TKO skrev:Nynäshamn är ju på landet - jag kan av egen erfarenhet meddela att det inte heller finns någon natttrafik i Säffle...
Är Nynäshamn mer på landet än Vaxholm och Ekerö? Vart reser Säffleborna i lika stor utsträckning som Nynäsborna gör till Stockholm?
TKO skrev:Eftersom det finns överkapacitet på Mälarbanan hade det varit rimligare att trafikförsörja kåkarna på flygfältet den vägen. Men Tamsons - som för övrigt tillhör det fåtal högerpolitiker jag respekterar - har ju drabbats av tunnelbanefebern. Jag tror vi får ta det (lilla) onda med det (övervägande) goda!
Eftersom tunnelbanan inte har någon natttrafik annat än för festprissarna lär den inte lösa problemen för de stackare som försöker klara ekonomin med nattarbete. Och utbyggnaden på fältet har väl bromsat in, både på grund av det nya politiska styret i Järfälla och de så väsentliga marknadskrafterna?
Som vanligt ignorerar du tunnelbanans längre trafikeringstid på vardagar. Artikeln om kassörskan från Huddinge visar att den gör en stor skillnad.
Sista turen från T-Centralen till Akalla: 1:00
Sista turen från City till Bålsta för två år sedan: 0:28
Sista turen från City till Bålsta detta år: 0:16
SIsta turen från City till Bålsta nästa år: 0:11
Trots att resandet med pendeltåg har exploderat under de senaste åren förkortas trafikeringstiden successivt på vardagar. Varför ignorerar du detta? Till och med signaturen "Lars_L"
ifrågasätter denna utveckling:
Lars_L skrev:Vardagsnätter är det förstås en annan sak. Men även sista tunnelbanan på gröna linjen söderut brukar ju ha en ganska tung belastning - efter klockan 1 är det exempelvis 71 avstigande bara vid Gullmarsplan - vilket ju då bara är från ett tåg. (Västerut går de ju var tionde minut eftersom det är ingående vagnar, så där är ju lugnare) och det skulle säkert kunna motiveras att köra till ca 1.30, både i tunnelbanan och på pendeln.
Det skulle inte ens kosta så mycket att förlänga trafikeringstiden till Bålsta med en timme på vardagsnätter eftersom det då redan går två tåg från Västerhaninge till City. Med förlängd trafikeringstid till Bålsta skulle både Skälby och Barkarbystaden få mycket kortare restid.
Ett liknande exempel är att det inte skulle kosta så mycket att förlänga tågen mellan Upplands Väsby och Älvsjö till Tumba på helgnätter. Södertäljelinjen har ju lite för stort resande för halvtimmestrafik med tåg i nattrafikens början på helger (att det inte är totalt kaos på nattbussarna senare på natten beror främst på att nattbussarna lyckas vara
tillräckligt oattraktiva). Det är märkligt att inget görs för att komma till rätta med problemet samtidigt som blå linjen har kvartstrafik ända till klockan 2. Det är ganska uppenbart att tunnelbanan har högsta prioritet.
TKO skrev:Frågan är om de boende på fältet borde få nöja sej med den hypermoderna 'autonoma' buss man begåvats med. Det är ju ändå framtiden!
Jag är minst sagt tveksam till att BRT-linjer och autonoma bussar skulle vara framtiden i Stockholm. BRT-banor är väldigt utrymmeskrävande och rimmar därför illa med den sorts kompakta stad allt fler vill bo och leva i. Autonoma bussar tillför inte särskilt mycket om det ändå måste finnas personal som viserar biljetterna. Detta problem är svårt att lösa utan BRT-stationer, och än så länge är väl Liljeholmen den enda BRT-stationen i regionen och kanske även i hela landet? Visst är både fler kollektivkörfält och autonoma fordon en del av framtiden, men större delen av kollektivtrafikens investeringsbudget kommer även i fortsättningen att gå till spårtrafik.
Eftersom tråden handlar om linje 198 kanske du syftar på risken att
passagerare våldtas av föraren. Men den risken väl finns bara på natten och då går ju inte de autonoma bussarna. Det krävs väl BRT-stationer för att bussar ska kunna vara obemannade.
Det är inte bara Kungsholmen som vill ha mer nattrafik. Östermalms stadsdelsnämnd
föreslår nattrafik till Norra Djurgårdsstaden:
Östermalms stadsdelsnämnd skrev:Vi föreslår också att buss 55 får tätare turer återigen med tanke på den stora inflyttningen till Norra Djurgårdsstaden. Även nattrafik bör om möjligt utredas.
Skulle inte linje 291 kunna gå där istället för via Lidingövägen? Linje 91 går ju redan ganska nära Lidingövägen när den kör till Gärdet.