SL Access - remsorna kan inte ersättas

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av Kantorn »

bruse skrev:Tunnelbanan anses vara allmän plats.
Förlåt min oerhörda dumhet - men: anses vara, eller är?
Professionell tyckare
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Kantorn skrev:
Det är samma sak i det här fallet: det som ur rättslig synpunkt "anses vara" allmän plats, det är en allmän plats. (Vad folk anser spelar, trots oupphörliga antaganden om motsatsen, ingen roll...)
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

daniel_s skrev:
Kantorn skrev:
Det är samma sak i det här fallet: det som ur juridisk synpunkt "anses vara" allmän plats, det är en allmän plats.
Ok. Jag var osäker vem som ansåg. Men då är jag med. :)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

bruse skrev:
Jonas1968 skrev:
Cyclocop skrev:Nolltaxa medför en hel del okynnesbesökande. Jag tänker inte på de som åker korta sträckor istället för att gå, utan jag tänker på dem som utnyttjar stationerna som uppehållsrum. Detta måste motverkas med vakter och bestämmelser att man inte får vänta inomhus hur länge som helst mm, mm.
Fast har man nolltaxa så använder dom området innanför spärrarna som uppehållsrum, kostar det pengar att passera spärrarna så uppehåller dom sig i området utanför spärrarna i stället så avgiften hindrar knappast folk att använda stationerna som uppehållsrum. Om avgiften skall motverka detta så måste spärren sitta direkt i ingångsdörren och så ser det inte ut på några stationer inom SL området vad jag vet.
Tunnelbanan anses vara allmän plats. Så länge den är det, kan folk hänga hur länge de vill, med eller utan taxa eller biljetter.
Fast samtidigt så är det tillåtet att ta ut en kontrollavgift av alla som vistas innanför spärrarna utan att ha giltlig biljett.

En ganska intressant sitaution alltså, man får vara där utan biljett men man kan åka på en fet avgift. Det borde också innebära att man inte kan bli utkastad om man inte kan betala avgiften?
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

lirdo skrev:I maj kommer systemet för respengar på accesskortet levereras, och kommer testas över sommaren. Målet är att det sedan kan införas till hösten. Mer realistiskt är nog att tro att det införs under 2012.
Resenären kommer att få registrera "vanligaste resan" på sitt kort. En resenär som mest åker inom zon A registrerar det, och automatiskt dras pengar för en zon när resenären håller kortet vid läsaren.
En resenär som bor i ex.vis Trångsund (zon B) och som vanligen åker in till stan, kommer registrera zon AB som "vanligaste resan". Automatiskt dras pengar för en resa i två zoner när resenären håller kortet vid läsaren.
Om resenären ska göra en resa som avviker från "vanligaste resan" måste detta manuellt registreras i Access-automaten.
Vad kul. Så de som är vana att åka inom zon A, vilket är rätt många, kommer överhuvudtaget inte veta att de måste gå till spärrvakten när dom skall åka till zon B eller C. Systemet är som upplagt för att det skall bli fel.

Allt för att man inte tänkte på att det skulle vara bra med knapp på spärren så att trafikanten kan tala om var den skall någonstans.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:
bruse skrev:
Jonas1968 skrev:Fast har man nolltaxa så använder dom området innanför spärrarna som uppehållsrum, kostar det pengar att passera spärrarna så uppehåller dom sig i området utanför spärrarna i stället så avgiften hindrar knappast folk att använda stationerna som uppehållsrum. Om avgiften skall motverka detta så måste spärren sitta direkt i ingångsdörren och så ser det inte ut på några stationer inom SL området vad jag vet.
Tunnelbanan anses vara allmän plats. Så länge den är det, kan folk hänga hur länge de vill, med eller utan taxa eller biljetter.
Fast samtidigt så är det tillåtet att ta ut en kontrollavgift av alla som vistas innanför spärrarna utan att ha giltlig biljett.

En ganska intressant sitaution alltså, man får vara där utan biljett men man kan åka på en fet avgift. Det borde också innebära att man inte kan bli utkastad om man inte kan betala avgiften?
Nej, man får inte skaffa sig tillträde till området innanför spärrarna utan biljett, det är ett brott mot ordningslagen. Om du hade läst ordentligt hade du dessutom kunnat upptäcka att diskussionen gällde området utanför spärrlinjen men fortfarande i biljetthallen. :P
lirdo

Inlägg av lirdo »

Odd skrev:
lirdo skrev:I maj kommer systemet för respengar på accesskortet levereras, och kommer testas över sommaren. Målet är att det sedan kan införas till hösten. Mer realistiskt är nog att tro att det införs under 2012.
Resenären kommer att få registrera "vanligaste resan" på sitt kort. En resenär som mest åker inom zon A registrerar det, och automatiskt dras pengar för en zon när resenären håller kortet vid läsaren.
En resenär som bor i ex.vis Trångsund (zon B) och som vanligen åker in till stan, kommer registrera zon AB som "vanligaste resan". Automatiskt dras pengar för en resa i två zoner när resenären håller kortet vid läsaren.
Om resenären ska göra en resa som avviker från "vanligaste resan" måste detta manuellt registreras i Access-automaten.
Vad kul. Så de som är vana att åka inom zon A, vilket är rätt många, kommer överhuvudtaget inte veta att de måste gå till spärrvakten när dom skall åka till zon B eller C. Systemet är som upplagt för att det skall bli fel.

Allt för att man inte tänkte på att det skulle vara bra med knapp på spärren så att trafikanten kan tala om var den skall någonstans.
Det är en dålig lösning. Men antagligen den minst dåliga. Detta system med respengar skulle ha levererats i årsskiftet 2007/2008. Nu har det gått 3,5 år sen dess. Och i princip har SL nått ett läge då det bara finns två alternativ - antingen fortsätter man med remsorna även i framtiden, eller så introducerar man respengar nu. Men att förklara för ex.vis turister och andra sällanresenärer att de först ska registrera antalet zoner för "vanligaste resan" på kortet. Sen varje gång de gör en resa som avviker från det, måste de registrera det själva i automaten eller hos spärrvakten. Det blir en minst sagt svår uppgift. Många har inte en susning om vad zoner är.

Men vilken annan lösning skulle man ha valt, är frågan? De har haft fyra-fem år på sig att fundera och uppenbarligen landat i att detta är det bästa alternativet.
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Med risk för att upprepa vad andra redan sagt: Här i Östergötland har vi haft reskassa i, ja hur länge? 15 år? 20? Utan att det varit speciellt stora problem. Varför blir allt så svårt i just Stockholm? :roll:
lirdo

Inlägg av lirdo »

bark skrev:Med risk för att upprepa vad andra redan sagt: Här i Östergötland har vi haft reskassa i, ja hur länge? 15 år? 20? Utan att det varit speciellt stora problem. Varför blir allt så svårt i just Stockholm? :roll:
Har ni samma system där? D v s att man programmerar in "vanligaste" resan på kortet, och sen får knappa in manuellt om man någon gång gör en resa som avviker från det?
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

lirdo skrev:
bark skrev:Med risk för att upprepa vad andra redan sagt: Här i Östergötland har vi haft reskassa i, ja hur länge? 15 år? 20? Utan att det varit speciellt stora problem. Varför blir allt så svårt i just Stockholm? :roll:
Har ni samma system där? D v s att man programmerar in "vanligaste" resan på kortet, och sen får knappa in manuellt om man någon gång gör en resa som avviker från det?
Nej. Om man använder terminalen så får man först vilken typ av resa man vill göra ("Enkelresa Ungdom", "Enkelresa Vuxen" ...) och om resan kan gå genom flera zoner får man i nästa skräm berätta vart man är på väg.
lirdo

Inlägg av lirdo »

bark skrev:
lirdo skrev:
Nej. Om man använder terminalen så får man först vilken typ av resa man vill göra ("Enkelresa Ungdom", "Enkelresa Vuxen" ...) och om resan kan gå genom flera zoner får man i nästa skräm berätta vart man är på väg.
Jag tror inte systemet kommer bli någon stor succé i alla fall. Det finns så stora skillnader mellan Östergötland och Stockholm att det är svårt att jämföra.

Det är mer komplext att förstå vilka stationer som ligger i vilka zoner i en storstad som Stockholm.
Tempot är avsevärt högre här.

Det kommer säkert fungera ok, och i teorin låter det inte svårt.
Men nu tänker jag på situationer där en spärrvakt med knagglig engelska ska förklara för en turist med lika knagglig engelska hur systemet fungerar, samtidigt som kön ringlar sig lång bakom med stressiga människor som kanske missar sitt tåg. (Gud förbjude, en stockholmare som missar sitt tåg är inte att leka med, även om det kommer ett nytt om 5 minuter.)
Man kommer jämföra med det systemet som var med remsor och stämplar som upplevdes som enklare, tror jag.
Å andra sidan finns stora fördelar med detta system eftersom en stor andel av de som behövde gå till spärren med sin remsa nu bara behöver dra kortet i spärren.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Borde man inte även kunna sälja rena månadskort som är begränsade till en eller två zoner istället för som idag alla tre? Då kan ju innerstadsfolket ha ett billigare zon-A kort (eller A+B) och slippa betala extra för möjligheten att kunna resa till Torö i söder och Singö i norr.
lirdo

Inlägg av lirdo »

Verspieder skrev:Borde man inte även kunna sälja rena månadskort som är begränsade till en eller två zoner istället för som idag alla tre? Då kan ju innerstadsfolket ha ett billigare zon-A kort (eller A+B) och slippa betala extra för möjligheten att kunna resa till Torö i söder och Singö i norr.
Jo, så kommer det nog bli. Och ännu fler möjligheter till "differentierade" periodbiljetter än så kommer komma. Det är en av visionerna alliansen uttryckt.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

lirdo skrev:
bark skrev:Nej. Om man använder terminalen så får man först vilken typ av resa man vill göra ("Enkelresa Ungdom", "Enkelresa Vuxen" ...) och om resan kan gå genom flera zoner får man i nästa skräm berätta vart man är på väg.
Jag tror inte systemet kommer bli någon stor succé i alla fall. Det finns så stora skillnader mellan Östergötland och Stockholm att det är svårt att jämföra.

Det är mer komplext att förstå vilka stationer som ligger i vilka zoner i en storstad som Stockholm.

Men nu tänker jag på situationer där en spärrvakt med knagglig engelska ska förklara för en turist med lika knagglig engelska hur systemet fungerar, samtidigt som kön ringlar sig lång bakom med stressiga människor som kanske missar sitt tåg. (Gud förbjude, en stockholmare som missar sitt tåg är inte att leka med, även om det kommer ett nytt om 5 minuter.)
Man kommer jämföra med det systemet som var med remsor och stämplar som upplevdes som enklare, tror jag.
Å andra sidan finns stora fördelar med detta system eftersom en stor andel av de som behövde gå till spärren med sin remsa nu bara behöver dra kortet i spärren.
Men vilka ska missa tåget för att en turist inte förstår en spärrvakt (som är olämplig till sitt jobb eftersom han/hon inte är bra på engelska)?

Den som i ditt scenario men med dagens system missar tåget skulle med access givetvis använda automatspärrarna (och på nån slags förbestämmar-apparat välja avvikande zonresa mot vad kortet är förprogrammerat med).

För övrigt så undrar jag om turister (i nämnvärd utsträckning) åker utanför zon A, och i så fall varför?

Jämför förresten med Göteborgtrakten, där "alla" verkar känna till att Mölndal är en separat zon och ingen tycker att det är ett problem...
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev:För övrigt så undrar jag om turister (i nämnvärd utsträckning) åker utanför zon A, och i så fall varför?
Varför? För att bo på billigare hotell kanske? Och då skaffar man naturligtvis "AB-kort" - vilket gör att alla resor i innerstaden blir för dyra.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Kantorn skrev:
M_M skrev:För övrigt så undrar jag om turister (i nämnvärd utsträckning) åker utanför zon A, och i så fall varför?
Varför? För att bo på billigare hotell kanske?
Aha, "Londonsituationen".

Jag undrar hur mycket den prisutvecklingen påverkas just av att zoner förekommer?

Om zoner inte förekommer så finns det inte riktigt samma incitament för att hålla olika priser på hotellen.
Kantorn skrev:Och då skaffar man naturligtvis "AB-kort" - vilket gör att alla resor i innerstaden blir för dyra.
Fast det löser man lämpligtvis dels genom att alla resor på linjer som går i färre zoner än kortet är programmerat för bara dras som resa inom den zon/de zoner linjen kör på, och dels löser man det genom att se till att yttrafiken faktiskt framstår som ett bra alternativ även för de som inte är vana att åka inne i Stockholm.

(Det sistnämnda kräver dels en informationsinsats - typ berätta direkt i en karta hur hög turtäthet och hur lång körtid de olika busslinjerna har eller nåt sånt, och dels genom att bättre på bussarnas framkomlighet. Stockholmare på besök i Göteborg verkar klaga på att spårvagnarna kör sakta i centrum, men i jämförelse så verkar bussar krypa i Stockholm...)
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Drottningholms slott är ett av de mest populära turistattraktionerna. Det ligger i zon B.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

bruse skrev:
Drottningholms slott är ett av de mest populära turistattraktionerna. Det ligger i zon B.
Aha!

Vad sägs om att lägga in det i en egen zon, typ Z, som är svindyr att åka till, för att skinna turisterna på pengar? :cheesygrin: (Jämför venedigs kollektivtrafik, eller att kollektivtrafiken i Budapest skinnar de som tänkt åka på periodkort på en enkelbiljett från flygplatsen till första ställe som säljer periodkort)...
lirdo

Inlägg av lirdo »

M_M skrev:
lirdo skrev:
bark skrev:Nej. Om man använder terminalen så får man först vilken typ av resa man vill göra ("Enkelresa Ungdom", "Enkelresa Vuxen" ...) och om resan kan gå genom flera zoner får man i nästa skräm berätta vart man är på väg.

Men vilka ska missa tåget för att en turist inte förstår en spärrvakt (som är olämplig till sitt jobb eftersom han/hon inte är bra på engelska)?

Den som i ditt scenario men med dagens system missar tåget skulle med access givetvis använda automatspärrarna (och på nån slags förbestämmar-apparat välja avvikande zonresa mot vad kortet är förprogrammerat med).

För övrigt så undrar jag om turister (i nämnvärd utsträckning) åker utanför zon A, och i så fall varför?

Jämför förresten med Göteborgtrakten, där "alla" verkar känna till att Mölndal är en separat zon och ingen tycker att det är ett problem...
Vilka ska missa tåget? Ex.vis någon som har sms-biljett, någon som vill fylla på respengar på kortet men bara har kontanter (automaterna tar bara kort) eller någon som har problem med sitt kort och behöver hjälp med validering i spärren.
Men du har en poäng såklart, betydligt fler kommer klara sig själva. Vad jag vill komma fram till är att det nya systemet inte kommer bli någon succé. En liten komplexitet i systemet, tenderar i praktiken att leda till förvånansvärt stora problem. ("Folk är dummare än man tror...")

Man måste ju hur som helst förklara för turisten hur systemet fungerar, man kan inte bara anta att denne aldrig ska åka utanför zon A.
lirdo

Inlägg av lirdo »

Den enklaste lösningen är förstås att återinföra enhetstaxa. Men det kommer aldrig alliansen att göra. De rödgröna vill ju göra det om de kommer till makten. Hur det ska vara möjligt frågar jag mig dock, med tanke på de enorma investeringsbehov SL har framför sig. (Då enhetstaxa i princip med nödvändighet leder till starkt minskade biljettintäkter.)
Låst