Re: Saltsjöbanan - Går den att konvertera till T-bana?
Postat: söndag 25 mars 2012 8:24
Diskussionen om S-Bahn Berlin har flyttat: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 44#p282844
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Bygg dubbelspår hela vägen istället, och det nya spåret kann gå på Stadsgården.Odd skrev:Ett litet sidospår till: Om Saltsjöbanan behålls, skulle det vara nån idé att bygga en mötesstation i tunneln under Fjällgatan?
I så fall behövs det också dubbelspår hela vägen till den punkt man vill ha rejält utökad trafik, antar jag.Odd skrev:Ett litet sidospår till: Om Saltsjöbanan behålls, skulle det vara nån idé att bygga en mötesstation i tunneln under Fjällgatan?
Ja, men den borde i så fall ligga vid Stadsgården, hellre än inne i tunneln. Med dagens spårlösning begränsas turtätheten till den tid det tar för ett och samma tågsätt att köra från Henriksdal till Slussen och tillbaka, denna tid blir kortare ju närmare Slussen man lägger mötesspåret. (Det är inte alldeles självklart att det optimala är att ha två plattformsspår, det beror lite på var mötesspåren finns på resten av banan.)Odd skrev:Möjligen, men skulle en mötesstation, utan dubbelspår på vardera sidan, vara nån idé?
Min "amatörvision" med två plattformspår är att de båda spåren fortsätter ända till en växel invid tunnelmynningen. Det borde kunna vara bra även för att hantera förseningar, antar jag.daniel_s skrev:Ja, men den borde i så fall ligga vid Stadsgården, hellre än inne i tunneln. Med dagens spårlösning begränsas turtätheten till den tid det tar för ett och samma tågsätt att köra från Henriksdal till Slussen och tillbaka, denna tid blir kortare ju närmare Slussen man lägger mötesspåret. (Det är inte alldeles självklart att det optimala är att ha två plattformsspår, det beror lite på var mötesspåren finns på resten av banan.)Odd skrev:Möjligen, men skulle en mötesstation, utan dubbelspår på vardera sidan, vara nån idé?
Vad ska adelsmännen säga om en tunnel under Riddarhuset?bowoc skrev: