Sida 6 av 6

Re: Saltsjöbanan - Går den att konvertera till T-bana?

Postat: söndag 25 mars 2012 8:24
av Jourmaster
Diskussionen om S-Bahn Berlin har flyttat: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 44#p282844

Re: Saltsjöbanan - Går den att konvertera till T-bana?

Postat: tisdag 27 mars 2012 0:57
av Odd
Ett litet sidospår till: Om Saltsjöbanan behålls, skulle det vara nån idé att bygga en mötesstation i tunneln under Fjällgatan?

Re: Saltsjöbanan - Går den att konvertera till T-bana?

Postat: tisdag 27 mars 2012 11:41
av AdrianLangemar
Odd skrev:Ett litet sidospår till: Om Saltsjöbanan behålls, skulle det vara nån idé att bygga en mötesstation i tunneln under Fjällgatan?
Bygg dubbelspår hela vägen istället, och det nya spåret kann gå på Stadsgården.

Re: Saltsjöbanan - Går den att konvertera till T-bana?

Postat: tisdag 27 mars 2012 13:50
av M_M
Odd skrev:Ett litet sidospår till: Om Saltsjöbanan behålls, skulle det vara nån idé att bygga en mötesstation i tunneln under Fjällgatan?
I så fall behövs det också dubbelspår hela vägen till den punkt man vill ha rejält utökad trafik, antar jag.

Re: Saltsjöbanan - Går den att konvertera till T-bana?

Postat: tisdag 27 mars 2012 14:13
av Odd
Möjligen, men skulle en mötesstation, utan dubbelspår på vardera sidan, vara nån idé?

Re: Saltsjöbanan - Går den att konvertera till T-bana?

Postat: onsdag 28 mars 2012 0:13
av daniel_s
Odd skrev:Möjligen, men skulle en mötesstation, utan dubbelspår på vardera sidan, vara nån idé?
Ja, men den borde i så fall ligga vid Stadsgården, hellre än inne i tunneln. Med dagens spårlösning begränsas turtätheten till den tid det tar för ett och samma tågsätt att köra från Henriksdal till Slussen och tillbaka, denna tid blir kortare ju närmare Slussen man lägger mötesspåret. (Det är inte alldeles självklart att det optimala är att ha två plattformsspår, det beror lite på var mötesspåren finns på resten av banan.)

Re: Saltsjöbanan - Går den att konvertera till T-bana?

Postat: onsdag 28 mars 2012 2:02
av M_M
daniel_s skrev:
Odd skrev:Möjligen, men skulle en mötesstation, utan dubbelspår på vardera sidan, vara nån idé?
Ja, men den borde i så fall ligga vid Stadsgården, hellre än inne i tunneln. Med dagens spårlösning begränsas turtätheten till den tid det tar för ett och samma tågsätt att köra från Henriksdal till Slussen och tillbaka, denna tid blir kortare ju närmare Slussen man lägger mötesspåret. (Det är inte alldeles självklart att det optimala är att ha två plattformsspår, det beror lite på var mötesspåren finns på resten av banan.)
Min "amatörvision" med två plattformspår är att de båda spåren fortsätter ända till en växel invid tunnelmynningen. Det borde kunna vara bra även för att hantera förseningar, antar jag.

Re: Saltsjöbanan - Går den att konvertera till T-bana?

Postat: onsdag 28 mars 2012 18:23
av bowoc
Bild

Re: Saltsjöbanan - Går den att konvertera till T-bana?

Postat: söndag 01 april 2012 18:00
av M_M
Intressant. Kungsträdgården får alltså relativt få tåg i detta förslag eller?

Det kan kanske vara motiverat eftersom spårvägtrafiken ger en annan tydlig resväg till Kungsträdgården (om än "andra sidan" av kungsan) jämfört med tidigare flora av blandade busslinjer.

Re: Saltsjöbanan - Går den att konvertera till T-bana?

Postat: måndag 02 april 2012 9:22
av twr
bowoc skrev:Bild
Vad ska adelsmännen säga om en tunnel under Riddarhuset? :cheesygrin: