Ang. detta och GP:s artikel. Igår testade jag faktiskt att åka med Rosa express från Marklandsgatan in till Nordstan för första gången (brukade tidigare använda 80 till Lilla Bommen). Bussen skulle gå 17:02 och komma fram 17:18. Något försenad (17:04) avgick den och kom snabbt fram till Linnéplatsen. I de nya bussfilerna på Övre husar-/Sprängskullsgatan gick det också tämligen smärtfritt. Mellan Pilgatan och Heden märktes det att det var rusning och en hel del annan trafik. Efter Heden blev det dock totalstopp nära Gamla Ullevi i den beryktade korsningen "Ullevigatan-Nya Allén, Stampbroarna, Polhemsplatsen och Åkareplatsen" (som också nämns i GP-artikeln hej länkar till). I nära 20 minuter rörde sig bussen knappt alls och 17:44 rullade vi in till hållplatsen Nordstan. Satt inte så bra till så jag kunde inte riktigt se vad som hände i korsningen (dessutom var det ganska mörkt), men jag såg en bil slänga sig in framför bussens utan att blinka så föraren fick ställa sig på bromsarna och tutade högt. Någon annan som har upplevelser från denna korsning? Och någon som har förslag på alternativ körväg?hej skrev:Att köra flertalet busslinjer över Polhemsplatsen - Stampbroarna - Allén hävdades förr vara en omöjlighet pga trafikläget. Trångt och köer. Nu försöker man ändå och det slutar i formidabelt trafikkaos. Som ett trotsigt barn så får man lära sig av sina egna misstag när man inte lyssnar på erfarenheten.
Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Re: Nya stom- och expressbusslinjer i Göteborg
Men det var väl inte mindre kaos när de gick via Brunnsparken. Problemet vid Polhemsplatsen-Stampbroarna är de många trafiksignalerna som skapar låsningar och sätter ned kapaciteten. Just nu står signalerna vid GP-huset på gulblink, vilket har fått till följd att det inte är några köer. Trafiken flyter med låg hastighet, men utan längre stopp.hej skrev:Att köra flertalet busslinjer över Polhemsplatsen - Stampbroarna - Allén hävdades förr vara en omöjlighet pga trafikläget. Trångt och köer. Nu försöker man ändå och det slutar i formidabelt trafikkaos.
Efter det att man aktivt arbetat med att stänga av Odinsgatan - Friggagatan för trafik in mot stan från E6/E20 så återstår Ullevigatan vilket ökat belastningen på Stampbroarna. Ombyggnaden av Åkareplatsen har gjort sitt till samt även att förbindelsen Skånegatan - Odinsplatsen är strypt. Biltrafiken har inte så många alternativ, möjligtvis att välja Mårten Krakow fast krånglet vid Tingstadstunneln avskräcker.
För busstrafiken så kan Rosa med fördel använda 80s gamla sträckning över Skeppsbron. I övrigt så finns det inte så många alternativ än att köra genom Brunnsparken eller låta bussarna som skall via Korsvägen vända vid Korsvägen.
För busstrafiken så kan Rosa med fördel använda 80s gamla sträckning över Skeppsbron. I övrigt så finns det inte så många alternativ än att köra genom Brunnsparken eller låta bussarna som skall via Korsvägen vända vid Korsvägen.
Nu har de fått igång signalerna så nu är det kaos igen. Den enklaste, billigaste och bästa lösningen är nog att ta bort signalerna vid GP-huset och bara ha varningsanläggning för spårvagnarna. På köpet får man minskade avgasutsläpp när det inte står en massa bilar i kö.
Lite statistik...
Över Polhemsplatsen i dess vidare begrepp (Ullevigatan - GP-huset) så passerar det idag 9 spårvagnslinjer med sammanlagd 126 fordonsrörelser per timme dessutom så 2 stombusslinjer (48 dito) 6 expressbusslinjer (104) Övriga bussar (67) Om jag inte missat någon linje så passerar 345 spårvagnar och bussar där per timme i rusnings tid. 1 fordon ungefär var 10 sek. Desutom passerar det där ca 30 000 bilar per dygn vilket per timme i rusning borde vara minst 3000.
Över Polhemsplatsen i dess vidare begrepp (Ullevigatan - GP-huset) så passerar det idag 9 spårvagnslinjer med sammanlagd 126 fordonsrörelser per timme dessutom så 2 stombusslinjer (48 dito) 6 expressbusslinjer (104) Övriga bussar (67) Om jag inte missat någon linje så passerar 345 spårvagnar och bussar där per timme i rusnings tid. 1 fordon ungefär var 10 sek. Desutom passerar det där ca 30 000 bilar per dygn vilket per timme i rusning borde vara minst 3000.
"felet" är väl egentligen att det över huvud taget är möjligt att köra vanlig personbil runt centralstationen?
Behövs den vägen över huvud taget, speciellt till/från "E45:an"?
Jag ser en viss poäng att länka samman södra delarna av innerstaden med centrala Hisingen via Göta Älvbron, men nästan all form av trafik som går mellan "längs södra älvstranden" (valfri sida av innerstan) och "söder om vallgravarna" är väl i stort sett trafik som kan sägas "körs fel väg".
Detsamma gäller trafik som går från "E6/E20/Tingstadsmotet & co" antingen via Odinsgatan-Friggagatan eller Ullevigatan till/från Hisingen eller till/från "södra älvstranden, norra innerstaden", den kan väl också i stort sett sägas "köra fel väg".
Fundering: Vad skulle hända om man utökar de hyggligt centrala delarna av Göteborg till "större sökarringar"? Är det risk att det blir "haveri" kring de delar där det inte finns något självklart ställe att göra en ringavgränsning, typ framförallt kring Götaplatsen-Chalmers-Guldheden-trakten kanske?
Behövs den vägen över huvud taget, speciellt till/från "E45:an"?
Jag ser en viss poäng att länka samman södra delarna av innerstaden med centrala Hisingen via Göta Älvbron, men nästan all form av trafik som går mellan "längs södra älvstranden" (valfri sida av innerstan) och "söder om vallgravarna" är väl i stort sett trafik som kan sägas "körs fel väg".
Detsamma gäller trafik som går från "E6/E20/Tingstadsmotet & co" antingen via Odinsgatan-Friggagatan eller Ullevigatan till/från Hisingen eller till/från "södra älvstranden, norra innerstaden", den kan väl också i stort sett sägas "köra fel väg".
Fundering: Vad skulle hända om man utökar de hyggligt centrala delarna av Göteborg till "större sökarringar"? Är det risk att det blir "haveri" kring de delar där det inte finns något självklart ställe att göra en ringavgränsning, typ framförallt kring Götaplatsen-Chalmers-Guldheden-trakten kanske?
Det finns en stadsplan från sent 50-tal - tidigt 60-tal som har flera "saknade" länkar, bl.a. en via Götaplatsen - Kapellplatsen - tunnel under Guldheden till Medicinareberget - tunnel till Linnéplatsen.
Sedan är mycket av trafiken som sniglar sig runt Centralen på väg till/från ett av Göteborgs största parkeringshus. På sikt är tanken att det skall gå en viadukt över bangården till Göteborg C med anslutning till Mårten Krakowleden, Götatunneln och den nya Göta Älv bron, denna kommer att avlasta en hel del.
Sedan är mycket av trafiken som sniglar sig runt Centralen på väg till/från ett av Göteborgs största parkeringshus. På sikt är tanken att det skall gå en viadukt över bangården till Göteborg C med anslutning till Mårten Krakowleden, Götatunneln och den nya Göta Älv bron, denna kommer att avlasta en hel del.
Bilttafiken skall inte bara igenom centrala Göteborg utan många har sin start och slutpunkt i centrum. Åtskilliga tusen har sina arbetsplatser där likaså finns det många butiker i centrum.
Över Polhemsplatsen går linjerna 1, 2, 3, 4, 7, 9, 11, 13 det får jag till åtta linjer. Har jag missat något? I dagens tabell går alla dessa utom 7 och 11 som mest i 9-minutersintervall, 7 och 11 går i 8 minuters. Det ger 110 Spårvagnsrörelser per timma. (om man lägger till en nionde linje blir det 123)hej skrev:Lite statistik...
Från och med sommaren kommer samtliga linjer att gå i 8 minuterstrafik om inget nytt tillkommit då rör det sig om 120 rörelser.
Nordstadens marknadsföring med gratis P-plats vissa tidert tyder på att de flesta tar sitt förnuft till fånga och handlar på andra köpcentra om de har bil (Angered, Allum, Kållered, 421, Frölunda Torg, Eriksberg, Backaplan, Bäckebol). De som handlar i innerstaden åker nog redan idag i första hand kollektivt. Trot eller ej!hej skrev: Bilttafiken skall inte bara igenom centrala Göteborg utan många har sin start och slutpunkt i centrum. Åtskilliga tusen har sina arbetsplatser där likaså finns det många butiker i centrum.
Att arbeta i centrala Göteborg och ha med sig bilen... nä - det kostar för mycket i förhållande till priset för den relativt välfungerande kollektivtrafiken (och då har jag ändå nästan frusit tårna av mig idag på grund av att pendeln var sen och att man förmodligen satt igång kupévärmen för sent - om ens alls.)
//T
//T
Med reservation för tyckfel.
Det är ändå en hel del som använder sig av bilen bland de som jobbar centralt. När jag var på Fastighetskontoret åkte majoriteten bil till arbetet.
Nordstans P-hus har 2 700 platser och även om det inte är fullt konstant så är det inte direkt tomt heller. Att man går ut med reklam om gratis P-platser är att Nordstan tappar kunder eftersom det finns många nya och utbyggda köpcentra som använder i sin marknadsföring att de har gratis p-platser.
Jag räknade en linje för mycket.
Nordstans P-hus har 2 700 platser och även om det inte är fullt konstant så är det inte direkt tomt heller. Att man går ut med reklam om gratis P-platser är att Nordstan tappar kunder eftersom det finns många nya och utbyggda köpcentra som använder i sin marknadsföring att de har gratis p-platser.
Jag räknade en linje för mycket.
Då ställer man sig frågan varför det ska vara så svårt att se till att dels ordna bättre kombination av kollektivtrafik+vägtrafik till inköpsområden, och dels inte förståra befintliga sådana (backaplan)...
GP har en ny artikel idag om "Trafikkaos vid Stampbroarna", där de rapporterar att linje 100, 101, 102, 300 och 330 kommer ledas om med start måndag. Om detta inte hjälper står kanske även 43, 143, 156, 503 och 513 på tur...
Såg i söndags en buss på linje 50 åka i Gamla Allén (alltså cykel- och gångbanan) mellan Nya Allén och Kungsportsplatsen. Visserligen är Södra vägen helt avspärrad på denna sträcka men inte skall väl bussarna åka på gång- och cykelbanan?
ALLA TJATAR PÅ DENNA TRÅD JAG BLIR TRÖTT PÅ DENNA TRÅD
- Christer J
Och inte blir det bättre när du skriker. Sluta läs det du inte gillar.gbgtram skrev:ALLA TJATAR PÅ DENNA TRÅD JAG BLIR TRÖTT PÅ DENNA TRÅD
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Passerade i förmiddags Stenas Tysklandsterminal och fick till förvåning se mängder av Västtrafikblå MAN A26 uppställda där.
Trodde det skulle dröja yttligare några veckor innan dessa skulle ankomma stadens hamn, men men..

Man kan undra om någon ansvarig läst denna tråd.Johan skrev:Apropå linje 60 - är det inte dags att dela upp västra och östra Lunden på två separata linjer?

Idag åkte jag med en extrainsatt linje 60X som verkar gå i rusningstid Redbergsplatsen - Danska Vägen - Kärralundsgatan - rondellen tillbaka och sedan ordinarie väg till Brunnsparken. Samma väg andra hållet.
Den syns inte i reseplaneraren och resenärerna var en aning förvirrade så jag undrar hur länge det pågått. Men jag tycker det är ett utmärkt initiativ.
Det blir väldigt tätt med 60-bussar när dessa tillkommer utöver den ordinarie femminuterstrafiken.
Dessa förstärkningsbussar fanns för något år sedan och har nu återkommit sedan tidtabellskiftet i augusti.Johan skrev:Man kan undra om någon ansvarig läst denna tråd.Johan skrev:Apropå linje 60 - är det inte dags att dela upp västra och östra Lunden på två separata linjer?![]()
Idag åkte jag med en extrainsatt linje 60X som verkar gå i rusningstid Redbergsplatsen - Danska Vägen - Kärralundsgatan - rondellen tillbaka och sedan ordinarie väg till Brunnsparken. Samma väg andra hållet.
Den syns inte i reseplaneraren och resenärerna var en aning förvirrade så jag undrar hur länge det pågått. Men jag tycker det är ett utmärkt initiativ.
Det blir väldigt tätt med 60-bussar när dessa tillkommer utöver den ordinarie femminuterstrafiken.
Börjar nu dyka upp ett antal X-linjer i busstrafiken. 16X Lindholmen - Centralstationen (-Björkekärr (omskyltat till 17)), 31X Eketrägatan - Bjurslätt - Wieselgrensplatsen -direkt Vågmästareplatsen - Hjalmar Brantingsplatsen och 60X Redbergsplatsen - via Danska Vägen t Kärralundsgatan - Lunden - Centralstationen. 31X och 16X har egna tidtabeller vilket 60X ännu saknar.
Den där linjen borde ju skyltas 16½, för det är ju ett mellanting mellan 16 och 17.hej skrev:16X Lindholmen - Centralstationen (-Björkekärr (omskyltat till 17))