Re: Om avtal versus lag, och om kontroller versus plankning.
Postat: måndag 24 maj 2004 17:39
Nu tror jag att du blandar samman avtal som uppkommer genom realhandlande med realavtal. Realavtal är mycket ovanliga och blir mycket riktigt bindande först genom prestation. Utöver benefika avtal (gåvor) kan jag bara komma på två avtalstyper som anses vara realavtal nämligen räntefri försträckning och saklån. Om du verkligen menar att transportavtal är ett realavtal så lär du vara rätt ensam om denna uppfattning och det skulle vara mycket intressant att höra vad du baserar detta påstående på.Gunnar Eriksson skrev:Intressant vad seglivad denna tråd är, och man upptäcker att man citeras för något man skrivit för väldigt länge sedan. Varför då inte göra en liten kommentar:PerGH skrev:Visst kan man det bl.a. kan avtal ingås genom realhandlande t.ex. genom att passera en spärrlinje, kliva på en buss m.m.
Det vanligaste realavtalet är när någon ger en gåva och mottagaren accepterar den. Om mottagaren inte accepterar gåvan har inget avtal ingåtts. Vad som diskuteras i det här fallet är väl att den som passerar en spärrlinje eller kliver på en buss visar en viljeyttring att vilja åka med. Men för att realavtalet ska ha ansetts ingåtts måste även någon form av motprestation ha gjorts, i likhet med vad som gäller för gåvan. Så länge bussen inte har transporterat den påstigande en meter eller den som passerat spärrlinjen åkt något med tunnelbana/tåg, så kan inte ett avtal göras gällande. Att passera en spärrlinje eller kliva på en buss räcker alltså inte för att ett avtal ska ha ansetts ingåtts.
Dessutom förtjänar det att påpekas att även om fordonet sedan skulle röra sig till nytta för den påklivande och om man nu försöker åberopa realavtal, så regleras det ändå inte i avtalslagstiftningen. Uppenbarligen är det denna juridiska "lucka" som ligger bakom allt micklande, och behovet av de speciallagar som det refereras till i tråden...
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Alltså avtal uppkommer när en person kliver på en buss eller vad som nu är ifråga genom dennes ett faktiskt handlande. Denna typ av avtal är mycket vanliga. Förutom när vi kliver på bussen så sluter vi avtal genom handlande bl.a. när vi parkerar på en parkeringsplats eller köper godis i en automat. Det råder ingen tvekan om att avtal som ingåtts genom faktiskt handlande är bindande utan vidare prestation från endera part. Därmed uppkommer inte de problem som ovan beskrivits. Någon lucka i avtalsrätten rörande transporter finns inte. Speciallagstiftningen syftar till att förenkla hanteringen av överträdelser och inte till att fylla igen hål i lagstiftningen.