Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
M_M skrev:Nej, jag undrade om spåren behövs av just tidtabelltekniska skäl. Där är jag tveksam. Mälarbanans fyrspår gör ju att pendeltågen i princip får egna spår närmast centrum på alla fyra hållen, så de bör kunna ha en tidtabell med lite luft påväg in mot centralen istället för att reglera vid centralen. På köpet får de bättre tidhållning påväg in till Odenplan.
Om vi vänder på steken så är det väl lite märkligt att det inte behövs fyra plattformar vid Odenplan.
Hur ska du ha det? Färre spår i City eller fler spår på Odenplan?
Vi behöver inte fyra spår av just tidtabellstekniska skäl, däremot kanske de behövs av andra skäl. Om de behövs av andra skäl så behövs de även mer eller mindre på Odenplan. Vari ligger motsägelsen?
M_M skrev:Nej, jag undrade om spåren behövs av just tidtabelltekniska skäl. Där är jag tveksam. Mälarbanans fyrspår gör ju att pendeltågen i princip får egna spår närmast centrum på alla fyra hållen, så de bör kunna ha en tidtabell med lite luft påväg in mot centralen istället för att reglera vid centralen. På köpet får de bättre tidhållning påväg in till Odenplan.
Om vi vänder på steken så är det väl lite märkligt att det inte behövs fyra plattformar vid Odenplan.
Hur ska du ha det? Färre spår i City eller fler spår på Odenplan?
Vi behöver inte fyra spår av just tidtabellstekniska skäl, däremot kanske de behövs av andra skäl. Om de behövs av andra skäl så behövs de även mer eller mindre på Odenplan. Vari ligger motsägelsen?
Om Odenplan har lika många resande, ja. Är det så? Om du anser att det gäller alla stationer på den gemensamma sträckan gäller det även Södra station och Årstaberg.