Re: M33?
Postat: fredag 15 april 2016 17:47
På http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/g ... leverantor står det att Bombardier och Vossloh-Kiepe ska arbeta tillsammans med den nya vagnen. Vad kan det vara för samarbete tro?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Det är väl egentligen inte så märkligt. Man skulle nästan kunna påstå att det är det vanligaste, historiskt sett, med olika tillverkare inblandade i vagnprojekt.Niklausson skrev:På http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/g ... leverantor står det att Bombardier och Vossloh-Kiepe ska arbeta tillsammans med den nya vagnen. Vad kan det vara för samarbete tro?
Vissa flexity vagnar är ju inte de snyggaste, men Berlins flexity ser ju helt okej ut. Hade hoppas på att Siemens eller Transtech. I prekvalificering var det nio leverantörer, 8 bjöds in till anbud men bara 6 lämnade anbud. Skulle de som inte lämnade anbud vara tex siemens, transtech eller finns det andra leverantörer som gör spårvagnar, isåfall vilka?leifd skrev:Det är väl egentligen inte så märkligt. Man skulle nästan kunna påstå att det är det vanligaste, historiskt sett, med olika tillverkare inblandade i vagnprojekt.Niklausson skrev:På http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/g ... leverantor står det att Bombardier och Vossloh-Kiepe ska arbeta tillsammans med den nya vagnen. Vad kan det vara för samarbete tro?
Se som exempel på den här listan http://www.strassenbahn-online.de/Betri ... index.html
Här har vi en Bombardier/Kiepe i Bremen Foto i Bremen, 2009-08-01, Leif D
Strassenbahn-Online
För bättre begagnade A34:or finns de nog redan en köpare, när den dagen kommer.Inge skrev:Tänk jag som trodde att det var Lund som skulle satsa på bättre begagnade A34:or. Men det blev alltså Göteborg. Varför inte Mustanger?
Snyggheten är nog ovidkommande, eftersom man i dagsläget kan få lite olika design på fronter mm. Bremen-vagnen på mina bilder har ju ett utseende som sammanfaller med vagnar från ett antal städer, Kassel, Schwerin och Bremen är de städer som har just detta utseende. Sen finns motsvarande vagnar med såväl äldre som nyare design. Tänk också på att korgbredden påverkar utseendet. Två exempel...Niklausson skrev:Vissa flexity vagnar är ju inte de snyggaste vagnarna, men Berlins flexity ser ju helt okej ut. Hade hoppas på att Siemens eller Transtech. I prekvalificering var det nio leverantörer, 8 bjöds in till anbud men bara 6 lämnade anbud. Skulle de som inte lämnade anbud vara tex siemens, transtech eller finns det andra leverantörer som gör spårvagnar, isåfall vilka?
Snygg och snygg, tänkte mer på designen som var lite "meh". Skoda kontrollerar vad jag har förstå transtech men att transtech ändå är en egen leverantör (kan ha fel). Skitsynd att transtech inte kunde va med, tror att de verkligen kunde ha gjort ett toppen jobb då de byggt en vagn för vårt klimat osv den har ju även fått toppbetyg av många i Helsingfors. Hur Bombardier bygger sina vagnar och hur väl anpassade de kan vara till olika slags klimat vet jag inte, har de spårvagnar som går i liknade system som Göteborg? Bombardier har ju under de senaste åren vart sena med att leverera sina produkter på den tid man kommit överens om, finns det en chans till att vagnarna kommer kanske i 2019 / 2020 istället för 2018?leifd skrev:Snyggheten är nog ovidkommande, eftersom man i dagsläget kan få lite olika design på fronter mm. Bremen-vagnen på mina bilder har ju ett utseende som sammanfaller med vagnar från ett antal städer, Kassel, Schwerin och Bremen är de städer som har just detta utseende. Sen finns motsvarande vagnar med såväl äldre som nyare design. Tänk också på att korgbredden påverkar utseendet. Två exempel...Niklausson skrev:Vissa flexity vagnar är ju inte de snyggaste vagnarna, men Berlins flexity ser ju helt okej ut. Hade hoppas på att Siemens eller Transtech. I prekvalificering var det nio leverantörer, 8 bjöds in till anbud men bara 6 lämnade anbud. Skulle de som inte lämnade anbud vara tex siemens, transtech eller finns det andra leverantörer som gör spårvagnar, isåfall vilka?
KVG 601 i Kassel, bredd 2,40 m, 2013-06-24, foto Leif D.
BSAG 3107 i Bremen, bredd 2,65 m, 2009-07-31, foto Leif D.
Vad gäller Transtech, så har de nog inte varit inbjudna, eftersom deras vagn inte fanns i trafik i någon omfattning. Skoda lämnade ju ett anbud, men affären med Transtech var väl inte gjord då, eller minns jag fel nu..?
Niklausson skrev: Vissa flexity vagnar är ju inte de snyggaste, men Berlins flexity ser ju helt okej ut. Hade hoppas på att Siemens eller Transtech. I prekvalificering var det nio leverantörer, 8 bjöds in till anbud men bara 6 lämnade anbud. Skulle de som inte lämnade anbud vara tex siemens, transtech eller finns det andra leverantörer som gör spårvagnar, isåfall vilka?
Bra (Y) Nu får man hoppas på att man får en bra, tyst och bekväm vagn så det inte blir samma misslyckande som det blev med m32.darthjpp skrev:Niklausson skrev: Vissa flexity vagnar är ju inte de snyggaste, men Berlins flexity ser ju helt okej ut. Hade hoppas på att Siemens eller Transtech. I prekvalificering var det nio leverantörer, 8 bjöds in till anbud men bara 6 lämnade anbud. Skulle de som inte lämnade anbud vara tex siemens, transtech eller finns det andra leverantörer som gör spårvagnar, isåfall vilka?
Klippt ur Göteborgs Spårvägar pressmeddelande:
Upphandlingen har genomförts i två steg. I första steget skedde en så kallad prekvalificering, där nio leverantörer deltog. Därefter bjöds åtta leverantörer in till anbudsinlämning. Totalt sex leverantörer har lämnat anbud. Dessa är Alstom, Bombardier/Vossloh Kiepe, CAF, PESA, Skoda och Stadler.
Vilka ytterligare tre företag som lämnat in prekvalifiering är en fortsatt företagshemlighet, då man inte vill skada eventuella kommande relationer med dessa företag. Helt uppenbart är att ett av dessa anbud inte uppfyllde de krav som ställts. De två övriga kan ha valt att inte delta av flera skäl, så som brist på egen produktionskapacitet, en produkt som skulle kräva stor anpassning för att passa i Göteborg.
De sex som deltagit i upphandlingens sista del kan överklaga tilldelningsbeslutet.
Här i Norrköping har vi Bombardiervagnar och vi vet att de levererar bra kvalitet. Detta gäller ju även Stockholms A34:or (som ju egentligen är Norrköpingsvagnar) och A32.Niklausson skrev:Snygg och snygg, tänkte mer på designen som var lite "meh". Skoda kontrollerar vad jag har förstå transtech men att transtech ändå är en egen leverantör (kan ha fel). Skitsynd att transtech inte kunde va med, tror att de verkligen kunde ha gjort ett toppen jobb då de byggt en vagn för vårt klimat osv den har ju även fått toppbetyg av många i Helsingfors. Hur Bombardier bygger sina vagnar och hur väl anpassade de kan vara till olika slags klimat vet jag inte, har de spårvagnar som går i liknade system som Göteborg? Bombardier har ju under de senaste åren vart sena med att leverera sina produkter på den tid man kommit överens om, finns det en chans till att vagnarna kommer kanske i 2019 / 2020 istället för 2018?
Är det bara leverantörerna som lämnat anbud som kan överklaga valet eller kan andra leverantörer utanför gå in och säga något?
Du frågar vilket samarbete de två leverantörerna har? Vossloh Kiepe, som numera heter Vossloh Electrical Systems ska, som framgår av namnet, leverera elektriska komponenter såsom traktionsmotorer, omriktare mm. I den här broschyren framgår vad Vossloh levererat till Bombardiers K4000-vagn (Flexity Swift) i Köln:Niklausson skrev: Bra (Y) Nu får man hoppas på att man får en bra, tyst och bekväm vagn så det inte blir samma misslyckande som det blev med m32.
Yes, Arild har rätt: http://www.skoda.cz/en/products/tramcars/Arild i Oslo skrev:Håper jeg ikke svarer på noe som står i tidligere innlegg. Transtech Artic har nå navnet Tramcar Forcity Smart Artic Helsinki på Skodas hjemmeside.
Ja och dessutom, är inte Forcity Smart Arctic Helsinki med sina 27,6 x 2,4 m lite liten för Göteborg? Vagnbredd 2,65 m är ju genomförd där sedan länge. Skoda/Transtech skulle säkert ha kunnat bygga 2,65 m bred variant, som dessutom uppfyller GS längdkrav 29 – 33 meter (och med 1435 mm spårvidd!), men då blir det ju en, åtminstone i vissa avseenden ny och ännu mer oprövad vagntyp.leifd skrev: Att köpa eller ens fundera på Transtechs vagn tycker jag skulle vara helt fel, då Helsingforsvagnen inte alls är provad speciellt länge. Däremot skulle säkert Skodas 15T ForCity vara ett bra köp, den finns ju i relativt stor mängd i trafik sen ganska många år nu.
Man kan ju bara hålla med i varje ord du skriver Harald.Harald skrev:Vi får väl hoppas att det här blir bra. Det behövs verkligen för situationen är prekär i Göteborg. Man var ju sent ute redan med beställningen av M32, och sedan gjorde problemen med vagntypen att man måste göra en ny upphandling, som dessutom har dragit ut på tiden. Nu ska 40 vagnar beställas i första omgången, och om vi är optimistiska vara levererade 2020. De kan ersätta 60 st drygt 50 år gamla M28 samt avhjälpa vagnbristen. Den önskvärda ökningen av trafiken hänger då på att man kan få fler M32 i trafik.
Men även M29 är ju hopplöst omoderna och har f.ö. år 2020 börjat uppnå 50 år. De första 25-30 vagnarna i optionen kommer att gå åt till att ersätta M29. Om det går bra och man kan lösa ut optionen så att man får oavbrutna leveranser, så är de levererade någon gång första halvåret 2022. Först då kan man alltså på allvar tänka på utökad trafik. Egentligen borde man då börja ersätta M31, men de får nog gå ett tag till. Förhoppningsvis klarar de också det efter överhalningen hos våra vänner i Tjeckien.
Som vanligt är svaret "Det beror på...."ADDE skrev:Hur många M33 behövs om Göteborg bara ska ha M31 och M33 i trafiken?
Hur många M33 behövs om Göteborg även ska ha renoverade M32 (Som LeifD föreslår ovan) samt utöka trafiken och bygga ut nätet enligt dagens förslag?
Hur många M33 ska det vara om man enbart kör med M33 i hela nätet (Minst troligast)
Tilldelningsbeslut i upphandling av nya spårvagnar klart
Göteborgs Spårvägars styrelse har utsett Bombardier Transportation Sweden AB/Vossloh Kiepe GmbH till vinnande anbudsgivare i upphandlingen av nya spårvagnar, typ M33, i Göteborg. Det skriver Göteborgs Spårvägar på sin webbplats [...]