Vad händer egentligen med linje 198?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 10041
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Sedan är det ju upp till bevis också att det regelbundet är mer än 24 stående på avgångarna.
här har beläggningen sett ut på flera avgångar under de senaste veckorna. Nog är det fler än 24 stående. Inte på alla avgångar, men på många...

Jag kan dock inte sluta tänka på den här tråden i ett grannforum. Där envisades signaturen "Omnilasse" med att föreslå ytterligare utbudsökningar i Täby, trots att flera andra skribenter förklarade varför det inte är en bra idé.
Yujin Zhang skrev:Jag har åkt 690/691 några vardagsnätter per månad de senaste 5-6 åren (varav de sista 7 månader hela vägen från Vallentuna på 690) och kan generellt säga så här: antalet personer har aldrig överstigit 2-3 varav 1-2 är alltid Roslagstågsanställda (som går av vid Valhallavägen) och i 4 av 5 fall är det bara jag som åker hela vägen till Odenplan.
Yujin Zhang skrev:Som sagt, jag har svårt att se det fördelen i det hela när det är ungefär lika många som åker sträckan i frågan som 504an i Norrbotten innan man kortade av linjen... Det är bättre att satsa resurser där det verkligen behövs.
Varför satsa resurser där de verkligen behövs istället för på områden som röstar "rätt"?

På vardagsnätter borde linje 796 förlängas till City. Om Täby anses behöva runt tio linjer så är det väl inte orimligt att den dubbelt så tunga Södertäljelinjen får två? Det blir fortfarande en stor enorm skillnad i beläggning, men betydligt bättre än idag. På helgnätter känns det som ett hopplöst fall. Dubbeldäckare kanske?
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Sedan är det ju upp till bevis också att det regelbundet är mer än 24 stående på avgångarna.
här har beläggningen sett ut på flera avgångar under de senaste veckorna. Nog är det fler än 24 stående. Inte på alla avgångar, men på många...

Jag kan dock inte sluta tänka på den här tråden i ett grannforum. Där envisades signaturen "Omnilasse" med att föreslå ytterligare utbudsökningar i Täby, trots att flera andra skribenter förklarade varför det inte är en bra idé.
Yujin Zhang skrev:Jag har åkt 690/691 några vardagsnätter per månad de senaste 5-6 åren (varav de sista 7 månader hela vägen från Vallentuna på 690) och kan generellt säga så här: antalet personer har aldrig överstigit 2-3 varav 1-2 är alltid Roslagstågsanställda (som går av vid Valhallavägen) och i 4 av 5 fall är det bara jag som åker hela vägen till Odenplan.
Yujin Zhang skrev:Som sagt, jag har svårt att se det fördelen i det hela när det är ungefär lika många som åker sträckan i frågan som 504an i Norrbotten innan man kortade av linjen... Det är bättre att satsa resurser där det verkligen behövs.
Varför satsa resurser där de verkligen behövs istället för på områden som röstar "rätt"?

På vardagsnätter borde linje 796 förlängas till City. Om Täby anses behöva runt tio linjer så är det väl inte orimligt att den dubbelt så tunga Södertäljelinjen får två? Det blir fortfarande en stor enorm skillnad i beläggning, men betydligt bättre än idag. På helgnätter känns det som ett hopplöst fall. Dubbeldäckare kanske?
Eftersom du inte bryr dig om vad jag skriver och alltid försöker snedvrida debatten hela tiden till något som du mycket väl vet inte handlar om några områden som röstar "rätt", är det bara meningslöst att diskutera med dig. Vänd dig till Trafikförvaltningen om nu Keolis bryter mot avtalet. Det är knappast bevänt att beskriva det på det här forumet. Men jag har förstått att du egentligen inte vill ha någon förbättring på 791 - eftersom det skulle bevisa att din fantasifulla konspiratoriska tes inte stämmer.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 10041
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:På vardagsnätter borde linje 796 förlängas till City. Om Täby anses behöva runt tio linjer så är det väl inte orimligt att den dubbelt så tunga Södertäljelinjen får två? Det blir fortfarande en stor enorm skillnad i beläggning, men betydligt bättre än idag. På helgnätter känns det som ett hopplöst fall. Dubbeldäckare kanske?
Eftersom du inte bryr dig om vad jag skriver och alltid försöker snedvrida debatten hela tiden till något som du mycket väl vet inte handlar om några områden som röstar "rätt", är det bara meningslöst att diskutera med dig. Vänd dig till Trafikförvaltningen om nu Keolis bryter mot avtalet. Det är knappast bevänt att beskriva det på det här forumet. Men jag har förstått att du egentligen inte vill ha någon förbättring på 791 - eftersom det skulle bevisa att din fantasifulla konspiratoriska tes inte stämmer.
Jag har ju föreslagit förbättringar i texten du citerade! Dubbeldäckare på linje 791 skulle lösa problemet med överbelastning på vissa avgångar. Eftersom dubbeldäckare övervägs på högtrafiklinjen 809 så borde de vara tillgängliga nattetid. På vardagsnätter skulle en förlängd linje 796 innebära att linje 791 avlastas kraftigt. Båda linjerna skulle fortfarande ha fler resenärer per avgång än de flesta andra nattlinjer, men beläggningen skulle vara rimligare än idag.
Enceladus
Inlägg: 10041
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inlägg av Enceladus »

SL-förare döms för våldtäkt på passagerare

En kvinnlig passagerare våldtogs ombord på nattbuss 198 under färd mot Backlura - av bussföraren! Hur är detta möjligt?
Enceladus
Inlägg: 10041
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inlägg av Enceladus »

Kungsholmens stadsdelsnämnd är inte nöjd med "den kraftiga försämring som infördes på nattbuss 198". Så här skriver nämnden:
Kungsholmens stadsdelsnämnd skrev:Inte heller kommunicerades den kraftiga försämring som infördes på nattbuss 198 och som bara delvis har återställts. För en attraktiv nattrafik på de linjer som trafikerar tunnelbanenätet, krävs minst 30-minuterstrafik under hela nattrafiken. Nattlinje 198 har ett underlag som motiverar en sådan trafikering. För en attraktiv kollektivtrafik är det också av stor betydelse att återställa nattbusstrafiken till den 20-minuterstrafik som tidigare varit under nattrafikens mest belastade timmar.
Stadsdelsnämndens önskemål om en attraktiv nattrafik i stadsdelen går att tillgodose på annat sätt. Sedan ett par år tillbaka har linje 396 mot Svartsjö dragits in på vardagsnätter. Det bor nästan 30 000 invånare i Ekerö kommun, vilket borde vara tillräckligt för ett par turer på vardagsnätter. Istället för att avgå från Brommaplan som tidigare skulle linjen kunna avgå från Fridhemsplan. Därifrån kan den gå parallellt med linje 198 till Alvik så att Kungsholmen får sin önskade turtäthet och därefter kan den gå via Västerled så att även Bromma trädgårdsstad trafikförsörjs. Den befintliga trafiken mellan T-Centralen och Fridhemsplan (linjerna 91, 196, 197 och 198) borde däremot vara tillräcklig.

Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd har ett annat önskemål:
Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd skrev:Nattrafiken är ett eget kapitel, där bristen på tvärförbindelser mellan Hässelby-Vällingby och exempelvis pendeltågslinjerna är frapperande. Här finns dessutom en stor möjlighet för förändring då enkla lösningar finns till hands. Nuvarande nattbussen 198, som av någon outgrundlig anledning stannar i Backlura, skulle kunna gå bara en liten bit till norrut, för kontakt antingen med Barkarby Station eller åtminstone annan nattbuss som trafikerar pendeltågslinjen. Ett alternativ är ju att dra om 198:s linje så att den passerar Spånga.
En möjlighet är att förlänga linje 198 till Barkarby med samma linjesträckning som linje 541. Därefter skulle den kunna fortsätta mot Barkarbystaden med passning till linje 591 vid Byleden. Då skulle den orimligt långa restiden till Barkarbystaden kapas något. Linje 590 kan med fördel bli en ringlinje som endast trafikerar Viksjö. Viksjöborna är ju ganska vana vid ringlinjer...
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inlägg av TKO »

På vilket sätt är restiderna till kåkarna på flygfältet ("Barkarbystaden") orimliga?
Dom som flyttat dit borde vara medvetna om hur kommunikationerna ser ut - dessutom tror jag få av dom som köpt alldeles för dyra lägenheter har råd med så mycket nattsvirande...

suckar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inlägg av Lars_L »

Ja visst hade jag formulerat det bra där kring 198:an. Det gäller ju att använda andra vägar också än bara det här forumet! Men att förlänga 396 skulle väl inte ge så mycket nytta, eftersom det inte går att kombinera på ett bra sätt med 198 för att få uppnådd effekt. Däremot borde det ju vara motiverat med mer nattrafik till Ekerö i och för sig.

Inte heller är det ju någon bra idé att förlänga 198:an till Barkarby - både av det skälet att den bara går på vardagsnätter och att restiden ändå blir rätt lång. Då skulle man väl behöva förlänga 119 också på helgnätter - men det skulle ju i sådana fall vara helt olika lösningar för helger respektive vardagsnätter och 119 går ju via Norra villastaden, vilket fördröjer restiden en del. Alternativet vore väl i sådana fall att låta 198 ta nattrafiken även på helger, men kompliceras av sträckan till Spånga som ju går en del av natten och av att det planeras nybyggnation i Norra Villastaden (Riddersvik), vilket gör att det nog ändå är svårt att ta bort nattrafiken där.

Men däremot är ju stråket mellan Vällingby och Hässelby villastad ett av de tyngre i länet. Egentligen är det ju rätt få som åker mellan Hässelby strand och södra Villastaden, men det är väl antagligen för känsligt att ändra nattlinjesträckning idag. Skälby har väl ungefär halva underlaget gentemot det från Vällingby - men skulle väl förvisso behöva lite bättre nattförbindelser. 590 till Barkarbystaden är väl möjligen en billig lösning men som sagt inte vidare bra, särskilt inte för helgtrafiken.

Med den lösning man valde för 591 så finns ju inte heller någon riktigt bra bytespunkt att knyta ihop med.
Nu kan man ju ha olika lösningar för vardagar och helgtrafiken förvisso och Skälby skulle väl kanske behöva ha bättre nattrafik.
På helger skulle man väl i och för kunna tänka sig att man låter turerna som slutar i Jakobsberg, gå via Stora Torget, vilket inte borde ta nämnvärt längre tid.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
BSB101
Inlägg: 2980
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inlägg av BSB101 »

TKO skrev:På vilket sätt är restiderna till kåkarna på flygfältet ("Barkarbystaden") orimliga?
Dom som flyttat dit borde vara medvetna om hur kommunikationerna ser ut - dessutom tror jag få av dom som köpt alldeles för dyra lägenheter har råd med så mycket nattsvirande...

suckar
Thomas K Ohlsson
Hur ska människorna annars ta sig till sina välbetalda nattjobb? För utan OB-ersättning får de väl inte ihop till at betala av sina lägenheter.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inlägg av TKO »

BSB101 skrev:
TKO skrev:På vilket sätt är restiderna till kåkarna på flygfältet ("Barkarbystaden") orimliga?
Dom som flyttat dit borde vara medvetna om hur kommunikationerna ser ut - dessutom tror jag få av dom som köpt alldeles för dyra lägenheter har råd med så mycket nattsvirande...

suckar
Thomas K Ohlsson
Hur ska människorna annars ta sig till sina välbetalda nattjobb? För utan OB-ersättning får de väl inte ihop till at betala av sina lägenheter.
Välbetalda nattjobb - den mån sådana existerar - brukar börja innan dagtrafiken slutar och sluta efter dagtrafiken börjar...
Ett vanligt nattskift är 22:00 -- 6:00 t ex.
Att arbetspass - förutom inom nöjes- och transportsektorerna - börjar eller slutar i tidsintervallet 1:00-5:00 är mycket ovanligt.

Det verkar som om alla som tror att det är många arbetsresor som företas med natttrafiken inte själva har så stor erfarenhet av hur det är att jobba på natten...

förmodar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 10041
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
BSB101 skrev:
TKO skrev:På vilket sätt är restiderna till kåkarna på flygfältet ("Barkarbystaden") orimliga?
Dom som flyttat dit borde vara medvetna om hur kommunikationerna ser ut - dessutom tror jag få av dom som köpt alldeles för dyra lägenheter har råd med så mycket nattsvirande...

suckar
Thomas K Ohlsson
Hur ska människorna annars ta sig till sina välbetalda nattjobb? För utan OB-ersättning får de väl inte ihop till at betala av sina lägenheter.
Välbetalda nattjobb - den mån sådana existerar - brukar börja innan dagtrafiken slutar och sluta efter dagtrafiken börjar...
Ett vanligt nattskift är 22:00 -- 6:00 t ex.
Att arbetspass - förutom inom nöjes- och transportsektorerna - börjar eller slutar i tidsintervallet 1:00-5:00 är mycket ovanligt.

Det verkar som om alla som tror att det är många arbetsresor som företas med natttrafiken inte själva har så stor erfarenhet av hur det är att jobba på natten...

förmodar
Thomas K Ohlsson
Barkarbystaden tillhör Mälarbanans upptagningsområde. Detta medför kortare restid under de tider som pendeltågen går, men samtidigt begränsas trafiken till pendeltågens kortare trafikdygn. Att arbetspass slutar i tidsintervallet 0:00-1:00 är inte alls ovanligt. Har du inte hört historien om kassörskan från Huddinge som behövde leta efter ett nytt jobb på grund av pendeltågens tidiga trafikslut? Förutsättningarna är knappast bättre i Barkarbystaden.

Det stämmer att de flesta stomlinjer trafikeras ända till klockan 1 alla dagar. Ja, även linje 670 mot Vaxholm gör det. Men inte pendeltågen. Därför är det speciellt viktigt att nattrafiken har en rimlig restid där. Situationen är ännu värre i Nynäshamn - vars tätort är större än hela Vaxholms kommun - där det inte finns någon nattrafik över huvud taget.

(Du kanske har glömt bort att pendeltågens trafikeringstid på vardagar har successivt förkortats? Den gamla goda tiden är över. Nu är det tunnelbana och buss som gäller. Och visst ska Barkarbystaden ha tunnelbana!)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inlägg av TKO »

Nynäshamn är ju på landet - jag kan av egen erfarenhet meddela att det inte heller finns någon natttrafik i Säffle...

Eftersom det finns överkapacitet på Mälarbanan hade det varit rimligare att trafikförsörja kåkarna på flygfältet den vägen. Men Tamsons - som för övrigt tillhör det fåtal högerpolitiker jag respekterar - har ju drabbats av tunnelbanefebern. Jag tror vi får ta det (lilla) onda med det (övervägande) goda!

Eftersom tunnelbanan inte har någon natttrafik annat än för festprissarna lär den inte lösa problemen för de stackare som försöker klara ekonomin med nattarbete. Och utbyggnaden på fältet har väl bromsat in, både på grund av det nya politiska styret i Järfälla och de så väsentliga marknadskrafterna?

Frågan är om de boende på fältet borde få nöja sej med den hypermoderna 'autonoma' buss man begåvats med. Det är ju ändå framtiden!

spånar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 10041
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Nynäshamn är ju på landet - jag kan av egen erfarenhet meddela att det inte heller finns någon natttrafik i Säffle...
Är Nynäshamn mer på landet än Vaxholm och Ekerö? Vart reser Säffleborna i lika stor utsträckning som Nynäsborna gör till Stockholm?
TKO skrev:Eftersom det finns överkapacitet på Mälarbanan hade det varit rimligare att trafikförsörja kåkarna på flygfältet den vägen. Men Tamsons - som för övrigt tillhör det fåtal högerpolitiker jag respekterar - har ju drabbats av tunnelbanefebern. Jag tror vi får ta det (lilla) onda med det (övervägande) goda!

Eftersom tunnelbanan inte har någon natttrafik annat än för festprissarna lär den inte lösa problemen för de stackare som försöker klara ekonomin med nattarbete. Och utbyggnaden på fältet har väl bromsat in, både på grund av det nya politiska styret i Järfälla och de så väsentliga marknadskrafterna?
Som vanligt ignorerar du tunnelbanans längre trafikeringstid på vardagar. Artikeln om kassörskan från Huddinge visar att den gör en stor skillnad.

Sista turen från T-Centralen till Akalla: 1:00
Sista turen från City till Bålsta för två år sedan: 0:28
Sista turen från City till Bålsta detta år: 0:16
SIsta turen från City till Bålsta nästa år: 0:11

Trots att resandet med pendeltåg har exploderat under de senaste åren förkortas trafikeringstiden successivt på vardagar. Varför ignorerar du detta? Till och med signaturen "Lars_L" ifrågasätter denna utveckling:
Lars_L skrev:Vardagsnätter är det förstås en annan sak. Men även sista tunnelbanan på gröna linjen söderut brukar ju ha en ganska tung belastning - efter klockan 1 är det exempelvis 71 avstigande bara vid Gullmarsplan - vilket ju då bara är från ett tåg. (Västerut går de ju var tionde minut eftersom det är ingående vagnar, så där är ju lugnare) och det skulle säkert kunna motiveras att köra till ca 1.30, både i tunnelbanan och på pendeln.
Det skulle inte ens kosta så mycket att förlänga trafikeringstiden till Bålsta med en timme på vardagsnätter eftersom det då redan går två tåg från Västerhaninge till City. Med förlängd trafikeringstid till Bålsta skulle både Skälby och Barkarbystaden få mycket kortare restid.

Ett liknande exempel är att det inte skulle kosta så mycket att förlänga tågen mellan Upplands Väsby och Älvsjö till Tumba på helgnätter. Södertäljelinjen har ju lite för stort resande för halvtimmestrafik med tåg i nattrafikens början på helger (att det inte är totalt kaos på nattbussarna senare på natten beror främst på att nattbussarna lyckas vara tillräckligt oattraktiva). Det är märkligt att inget görs för att komma till rätta med problemet samtidigt som blå linjen har kvartstrafik ända till klockan 2. Det är ganska uppenbart att tunnelbanan har högsta prioritet.
TKO skrev:Frågan är om de boende på fältet borde få nöja sej med den hypermoderna 'autonoma' buss man begåvats med. Det är ju ändå framtiden!
Jag är minst sagt tveksam till att BRT-linjer och autonoma bussar skulle vara framtiden i Stockholm. BRT-banor är väldigt utrymmeskrävande och rimmar därför illa med den sorts kompakta stad allt fler vill bo och leva i. Autonoma bussar tillför inte särskilt mycket om det ändå måste finnas personal som viserar biljetterna. Detta problem är svårt att lösa utan BRT-stationer, och än så länge är väl Liljeholmen den enda BRT-stationen i regionen och kanske även i hela landet? Visst är både fler kollektivkörfält och autonoma fordon en del av framtiden, men större delen av kollektivtrafikens investeringsbudget kommer även i fortsättningen att gå till spårtrafik.

Eftersom tråden handlar om linje 198 kanske du syftar på risken att passagerare våldtas av föraren. Men den risken väl finns bara på natten och då går ju inte de autonoma bussarna. Det krävs väl BRT-stationer för att bussar ska kunna vara obemannade.

Det är inte bara Kungsholmen som vill ha mer nattrafik. Östermalms stadsdelsnämnd föreslår nattrafik till Norra Djurgårdsstaden:
Östermalms stadsdelsnämnd skrev:Vi föreslår också att buss 55 får tätare turer återigen med tanke på den stora inflyttningen till Norra Djurgårdsstaden. Även nattrafik bör om möjligt utredas.
Skulle inte linje 291 kunna gå där istället för via Lidingövägen? Linje 91 går ju redan ganska nära Lidingövägen när den kör till Gärdet.
Skriv svar