Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus skrev:
Jag tycker att resultatet i opinionsundersökningen ganska väl speglar medborgarnas åsikter. Min uppfattning är att opinionen för tunnelbana har ökat kraftigt i Täby under de senaste åren. Det är svårt att säga hur många som känner till Roslagsbanans förlängning till City, men jag har diskuterat ämnet med några Täbybor och de flesta har då sagt att de hade föredragit en utbyggd tunnelbana utan att förklara varför. I artikeln talas det om att tunnelbanan är pålitlig och effektiv i förhållande till andra trafikslag. Hög turtäthet under hela trafikdygnet ökar pålitligheten eftersom inställda avgångar inte har lika stor effekt. Sedan ska vi inte sticka huvudet i sanden när polisen i Norrort uppmärksammar ordningsproblemen på nattbussarna. Generellt sett är nattbussar på helger en usel idé och där påverkar trafikpolitiken opinionen för tunnelbana en hel del.
Jag har också fått uppfattningen att opinionen för tunnelbana håller på att öka i Tyresö, men inte lika mycket som i Täby. Jag kan förstås bara spekulera om orsakerna, men i det här fallet tror jag faktiskt att det främst beror på den ökande trängseln på bussarna. Även om tunnelbana inte ger restidsvinster så ger den ökad kapacitet. Kapacitetsfrågan är viktig för valet av trafikslag. Exempelvis är trådbussar kanske ingen bra idé om dubbeldäckare kommer att behövas av kapacitetsskäl inom en snar framtid. Den som påstår att det går att köra hur många bussar som helst genom att införa kollektivkörfält behöver nog ta hänsyn till att Gudöbroleden är enfilig...
Det är inte heller något nytt att opinionen för tunnelbana inte är lika stark på Lidingö. Detta kan komma att ändras när Ropsten omvandlas till en tät innerstadsmiljö utan massor av parkeringsplatser, men det återstår att se.
Skulle man kunna be dig Enceladus att göra ett litet experiment nästa gång du pratar med Täbybor
"I framtiden så har du 2 val på hur du med spårtrafik åker till stan
1) Restid 22 min, turtäthet 5 min i rusning, 10-mintrafik i mellantrafik
2) restid 15 min turtäthet 2-3 min i rusning, 4-mintrafik i mellantrafik
vilket väljer du?"
När du sedan fått svaret på preferensen avslöjar du att 1) är Tunnelbanealternativet och 2) är Roslagsbanealternativet.
Kan du sedan redovisa här på forum lite statistik över hur dina Täbykompisar tycker så vore det toppen.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS skrev:Skulle man kunna be dig Enceladus att göra ett litet experiment nästa gång du pratar med Täbybor
vilket väljer du?"
När du sedan fått svaret på preferensen avslöjar du att 1) är Tunnelbanealternativet och 2) är Roslagsbanealternativet.
Kan du sedan redovisa här på forum lite statistik över hur dina Täbykompisar tycker så vore det toppen.
För närvarande har Mörbylinjen 5-minuterstrafik under större delen av dygnet medan Roslagsbanan endast har 30-minuterstrafik på söndagar. Att Roslagsbanan skulle få ett bättre utbud är nog en ganska främmande tanke för de flesta - inklusive SL. Tunnelbanan har en särställning. Jämför exempelvis utbud och behov på pendeltågen respektive blå linjen...
CS skrev:Skulle man kunna be dig Enceladus att göra ett litet experiment nästa gång du pratar med Täbybor
vilket väljer du?"
För närvarande har Mörbylinjen 5-minuterstrafik under större delen av dygnet medan Roslagsbanan endast har 30-minuterstrafik på söndagar. Att Roslagsbanan skulle få ett bättre utbud är nog en ganska främmande tanke för de flesta - inklusive SL. Tunnelbanan har en särställning. Jämför exempelvis utbud och behov på pendeltågen respektive blå linjen...
Nu står det faktiskt ”mellantrafik”, inte ”söndagar”.
vilket väljer du?"
Så ska en slipsten dras!
visslingar och rop från Årsta
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
CS skrev:
Skulle man kunna be dig Enceladus att göra ett litet experiment nästa gång du pratar med Täbybor
vilket väljer du?"
Det där tror jag på när jag ser det. Ingenjörn glömde f.ö. fruktstunden och postit-lapparna. Men det kanske inte finns några konsum-butiker i nordost?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
CS skrev:
vilket väljer du?"
Det där tror jag på när jag ser det. Ingenjörn glömde f.ö. fruktstunden och postit-lapparna. Men det kanske inte finns några konsum-butiker i nordost?
Inte visste jag att doktorn är en så erfaren workshopsdeltagare. Jag bockar, bugar och medger mjukast att jag glömde dessa ack så viktiga hjälpmedel för den strategiska planeringen.
Men även om doktorn verkar ha koll på workshoppandet så blir jag lite beklämd över svårigheterna att föreställa sig framtiden som något annat än samma som idag fast mer.
Tror doktorn på riktigt att tunnelbana till Täby på söndagar kommer att gå i 5-minuterstakt medan RB till City kommer att gå i 15 mintakt på söndagar från Roslags Näsby bara för att det ser ut så idag.
Är det också så att forumdeltagarna tror att Älvsjö-Fridhemsplanstunnelbanan kommer att trafikeras med fullsatta 140m-tåg, passera T-centralen, ha stationer vid Hornstull och Västerbroplan 20 m under mark samt nattrafik helger bara för att Gröna linjen har det?
Om det är så är det lite sorgligt för trafikplaneringen men förklarar en hel del tänkande och tyckande.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS skrev:
vilket väljer du?"
Inte visste jag att doktorn är en så erfaren workshopsdeltagare. Jag bockar, bugar och medger mjukast att jag glömde dessa ack så viktiga hjälpmedel för den strategiska planeringen.
Men även om doktorn verkar ha koll på workshoppandet så blir jag lite beklämd över svårigheterna att föreställa sig framtiden som något annat än samma som idag fast mer.
Tror doktorn på riktigt att tunnelbana till Täby på söndagar kommer att gå i 5-minuterstakt medan RB till City kommer att gå i 15 mintakt på söndagar från Roslags Näsby bara för att det ser ut så idag.
Är det också så att forumdeltagarna tror att Älvsjö-Fridhemsplanstunnelbanan kommer att trafikeras med fullsatta 140m-tåg, passera T-centralen, ha stationer vid Hornstull och Västerbroplan 20 m under mark samt nattrafik helger bara för att Gröna linjen har det?
Om det är så är det lite sorgligt för trafikplaneringen men förklarar en hel del tänkande och tyckande.
I övrigt är jag lite förundrad över de (potentiella) åsikt ingenjörn tillskriver mig. Men jag är ju inget kl-tt-rplank. Själv väljer jag förstås helikoptertaxi. Vi talar ju om efter 2050!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr skrev:Nu står det faktiskt ”mellantrafik”, inte ”söndagar”.
Söndagar är en del av mellantrafiken!
CS skrev:Tror doktorn på riktigt att tunnelbana till Täby på söndagar kommer att gå i 5-minuterstakt medan RB till City kommer att gå i 15 mintakt på söndagar från Roslags Näsby bara för att det ser ut så idag.
Visst skulle det vara rimligt att omfördela resurser från Mörbygrenen till Roslagsbanan och anpassa busstrafiken därefter, men trafikplaneringen fungerar tyvärr inte riktigt så. Tunnelbana är tunnelbana och andra trafikslag är inte tunnelbana! Som sagt, jämför utbud och behov på pendeltågen respektive blå linjen...
(För övrigt skulle det väl vara önskvärt att bygga Kungsholmenbanan och några kompletterande spårvägar istället för alla "idiotbanor", men med nuvarande trafikplanering på landstingsnivå är det ju nästan omöjligt att få kommunpolitiker att prioritera något annat än tunnelbana.)
CS skrev:Är det också så att forumdeltagarna tror att Älvsjö-Fridhemsplanstunnelbanan kommer att trafikeras med fullsatta 140m-tåg, passera T-centralen, ha stationer vid Hornstull och Västerbroplan 20 m under mark samt nattrafik helger bara för att Gröna linjen har det?
Trafikplanering är politik. Kommunpolitiker bestämmer vilka trafikslag som ska byggas och sedan bestämmer regionpolitiker hur de olika trafikslagen ska trafikeras. När det gäller nattrafik så prioriteras tunnelbanan, men det vet du ju redan.
Det intressanta i den senare delen av diskussionen, och som några tyvärr helt verkar missa, är att det är inte vad man kallar trafikslaget för eller vilken färg linjen har som avgör egenskaper, utbud och kapacitet.
Så, den framtida smalspåriga, kontaktledningsförsedda tunnelbanan till Täby är på sätt och vis inte helt olik hur tunnelbanor är på andra ställen. Tokyo, till exempel, har smalspårig tunnelbana med kontaktledning...
Odd skrev:Det intressanta i den senare delen av diskussionen, och som några tyvärr helt verkar missa, är att det är inte vad man kallar trafikslaget för eller vilken färg linjen har som avgör egenskaper, utbud och kapacitet.
Poängen är ju att det är trafikslaget som avgör utbudet!
Blå linjen har 10-minuterstrafik med korta tåg på helger. 15-minuterstrafik med långa tåg hade gett samma kapacitet, men 15-minuterstrafik anses vara för låg turtäthet för tunnelbana. Södertäljelinjen har 15-minuterstrafik med långa tåg på lördagar och från och med nästa år även på söndagar. 7,5-minuterstrafik med korta tåg hade gett samma kapacitet, men 15-minuterstrafik anses vara tillräcklig turtäthet för pendeltåg.
Varför har blå linjen nattrafik men inte pendeltågen eller Tvärbanan? Pendeltågen har fler resenärer och Tvärbanan har lägre kostnader tack vare obemannade stationer. Men bara blå linjen kallas tunnelbana!
Tunnelbana är mycket mer än en bana. Tunnelbana är en service. När drygt sju av tio säger att de vill ha tunnelbana till Täby så är de inte ute efter själva banan, utan servicen.
Enceladus skrev:
Tunnelbana är mycket mer än en bana. Tunnelbana är en service. När drygt sju av tio säger att de vill ha tunnelbana till Täby så är de inte ute efter själva banan, utan servicen.
Hur vet du det? Du påstår så mycket som du inte har någon aning om.
Handelskammaren frågade bara om tunnelbana. De frågade folk i hela länet. Folk har inget att förlora på att svara ja. En oseriös undersökning som man inte kan dra några slutsatser av.
Enceladus skrev:
Handelskammaren frågade bara om tunnelbana. De frågade folk i hela länet. Folk har inget att förlora på att svara ja. En oseriös undersökning som man inte kan dra några slutsatser av.
Ja, det är sant. I nästan alla undersökningar har länsborna varit positivt inställda till Förbifart Stockholm. Det är inte förrän motorvägen ställdes mot en utbyggnad av kollektivtrafiken som det fanns ett stort motstånd. I det här fallet hade det varit intressant att ställa tunnelbaneutbyggnaderna mot Roslagsbanans förlängning till City, Lidingöbanans förlängning till City samt sittplatsstandard på Tyresös motorvägsbussar. Men undersökningen är inte helt intetsägande. Det säger något att tunnelbana till Täby är mer populär än till Tyresö och Lidingö.
Enceladus skrev:
Ja, det är sant. I nästan alla undersökningar har länsborna varit positivt inställda till Förbifart Stockholm. Det är inte förrän motorvägen ställdes mot en utbyggnad av kollektivtrafiken som det fanns ett stort motstånd. I det här fallet hade det varit intressant att ställa tunnelbaneutbyggnaderna mot Roslagsbanans förlängning till City, Lidingöbanans förlängning till City samt sittplatsstandard på Tyresös motorvägsbussar. Men undersökningen är inte helt intetsägande. Det säger något att tunnelbana till Täby är mer populär än till Tyresö och Lidingö.
Fler personer bor i Täby än i Tyresö eller Lidingö.
Undersökningen är en partsinlaga från handelskammaren. Handelslammarens mål är att föra det lätt att köra bil. De har ingen kunskap om kollektivtrafik, och troligen bara ett spelat intresse för det. Det är onödigt att lägga energi på att tolka handelskammarens utspel.
Lokaltidningen Mitt i har frågat sina läsare vad de tycker om planerna på tunnelbana till Täby. De flesta verkar vilja ha tunnelbana. En läsare föreslår att istället "förbättra Roslagsbanan med fler avgångar även nattetid", men det är ju politiskt omöjligt i nuläget. Med en så stark opinion är det väl bara en tidsfråga innan Täby äntligen får sin tunnelbana.
Lokaltidningen Mitt i har frågat sina läsare vad de tycker om planerna på tunnelbana till Täby. De flesta verkar vilja ha tunnelbana. En läsare föreslår att istället "förbättra Roslagsbanan med fler avgångar även nattetid", men det är ju politiskt omöjligt i nuläget. Med en så stark opinion är det väl bara en tidsfråga innan Täby äntligen får sin tunnelbana.
Folk får inte alltid det de vill. Saker kostar pengar. Tunnelbanan kostar lika mycket som Roslagsbanan, men skulle inte få några pengar från Vallentuna eller Österåker, och knappast från regionen eller staten heller. Täby har knappast råd att lägga ut 7 miljarder på egen hand, på ett projekt som ger en liten nytta till några av kommuninvånarna, och ingen nytta alls till många av dem.
Det är bättre att upplysa dem om att Roslagsbanan till T-Centralen ger mycket större nytta.
Folk får inte alltid det de vill. Saker kostar pengar. Tunnelbanan kostar lika mycket som Roslagsbanan, men skulle inte få några pengar från Vallentuna eller Österåker, och knappast från regionen eller staten heller. Täby har knappast råd att lägga ut 7 miljarder på egen hand, på ett projekt som ger en liten nytta till några av kommuninvånarna, och ingen nytta alls till många av dem.
Det är bättre att upplysa dem om att Roslagsbanan till T-Centralen ger mycket större nytta.
Upplysning om något som man själv inte tycker anses oftast vara "felaktig propaganda".
twr skrev:Den markerade linjen till Fruängen lär vara en missuppfattning av linjen Fridhemsplan - Skärholmen. Kartan är nog gjord av tidningen, inte FUT.
Nej, det är tydligen FUT som har gjort tunnelbanekartan. Den var redan missvisande förr med "gula linjen", men nu är den alltså felaktig. Risken finns att pengar kommer att läggas på onödig omskyltning.
twr skrev:Den markerade linjen till Fruängen lär vara en missuppfattning av linjen Fridhemsplan - Skärholmen. Kartan är nog gjord av tidningen, inte FUT.
Nej, det är tydligen FUT som har gjort tunnelbanekartan. Den var redan missvisande förr med "gula linjen", men nu är den alltså felaktig. Risken finns att pengar kommer att läggas på onödig omskyltning.
Det kan inte vara så att FUT i lönndom planerar att bygga anslutningen till Fruängsbanan istället för till Mälarhöjdsbanan?
Dom kanske har räknat ut att resandet då går från försumbart till obetydligt...
spekulerar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!