Re: "Bygg ut T-banan"
Postat: onsdag 16 juni 2010 11:12
Ja, det är ju också en del av grundproblemet, när man försöker köra 17 med 4-minutersvändning. Detta gör att först blir 17 försenad, och därmed blir 19 försenad och 18 kommer i kapp, därmed får man tre tåg i rad, istället för en jämn fördelning av tågen. Och det finns ju inget motiv egentligen till detta, utan det går ju att lösa utan fler omlopp och faktiskt med en stabilare trafik. Problemet är ju att trafikupplägget inte är gjort för att 17 ska vända vid Odenplan. Och det blir ju inte bättre om man försöker köra med 4 minutersvändning även på 19! På blå linje kan det fungera (eftersom tågen bara går från ett håll in till stan får man inte samma förseningsrisk inne i stan som på gröna och röda linjen, där just stoppen tar längre tid då folk både ska av och på.) Det är också en betydligt kortare körsträcka. På tub 3 kan det därför fungera med 4-minuters vändtid vid ena stationen. Problemet med 19 är att vändtiden i Hässelby också är i minsta laget. 7 minuter är precis den marginal som behövs. Så fösöker man ha 4 minuters vändning åt ena hållet och 6 åt andra, kommer det definitivt inte att fungera! Tågen kan ju i princip inte komma tidigare in till Hässelby än den tid som finns i tidtabellen (möjligen några sekunder) och möjligheten att köra in förseningar blir ju nästan omöjlig. Stockholm har ju också förändrats - det är inte längre tomt på tågen under sommaren!AdrianLangemar skrev: Vi kan alltså se fram emot ett fullständigt kaos på Gröna linjen under sommarens helger. Allt för att kunna klara tunnelbanans trafik med 57 i stället för 58 tåg (jag är övertygad om att de ska ha 4 minuters vändtid i Skarpnäck också, precis som förra sommaren).
Nej självklart menade jag inte att tågen skulle vända vid Råcksta. Naturligtvis blir det tvunget med ett annat trafikupplägg. De tåg som är ingående idag vid Råcksta får självklart vända någon annanstans och det var det jag avsåg att det egentligen behövs en vändbrygga till. Det enklaste borde vara att använda vändbryggan vid Åkeshov. I sådana fall skulle tågen från stan kunna gå in på mellanplattformen, vidare till bryggan och utgå från södergående spåret till stan (kräver dock en växel till södergående spår från bryggan). I sådana fall skulle man kunna vända 10 tåg i timmen där, utan att ha för kort vändmarginal. Då skulle man kunna vända 16 tåg i Hässelby strand, 10 tåg i Åkeshov och 6 tåg i Vällingby. I sådana fall går det bra att köra in tågen från Högdalen i Råcksta. Dock finns det ett annat dilemma, det finns en stor risk för att 6-minuter kan bli lite knappt om tid emellan tågen för att det inte ska bli kö in till depån. Därför är det en förutsättning att man kan vända flera tåg före Råcksta än idag. Alltså kräver en sådan lösning att man kan vända fler tåg vid Åkeshov. Problemet då är att man inte får en jämn ankomst var 4:e minut till Hässelby, men de tåg som inte kan vända i Vällingby (tänker då som linje 18), kan i sådana fall fortsätta i trafik till Hässelby gård och sedan använda vändbryggan i Hässelby strand. Tanken är alltså att även dessa i sådana fall blir ingående, men att man istället går in i depån från Vällingbyhållet.AdrianLangemar skrev: Det går inte att vända tåg i Råcksta utan att köra in i depån. Om tågen väl har kört in i depån måste de tas ur trafik. Det går inte att vända tåg i depån i morgonrusningen. Det finns nämligen ingen planskild korsning i Råcksta, så utgående tåg måste korsa norrgående spår. Det vill man nog knappast göra i morgonrusningen.