Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr

Re: Roslagsbanan till Centralen eller Odenplan

Inlägg av twr »

M_M skrev:Ja, jag har hakat upp mig på att en försumbart liten mängd natur upphöjs till någon slags nationalintresse bara för att den finns i centrala Stockholm.
Jo, fast du har ju fel där. För att du tolkar ordet fel. Hur många Stockholmare eller Örebroare tror du är engagerade i Muddus nationalpark? Ytterst få. Jag tror inte att de opponerar sig mot själva ordet för den sakens skull.

För övrigt vill jag minnas ett förslag, som nog aldrig genomfördes, att även delar av Trollhättan och Uppsala skulle bli nationalstadsparker.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

M_M skrev:Visst finns det ett problem i att förklara det hela för allmänheten - men å andra sidan tas ju beslut ändå (i många fall faktiskt med rätta) över allmänhetens huvuden. Jag strävar varken efter att standardisera eller spårviddsbyta som självändamål utan just för att lösa ett problem. Problemet i detta fall är hur man ordnar något som motsvarar nuvarande Östra Station under jorden antingen vid Odenplan eller centralen. Det vore i mitt tycke ett gravt slöseri med pengar att bygga en sjuspårig säckstation i underjorden. Om vi för enkelhetens skull räknar med att vi kan haka på befintliga stationer längs olika tänkbara sträckor så innebär en sjuspårig säckstation en byggkostnad i klass med gissningsvis tre tunnelstationer. Om vi kastar mitt förslag om att "koppla om" rätt mycket av tunnelbanenätet och tänker helt nya tunnlar så skulle man i princip kunna bygga en bana med stationer vid Fridhemsplan, "Södermalm västra" (vid en valfri tunnelbanestation) och "Södermalm Östra" (också vid en valfri tunnelbanestation) och sen komma upp i ytläge och ta över Saltsjöbanan. (Se där, jag förespråkar inte alltid standardisera - i detta fall skulle det ske en "ostandardisering" i form av att spika in Saltsjöbanan till smalspår). OBS, detta är endast ett exempel - man skulle annars kunna tänka sig att ha en station vid Gullmarsplan och sedan breddar man Nynäsvägen och drar vidare Roslagsbanan i mitten mellan motorvägens körbanor eller nåt sånt.

Poängen är alltså att det är mycket billigare att vända tågen i ett sydligt läge om det sker i ytläge och en bit utanför centrum, eller möjligtvis att det sker genom att ha flera säckvändmöjligheter på rad utspridda vid flera stationer eller något sådant.

Men visst, en station med sjuspårig säck är ändå orealistiskt. Mer rimligt är nog en trespårig station med två avstigningsplattformar och en påstigningsplattform och en stor underjordisk vändslinga. Det innebär att det "bara" blir en plattform och slingan som går förlorat vid en förlängning, jämfört med fem förlorade spår på en sjuspårig säckstation.

(OBS, sju spår är bara ett exempel - idag är det sju spår och det är lite "så har vi alltid haft"-mässighet över detta antal).

Så, tre frågor måste besvaras:

1) Var/hur ska tåg vändas med en bana som har slutstation vid centralen eller Odenplan?

2) Hur mycket/lite av infrastrukturen kan återanvändas och vad blir över vid en förlängning?

3) Hur kan/bör banan i framtiden förlängas?
Jag håller med dig i stora drag, åtminstone tycker jag att du resonerar rätt, sedan kanske vi kommer till delvis olika slutsatser.

Det stämmer att det är mycket effektivare med system som fungerar som tunnelbanan och pendeltågen, som går rakt igenom City och sedan förgrenar sig i båda ändarna. Blå linjen fungerar ju inte så nu, men där utnyttjas inte heller kapaciteten fullt ut. Efter 2025 blir Blå linjen också ett sådant system.

Därför är det vettigt att Roslagsbanan också skulle bli ett sådant system, inte bara dras till T-Centralen utan även fortsätta ut på andra sidan staden. Kanske ska vi bygga så på en gång, kanske ska vi bara vara förberedda på det.

1) Just eftersom vi förr eller senare vill dra ut Roslagsbanan på andra sidan staden verkar det fel att bygga en stor ändstation vid Odenplan. En första etapp bör gå till City/T-Centralen, där en station med många spår kan göra nytta även senare. Din idé om vändslinga är inte alls dum. Men om vi antar att det blir en "vändspårsstation". Det verkar rimligt att anta en fyrspårig station, med två mittplattformar. Udda antal spår verkar dumt, och bara två spår är uppenbarligen för lite, medan sex spår eller fler skulle bli för dyrt. Fyra spår kostar förstås en del, men det kan ändå göra nytta när en förlängning kommer. Det tillåter då längre stationsuppehåll i detta centrala läge. Det blir en fyrspårsstation precis som pendeltågens station.

Med som mest 2 minuters trafik möjliggörs vändtider på 6-7 minuter om det finns fyra spår. Vändtiderna får vara längre i ytterändarna. Så mina slutsatser, om jag har resonerat rätt:

* En första etapp bör gå till T-Centralen, inte till Odenplan.
* Stationen vid T-Centralen bör ha fyra spår och två mittplattformar (eller eventuellt vändslinga).

2) Allting i mitt förslag kan användas även efter en förlängning. Det blir två spår i vardera riktning, precis som pendeltågens Station City. Om Roslagsbanan redan från början dras genom staden kanske vi kan nöja oss med två spår och stationen blir billigare.

3) Här kan man säkert tänka sig många varianter, men en sammankoppling med Saltsjöbanan ligger ju nära till hands. Och precis som du skriver, det sammankopplade systemet bör ha smalspår. Sedan tycker jag att dina idéer är lite för högtflygande eftersom de innebär en så lång sträcka genom Innerstaden. Det enklaste är att fortsätta från T-Centralen till Slussen och sedan höja sig ur tunneln och ansluta till dagens Saltsjöbana.

En ny tunnel skulle alltså byggas från Albano till Tegelviken, med underjordiska stationer vid Tekniskaa högskolan, T-Centralen och Slussen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Visst, det må vara högtflygande fast å andra sidan torde det ge mer nytta om man får något tunnelbanemässigt från Fridhemsplan till söder. En anslutning till Saltsjöbanan skulle dessutom göra att Nacka får direktförbindelser in till stan, dels en mot de centralaste delarna och vidare mot t.ex. Kista, och dels en som täcker i stort sett merparten av det som inte täcks av blåa banan.

På sätt och vis skulle det på gått och ont bli en slags spegelbild av dagens gröna bana med sin böj runt stan.

Men nu presenterar jag en helt ny joker:
Om det ändå ska byggas en spårsnutt från Odenplan till Solna Station via NKS och Hagalund så kan väl den lika gärna anslutas till Roslagsbanan? Det skulle förvisso bli en näst intill helt värdelös linje för genomgående resor men det löser både problemet var man ska göra av Roslagsbanans tåg och var man ska göra av tågen på denna nya snutt. Nackdelen är att det torde kräva något högre tunnel att få upp kontaktledning jämfört med att köra med strömskena. I övrigt torde kostnaden i sammanhanget vara försumbar att "idag" lägga ut smalspår och montera kontaktledning för att "i morgon" byta till normalspår, strömskena och dessutom antagligen ändra/byta signalsystem. Det torde vara avsevärt billigare att ordna en permanent-provisorisk vändplats i ytläge i Solnatrakten.
Some

Inlägg av Some »

Som en parentes kan nämnas att man bara har 6 spår idag (2-7). Någon föreslog att man skulle ta spår 1 i drift, men det får man inte eftersom det ligger för nära bostadshusen. En gång i tiden valde man nämligen att riva sitt gamla stationshus som låg mot Vallhallavägen för att göra sig en hacka på markförsäljning.

Hur menar du med Solnagrenen, att Roslagsbanan skulle ansluta söderifrån?

Något bättre kundkytta torde man få om man spikar ut den och ansluter norrifrån... Dessutom så kunde man ju sälja marken där den inre sträckan finns idag. :D
twr

Inlägg av twr »

M_M skrev:Visst, det må vara högtflygande fast å andra sidan torde det ge mer nytta om man får något tunnelbanemässigt från Fridhemsplan till söder. En anslutning till Saltsjöbanan skulle dessutom göra att Nacka får direktförbindelser in till stan, dels en mot de centralaste delarna och vidare mot t.ex. Kista, och dels en som täcker i stort sett merparten av det som inte täcks av blåa banan.

På sätt och vis skulle det på gått och ont bli en slags spegelbild av dagens gröna bana med sin böj runt stan.
Ja, men det är ju ungefär det jag föreslår. Men till skillnad från dig föreslår jag inte att bygga om stora delar av tunnelbanesystemet.

Och till skillnad från ditt förslag skulle mitt förslag innebära att Roslagsbanan och Saltsjöbanan får koppling till T-Centralen. "Mitt" förslag är också billigare eftersom det är kortare tunnel och färre stationer än du föreslår.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

M_M skrev: Men nu presenterar jag en helt ny joker:
Om det ändå ska byggas en spårsnutt från Odenplan till Solna Station via NKS och Hagalund så kan väl den lika gärna anslutas till Roslagsbanan? Det skulle förvisso bli en näst intill helt värdelös linje för genomgående resor men det löser både problemet var man ska göra av Roslagsbanans tåg och var man ska göra av tågen på denna nya snutt. Nackdelen är att det torde kräva något högre tunnel att få upp kontaktledning jämfört med att köra med strömskena. I övrigt torde kostnaden i sammanhanget vara försumbar att "idag" lägga ut smalspår och montera kontaktledning för att "i morgon" byta till normalspår, strömskena och dessutom antagligen ändra/byta signalsystem. Det torde vara avsevärt billigare att ordna en permanent-provisorisk vändplats i ytläge i Solnatrakten.
Jag fattar inte riktigt vad du menar, och inte heller vad poängen skulle vara.

För det första behöver du bygga drygt 4 km tunnel från Mörby till Solna station, ungefär dubbelt så långt som tunneln Albano - T-Centralen skulle vara. Redan där har du slösat bort en massa pengar på en sämre lösning. Jag vet inte heller var du menar att Roslagsbanans tåg skulle vända? Ska man få en någorlunda förbindelse borde de gå åtminstone till Odenplan, men då behöver du ju ändå bygga en underjordisk vändstation. Vänder du Roslagsbanan vid Solna station når du en pendeltågsgren, men inte den andra. Jag tror inte heller att det är så lätt att hitta en stor yta i ytläge att bygga en station på. Och finns det någon sådan i Solna kanske den marken är mer värd som möjliga bostäder eller arbetsplatser.

Jag känner lite att du (nästan) löser ett problem, men skapar tre andra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

twr skrev:

För det första behöver du bygga drygt 4 km tunnel från Mörby till Solna station, ungefär dubbelt så långt som tunneln Albano - T-Centralen skulle vara. Redan där har du slösat bort en massa pengar på en sämre lösning. Jag vet inte heller var du menar att Roslagsbanans tåg skulle vända? Ska man få en någorlunda förbindelse borde de gå åtminstone till Odenplan, men då behöver du ju ändå bygga en underjordisk vändstation. Vänder du Roslagsbanan vid Solna station når du en pendeltågsgren, men inte den andra. Jag tror inte heller att det är så lätt att hitta en stor yta i ytläge att bygga en station på. Och finns det någon sådan i Solna kanske den marken är mer värd som möjliga bostäder eller arbetsplatser.

Jag gör mig till tolk för M_M, eftersom jag själv lekt med en sådan lösning:

Det är alltså inte norra änden av Hagastadslinjen som ansluts till Roslagsbanan, utan den södra. Linjesträckningen blir då någonting i stil med Mörby - Universitetet - Albano (eller Östra station) - Odenplan - Hagastaden - Arenastaden.
Som M_M skriver så är väl behovet av genomgående resor i den relationen försumbart, men å andra sidan slipper man två säckstationer i innerstaden. Och man kan fortsätta att gödsla med tåg i Västerort. Men det blir fler byten vid Odenplan än om man kör hagastadstågen som en gren av gröna linjen.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
twr

Inlägg av twr »

Kristofer skrev:
twr skrev:

Jag gör mig till tolk för M_M, eftersom jag själv lekt med en sådan lösning:

Det är alltså inte norra änden av Hagastadslinjen som ansluts till Roslagsbanan, utan den södra. Linjesträckningen blir då någonting i stil med Mörby - Universitetet - Albano (eller Östra station) - Odenplan - Hagastaden - Arenastaden.
Som M_M skriver så är väl behovet av genomgående resor i den relationen försumbart, men å andra sidan slipper man två säckstationer i innerstaden. Och man kan fortsätta att gödsla med tåg i Västerort. Men det blir fler byten vid Odenplan än om man kör hagastadstågen som en gren av gröna linjen.
Aha, det var lite trögt av mig att missa1 :D Jag minns att detta har diskuterats här förut, och det är faktiskt inte alls så dumt. Synd dock att man inte får något byte till Blå linjen. Jag funderar också på matarbussar. En poäng med att dra Roslagsbanan till T-Centralen borde vara att mata bussar till den i stället för till tunnelbanan vid Danderyds sjukhus. Om Roslagsbanan bara går till Odenplan är jag inte säker på att detta räknas som en acceptabel lösning.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

Menar du då att Arenastaden-tunnelbanan skulle byggas med Roslagsbanestandard från början?

Om det räcker med 4 spår skulle Arenastadens station kunna byggas med 4 vändspår från början. Vidare behövs en tunnel från Albano till Odenplan, ett fjärde plattformsspår i Odenplan och de nybyggda stationerna bör byggas 180 meter långa från början.

Ja, det finns en poäng i detta. En nackdel är att man inte passerar T-Centralen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

twr skrev:
Menar du då att Arenastaden-tunnelbanan skulle byggas med Roslagsbanestandard från början?

Om det räcker med 4 spår skulle Arenastadens station kunna byggas med 4 vändspår från början. Vidare behövs en tunnel från Albano till Odenplan, ett fjärde plattformsspår i Odenplan och de nybyggda stationerna bör byggas 180 meter långa från början.

Ja, det finns en poäng i detta. En nackdel är att man inte passerar T-Centralen.
Det enda man inte når - bortsett från själva stationen T-Centralen och dess bytesmöjligheter till fjärrtåg - är T-blå. Och de som ska dit kan väl åka pendeln.
Professionell tyckare
twr

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:
twr skrev:

Det enda man inte når - bortsett från själva stationen T-Centralen och dess bytesmöjligheter till fjärrtåg - är T-blå. Och de som ska dit kan väl åka pendeln.
Jovisst, så är det ju. Men ju fler spårsystem som tangerar varandra, desto färre byten krävs i långa resor. Men visst måste det vägas mot kostnaden.

Jag funderar även på det här med matarbussar. Det är inte uttalat och inte helt konsekvent genomfört. Men något förenklat finns det matarbussar till spårtrafik som når T-Centralen, men inte till annan spårtrafik. Det finns en del driftspengar att spara på att kunna lägga om Nordostsektorns bussar till närmaste Roslagsbanestation i stället för till Danderyds sjukhus.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Angående T-Centralen så tycker jag att det är alldeles för mycket trafik där redan. Bättre att decentralisera något.
Amgående matartrafik till Roslagsbanan så ska väl 621 och 626 kortas till Åkersberga? Och finns det inga bussar som har Täby C som sluthållplats? Och ett gäng bussar som går till Vallentuna? Eller är jag fel ute?
Professionell tyckare
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Klart Roslagsbanan skall gå till T-centralen. Och Saltsjöbanan. Och nya banan till Arenastaden. Den ibland föreslagna utbyggnad med ny T-bana från Odenplan till Liljeholmen bör väl också gå via T-centralen.
Förresten, varför passerar inte buss 4 ens i närheten av T-centralen?
:cheesygrin:

Nej jag håller verkligen med kantorn:
Kantorn skrev:Angående T-Centralen så tycker jag att det är alldeles för mycket trafik där redan. Bättre att decentralisera något.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Kantorn skrev:Amgående matartrafik till Roslagsbanan så ska väl 621 och 626 kortas till Åkersberga? Och finns det inga bussar som har Täby C som sluthållplats? Och ett gäng bussar som går till Vallentuna? Eller är jag fel ute?
621 ska förkortas till att endast gå Norrtälje-Åkersberga, vilket gör att resurserna som användes på delen Åkersberga-Danderyd istället kommer att användas för att utöka antalet totala avgångar på både 620 och 621.

För att fortsätta på ämnet om matartrafik till Roslagsbanan, så är ju resecentret vid E18 i höjd med Arninge (äntligen!) på gång nu. När det blir klart skulle man ju kunna tänka sig att vissa busslinjer får sin ändhållplats där. T.ex 524. Förutom Roslagsbanans Åkersbergagren 28 kommer säkerligen även 639, 670 och 676 att trafikera denna nya bytespunkt.
twr

Inlägg av twr »

Verspieder skrev:
Kantorn skrev:Amgående matartrafik till Roslagsbanan så ska väl 621 och 626 kortas till Åkersberga? Och finns det inga bussar som har Täby C som sluthållplats? Och ett gäng bussar som går till Vallentuna? Eller är jag fel ute?
621 ska förkortas till att endast gå Norrtälje-Åkersberga, vilket gör att resurserna som användes på delen Åkersberga-Danderyd istället kommer att användas för att utöka antalet totala avgångar på både 620 och 621.

För att fortsätta på ämnet om matartrafik till Roslagsbanan, så är ju resecentret vid E18 i höjd med Arninge (äntligen!) på gång nu. När det blir klart skulle man ju kunna tänka sig att vissa busslinjer får sin ändhållplats där. T.ex 524. Förutom Roslagsbanans Åkersbergagren 28 kommer säkerligen även 639, 670 och 676 att trafikera denna nya bytespunkt.
Ni som inte vill dra Roslagsbanan till Arlanda. Tycker ni det var onödigt att dra in Gröna linjen från Slussen till T-Centralen också? Var det dumt att spårvägarna mot sydväst, från Slussen och Fridhemsplan, i stället blev tunnelbana från T-Centralen?

Hur många fall finns det i länet av bussar som matar till en bana eller annan busslinje, som inte går till City? Dvs hur många tvingas byta två gånger för att komma till City?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:Klart Roslagsbanan skall gå till T-centralen. Och Saltsjöbanan. Och nya banan till Arenastaden. Den ibland föreslagna utbyggnad med ny T-bana från Odenplan till Liljeholmen bör väl också gå via T-centralen.
Jag förstår att du är ironisk, men jag tycker jämförelserna haltar.

Saltsjöbanan kunde gärna gå till T-Centralen, kanske kopplas samman med Roslagsbanan. Så länge den inte gör det bör det inte finnas matarbussar till Saltsjöbanan. Då är Saltsjöbanan snarast en spårifierad Värmdöbuss (i Nacka kommun).

Tunnelbana till Hagastaden bör endast byggas om det blir direkttrafik till T-Centralen. En matarbana från Odenplan får inte tillräckligt många resenärer för att motivera tunnelbana.

På samma sätt har Odenplan - Liljeholmen inte resandeunderlag för tunnelbana, det bör vara spårväg, som kan kombineras med linje 4.

Att du ställer frågan om linje 4 är ju bara fånigt. Det är en tvärförbindelse. Du kunde lika gärna ha frågat varför Tvärbanan inte passerar City.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:Angående T-Centralen så tycker jag att det är alldeles för mycket trafik där redan. Bättre att decentralisera något.
Visst har du en poäng, men nu har vi ju byggt Stockholm kring en mittpunkt i 70 år. Vem ska vara först att ta smällen med försämrade förbindelser? Vem ska offra sig i decentraliseringens namn?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:
LÅ1 skrev:Klart Roslagsbanan skall gå till T-centralen. Och Saltsjöbanan. Och nya banan till Arenastaden. Den ibland föreslagna utbyggnad med ny T-bana från Odenplan till Liljeholmen bör väl också gå via T-centralen.
Jag förstår att du är ironisk, men jag tycker jämförelserna haltar.

Saltsjöbanan kunde gärna gå till T-Centralen, kanske kopplas samman med Roslagsbanan. Så länge den inte gör det bör det inte finnas matarbussar till Saltsjöbanan. Då är Saltsjöbanan snarast en spårifierad Värmdöbuss (i Nacka kommun).

Tunnelbana till Hagastaden bör endast byggas om det blir direkttrafik till T-Centralen. En matarbana från Odenplan får inte tillräckligt många resenärer för att motivera tunnelbana.

På samma sätt har Odenplan - Liljeholmen inte resandeunderlag för tunnelbana, det bör vara spårväg, som kan kombineras med linje 4.

Att du ställer frågan om linje 4 är ju bara fånigt. Det är en tvärförbindelse. Du kunde lika gärna ha frågat varför Tvärbanan inte passerar City.
Ja, vad skall jag svara på det?
Jag var ironisk, därför att jag tycker att Stockholm har blivit allt för centrerad till området mellan Hötorget, Sergels Torg och Stureplan. Vad som är hönan och vad som är ägget kan jag inte reda ut. Men den centraliseringen måste brytas allt efter som Stockholm växer. Inte för att jag ogillar detta område, men jag vill ha fler.

En del företag har försökt komma bott från City. Men då har de flyttat till alldeles perifera platser, där de i vissa fall t.o.m. har svårt att få personal. Eller i alla fall svårt att få personalen med sig ut. Skandia/if till Bergshamra och SEB till Rissne är de jag kommer på i en hast, men det finns säkert fler. Så länge man inte kan bygga attraktiva områden utanför stan så satsa mer på de citynäära områdena som finns. Odenplan, området runt Fridhemsplan, Medborgarplatsen/Götgatan etc.

Gör också bytena mellan spårbundna trafikslag lätta och bekväma.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:
twr skrev: Jag förstår att du är ironisk, men jag tycker jämförelserna haltar.

Ja, vad skall jag svara på det?
Jag var ironisk, därför att jag tycker att Stockholm har blivit allt för centrerad till området mellan Hötorget, Sergels Torg och Stureplan. Vad som är hönan och vad som är ägget kan jag inte reda ut. Men den centraliseringen måste brytas allt efter som Stockholm växer. Inte för att jag ogillar detta område, men jag vill ha fler.

En del företag har försökt komma bott från City. Men då har de flyttat till alldeles perifera platser, där de i vissa fall t.o.m. har svårt att få personal. Eller i alla fall svårt att få personalen med sig ut. Skandia/if till Bergshamra och SEB till Rissne är de jag kommer på i en hast, men det finns säkert fler. Så länge man inte kan bygga attraktiva områden utanför stan så satsa mer på de citynäära områdena som finns. Odenplan, området runt Fridhemsplan, Medborgarplatsen/Götgatan etc.

Gör också bytena mellan spårbundna trafikslag lätta och bekväma.
Jag håller med dig i princip. När man i funktionalismens anda började planera för Cityomdaningen och tunnelbanan i samma veva i början av 1930-talet, var det med tanken att Stockholm skulle ha en kärna och inte flera. Och det var nog feltänkt. Men nu har vi byggt Stockholm så under så lång tid att det blir svårt att bryta. Det skulle gå om vi byggde väldigt mycket ny spårtrafik, men när det är enstaka projekt då och då blir det svårare. Alla pendeltåg och tunnelbanor går till City. Vem ska vara först att förlora den förbindelsen?

Eftersom Roslagsbanan i allt väsentligt är ett slags mellanting mellan tunnelbana och pendeltåg, och täcker in så stor del av regionen, borde den också anslutas till denna centrala nod.

Förutom de exempel du nämner har vi ju även offentliga förvaltningar i bland annat Farsta och Råcksta. Men de områden som verkligen har fått fart är ju de som har god spårtrafik. Sundbyberg, Arenastaden och Kista är kanske de som det går bäst för. Älvsjö skulle nog kunna ha potential till något liknande i söder, kanske även Gullmarsplan och Liljeholmen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

twr skrev: Jag håller med dig i princip. När man i funktionalismens anda började planera för Cityomdaningen och tunnelbanan i samma veva i början av 1930-talet, var det med tanken att Stockholm skulle ha en kärna och inte flera. Och det var nog feltänkt. Men nu har vi byggt Stockholm så under så lång tid att det blir svårt att bryta. Det skulle gå om vi byggde väldigt mycket ny spårtrafik, men när det är enstaka projekt då och då blir det svårare. Alla pendeltåg och tunnelbanor går till City. Vem ska vara först att förlora den förbindelsen?
Ingen ska förlora förbindelsen. Därmed inte sagt att Roslagsbanan, som inte har förbindelsen nu, måste få den senare.
Professionell tyckare
Låst