Vem har påstått att din kamrat inte får bli den lilla ortens taxiväxel? Men kan din kamrat inte leva på de taxor som någon utav den större ortens taxibolagen kör på? Jag menar inte att de måste ta körning via en taxiväxel, bara vara identifierbara.Claes Thure Moberg skrev:Men det förslaget slår ju totalt undan benen från alla centraler i landsbygden.
Jag har en kamrat som är "friåkare" i ett litet Norrlandssamhälle med ungefär 2000 invånare. Tre mil bort har vi en stad med 50.000 och två större taxibolag. Min kamrat lever på den lokala industrin samt lojalitet från de som bor på orten. Han och hans två chaffisar har vakter som är klart sämre än vad som är normalt inom taxi men de är nöjda med sin tillvaro. Samtidigt så "borde" han egentligen tillhöra den stora centralen inne i huvudorten. Men både han och chaffisarna trivs med friheten i ett lite mindre företag.
Tyvärr har vi kommit till den punkt då vi måste inse att friåkeri modell Stockholm inte kan få fortsätta.