Öppning av Citybanan 2016/2017

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Öppning av Citybanan 2016/2017

Inlägg av M_M »

twr skrev:
M_M skrev:Nej, jag undrade om spåren behövs av just tidtabelltekniska skäl. Där är jag tveksam. Mälarbanans fyrspår gör ju att pendeltågen i princip får egna spår närmast centrum på alla fyra hållen, så de bör kunna ha en tidtabell med lite luft påväg in mot centralen istället för att reglera vid centralen. På köpet får de bättre tidhållning påväg in till Odenplan.

Om vi vänder på steken så är det väl lite märkligt att det inte behövs fyra plattformar vid Odenplan.
Hur ska du ha det? :D Färre spår i City eller fler spår på Odenplan?
Vi behöver inte fyra spår av just tidtabellstekniska skäl, däremot kanske de behövs av andra skäl. Om de behövs av andra skäl så behövs de även mer eller mindre på Odenplan. Vari ligger motsägelsen? :wink:
twr
Inlägg: 9290
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Öppning av Citybanan 2016/2017

Inlägg av twr »

M_M skrev:
twr skrev:
M_M skrev:Nej, jag undrade om spåren behövs av just tidtabelltekniska skäl. Där är jag tveksam. Mälarbanans fyrspår gör ju att pendeltågen i princip får egna spår närmast centrum på alla fyra hållen, så de bör kunna ha en tidtabell med lite luft påväg in mot centralen istället för att reglera vid centralen. På köpet får de bättre tidhållning påväg in till Odenplan.

Om vi vänder på steken så är det väl lite märkligt att det inte behövs fyra plattformar vid Odenplan.
Hur ska du ha det? :D Färre spår i City eller fler spår på Odenplan?
Vi behöver inte fyra spår av just tidtabellstekniska skäl, däremot kanske de behövs av andra skäl. Om de behövs av andra skäl så behövs de även mer eller mindre på Odenplan. Vari ligger motsägelsen? :wink:
Om Odenplan har lika många resande, ja. Är det så? Om du anser att det gäller alla stationer på den gemensamma sträckan gäller det även Södra station och Årstaberg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
heasm
Inlägg: 506
Blev medlem: torsdag 09 september 2010 12:20

Re: Öppning av Citybanan 2016/2017

Inlägg av heasm »

Allt mer pekar på att banan blir färdig i slutet av 2016, med trafikstart senare under 2017.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/cityb ... 296163.svd
twr
Inlägg: 9290
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Öppning av Citybanan 2016/2017

Inlägg av twr »

heasm skrev:Allt mer pekar på att banan blir färdig i slutet av 2016, med trafikstart senare under 2017.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/cityb ... 296163.svd
Bara två år kvar nu! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar