Sida 6 av 6
Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: söndag 10 april 2011 14:52
av MWE
Hans Wibacke skrev:Odd skrev:[...] Men sen behöver man ju inte "ha en sämre/långsammare vagn på Tvärbanan än vad vi har idag", men vi kan ju få en bättre vagn med bra prestanda och något lägre sth än A32, om den ökade prestandan i sammanhanget gör att vagnen presterar bättre.
Presterar bättre? Att kunna accelerera (och bromsa) snabbare/kraftigare kanske roar en och annan vildhjärna (föraren inräknad) men för det stora flertalet (konduktören inräknad) är det förmodligen en försämring. Problemet i dag i rusningen är knappast att det tar för lång tid
mellan hållplatserna utan att det tar för lång tid
vid hållplatserna. Detta på grund av dels för låg turtäthet (med för många resenärer som följd), dels för långsamt utbyte av resenärer (som en följd av för få dörrar och begränsningar i A32:ans inredning).
Turtätheten kan öka i framtiden men A35:ans begränsningar vad beträffar dörrar och inredning (det saknas plats för barnvagnar vid mittendörren) kan blir problematiska. För mig framstår önskan om förbättrad prestanda mest som symtombehandling i sammanhanget.
Jag är nog böjd att hålla med kollegan Wibacke. A32 som typ representerar fullt tillräckliga tekniska prestanda vad det gäller framdrivningen.
Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: måndag 11 april 2011 23:54
av M_M
Hans Wibacke skrev:Odd skrev:[...] Men sen behöver man ju inte "ha en sämre/långsammare vagn på Tvärbanan än vad vi har idag", men vi kan ju få en bättre vagn med bra prestanda och något lägre sth än A32, om den ökade prestandan i sammanhanget gör att vagnen presterar bättre.
Presterar bättre? Att kunna accelerera (och bromsa) snabbare/kraftigare kanske roar en och annan vildhjärna (föraren inräknad) men för det stora flertalet (konduktören inräknad) är det förmodligen en försämring. Problemet i dag i rusningen är knappast att det tar för lång tid
mellan hållplatserna utan att det tar för lång tid
vid hållplatserna. Detta på grund av dels för låg turtäthet (med för många resenärer som följd), dels för långsamt utbyte av resenärer (som en följd av för få dörrar och begränsningar i A32:ans inredning).
Turtätheten kan öka i framtiden men A35:ans begränsningar vad beträffar dörrar och inredning (det saknas plats för barnvagnar vid mittendörren) kan blir problematiska. För mig framstår önskan om förbättrad prestanda mest som symtombehandling i sammanhanget.
A35 kommer väl åtminstone få en hyggligt symetrisk dörrplacering till skillnad från A32? Det borde vara en viss fördel.
Det där med var det finns och inte finns barnvagnplatser borde gå att skylta vettigt, eller är folk helt oemottagliga för sån information?
Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: fredag 15 april 2011 9:40
av Jourmaster
Här började diskussionen i stället handla om skyltar och skyltning. För att inte förvirra ytterligare har en ny tråd i detta ämne startats och gjorda inlägg har förts dit, se länken
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 77#p258477
Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: onsdag 20 april 2011 20:29
av MWE
M_M skrev:Hans Wibacke skrev:Odd skrev:[...] Men sen behöver man ju inte "ha en sämre/långsammare vagn på Tvärbanan än vad vi har idag", men vi kan ju få en bättre vagn med bra prestanda och något lägre sth än A32, om den ökade prestandan i sammanhanget gör att vagnen presterar bättre.
Presterar bättre? Att kunna accelerera (och bromsa) snabbare/kraftigare kanske roar en och annan vildhjärna (föraren inräknad) men för det stora flertalet (konduktören inräknad) är det förmodligen en försämring. Problemet i dag i rusningen är knappast att det tar för lång tid
mellan hållplatserna utan att det tar för lång tid
vid hållplatserna. Detta på grund av dels för låg turtäthet (med för många resenärer som följd), dels för långsamt utbyte av resenärer (som en följd av för få dörrar och begränsningar i A32:ans inredning).
Turtätheten kan öka i framtiden men A35:ans begränsningar vad beträffar dörrar och inredning (det saknas plats för barnvagnar vid mittendörren) kan blir problematiska. För mig framstår önskan om förbättrad prestanda mest som symtombehandling i sammanhanget.
A35 kommer väl åtminstone få en hyggligt symetrisk dörrplacering till skillnad från A32? Det borde vara en viss fördel.
Det där med var det finns och inte finns barnvagnplatser borde gå att skylta vettigt, eller är folk helt oemottagliga för sån information?
Det kanske man kan tycka, men min hittillsvarande erfarenhet som Tvärbaneförare får mig att tvivla. Det är dörrarnas
antal det faktiskt kommer an på. I övrigt får väl var och en gissa själv, t.ex. med nedanstående skisser som visar befintlig och kommande vagntyp.
A32:
A35:
Och ja, folk är helt oemottagliga för all skriftlig, skyltad information.
Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: torsdag 21 april 2011 9:18
av Henrik Schütz
på något sätt har både lidingöbanan och saltsjöbanan hankat sig fram i hundra år utan barnvagnsplatser, och tunnelbanan i stort sett i 60 år, på tvärbanan står ofta barnvagnarna rätt innanför dörrarna precis som i tunnelbanan, jag tror därför att det vore vettigare med fler dörrar i stället för barnvagnsplatser på A35, men det känns tyvär lite sent nu.
HS
Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: torsdag 21 april 2011 14:59
av Henrik Schütz
Jag TYCKER att A35 borde ha Fällstolar på båda sidor om barnvagnsplatserna, detta skulle ge ytterligare sex sittplatser per vagn, A32 har en lite annorlunda lösning med en fast stol och tre fällbara, samt fyra sittplatser mitt emot på andra sidan gången.
Jag blir nästan mörkrädd när jag tänker på vad det skulle kosta att eftermontera dessa fällstolar, Minst 100 tusen per vagn dessutom måste hela korgen räknas om och förstärkas...
HS
Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: måndag 25 april 2011 19:33
av MWE
Henrik Schütz skrev:Jag TYCKER att A35 borde ha Fällstolar på båda sidor om barnvagnsplatserna, detta skulle ge ytterligare sex sittplatser per vagn, A32 har en lite annorlunda lösning med en fast stol och tre fällbara, samt fyra sittplatser mitt emot på andra sidan gången.
Jag blir nästan mörkrädd när jag tänker på vad det skulle kosta att eftermontera dessa fällstolar, Minst 100 tusen per vagn dessutom måste hela korgen räknas om och förstärkas...
HS
Det är alltid jättedyrt att göra saker i efterhand - se bara vad det har kostat att snygga till "holländarna" (som SL betalade nästan nypris för). Däremot har jag mycket svårt att tro att att det skulle få några direkt hållfasthetsmässiga konsekvenser att ändra om stolsarrrangemanget.
Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: tisdag 26 april 2011 19:56
av M_M
MWE skrev:Henrik Schütz skrev:Jag TYCKER att A35 borde ha Fällstolar på båda sidor om barnvagnsplatserna, detta skulle ge ytterligare sex sittplatser per vagn, A32 har en lite annorlunda lösning med en fast stol och tre fällbara, samt fyra sittplatser mitt emot på andra sidan gången.
Jag blir nästan mörkrädd när jag tänker på vad det skulle kosta att eftermontera dessa fällstolar, Minst 100 tusen per vagn dessutom måste hela korgen räknas om och förstärkas...
HS
Det är alltid jättedyrt att göra saker i efterhand - se bara vad det har kostat att snygga till "holländarna" (som SL betalade nästan nypris för). Däremot har jag mycket svårt att tro att att det skulle få några direkt hållfasthetsmässiga konsekvenser att ändra om stolsarrrangemanget.
Vad har egentligen ingått i detta arbete? Jag trodde att det något överdrivet bestod av att ta bort foliering, programmera in nya hållplatser i infosystemen och (i mitt tycke rätt bortkastat) byta färg på klädseln på stolarna?
Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: tisdag 26 april 2011 20:13
av Stefan Widén
M_M skrev:MWE skrev:Henrik Schütz skrev:Jag TYCKER att A35 borde ha Fällstolar på båda sidor om barnvagnsplatserna, detta skulle ge ytterligare sex sittplatser per vagn, A32 har en lite annorlunda lösning med en fast stol och tre fällbara, samt fyra sittplatser mitt emot på andra sidan gången.
Jag blir nästan mörkrädd när jag tänker på vad det skulle kosta att eftermontera dessa fällstolar, Minst 100 tusen per vagn dessutom måste hela korgen räknas om och förstärkas...
HS
Det är alltid jättedyrt att göra saker i efterhand - se bara vad det har kostat att snygga till "holländarna" (som SL betalade nästan nypris för). Däremot har jag mycket svårt att tro att att det skulle få några direkt hållfasthetsmässiga konsekvenser att ändra om stolsarrrangemanget.
Vad har egentligen ingått i detta arbete? Jag trodde att det något överdrivet bestod av att ta bort foliering, programmera in nya hållplatser i infosystemen och (i mitt tycke rätt bortkastat) byta färg på klädseln på stolarna?
Linjen i Holland har en annan spänning i kontaktledningen 1500V tror jag det var, vilket innebär att man måste byta en del komponenter för att få den att funka på 750 V. Vidare har A32 sedan leveransen fått ett antal ändringar i program mm och säkerligen en och annan detalj i korg osv. Förarhytterna byggs om så de får exakt samma utrusning som i övriga.
Det är alltså en ganska lång lista innan vagnarna får exakt samma status som de övriga. Men det är ingen jättelista eftersom de i grunden är samma vagntyp.
/Stefan
Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: tisdag 26 april 2011 20:34
av M_M
Aha!
Jag trodde det satt en slags "bulk"-omvandlare som omvandlade 1500V till 750V som sen drev en i övrigt standardvagn.
Det jag undrar är om det verkligen lönar sig att göra t.ex. hyttombyggnader. Om det rör sig om sånt som att t.ex. öppna dörrar och nödbroms har växlat plats med varandra så är det nog en bra idé, men om det rör sig om andra grejer så borde det väl inte vara svårare att hålla reda på två varianter av förarhytt för spårvägförare än för t.ex. bussförare där det lär förekomma femtioelva varianter? (Men visst, vissa grejer är gemensamt på i princip alla motorfordon, dels pedalernas placering men även sånt som blinkersspak o.s.v. är nästan alltid lika).
Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: tisdag 26 april 2011 22:00
av daniel_s
M_M skrev:Aha!
Jag trodde det satt en slags "bulk"-omvandlare som omvandlade 1500V till 750V som sen drev en i övrigt standardvagn.
Ja, det var väl i stort sett så det fungerade också...
M_M skrev:Det jag undrar är om det verkligen lönar sig att göra t.ex. hyttombyggnader. Om det rör sig om sånt som att t.ex. öppna dörrar och nödbroms har växlat plats med varandra så är det nog en bra idé, men om det rör sig om andra grejer så borde det väl inte vara svårare att hålla reda på två varianter av förarhytt för spårvägförare än för t.ex. bussförare där det lär förekomma femtioelva varianter? (Men visst, vissa grejer är gemensamt på i princip alla motorfordon, dels pedalernas placering men även sånt som blinkersspak o.s.v. är nästan alltid lika)
MWE eller Björn Ehnberg eller nån annan av alla A32-kännare kan kanske komplettera mig här, men såvitt jag vet var det, utöver den avvikande ATC-panelen (som fortfarande är kvar) i stort sett bara den holländska texten på knapparna som skilde sig. Så "ombyggnaden" har mest bestått i att ändra på det.
Rent generellt så fungerar ju alla spårvagnar ungefär likadant men det är tyvärr inte någon nämnvärd standardisering av ens de viktigaste knapparna som sandning, skenbroms och så vidare. Det snällaste man kan säga är nog att det brukar vara hyfsat standardiserat inom respektive stad. Men det finns många lustigheter som vagnar där knappen för "öppna framdörren" sitter bredvid knappen för högtalarutrop och är likadan, osv osv.
En bra grej som SL gjorde vid sina egna ombyggnader på 90-talet var att bygga förarbord där alla knappar var olika, så att man inte så lätt förväxlade dem. Så smarta brukar tyvärr inte tillverkarna själva vara, utan de gillar att sätta femtielva likadana strömställare bredvid varandra i en snygg rad. Skräckexemplet är vagnarna i Norrköping som har femton identiska vridströmbrytare varav någon är blinkers och någon annan är typ huvudbrytaren, suck...
Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: tisdag 26 april 2011 22:59
av Björn Ehnberg
Daniel, nu gör jag en "Ragnar Thörnblom" och ber vänligt men bestämt dig, Henrik Schütz och alla andra som roar sig med att apostrofera mig att, eftersom jag - (som jag ett flertal gånger förklarat) har tröttnat på att skriva på detta forum, sluta upp med detta. Jag läser med visst intresse och rätt mycket förvåning de debatter (eller vad man nu ska kalla dem) som förekommer, men något mer från mig kommer ni alltså inte att få höra!
Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: söndag 01 maj 2011 18:55
av MWE
daniel_s skrev:M_M skrev:Aha!
Jag trodde det satt en slags "bulk"-omvandlare som omvandlade 1500V till 750V som sen drev en i övrigt standardvagn.
Ja, det var väl i stort sett så det fungerade också...
M_M skrev:Det jag undrar är om det verkligen lönar sig att göra t.ex. hyttombyggnader. Om det rör sig om sånt som att t.ex. öppna dörrar och nödbroms har växlat plats med varandra så är det nog en bra idé, men om det rör sig om andra grejer så borde det väl inte vara svårare att hålla reda på två varianter av förarhytt för spårvägförare än för t.ex. bussförare där det lär förekomma femtioelva varianter? (Men visst, vissa grejer är gemensamt på i princip alla motorfordon, dels pedalernas placering men även sånt som blinkersspak o.s.v. är nästan alltid lika)
MWE eller Björn Ehnberg eller nån annan av alla A32-kännare kan kanske komplettera mig här, men såvitt jag vet var det, utöver den avvikande ATC-panelen (som fortfarande är kvar) i stort sett bara den holländska texten på knapparna som skilde sig. Så "ombyggnaden" har mest bestått i att ändra på det.
Rent generellt så fungerar ju alla spårvagnar ungefär likadant men det är tyvärr inte någon nämnvärd standardisering av ens de viktigaste knapparna som sandning, skenbroms och så vidare. Det snällaste man kan säga är nog att det brukar vara hyfsat standardiserat inom respektive stad. Men det finns många lustigheter som vagnar där knappen för "öppna framdörren" sitter bredvid knappen för högtalarutrop och är likadan, osv osv.
En bra grej som SL gjorde vid sina egna ombyggnader på 90-talet var att bygga förarbord där alla knappar var olika, så att man inte så lätt förväxlade dem. Så smarta brukar tyvärr inte tillverkarna själva vara, utan de gillar att sätta femtielva likadana strömställare bredvid varandra i en snygg rad. Skräckexemplet är vagnarna i Norrköping som har femton identiska vridströmbrytare varav någon är blinkers och någon annan är typ huvudbrytaren, suck...
Nej, jag tänker inte redogöra mer för ombyggnaden av holländarna, det tycker jag faktiskt inte hör hemma här. Jag nämnde detta i förbifarten för att illustrera Schütz tankegång.
Allnog, när det gäller A35 så omges den av väl mycket hyschhysch, även för oss som förhoppningsvis ska arbeta med vagntypen. Jag har just nu ingenting mer att redovisa (vi har ingen kännedom om vikt, motoreffekt, vridmoment, accelerationsförmåga etc. etc.), men vi har blivit lovade att en fullskalemodell (sk. mockup) av förarhytten ska byggas så att vi ska kunna ha synpunkter på dennas utformning. Vi får väl se hur det blir med den saken, men kanske återkommer jag längre fram.
En sak är säker - SL kan inte hålla på fram och tillbaka hur länge som helst om CAF ska kunna leverera en förserievagn i slutet av nästa år.
Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: måndag 02 maj 2011 17:54
av A32
MWE skrev:daniel_s skrev:M_M skrev:Aha!
Jag trodde det satt en slags "bulk"-omvandlare som omvandlade 1500V till 750V som sen drev en i övrigt standardvagn.
Ja, det var väl i stort sett så det fungerade också...
M_M skrev:Det jag undrar är om det verkligen lönar sig att göra t.ex. hyttombyggnader. Om det rör sig om sånt som att t.ex. öppna dörrar och nödbroms har växlat plats med varandra så är det nog en bra idé, men om det rör sig om andra grejer så borde det väl inte vara svårare att hålla reda på två varianter av förarhytt för spårvägförare än för t.ex. bussförare där det lär förekomma femtioelva varianter? (Men visst, vissa grejer är gemensamt på i princip alla motorfordon, dels pedalernas placering men även sånt som blinkersspak o.s.v. är nästan alltid lika)
MWE eller Björn Ehnberg eller nån annan av alla A32-kännare kan kanske komplettera mig här, men såvitt jag vet var det, utöver den avvikande ATC-panelen (som fortfarande är kvar) i stort sett bara den holländska texten på knapparna som skilde sig. Så "ombyggnaden" har mest bestått i att ändra på det.
Rent generellt så fungerar ju alla spårvagnar ungefär likadant men det är tyvärr inte någon nämnvärd standardisering av ens de viktigaste knapparna som sandning, skenbroms och så vidare. Det snällaste man kan säga är nog att det brukar vara hyfsat standardiserat inom respektive stad. Men det finns många lustigheter som vagnar där knappen för "öppna framdörren" sitter bredvid knappen för högtalarutrop och är likadan, osv osv.
En bra grej som SL gjorde vid sina egna ombyggnader på 90-talet var att bygga förarbord där alla knappar var olika, så att man inte så lätt förväxlade dem. Så smarta brukar tyvärr inte tillverkarna själva vara, utan de gillar att sätta femtielva likadana strömställare bredvid varandra i en snygg rad. Skräckexemplet är vagnarna i Norrköping som har femton identiska vridströmbrytare varav någon är blinkers och någon annan är typ huvudbrytaren, suck...
Nej, jag tänker inte redogöra mer för ombyggnaden av holländarna, det tycker jag faktiskt inte hör hemma här. Jag nämnde detta i förbifarten för att illustrera Schütz tankegång.
Allnog, när det gäller A35 så omges den av väl mycket hyschhysch, även för oss som förhoppningsvis ska arbeta med vagntypen. Jag har just nu ingenting mer att redovisa (vi har ingen kännedom om vikt, motoreffekt, vridmoment, accelerationsförmåga etc. etc.), men vi har blivit lovade att en fullskalemodell (sk. mockup) av förarhytten ska byggas så att vi ska kunna ha synpunkter på dennas utformning. Vi får väl se hur det blir med den saken, men kanske återkommer jag längre fram.
En sak är säker - SL kan inte hålla på fram och tillbaka hur länge som helst om CAF ska kunna leverera en förserievagn i slutet av nästa år.
Kan hålla med om att det är mycket hyschhysch, en del folk från Veolia Transport har redan varit nere i Zaragosa och kollat läget för några dagar sedan, men det är sååå tyst med info om vagnen så man storknar.
Risken finns väl att det blir som med A32 där SL´s tjänstemän fick bestämma vagnen själva och efter det aldrig sätta sin fot där i eller ens jobba i vagnen.
Bara det där med att placera förarbordet (det framför föraren) med alla sina knappar och reglage under knähöjd är ju bara en bedrift som dessa tjänstemän kan åstadkomma, trots att dom i efterhand hävdar att en tysk ergonom ansett att det är bäst för hälsan att böja sig framåt/nedåt emellanåt ( stämmer jättebra om man är en bratwurstätande tysk långtradarchaffis som sitter och kör 200 mil om dagen ) men inte om man som vi varannan minut ska använda sig av knapparna så är det inget vidare.
Hoppas "hemligstämpeln" släpper allt eftersom så vi kan bli upplysta.
/a32

Re: caf "nyheter" (A35): Varning för körspakar
Postat: onsdag 11 maj 2011 21:08
av MWE
daniel_s skrev:
Vilken hemsk körspak! Folk som bygger körspakar verkar inte alltid ha fattat hur man använder en körspak.

Det har du alldeles rätt i Daniel - idag såg jag för första gången bilder på hur SL och CAF på ett ungefär tänkte sig att utforma förarmiljön i A35, och kan du tänka dig - körspaken såg ut ungefär sådär. Det finns t.o.m. kollegor som tycker att en sådan utformning är bättre än dagens A32/C20-variant, för att inte tala om A30-an....
Du får nog gripa in här, mig är det som vanligt ingen som lyssnar på.
Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: söndag 22 maj 2011 2:21
av Utacka
Stockholm finns nu med på caf.net
http://www.caf.net/ingles/productos/pro ... 9&sec=desc
Basic details:
Carbody structure: Aluminium with steel underframes
Consist: Three articulated carbodies over four bogies
Doors clearance (mm): 1300 (double doors)
Doors per side: 3
Exterior width (mm): 2650
Height of floor (mm): 425
Length between bodyends (mm): 30820
Supply (Vdc. catenary): 750
Vehicle height (mm): 3600