Sida 6 av 6
Re: Paradigmskifte i Göteborg?
Postat: torsdag 18 september 2025 13:53
av twr
https://www.dn.se/ekonomi/vastlanken-ka ... orbannade/
"Västlänken kan kosta 56 miljarder", om man inte får tillbaka pengar av entreprenören.
Re: Paradigmskifte i Göteborg?
Postat: torsdag 18 september 2025 17:12
av gek
Enceladus skrev: ↑torsdag 18 september 2025 11:39
Västlänken blir betydligt dyrare än väntat - precis som många andra infrastrukturprojekt i Sverige. Är det bara FUT som klarar att hålla sig inom budget?
Är inte problemet för FUT just att de nya tunnelbanorna blir betydligt dyrare än budgeterat, och arbetena därför kan komma att stoppas?
Re: Paradigmskifte i Göteborg?
Postat: torsdag 18 september 2025 17:18
av Enceladus
gek skrev: ↑torsdag 18 september 2025 17:12
Enceladus skrev: ↑torsdag 18 september 2025 11:39
Västlänken blir betydligt dyrare än väntat - precis som många andra infrastrukturprojekt i Sverige. Är det bara FUT som klarar att hålla sig inom budget?
Är inte problemet för FUT just att de nya tunnelbanorna blir betydligt dyrare än budgeterat, och arbetena därför kan komma att stoppas?
FUT håller budgeten, men inte
riskutfallet:
FUT skrev:– Den budgeten håller vi, men nu behöver vi tillsammans med parterna börja jobba med finansieringen av riskutfallet också, säger förvaltningschef Niklas Bergman.
I princip alla liknande projekt - t.ex. Västlänken, Kistagrenen och Slussenterminalen - håller inte ens budgeten...
Re: Paradigmskifte i Göteborg?
Postat: torsdag 18 september 2025 20:19
av twr
Re: Paradigmskifte i Göteborg?
Postat: torsdag 18 september 2025 21:58
av Harald
GP:s politiska kommentator Arne Larsson skriver om saken under rubriken "Sluta lipa och ta ert ansvar, Trafikverket". Artikeln är öppen bara för prenumeranter, men man kan väl citera ingressen i alla fall.
Arne Larsson, GP skrev:Våren 2016 skrev jag om att Trafikverket testar en ny modell för upphandlingar i samband med Västlänksbygget. Tanken var att det skulle hålla nere priset. Risker? Nej, det såg man inga.
Nu kastar man ut entreprenören från Korsvägen efter att kostnaderna ökat med 10 miljarder kronor – och ojar sig över att man försökt hitta svar på vad det är som inte står rätt till sedan 2018. Det låter som det är dags för myndigheten att inse vem som faktiskt har ansvaret för det här projektet.