störas mer än absolut nödvändigt under byggtiden.

[...]

Regeringens villkor att byggkostnaderna behövt pressas innebär bland annat att Göteborg-Borås kan få Sveriges första längre sträcka eller sträckor där rälsen inte läggs på traditionellt uppbyggd jord- och grusbank utan på så kallade rambroar.

[...]

När det gäller projektet Göteborg-Borås har kostnaden, alltså över åtta miljarder per mil järnväg, också ifrågasatts eftersom det i praktiken sätts ut en stoppbock mot öster i Borås. Planeringen för att spåren skulle gå vidare mot Jönköping och Linköping avbröts av regeringen i december 2022.
Paradigmskiftet i Göteborg slutar inte med Västlänken - och förhoppningsvis inte heller med Göteborg-Borås. Men kostnaderna skenar, och Japan inspirerar.

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Postat: tisdag 30 september 2025 10:56
av Enceladus
twr skrev: torsdag 18 september 2025 20:19 https://www.dn.se/ekonomi/goteborg-nobb ... astlanken/
Politikernas ilska – mot förslag om trängselskatten
Göteborgs-Posten skrev:Nu är det klart hur Trafikverket vill finansiera Västlänkens fördyring. Förslaget till regeringen är att trängselskatt och regional medfinansiering måste bekosta hälften av det Västsvenska paketet. I praktiken kommer det att innebära ytterligare sju år med trängselskatt – fram till 2044.
Bilisterna kommer att bli vansinniga...

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Postat: tisdag 30 september 2025 15:58
av Harald
Västlänken är statens projekt. Det har har helt och hållet drivits (och misskötts) av Trafikverket. De ljög och påstod att de höll budget och tidsplan ända tills det inte gick längre. När pengarna var slut utan att projektet var klart blev de tvungna att erkänna sanningen. Göteborg har tagit fördyringar för kommunens egna projekt i Västsvenska paketet, t.ex. Hisingsbron. Detsamma borde gälla statens projekt. De fördyringarna ska staten ta och inte lasta dem på Göteborgarna.

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Postat: söndag 26 april 2026 11:31
av Enceladus
Staten pumpar in 7 nya miljarder i Västlänken
DN skrev:Regeringen säger alltså att man i dag inte tar beslut om ”resterande del” för att täcka slutkostnaden. Men det nämns att totalkostnaden för Västsvenska paketet nu beräknas till 71 miljarder i aktuellt penningvärde.

Det ska jämföras med de 34 miljarder som överenskommelsen 2010 innebar. Det innebär att Västsvenska paketets kostnad stigit med 109 procent, medan Trafikverkets så kallade infrastrukturindex under samma tid ”bara” ökat 71 procent.

På DN:s fråga om varför man inte ändå förlänger trängselskatten säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson att ”min förväntan nu är att alla tar sin del av ansvaret”.
Staten skjuter till några miljarder för att täcka upp för de skenande kostnaderna, men summan räcker inte på långa vägar. Trängselskatt är politiskt självmord för den nuvarande regeringen, men alla saknade miljarder måste in på något sätt. Bekvämt nog förlängs de regionala förhandlingarna till nästa mandatperiod.

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Postat: söndag 26 april 2026 12:00
av twr
Enceladus skrev: söndag 26 april 2026 11:31 Staten pumpar in 7 nya miljarder i Västlänken
DN skrev:Regeringen säger alltså att man i dag inte tar beslut om ”resterande del” för att täcka slutkostnaden. Men det nämns att totalkostnaden för Västsvenska paketet nu beräknas till 71 miljarder i aktuellt penningvärde.

Det ska jämföras med de 34 miljarder som överenskommelsen 2010 innebar. Det innebär att Västsvenska paketets kostnad stigit med 109 procent, medan Trafikverkets så kallade infrastrukturindex under samma tid ”bara” ökat 71 procent.

På DN:s fråga om varför man inte ändå förlänger trängselskatten säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson att ”min förväntan nu är att alla tar sin del av ansvaret”.
Staten skjuter till några miljarder för att täcka upp för de skenande kostnaderna, men summan räcker inte på långa vägar. Trängselskatt är politiskt självmord för den nuvarande regeringen, men alla saknade miljarder måste in på något sätt. Bekvämt nog förlängs de regionala förhandlingarna till nästa mandatperiod.
Artikeln nämnde även att planera för fyrspår Göteborg - Alingsås.

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Postat: söndag 26 april 2026 15:40
av Harald
Det är rätt uppenbart att Regeringen duckar frågan om att finansiera Västlänkens fördyring med förlängd "trängselskatt". Man hänvisar frågan till framtida förhandlingar, men säger samtidigt att fördyringen ska finansieras lokalt till samman andel som den ursprungligen beräknade kostnaden. Det betyder väl att Göteborgs kommun kommer att få välja mellan förlängd "trängselskatt" eller att höja en redan hög kommunalskatt. Jag skriver "trängsleskatt" med citattecken, eftersom det primära syftet i Göteborg inte har varit att minska trängsel, utan att ta in en viss summa pengar. Det är det som har styrt placeringen av betalstationerna. Det har lett till många märkliga placeringar av betalstationer och krångliga specialregler, som har gjort att den har blivit impopulär.

Dagens presskonferenser handlade inte bara om Västlänken. Trafikverket får i uppdrag att göra lokaliseringsutredning för fyrspår Göteborg-Alingsås och Lund-Hässleholm. Kapaciteten för godståg i södra Sverige ska stärkas, vilket är viktigt när Fehmarnförbindelsen är klar. Hastighetshöjande åtgärder ska göras på Blekinge kustbana och mötesstation med plattformar ska byggas i Knäred för bättre persontrafik Hässleholm-Halmstad.

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Postat: tisdag 16 juni 2026 5:31
av Enceladus
Nya planen: Nattåg mellan Kungsbacka och Göteborg
Kungsbacka-Posten skrev:I Västtrafiks nya trafikplan föreslås en ny nattlig avgång från Göteborg till Kungsbacka, rapporterar GP. Tåget ska enligt förslaget avgå från Göteborg klockan 01.15. I dag går den sista turen klockan 00.30.

Även i andra riktningen föreslås trafiken förlängas. Den sista avgången från Kungsbacka ska enligt förslaget gå klockan 01.49.

[...]

– Det efterfrågas och det är klart att när möjligheten till det kollektiva resandet ökar så kommer fler att resa och resa lite senare. Det behöver man ta höjd för, säger Västtrafiks styrelseordförande Bijan Zainali (S) till GP.
Västtrafik förlänger öppettiderna på Kungsbackapendeln på vardagar. Syftet är att "harmonisera med spårvagn och stombuss i Göteborg, Mölndal och Partille".

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Postat: lördag 20 juni 2026 12:35
av Enceladus
Rödgröna partierna: Vi river upp planen för största järnvägarna
DN skrev:Hittills har resonemanget främst handlat om att komplettera Västra och Södra stambanan med nya dubbelspår som läggs parallellt med de befintliga. Det är också vad som regeringen nyligen avsatt pengar för på sträckan Göteborg-Alingsås.

[...]

MP:s Daniel Helldén anser att det vore tekniskt mindre krångligt och skulle ge större samhällsekonomisk nytta om spåren dras som det var tänkt i projektet ”Nya stambanor”.

[...]

– Att som beslutet är nu att lägga 59 miljarder på att bygga sju mil spår från Göteborg till Borås och sen inte gå vidare österut via Jönköping till Linköping är inte vettigt om slutsatsen ändå är att nästan lika många mil nya spår ändå behövs, säger Helldén.
Kampen om nya stambanor kan i allra högsta grad påverka utvecklingen av Göteborgs tågtrafik. Fler spår på Västra stambanan skapar inga nya förbindelser. Det gör en ny järnväg mellan Borås och Linköping via Jönköping. En ny järnväg mellan Göteborg och Jönköping skulle kunna jämföras med Västkustbanan. I december blir det nästan avbrottsfri trafik mellan Göteborg och Kungsbacka. Ett liknande trafikutbud skulle vara troligt mellan Göteborg och åtminstone Borås!

Re: Paradigmskifte i Göteborg?

Postat: lördag 20 juni 2026 13:28
av twr
Enceladus skrev: lördag 20 juni 2026 12:35 Rödgröna partierna: Vi river upp planen för största järnvägarna
DN skrev:Hittills har resonemanget främst handlat om att komplettera Västra och Södra stambanan med nya dubbelspår som läggs parallellt med de befintliga. Det är också vad som regeringen nyligen avsatt pengar för på sträckan Göteborg-Alingsås.

[...]

MP:s Daniel Helldén anser att det vore tekniskt mindre krångligt och skulle ge större samhällsekonomisk nytta om spåren dras som det var tänkt i projektet ”Nya stambanor”.

[...]

– Att som beslutet är nu att lägga 59 miljarder på att bygga sju mil spår från Göteborg till Borås och sen inte gå vidare österut via Jönköping till Linköping är inte vettigt om slutsatsen ändå är att nästan lika många mil nya spår ändå behövs, säger Helldén.
Kampen om nya stambanor kan i allra högsta grad påverka utvecklingen av Göteborgs tågtrafik. Fler spår på Västra stambanan skapar inga nya förbindelser. Det gör en ny järnväg mellan Borås och Linköping via Jönköping. En ny järnväg mellan Göteborg och Jönköping skulle kunna jämföras med Västkustbanan. I december blir det nästan avbrottsfri trafik mellan Göteborg och Kungsbacka. Ett liknande trafikutbud skulle vara troligt mellan Göteborg och åtminstone Borås!
Artikeln är även citerad i Övrig kollektivtrafik. Bra om vi håller diskussionen om Sverige generellt i den tråden och om Göteborg med närområde i den här tråden.