Sida 6 av 6
Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden
Postat: måndag 13 februari 2017 17:17
av Ute och åker
LÅ1 skrev:Garnkvist skrev:Så planeringen av trafiken har inte varit direkt smart. Man skulle ha byggt ut Österleden långt tidigare för att avleda biltrafiken från Stadsgårdsleden.
Eller i alla fall T-banan från Kungsträdgården till Nacka.
Det fanns ju en opinion för tunnelbana till Nacka, som skulle ha kunnat vara klar eller nästan klar nu, om den opinionen lyssnats på.
Här en länk (
http://www.yimby.se/2009/05/moderaterna-ingen-mer-tun_736.html) till vad YIMBY skrev i maj 2009:
"Nu pekar tillväxtprognoserna på att staden kommer att växa med ett helt Göteborg fram till år 2030. För att möta denna tillväxt måste tunnelbanan finnas med."
Problemet var det som skrivs i länken:
"Både SL:s ordförande Christer G Wennerholm(m) och Finansborgarrådet Sten Nordin(m) menar att Stockholms tunnelbana är färdigbyggd. Enligt de ledande trafikpolitikerna i staden innefattar detta också den planerade utbyggnaden av tunnelbana till Karolinska sjukhuset, samt den blå linjens planerade förlängning till Nacka."
YIMBY var ingalunda några tunnelbanetallibaner. Så här står det också:
"YIMBY är glada över att spårvägen nu upplever en renässans i Stockholm... Men att gå från att se tunnelbanan som den enda lösningen, till den andra, att se spårvägen som den enda lösningen är på intet sätt en förbättring mot tidigare utgångspunkt. Som YIMBY många gånger har påtalat så behövs både spårvägar och tunnelbana när Stockholm växer"
Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden
Postat: måndag 13 februari 2017 21:34
av Lars_L
Garnkvist skrev:I December när Tvärbanan förlängs fram till Sickla Bro så kommer troligen många passagerare från Saltsjöbanan att byta till Tvärbanan för att ta sig till Gullmarsplan. Risken blir att folket som bor i Sjöstaden inte kommer att kunna komma ombord. För de som kommer med Saltsjöbanan blir det hugget som stucket om man byter till buss vid Henriksdal eller till Tvärbanan vid Sickla Bro. För köerna som bussarna står i fram till Slussen kan vara enerverande, först vid Vikingterminalen, sedan vid Fotografiska, sedan köandet in till avstigningshållplatsen. En gång tog det mig elva minuter att komma från Londonviadukten till dess att bussen körde fram till avstigningshållplatsen vid Slussen. Har säkerligen funnits längre köande i tid också. Men på morgnarna så brukar det bli 3-5 stopp på väg in till Slussen för att bussarna innan skall kunna släppa av sina passagerare. Varje sådant stopp tar någon minut då passagerare har svårt att ta sig av bussen.
Så planeringen av trafiken har inte varit direkt smart. Man skulle ha byggt ut Österleden långt tidigare för att avleda biltrafiken från Stadsgårdsleden.
Fast man kommer ju köra tätare trafik på tvärbanan i december. Det är ju planerat då att ha sexminuterstrafik på hela tvärbanan. Men visst, de avgångar som har anslutning till ankomster på Saltsjöbanan riskerar väl att bli lite fulla. Dock blir restiden så pass mycket längre mot att åka in till Slussen, att det nog inte får så stor effekt.
Slussen kunde man förstås ha löst mycket bättre om man tänkt till och hade intresse av att styra upp trafiken från Trafikförvaltningen. Tyvärr tillåter ju inte avtalen att man löser saker riktigt bra, då blir det köer också. Men mycket handlar om bra yttre trafikledning för att få det hela att fungera smidigt och därmed undvika köer till Slussen, men också att inte tillåta att man kör med bussar som tar alltför lång tid att lossa vid Slussen, eller att förare stannar fel vid avstigningshållplatserna, står kvar när man redan tömt bussen, eller på annat sätt blockerar trafiken.
Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden
Postat: måndag 13 februari 2017 22:31
av LÅ1
Varje buss kör ju två varv genom Slussenterminalen. Jag har sett att det i rusningstid står någon och stoppar inkommande bussar för att bussar som just lämnat av sina passagerare ska kunna köra runt för att komma till sitt vänteläge eller till din avgångshållplats. Man kan se det på
Webbkameror.se vid vissa tider.
Är denna "dirigent" en nyhet nu, eller har det varit så länge?
Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden
Postat: tisdag 14 februari 2017 6:18
av Lars_L
LÅ1 skrev:Varje buss kör ju två varv genom Slussenterminalen. Jag har sett att det i rusningstid står någon och stoppar inkommande bussar för att bussar som just lämnat av sina passagerare ska kunna köra runt för att komma till sitt vänteläge eller till din avgångshållplats. Man kan se det på
Webbkameror.se vid vissa tider.
Är denna "dirigent" en nyhet nu, eller har det varit så länge?
Man har haft det lite till och från i olika funktioner vid Slussen, men mest på andra sidan - alltså där bussarna står uppställda. Men överlag måste man också ha större befogenheter att styra. Den stora risken och problemet vid Slussen är att förare som har lämnat passagerare inte hittar någon uppställningsplats och är för långt före sin avgångstid. Detta innebär då att de försöker cirkulera flera varv runt terminalen i väntan på avgångstid och det är oftast då (eller om någon buss blockerar av annat skäl) som det blir kaos. Den delen går dock att lösa genom att helt enkelt ha längre framkörningstid vid Slussen under maxtid 7.50-8.50. Bussar som inte ska gå i trafik från terminalen, måste ju lämna den så fort som möjligt.
Därtill behövs också bland annat befogenhet att ställa in turer från Slussen i de fall det blir proppar vid Slussen. Detta för att det just blir kaos om bussar börjar åka runt flera varv i terminalen, eller stannar på fel ställen etc. Då måste bussen åka iväg tom från Slussen och så får man ställa in turen istället (givetvis med undantag för linjer som går väldigt sällan).
Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden
Postat: tisdag 14 februari 2017 23:28
av LÅ1
Re: Saltjöbanan under Slussenombyggnaden
Postat: lördag 18 februari 2017 11:43
av BSB101
LÅ1 skrev:Garnkvist skrev:Så planeringen av trafiken har inte varit direkt smart. Man skulle ha byggt ut Österleden långt tidigare för att avleda biltrafiken från Stadsgårdsleden.
Eller i alla fall T-banan från Kungsträdgården till Nacka.
Visst hade det varit bra om man byggt ut infrastrukturen tidigare. Detta brukar även vara fallet i de flesta fall. Nu har man dock inte gjort detta och med tanke på Slussens skick skulle det nog inte låtit vänta på sig att vänta på t-bana eller Österled. Med andra ord får man göra det bästa av vad verkligheten har att erbjuda.