Jag funderade på
Tregrenade T-banesystem och hur man kan omvandla vår nuvarande nät till 4 linjer, med 3 grenar var enligt principen som framförs där, efter några skisser har jag ritat upp en förslag jag tänkte presentera här...
-Hässelby Strand är en högtrafikerad gren, likaså lär nog Mörbygrenen bli om den förlängs till Täby Centrum i framtiden. Här kan jag bara spekulera, men om Nackagrenen förlängs till Orminge så koncentreras all landsbygdstrafik i området till den grenen, vilket gör även den till en högtrafikerad linje. Dessa tre linjer förbinds genom att:
Hässelbygrenen går ordinarie bana till Odenplan/Hötorget. Från odenplan förgrenas banan till Tekniska Högskolan med en ny station Jarlaplan, mot mörby C. Söderut fortsätter hässelbygrenen i ordinarie bana fram till Hötorget, där en ny tunnelförbindelse gör att den hamnar i Kungsträdgården. (Missar T-centralen...) Från Kungsträdgården går en ny gren med ny station Östermlamstorg till Station, som fortsätter till Tekniska, och mot mörby. Jag kallar den Gröna Linjen
-Nästa tregrenade system är tänkt att bli en lågtrafikerad sådan, med "låg" turtäthet och möjligen kortare tåg... Hjulsta, Skarpnäck och Fruängen... Skarpnäck förbinder fruängsbanan med antingen den planerade årstabanan från Skärmarbrink (Missar gullmarsplan, men träffar Globen...), eller att tvärbanan konverteras till tunnelbana på den aktuella sträckan... Vilken dragning som helst så landar den vid Liljeholmen, som där den fortsätter mot Fruängen. Vid liljeholmen, gör vi en triangelanslutning med en ny tunnel via Hornstull till Fridhemsplan, där den ansluter befintlig bana mot Hjulsta. Nya stationer blir möjligen i Årsta... Banans starka kort blir dock en västlig förbindelse Liljeholmen-Fridhemsplan, eller Globen/årsta-Fridhemsplan, enligt M-Ms intjatade sträckningsförslag.

Denna blir Blå linjen
Därefter återstår "Medelsträckor" Här tar vi Ropsten-Norsborg. Denna bana blir i sin helhet som den är idag. Den tredje grenen går mot Farsta Strand. Allt som behövs är en förbindelsetunnel Mariatorget-Medborgarplatsen/Skanstull... Jag ger den Röda linjen
Vad återstår? Akalla och Hagsätra. De går längs den planerade förbindelsen över sofia, och befintlig bana Kungsträdgården-Akalla-Barkarby. Här tänkte jag att man kan få till Arenastadsgrenen in i spelet. Från solna centrum så är nästa station Arenastaden... möjligen kan den fortsätta som en gren nånstans t.ex. Näsby park, eller Sollentuna/Edsberg... Från andra hållet så går Arenastdsbanan till Hagastaden... Härifrån kan den gå via St Eriksplan och ansluta befintlig bana Fridhemsplan, eller via Odenplan och Under Sabbatsberg ansluta T-centralen på denna bana. Tror nog den senare blir mer effektivast... Denna får heta Gula linjen
Gröna linjen:
10 Hässelby Strand - Nacka
11 Vällingby - Täby C
13 Mörby C - Orminge
(Desitnationerna kan ändras osv.)
Blåa linjen:
14 Hjulsta-Fruängen
15 Fruängen-Skarpnäck
16 Skarpnäck-Hjulsta
Röda linjen:
17 Farsta Strand-Ropsten
18 Ropsten-Norsborg
19 Norsborg-Farsta strand
Gula linjen
20 Hagsätra-Akalla
23 Akalla-Arenastaden
24 Arenastaden-Hagsätra
Ni kan lista ut hur många bytespunkter jag skapar med denna dragning, annars återkommer jag med dessa senare... (ska lämna jobbet nu.)