Re: ÅRSTABANAN - från vision till verklighet!
Postat: tisdag 15 december 2009 11:37
Med risk för att komma utanför ämnet måste jag nog starkt bemöta den bilden på en statisk arbetsmarknad som du presenterar. Visst, under en begränsad tid i en lågkonjunktur kan det förstås förhålla sig på det viset, vi har också en grupp människor som tyvärr inte kan klara sig på den ordinarie marknaden - att låta dem arbeta inom offentlig sektor före att "lyfta bidrag" är förstås ett mervärde, men frågan är om de klarar av ett sådant ansvarsfullt arbete som att köra spårvagn (inte minst med tanke på drogproblematiken)? Men annars är ju varje tjänst i offentlig sektor en som för all framtid måste bekostas av andra skattebetalare. Som "hobby" med intresse för kollektivtrafik kan vi förstås komma med fantastiska lösningar som är hur dyra som helst, men vill vi se dem förverkligade så kan man inte utgå att det finns "gratis arbetskraft". Resutlatet av en sådan politik skulle bli att alla i slutändan nästan arbetade i offentlig sektor. Däremot - för att återkoppla till min ursprungliga diskussion i frågan är det ett problem att 160 ligger "på gränsen" för att vara lönsam för spårvagn och att bussen antagligen har mycket resenärer delvis pågrund av den höga turtätheten och att många annars antagligen skulle välja att exempelvis åka tvärbanan eller att gå. Sedan är vi ju i Stockholm nästan "värst i klassen" när det gäller trängseln (förutom på de bussar som nu fått sittplatsgaranti). Det behöver ju inte vara samma belastning i högtrafik som i lågtrafik på spårvagnarna. Både i Oslo och Göteborg har man ju på senare tid satsat på tät trafik på spårvagnarna även utanför högtrafik. Problemet med 160 är att en spårvagn nog måste gå Sköntorpsvägen för att komma upp i tillräckligt stort antal resenärer och då var det frågan om lösningen var teknisk möjlig. Skulle den fortsätta Årstavägen från Årsta torg ut på Johanneshovsvägen, kommen den för nära Tvärbanan och får svårt att konkurrera med just väntetiden. Samtidigt som 160 fortfarande måste vara kvar och ha rätt hög trafik. Visserligen kan man lägga ner busstrafiken på Sköntorpsvägen och "tvinga" resenärerna att gå en ganska lång sträcka till spårvagnen. Men frågan är om de då inte väljer att gå till Gullmarsplan istället? En förutsättning för förslaget är nog därför att man kan köra Sköntorpsvägen (möjligen in från Skagersvägen för att slippa den mest kritiska passagen) Och som sagt skall man kunna tänka sig att realisera förslaget måste man förstås acceptera en sämre turtäthet (annars blir det ju ekonomiskt oförsvarbart). Normal spårvagnsstandard brukar väl vara 10-minuterstrafik dagtid och 15-20 minuterstrafik söndagar och kvällar och det borde ju fungera även för 160M_M skrev:Min poäng är att försöka se offentliga sektorn som "en enhet" och samtidigt dra den (förenklade men hyggligt korrekta) slutsatsen att ett nytt arbetstillfälle innebär ungefär en person mindre som behöver ekonomiskt stöd av offentliga sektorn.
Och ja, jag inser att det som förr kallades socialbidrag ligger på kommunerna, kollektivtrafiken oftast på länsnivå och a-kassa/alfakassa (f.d. KAS) samt försäkringskassans utbetalningar ligger på statsnivå, varpå det antagligen i princip krävs riksdagsbeslut för att det i praktiken ska fungera.
Det här vore ett förträffligt sätt för arbetsmarknadspolitiken att skapa riktiga jobb som inte enbart är "sysselsättning".