Bytet på Tvärbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
gek
Inlägg: 1252
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Bytet på Tvärbanan

Inlägg av gek »

Det är ju förhoppningsvis inte något komplicerat signalsystem som skall kopplas in längs spårvägen, men för att kunna göra inkoppling och testning i lugn och ro med begränsad personalinsats kanske det är bra att stängt någon vecka. Kanske är det snarare utbytet av vagnsutrustningen för ATC som är tidskrävande? D v s man vill röja ut den gamla och bygga in den nya ombordutrustningen i ett svep. Dock borde det vara fullt möjligt att - om gamla och nya ombordutrustningar inte kan existera samtidigt - under tiden utbytet pågår köra utan ATC och med hastigheten sänkt till max 50 km/h. Så fungerade det ju på Tvärbanan de första åren (och på sträckan Alvik - Solna tills helt nyligen).

Ett argument för stängning har i varje fall tidigare varit att man samtidigt skall göra spårombyggnader för vändspår vid Årstaberg och Mårtensdal. Vändspåret vid Alviks strand kanske också kräver ytterligare arbete. Det var även tal om att flytta hållplatsen Årstaberg till nytt läge omedelbart under järnvägen och med direkta trappor mellan spårvagnshållplats och pendeltågsplattform. Dessa ombyggnader borde dock till stor del ha kunnat genomföras under de trafikavstängningar som av olika skäl gjorts de senaste somrarna. Kanske hade en del jobb under pågående trafik krävt klätterspår för att kunna genomföras effektivt. Nu har det varit väldigt tyst om dessa spårombyggnader - all information från Trafikförvaltningen har istället fokuserat på att man måste stänga ett halvår för att kunna köra genomgående trafik.

Det är dessvärre så att ersättande busstrafik för Tvärbanan fungerar mycket dåligt även sommartid när det är färre resenärer än under övriga året. Bussarna har svårt att överhuvudtaget komma fram på smala gator, fastnar i bilköer och betjänar inte alla områden. Att påstigning bara varit möjlig framtill har förstås också ökat på restiderna rejält. Nu när linjen har SL-stolpar borde det problemet bli mindre när påstigning kan ske genom alla dörrar och bussföraren slipper besvär med krångliga biljetter. Stolparna kan förhoppningsvis enkelt flyttas från spårvagnshållplats till ersättningshållplats, och strömförsörjas via en provisorisk luftkabel eller solfångare.
/Gunnar Ekeving
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Bytet på Tvärbanan

Inlägg av Ute och åker »

gek skrev:Ett argument för stängning har i varje fall tidigare varit att man samtidigt skall göra spårombyggnader för vändspår vid Årstaberg och Mårtensdal. Vändspåret vid Alviks strand kanske också kräver ytterligare arbete. Det var även tal om att flytta hållplatsen Årstaberg till nytt läge omedelbart under järnvägen och med direkta trappor mellan spårvagnshållplats och pendeltågsplattform. Dessa ombyggnader borde dock till stor del ha kunnat genomföras under de trafikavstängningar som av olika skäl gjorts de senaste somrarna. Kanske hade en del jobb under pågående trafik krävt klätterspår för att kunna genomföras effektivt. Nu har det varit väldigt tyst om dessa spårombyggnader - all information från Trafikförvaltningen har istället fokuserat på att man måste stänga ett halvår för att kunna köra genomgående trafik..
Ja, det skulle ju vara bedrövligt om man skulle behöva göra nya avstängningar för att genomföra det du räknar upp. Är det ens något av det där som kommer att genomföras nu under den halvårslånga avstängningen?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Bytet på Tvärbanan

Inlägg av TKO »

gek skrev:---klipp---
Det var även tal om att flytta hållplatsen Årstaberg till nytt läge omedelbart under järnvägen och med direkta trappor mellan spårvagnshållplats och pendeltågsplattform.
---klipp---
Finns det / har det funnits konkreta planer på en sådan ombyggnad av Årstaberg?
Att den vore önskvärd inser säkert alla...

(jag tror dessutom att det inte är helt enkelt att få till de "direkta trapporna" - jag har länge tänkt skissa på det men det har inte blivit av)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2102
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Bytet på Tvärbanan

Inlägg av ADDE »

Eller så provar man något nytt: Påstigning genom alla dörrar, och bara de som behöver scannar sin SL-biljett hos föraren (samt på stolparna, om de är i närheten eller inom samma hållplats. t.ex. i Liljeholmen mot Sickla.)
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Bytet på Tvärbanan

Inlägg av Ute och åker »

TKO skrev:
gek skrev:---klipp---
Det var även tal om att flytta hållplatsen Årstaberg till nytt läge omedelbart under järnvägen och med direkta trappor mellan spårvagnshållplats och pendeltågsplattform.
---klipp---
Finns det / har det funnits konkreta planer på en sådan ombyggnad av Årstaberg?
Att den vore önskvärd inser säkert alla...

(jag tror dessutom att det inte är helt enkelt att få till de "direkta trapporna" - jag har länge tänkt skissa på det men det har inte blivit av)

/TKO
Låter vådligt med sådana trappor. Betydligt enklare och mer ändamålsenligt skulle vara att bygga trappor vid västra änden av Tvärbanans plattform för spårvagnar mot Gullmarsplan/Sickla, och en gångbro över Tvärbanans spår parallellt med järnvägen och mot bussterminalen. Eftersom bussterminalen ligger högre än Tvärbanan så blir det ganska korta trappor på bussterminalsidan. Då skulle man säkert slippa en stor del av springet över Tvärbanans spår vid Svärdlångsvägen och tvärs genom bussterminalen med alla bussar och risk för påkörning, eftersom det skulle bli betydligt närmare till den befintliga pendeltågsingången genom sådana trappor. Det finns ytterligare en poäng, och det är att det skulle bli betydligt närmare till plattformen för spårvagnarna mot Gullmarsplan/Sickla för de många nya invånarna i de nybyggda höghusen i det kommande bostadsområdet "Årstahusen", som som ska ersätta det nuvarande industriområdet väster om Årstabergs pendeltågsstation. :)
Christian Spår
Inlägg: 242
Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46

Re: Bytet på Tvärbanan

Inlägg av Christian Spår »

Med spring över spåren mot rött, frekvent nedkörda kontaktledningar och väldigt långa rödljustider så är mitt förslag att man behåller tvärbanan på det djup den kommer ifrån inne i Årstadalstunneln och överdäckar hela biten fram till Svärdslångsvägen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85rst ... _2009d.jpg

Sedan vore det inte dumt att bygga om hållplatsen till mitt-platform under järnvägsspåren med access från väst och öst. Så man går från tvärbanan på östra sidan in till pendeltågen, och från pendeltågen på västra sidan till tvärbanan.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Bytet på Tvärbanan

Inlägg av TKO »

Jag föreslår att den fortsatta debatten kring Årstaberg förs i en separat tråd!

vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7435
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Bytet på Tvärbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

gek skrev:Det är ju förhoppningsvis inte något komplicerat signalsystem som skall kopplas in längs spårvägen, men för att kunna göra inkoppling och testning i lugn och ro med begränsad personalinsats kanske det är bra att stängt någon vecka. Kanske är det snarare utbytet av vagnsutrustningen för ATC som är tidskrävande? D v s man vill röja ut den gamla och bygga in den nya ombordutrustningen i ett svep. Dock borde det vara fullt möjligt att - om gamla och nya ombordutrustningar inte kan existera samtidigt - under tiden utbytet pågår köra utan ATC och med hastigheten sänkt till max 50 km/h. Så fungerade det ju på Tvärbanan de första åren (och på sträckan Alvik - Solna tills helt nyligen).

Ett argument för stängning har i varje fall tidigare varit att man samtidigt skall göra spårombyggnader för vändspår vid Årstaberg och Mårtensdal. Vändspåret vid Alviks strand kanske också kräver ytterligare arbete. Det var även tal om att flytta hållplatsen Årstaberg till nytt läge omedelbart under järnvägen och med direkta trappor mellan spårvagnshållplats och pendeltågsplattform. Dessa ombyggnader borde dock till stor del ha kunnat genomföras under de trafikavstängningar som av olika skäl gjorts de senaste somrarna. Kanske hade en del jobb under pågående trafik krävt klätterspår för att kunna genomföras effektivt. Nu har det varit väldigt tyst om dessa spårombyggnader - all information från Trafikförvaltningen har istället fokuserat på att man måste stänga ett halvår för att kunna köra genomgående trafik.

Det är dessvärre så att ersättande busstrafik för Tvärbanan fungerar mycket dåligt även sommartid när det är färre resenärer än under övriga året. Bussarna har svårt att överhuvudtaget komma fram på smala gator, fastnar i bilköer och betjänar inte alla områden. Att påstigning bara varit möjlig framtill har förstås också ökat på restiderna rejält. Nu när linjen har SL-stolpar borde det problemet bli mindre när påstigning kan ske genom alla dörrar och bussföraren slipper besvär med krångliga biljetter. Stolparna kan förhoppningsvis enkelt flyttas från spårvagnshållplats till ersättningshållplats, och strömförsörjas via en provisorisk luftkabel eller solfångare.
Någon vecka är det ju inte fråga om. Mycket hårdvara, inkl. kabel har redan placerats ut längs banan, men sedan ska ju ebilock950-ställverken rivas ut också och ersättas med tempo-ställverk från GE/Alstom. Sedan ska allt kopplas ihop och fås att fungera. Signalsträckorna kommer att ändras också, av signalplaceringen att döma. Jag tar fasta på vad som skrivs i nyhetsbrevet från utbyggnadsprojektet
http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... afikstart/
sista stycket:
SLL skrev:Projektet siktar på att vara klar med de mesta av arbetena till nästa vår då ett annat projekt tar över och installerar ett nytt signalsystem ska installeras på sträckan mellan Alvik och Sickla udde. Då ska det också installeras på den nya delen fram till Sickla.

– Tidplanen ser ut att hålla, men vi hoppas på en mild vinter, så vi hinner bygga så mycket som möjligt innan våren. Från juli räknar vi med att banan kan testköras, och invigningen är planerad till början av oktober nästa år, säger Ulf Westlund
och gissar att halva avstängningstiden ägnas åt installationsarbeten, medan resten är provkörning. Man kan ju faktiskt tänka sig en tidigare trafikstart om den senare går väl.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar