Inget bra förslag. Den lilla skillnaden i antal resande till Skarpnäck och Farsta strand motiverar absolut inte att ha olika turtäthet och dessutom är det meningslöst eftersom varannat tåg till Farsta strand ändå får lika hög belastning som om tågen på båda grenarna går lika ofta (i eftermiddagsrusningen allltså, men i morgonrusningen är det ju lika många resande på båda grenarna så då finns det heller ingen anledning att ha olika turtäthet på grenarna). Om man ska göra som du tidigare föreslog, att vända tåg vid Gullmarsplan, är det ett enormt slöseri med kapacitet eftersom de tågen kommer att gå halvtomma.ADDE skrev:Enligt mitt förslag blir det var tredje. Men vad jag utgår ifrån (och som kanske Lars J kanske har missat) är att Hagsätragrenen blir en del av den blåa linjen enligt stockholmsöverenskommelsen, och att bara 2 grenar återstår söderut. Jag har alltså tänkt mig en "Stomlinje" Farsta-Hässelby)som har det dubbla turtätheten, mot sin "Sidekick", Skarpnäck-Arenastaden, då denna linje täcker upp lågtrafikerade grenar längs sin sträckning.twr skrev:Är det vart tredje eller vart fjärde tåg som ska gå till Arenastaden?
Gula Linjen..
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Re: Gula Linjen..
Lyx- och lyx. Det är ju bra om folk får sittplats som bor långt ut på grenen. Eftersom en stor del av tågen kommer ha sin depå i Vällingby är det ju heller ingen extrakostnad att köra tåg i trafik därifrån - vilket ju dagens utbud före maxtimmen är ett tecken på. Denna snedsida kommer ju bli ännu tyngre när 26 av drygt 40 tåg på gröna linjen stationeras där - man bör spara in omkring 10 tåg på att dels Hagsätragrenen kopplas ifrån, dels på att tåg kan vända vid Arenastaden istället för idag i Åkeshov (undantagsvis Alvik).Inge skrev:Vilket inte kommer att ändras....twr skrev:Överenskommelsen säger att det ska vara en 3-spårsstation.Inge skrev:... Dessutom ljuger han ju. Det har aldrig funnits något annat beslut än att bygga den just så. Ett fegt sätt att försöka krypa ur sina egna lögner.
Det finns många varianter på trafikupplägg. Men i princip bör det inte gå ett vanligt Hässelbytåg direkt efter ett Arenastadsåg, eftersom det då både får ta flest statiiner och det största tidsgapet. Men i övrigt är det ju fritt fram för olika upplägg.
Ett minimalistiskt upplägg, som dock räcker ur kapaciterssynvinkel är -Arenastaden-Åkeshov-Vällingby-Hässelby-Arenastaden-....
Lyxupplägget är, -Arenastaden-Hässelby (expresståg)-Hässelby-Åkeshov-Arenastaden-..... utåt och i omvänd tågföljd inåt.
In till stan bör man dock ändå välja att ha en extraminut på tåget som går i luckan efter arenatåget. På så sätt får man bara tre-minuterslucka och då kan det likväl vara ett Hässelbytåg som Vällingbytåg. Vill man att alla ska ha sittplats fram till Brommaplan, så bör man nog satsa på att låta alla tåg gå från Vällingby/Hässelby under maxtimmen.
Från stan måste man dock lösa fyraminutersluckan så att både föregående och efterföljande tåg går till Vällingby/Hässelby för att få en bra standard, och bra fördelning av resenärer.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Både ock. Visar framförallt att nyttan till Arenastaden är väldigt låg. Till NKS visar den väl snarast att det transportmedel som visar bäst upplev restid vinner. Har man en tunnelbana som går var tioendeminut och bussar som går "hela tiden", kommer givetvis en hel del att välja busstrafiken, om valet finns. Vilket också pekar på problemet med att göra sådana här analyser i områden där det finns alternativa förbindelser. Siffrorna blir ju väldigt beroende av vilka alternativ som erbjuds, samtidigt som förstås avståndets relativa korthet, gör att folk väljer att gå om turtätheten blir för låg.AdrianLangemar skrev:Just detta säger en hel del om hur låg nyttan av att bygga grenen är...Lars_L skrev:eftersom resandet enligt prognoserna nästan verkar minska proportionellt med turtätheten
De riktigt dåliga siffrorna här var från Arenastaden till Odenplan i morgonrusningen. Till NKS från Odenplan är dock siffrorna något bättre, dock ändå långt över den vanliga utbudselasticiteten på 0,4
Har man expresståg, som faktiskt passar bra med 8-minuters turtäthet, så måste man ju ha ett annat upplägg. De flesta tycker jag dock ändå verkar åka med första tåg som kommer. Samtidigt är ju inte trafiken ut på eftermiddagen lika känslig, då färre åker. Det brukar ju, trots att man har mycket färre tåg under dim tid på em, ändå vara rätt gott om plats på tågen efter Åkeshov.Inge skrev:
Tveksamt. Jag tror ändå att fler väntar kvar på plattformen om första tåget som kommer efter Arenastadståget bara går till Åkeshov. På så vis blir belastningen jämnare. Tåget före bör dock vara ett Hässelbytåg, vilket dock inte är möjligt om man prioriterar expresståg. Expresståget måste ju kunna köra förbi och då skall helst två tåg (Arenastadståget samt ett till) vara ur vägen senast vid Åkeshov.
Men med 8-minuters turtäthet - så måste man ju ändå ut från stan ha tågföljden: Arenatåg-Hässelby express - Vällingby (/ Hässelby) - Åkeshov.
Det är möjligt att det fungerar ungefär lika bra att ha en sexminuters lucka till Hässelbytåg, men med 8-minutersintervall kommer ju två Hässelby(Vällingbytåg) efter varandra i sådana fall, vilket är olyckligt. In till stan kan ju ingen åka Åkeshovståget av dem som bor längre ut på grenen, så där är det centralt att turintervallet är jämt fördelat längre ut.
Generellt är det väl dock alltid bra att man ut från stan har en "stege" där det tåg som vänder närmast stan kommer först i tågföljden och det som vänder längst ut på grenen sist. Finns möjlighet kan man också då lägga in en liten längre marginal också innan första tåget i tågföljden. Så i princip har du ju rätt - men då får man å andra sidan som sagt en väldigt ojämn belastning ut till Vällingby, vilket ju är ett rätt stort problem idag - utifrån kundsynpunkt.
En lärdom från förra gången var väl att det som orsakade problem i huvudsak var eftermiddagarna med snabbtåg. Samtidigt hade man ju på den tiden traditionen på gröna linjen att alla tåg alltid skulle vara lite sena, vilket väl inte underlättade en sådan plan. Dessutom riskerar då också väldigt många vid förseningar stå och vänta på ett mjölpallståg, vilket gör det ännu mer försenat. Morgonrusningen fungerar ju dock i regel betydligt bättre med snabbtåg, särskilt som ju också rusningen är betydligt kortare; när tågen hunnit till ändstsationerna söder om stan är rusningen i princip slut. Sedan är väl dock frågan vad som ger bäst service, att låta alla tåg utgå från Hässelby/Vällingby, eller då att ha ett som utgår från Åkeshov med snabbtågslösning. Kan nog vara så att det ändå är bättre utan snabbtåg, om man då kan erbjuda så pass mycket bättre turtäthet.
Ett annat problem som jag tangerade i annat svar är väl att en hel del tåg - företrädesvis i rusningstid kommer att behöva utgå från Vällingby. Det begränsar ju tiden som man kan köra med snabbtåg rätt rejält - troligen alltså bara ca en timmen mellan 7.30-8.30. Det ger ju dock samtidigt en lite konstig effekt för boende på mellanstationerna, som kommer ha avgångar var 3-4 minut i förrusningen, men bara var 8:e under den egentliga högtrafiktiden.
Edit: Rättat en felaktig faktauppgift om uppskattad minskning av antalet omlopp, som istället torde bli i nivå med dagens (beroende på upplägg).
Ett annat problem som jag tangerade i annat svar är väl att en hel del tåg - företrädesvis i rusningstid kommer att behöva utgå från Vällingby. Det begränsar ju tiden som man kan köra med snabbtåg rätt rejält - troligen alltså bara ca en timmen mellan 7.30-8.30. Det ger ju dock samtidigt en lite konstig effekt för boende på mellanstationerna, som kommer ha avgångar var 3-4 minut i förrusningen, men bara var 8:e under den egentliga högtrafiktiden.
Edit: Rättat en felaktig faktauppgift om uppskattad minskning av antalet omlopp, som istället torde bli i nivå med dagens (beroende på upplägg).
Senast redigerad av Lars_L den fredag 03 juni 2016 7:30, redigerad totalt 1 gånger.
-
Inge, du bör hålla isär trafikupplägget på norra och södra delen av Gröna linjen. De har inget med varandra att göra. På södra delen finns det bara ett trafikupplägg som fungerar, och det är att varannat tåg går till Skarpnäck och varannat tåg till Farsta strand. I slutet av morgonrusningen kan tåg som ska till depån gå till Hökarängen eller Gubbängen (beroende på hur anslutningen till Högdaledepån byggs), och omvänt i början av eftermiddagsrusningen. Det finns givetvis inget som säger att just snabbtågen måste gå in till depån.
Lars_L: Det är obegripligt hur du har kommit fram till att 40 omlopp skulle räcka. Det krävs inte färre tåg bara för att Hagsätragrenen förs över till blå linjen, om man inte minskar turtätheten genom innerstan, men då har ju en stor del av meningen med att föra över Hagsätragrenen försvunnit.
Lars_L: Det är obegripligt hur du har kommit fram till att 40 omlopp skulle räcka. Det krävs inte färre tåg bara för att Hagsätragrenen förs över till blå linjen, om man inte minskar turtätheten genom innerstan, men då har ju en stor del av meningen med att föra över Hagsätragrenen försvunnit.
Det är bara två år till nästa val i stat, landsting och kommuner, med föregående debatter. Är det helt uteslutet att nya konstellationer i något av de berörda församlingarna tar nya beslut, måhända inte spårväg till Karro nu, men ett moratorium vad gäller den gulgröna tarmen?
/Göran
/Göran
Bra att någon här är vaksam iaf. Jag upptäckte det under dagen här att jag måste ha räknat fel. Vet inte hur jag fått det till den siffran. Blir nog likvärdigt mot idag, beroende på om man utnyttjar kapaciteten till längre högtrafikperiod eller inte.AdrianLangemar skrev:Inge, du bör hålla isär trafikupplägget på norra och södra delen av Gröna linjen. De har inget med varandra att göra. På södra delen finns det bara ett trafikupplägg som fungerar, och det är att varannat tåg går till Skarpnäck och varannat tåg till Farsta strand. I slutet av morgonrusningen kan tåg som ska till depån gå till Hökarängen eller Gubbängen (beroende på hur anslutningen till Högdaledepån byggs), och omvänt i början av eftermiddagsrusningen. Det finns givetvis inget som säger att just snabbtågen måste gå in till depån.
Hmmm... Nu kommer ett sånt där galet inlägg igen... Men ligger inte Bromma Flygplats rätt bra till för en avgrening från Vreten? Eller Solna Strand för dem som är nymodiga... Då slipper man dessutom rundan runt Odenplan och Hötorget och det.
Professionell tyckare
Jo, du har såklart rätt. Frågan är bara om den totala kapaciteten på Blå linjen blir tillräcklig? kanske synd i detta sammanhang att inte Nackabanan får 180 meters plf?Kantorn skrev:Hmmm... Nu kommer ett sånt där galet inlägg igen... Men ligger inte Bromma Flygplats rätt bra till för en avgrening från Vreten? Eller Solna Strand för dem som är nymodiga... Då slipper man dessutom rundan runt Odenplan och Hötorget och det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Har själv tänkt tanken. Lite beror väl också på hur man tänker sig Hjulstagrenen i framtiden - alltså om man vill förlänga den till Barkarby i och med att man bebygger Veddesta Men det är ändå så att Akalla-grenen har och kommer få en betydligt högre belastning, pendeltågens tätare turtäthet och stationen vid Odenplan kommer ta bort ytterligare resenärer från Hjulsta-grenen, det gör väl att resandet norr om Sundbyberg inte kommer vara så där jättestort. Med fler avgångar från Hallonbergen, kommer ju också fler i den nya Järvastaden/Ursvik att välja den tunnelbanan istället för Hjulstagrenen.twr skrev:Jo, du har såklart rätt. Frågan är bara om den totala kapaciteten på Blå linjen blir tillräcklig? kanske synd i detta sammanhang att inte Nackabanan får 180 meters plf?Kantorn skrev:Hmmm... Nu kommer ett sånt där galet inlägg igen... Men ligger inte Bromma Flygplats rätt bra till för en avgrening från Vreten? Eller Solna Strand för dem som är nymodiga... Då slipper man dessutom rundan runt Odenplan och Hötorget och det.
Så, utifrån detta, skulle var 8:e minut från blåa linjen, och en gren var 8:e minut från gröna, nog nästan klara kapaciteten. Är ju en kort sträcka, så man kanske kan acceptera lite sämre standard. Sammananlagt blir det ju då 15 avgångar i timmen, vilket ju lätt klarar 9 000 i timmen och riktigt så många blir det nog inte ens från Bromma Flygplats (med tanke på att det givetvis kommer finnas en del tvärförbindelser etc och att en del ska exempelvis längre västerut i morgonrusningen.
Fortfarande lite för dålig standard längre västerut på gröna linjen, samtidigt borde ju en del ta tåget från Brommagrenen och att då även tvärresandet ökar, som inte tar av kapaciteten till stan. Därtill finns ju Tvärbanan etc.
Nackdelen är då att man bygger två grenar till en högre kostnad, men samtidigt är det nog ändå betydligt billigare än att bygga ett fjärde t-banesystem.
-
Det kanske är bättre att bygga en ny gren från Gröna linjen Odenplan-Karolinska-Västra skogen och vidare mot Hjulsta, samtidigt som linje 10 får gå till Bromma flygplats istället för till Hjulsta?Lars_L skrev:Har själv tänkt tanken. Lite beror väl också på hur man tänker sig Hjulstagrenen i framtiden - alltså om man vill förlänga den till Barkarby i och med att man bebygger Veddesta Men det är ändå så att Akalla-grenen har och kommer få en betydligt högre belastning, pendeltågens tätare turtäthet och stationen vid Odenplan kommer ta bort ytterligare resenärer från Hjulsta-grenen, det gör väl att resandet norr om Sundbyberg inte kommer vara så där jättestort. Med fler avgångar från Hallonbergen, kommer ju också fler i den nya Järvastaden/Ursvik att välja den tunnelbanan istället för Hjulstagrenen.twr skrev:Jo, du har såklart rätt. Frågan är bara om den totala kapaciteten på Blå linjen blir tillräcklig? kanske synd i detta sammanhang att inte Nackabanan får 180 meters plf?Kantorn skrev:Hmmm... Nu kommer ett sånt där galet inlägg igen... Men ligger inte Bromma Flygplats rätt bra till för en avgrening från Vreten? Eller Solna Strand för dem som är nymodiga... Då slipper man dessutom rundan runt Odenplan och Hötorget och det.
Så, utifrån detta, skulle var 8:e minut från blåa linjen, och en gren var 8:e minut från gröna, nog nästan klara kapaciteten. Är ju en kort sträcka, så man kanske kan acceptera lite sämre standard. Sammananlagt blir det ju då 15 avgångar i timmen, vilket ju lätt klarar 9 000 i timmen och riktigt så många blir det nog inte ens från Bromma Flygplats (med tanke på att det givetvis kommer finnas en del tvärförbindelser etc och att en del ska exempelvis längre västerut i morgonrusningen.
Fortfarande lite för dålig standard längre västerut på gröna linjen, samtidigt borde ju en del ta tåget från Brommagrenen och att då även tvärresandet ökar, som inte tar av kapaciteten till stan. Därtill finns ju Tvärbanan etc.
Nackdelen är då att man bygger två grenar till en högre kostnad, men samtidigt är det nog ändå betydligt billigare än att bygga ett fjärde t-banesystem.
Tolkar jag dig rätt här:Lars_L skrev:Har själv tänkt tanken. Lite beror väl också på hur man tänker sig Hjulstagrenen i framtiden - alltså om man vill förlänga den till Barkarby i och med att man bebygger Veddesta Men det är ändå så att Akalla-grenen har och kommer få en betydligt högre belastning, pendeltågens tätare turtäthet och stationen vid Odenplan kommer ta bort ytterligare resenärer från Hjulsta-grenen, det gör väl att resandet norr om Sundbyberg inte kommer vara så där jättestort. Med fler avgångar från Hallonbergen, kommer ju också fler i den nya Järvastaden/Ursvik att välja den tunnelbanan istället för Hjulstagrenen.twr skrev:Jo, du har såklart rätt. Frågan är bara om den totala kapaciteten på Blå linjen blir tillräcklig? kanske synd i detta sammanhang att inte Nackabanan får 180 meters plf?Kantorn skrev:Hmmm... Nu kommer ett sånt där galet inlägg igen... Men ligger inte Bromma Flygplats rätt bra till för en avgrening från Vreten? Eller Solna Strand för dem som är nymodiga... Då slipper man dessutom rundan runt Odenplan och Hötorget och det.
Gröna linjen: 30 tåg/h
15 tåg/h = 4 min till Västerort
7,5 tåg/h = 8 min till Bromma flygplats
7,5 tåg/h = 8 min till Hagalund/Arenastaden
Blå linjen: 30 tåg/h
15 tåg/h = 4 min till Kista/Barkarby
7,5 tåg/h = 8 min till Sundbyberg/Hjulsta
Samlad turtäthet till Bromma flygplats blir 4 min.
Sträckan kan vara från redan planerad station Hagastaden - ny station Västra skogen - Norra Ulvsunda - tre stationer på flygfältet. Den blå grenen kan vika av efter Huvudsta och gå ihop med den gröna därefter.
http://kartor.eniro.se/m/OqUyh
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Det ovan är ju riktigt uppfattat. Men det låter ju som en mycket bra lösning (som jag också varit inne på tidigare) att koppla Hagastaden till Västra Skogen istället och därmed kan man ha 4-minuterstrafik till Bromma flygplats från Västra skogen. Till Alvik finns ju tvärbanan. Dessutom går ju iaf sträckan via blåa linjen mycket fortare. Torde ju inte ta mer än ca 10-minuter till Bromma från T-centralen, mot väl närmare 17 för ett alternativ på gröna linjen.twr skrev: Tolkar jag dig rätt här:
Sträckan kan vara från redan planerad station Hagastaden - ny station Västra skogen - Norra Ulvsunda - tre stationer på flygfältet. Den blå grenen kan vika av efter Huvudsta och gå ihop med den gröna därefter.
Nu är jag inte riktigt med... Håller du med om mitt förslag, eller kom du på något ännu bättre nu?Lars_L skrev:Det ovan är ju riktigt uppfattat. Men det låter ju som en mycket bra lösning (som jag också varit inne på tidigare) att koppla Hagastaden till Västra Skogen istället och därmed kan man ha 4-minuterstrafik till Bromma flygplats från Västra skogen. Till Alvik finns ju tvärbanan. Dessutom går ju iaf sträckan via blåa linjen mycket fortare. Torde ju inte ta mer än ca 10-minuter till Bromma från T-centralen, mot väl närmare 17 för ett alternativ på gröna linjen.twr skrev: Tolkar jag dig rätt här:

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ja, endera låter man alltså gröna linjen gå med en gren till Bromma flygplats från Alvik var 8:e minut, och en gren från Hjulstagrenen var 8:e minut, som kan avvika vid Huvudsta - eller så låter man gröna linjen istället gå via NKS - till Västra skogen och på så sätt får man var 4:e minut till Bromma flygplats på det sättet. I sådana fall räcker det med tvärbanan till Alvik från Bromma.twr skrev: Nu är jag inte riktigt med... Håller du med om mitt förslag, eller kom du på något ännu bättre nu?
Detta kräver ju förstås att man struntar i, eller lägger ner grenen till Arenastaden. Men man spar nog ändå pengar på det i slutändan i minskade driftskostnader även om investeringen ligger på ett par miljarder. Så även om man byggt den sträckan torde det ändå vara en god idé samhällsekonomiskt, om än måhända politiskt omöjligt, att dra om den till Västra skogen.
Man kunde ju också där ha en kortpendel från Arenastaden till NKS - det är ju endast i den reserelationen som gula linjen till Arenastaden fyller någon funktion. Och då kan man ha kvar den sträckan som en minipendel - vilket väl dock förvisso kräver en trespårsplattform vid NKS.
Att bygga sträckan NKS-västra skogen + Huvudsta - Bromma Flygplats är nog det billigaste sättet att försörja Bromma Flygplats på. Totalt borde det innebära en utbyggnad på ca 2 km, tänker man sig bara en t-banestation vid Bromma Flygplats (vi vet ju inte alls hur det skulle se ut i sådana fall), klarar man sig nog med en utbyggnadskostnad på ca 3 miljarder för denna sträcka. Möjligen behövs väl dock en annan station vid Västra skogen - då "riktningen" på stationen nog måste vara en annan för att kunna avvika från NKS.
Eftersom man spar in fordon på sträckan till Hjulsta -Huvudsta, borde denna lösning inte kräva några fler fordon eller depåplatser. Restidsvinsten blir också ganska betydande - T-centralen - Bromma Flygplats med blåa linjen skulle ta ca 10-minuter och med den gröna ca 12-minuter. En lösning via Alvik skulle ta minst 17-minuter.
Hur skulle en lösning via Brommaplan se ut då? Tänk oss att dessa tåg inte trafikerar Stora Mossen.
"Min version" är tänkt att gå från Bromma flygplats, via de södra delarna av Bromma Parkstad och vidare över Bromsten till Spånga Station.
Och då går var annat tåg till spånga och var annat tåg till Hässelby.
"Min version" är tänkt att gå från Bromma flygplats, via de södra delarna av Bromma Parkstad och vidare över Bromsten till Spånga Station.
Och då går var annat tåg till spånga och var annat tåg till Hässelby.
Ja, men då har vi löste det då!Lars_L skrev:Ja, endera låter man alltså gröna linjen gå med en gren till Bromma flygplats från Alvik var 8:e minut, och en gren från Hjulstagrenen var 8:e minut, som kan avvika vid Huvudsta - eller så låter man gröna linjen istället gå via NKS - till Västra skogen och på så sätt får man var 4:e minut till Bromma flygplats på det sättet. I sådana fall räcker det med tvärbanan till Alvik från Bromma.twr skrev: Nu är jag inte riktigt med... Håller du med om mitt förslag, eller kom du på något ännu bättre nu?
Detta kräver ju förstås att man struntar i, eller lägger ner grenen till Arenastaden. Men man spar nog ändå pengar på det i slutändan i minskade driftskostnader även om investeringen ligger på ett par miljarder. Så även om man byggt den sträckan torde det ändå vara en god idé samhällsekonomiskt, om än måhända politiskt omöjligt, att dra om den till Västra skogen.
Man kunde ju också där ha en kortpendel från Arenastaden till NKS - det är ju endast i den reserelationen som gula linjen till Arenastaden fyller någon funktion. Och då kan man ha kvar den sträckan som en minipendel - vilket väl dock förvisso kräver en trespårsplattform vid NKS.
Att bygga sträckan NKS-västra skogen + Huvudsta - Bromma Flygplats är nog det billigaste sättet att försörja Bromma Flygplats på. Totalt borde det innebära en utbyggnad på ca 2 km, tänker man sig bara en t-banestation vid Bromma Flygplats (vi vet ju inte alls hur det skulle se ut i sådana fall), klarar man sig nog med en utbyggnadskostnad på ca 3 miljarder för denna sträcka. Möjligen behövs väl dock en annan station vid Västra skogen - då "riktningen" på stationen nog måste vara en annan för att kunna avvika från NKS.
Eftersom man spar in fordon på sträckan till Hjulsta -Huvudsta, borde denna lösning inte kräva några fler fordon eller depåplatser. Restidsvinsten blir också ganska betydande - T-centralen - Bromma Flygplats med blåa linjen skulle ta ca 10-minuter och med den gröna ca 12-minuter. En lösning via Alvik skulle ta minst 17-minuter.

Några tankar:
* Hagastaden - Västra skogen ger kortare restider, så vi väljer det.
* Jag tror inte vi ska gå in i befintlig bana på så kort strcäka som Västra skogen - Huvudsta, utan vi får bygga parallellt, med en ny station vid Västra skogen. Blå avgrening går ihop med Grön avgrening bortom Huvudsta.
* Om jag fick bestämma skulle Hagalund och Arenastaden aldrig byggas. Men nu tyder ju mycket på att så sker. Med Hagalund också är en matarlösning fortfarande möjlig, men svårare att få igenom. Därför tänker jag 8 minuters trafik där och lika mycket till Bromma. Tillsamman med Blå avgrening blir det 4 minuters trafik till Bromma.
* Flygfältet bör nog ha ca 3 stationer för att försörja hela den täta bebyggelsen.
* En station vid Norra Ulvsunda är intressant för planeras bebyggelse där och byte till Tvärbana (behövs det?).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Jag vet inte vad du vill ha sagt med ditt inlägg. Det finns nog många med mig som tror att flygplatsen läggs ned 2038. Detta är i planeringssammanhang så nära att det är intressant att fundera på hur området kan kollektivtrafikförsörjas. Du är berättigad till din åsikt, naturligtvis, du kan till och med tycka att andra är löjliga eller orealistiska eller vad du nu tycker. Men kan du inte hålla den åsikten för dig själv i så fall? Eller, oavsett vad du tycker om flygplatsens framtid, kan du ju använda din intelligens till att på ett sakligt sätt kommentera andras förslag. Men inlägg som är avsedda att förlöjliga andras idéer känns ganska onödiga.Inge skrev:Ja med tanke på att den gula färgen återigen är befriad från floskelmasineriet kan man ju låta den stå för vad som helst och låta fantasierna flöda.
Vore det inte befogat ned en direkthiss mellan plattform och flygledartorn?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Att Inge låtsas vara dummare än han är kan jag inte göra något åt. För er andra är det nog inte så svårt att förstå, men jag illustrerar här: http://kartor.eniro.se/m/qnjSFInge skrev:Banan som sträcker sig över nästan hela det långsmala området är 1668 meter. Naturligtvis måste man vara kreativ om man skall lyckas klämma in tre tunnelbanestationer.
Därför tänkte jag att en separat för flygledartornet kunde vara en möjlighet.
Landningsbanan ser ut att vara ca 2000 m på Eniros karta. Dessutom finns det lite grönområden i väster i landningsbanans förlängning. Ska området bebyggas bör det naturligtvis vara mycket tätt. Längst ut på en linje kan dessutom stationer ligga tätt utan att det drabbar restidsnyttan. Ett ungefärligt avstånd på 750 meter är nästan långt för denna typ av miljö, jämför Gröna linjen över Norrmalm och Vasastaden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.